Är ni märkesberoende eller duger det med t.ex Jul, Clasohlsson undersökning

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu o motivera gärna varför ni inte vill/vågar köra med billigare högtalare.

Det jag kommer köra med i våran kombi blir 6,5" i dörrarna på 300w max o ca 135w rms, ev koppla dessa på ett BM slutsteg på 2x65w rms ca. Får se om det blir några i bakdörrarna men tror att ljudet framifrån räcker till de där bak med smile

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
hinowa
13 augusti 2009 · 626 Inlägg

håller med dig smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Snoogiloo
13 augusti 2009 · 685 Inlägg

hur kan du jämföra MDS o GAS med Hertz o DLS? yikes tongue

men till frågan.. visst spelar dom och jag antar att du e sån som bara står vid korvmojjen och pumpar och då duger dom smile ett tag iaf innan dom blir sönderspelade tongue

Stejfaan Basknarkare
13 augusti 2009 · 470 Inlägg

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu hehe big_smile

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

Team Carbonize
AlvereZ
13 augusti 2009 · 787 Inlägg

Blir roligt att se hur många som lärt sig läsa och fatta vad du menar roll

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Det jag ville veta var om ni var märkesberoende eller om det dög med vanliga högtalare med mindre känt/populärt märke. Läser man så fattar man

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu hehe big_smile

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

Skulle vara kul o veta hur man kan veta att de dyrarare högtalarna är så pass mycket bättre än billigare. Visst jag säger inte att det kanske blir mer rent ljud i dyrare o att de går att spela högre med utan att renheten i ljudet försvinner men är det verkligen en bra anledning att köpa högtalare för 4-500: -  mot att köpa billigare som kanske inte spelar skithögt men ändå spelar så det räcker för en icke tävlande person?

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Stejfaan Basknarkare
13 augusti 2009 · 470 Inlägg

opeldrifter skrev:
Det jag ville veta var om ni var märkesberoende eller om det dög med vanliga högtalare med mindre känt/populärt märke. Läser man så fattar man

Jag läste? nej det duger inte med mindre kända märken då det inte har likvärdig kvalite som "märkeshögtalare" som du kallar de..

Team Carbonize
micke7406
13 augusti 2009 · 1 400 Inlägg

Det beror helt på hur du installerat högtalarna. Köper du ett billigt kitt och installerar det BRA så låter det bättre än ett dyrt system som är dåligt installerat. Men å andra sidan köper du ett dyrare bättre kitt och gör en bra installation så låter det 1000 gånger bättre än ett billigt no name.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Stejfaan Basknarkare
13 augusti 2009 · 470 Inlägg

opeldrifter skrev:

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu hehe big_smile

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

Skulle vara kul o veta hur man kan veta att de dyrarare högtalarna är så pass mycket bättre än billigare

Det här kommer bli en så oändlig o meningslös diskussion så ja tänker inte skriva mer.. har sagt mitt nu, har haft biltema o sånt i bilen innan man börja bygga med RIKTIGA grejjer och nej det går inte att jämföra med dyrare och mer kvalitetsgrejjer om man har ett öra för ljud så att säga tack o hej.

Team Carbonize
opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Har lyssnat på många kända märken som varit bra installerat men skillnaden är inte så himla stor att det har motiverat en att köpa dyrare system. Visst tävlar man i ljud så fattar väl jag med att man inte kör med jula basar o dylikt men till vardags så är ju inte billigare system nåt fel på att lyssna med

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Om ett par billiga högtalare låter lika bra eller bättre som dyrare så kan jag tänka mig att köra på dom helt klart, men nu gör dom inte det, och det beror helt enkelt på att bra komponenter kostar. Jag har själv testat både Boschmann, Tanlon, Proson och GAS och vist dom låter bra för den lilla peng dom kostar, men det betyder inte att jag är nöjd med ljudet från dom, jag vill ha bättre ändå så och då kostar det! För tillfället så har jag snöat in mig på JBL och försöker köra det på så mycket som möjligt, tycker det känns seriösare än att blanda en massa (OBS! Dom som vet vad som verkligen fungerar ihop har min fullaste respekt, dom som bara blandar för att det var billigt får inte lika mycket respekt...)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Muschke
13 augusti 2009 · 260 Inlägg

Jag väntar tills dom rear ut märkesvarorna till ett mycket bra pris ca halva och liknande tongue

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Bra motiverat o jag tycker att man skriver som du då om någon undrar hur billigare låter. De låter bra men som du som vill ha renare o klarare ljud var de inte tillräckligt bra. Men mer ofta får folk som undrar svaret att de är skräp o inte värt att köpa, men så dåliga är de ju inte jag menar de duger ju jättebra om man inte ska spela skyhögt

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:

Stejfaan skrev:
tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

Skulle vara kul o veta hur man kan veta att de dyrarare högtalarna är så pass mycket bättre än billigare

Det här kommer bli en så oändlig o meningslös diskussion så ja tänker inte skriva mer.. har sagt mitt nu, har haft biltema o sånt i bilen innan man börja bygga med RIKTIGA grejjer och nej det går inte att jämföra med dyrare och mer kvalitetsgrejjer om man har ett öra för ljud så att säga tack o hej.

Meningslös diskussion tycker jag inte alls att det är, jag menar finns många här som inte har råd med dyra system men ändå gillar ljud o då är inte de billigare märkena så himla fel iaf inte Boschmans som har bra effekt i sina o som låter riktigt bra med ett slutsteg inkopplat. Om du nu inte gillar att köra med billiga märken tycker jag att du ska motivera varför. Alla har ju sin smak det var ju därför jag startade tråden så man fick veta lite

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
soyd
13 augusti 2009 · 1 853 Inlägg

Som med allt annat så får man vad man betalar för… detta är väll inget undantag ?

/mvh soyd

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Det stämmer ju inte heller då alla är olika o har olika krav på hur det ska låta. Vissa nöjer sig mer än väl med standard ljud som låter fint o vissa vill ha det där lilla extra finheten i ljudet så att säga att man får vad man betalar för stämmer ju inte tycker jag. I slutänden är det ju hur man själv tycker ljudet låter som bestämmer om man ska ha lite billigare eller dyrare smile

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
michieff ljudfantast
13 augusti 2009 · 1 372 Inlägg

Diskussioner som detta brukar alltid skapa tre läger.

1. De mindre seriösa byggarna som bygger till nåt på fritiden som blir sådär, man har inte speciellt höga krav på ljud så man inte är så insatt och det mesta fungerar, även biltema och jula. Man vill väl lära sig mer men man har inte användning av saker för flera tusen extra och nöjer sig bra med något som låter i alla fall.

2. De mer seriösa byggarna som lägger ner mycket tid på att lära sig ellära och optimering för att kunna pressa sina saker till det yttersta, man har mer användning av kvalitetssaker då de lämnar efter sig en bättre hållbarhet, ljudkvalitet och dessutom garantier, support.

3. De som tävlar i billjud, som av erfarenhet ALDRIG rekommenderar de billigare märkena då de inte använder sådant alls, tänk er TOP-FUELtävlande som använder Biltemas reservdelar ungefär. I deras värld så funkar bara det yttersta då de har så mycket erfarenhet av tävlarutrustning. Man är oftast sponsrad så en studerandes ekonomi har man inte så bra koll på (ironi) smile

Dessa 3 typer är de jag upplever här på gorg big_smile

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Jag är rätt kräsen med när det gäller ljud men för min del som inte tävlar eller dylikt så duger det gott men billigare högtalare bara man skruvar fast de ordentligt så kan man få de att låta riktigt bra smile

Lev livet nu innan det är för sent
twin_cam Smålänning
13 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Jag tyckte precis som TS när jag hade mina GAS i första saaben jag hade. Sen är dem pajade tänkte jag att jag skulle prova att lägga dubbla pengarna och köpte ett DLS kit... Det va värt det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang