Är ni märkesberoende eller duger det med t.ex Jul, Clasohlsson undersökning

AlvereZ
13 augusti 2009 · 787 Inlägg

Stejfaan skrev:
Tror att nån person är fattig och pissigt avundsjuk på alla ljudbilar med klass ^^

Säger han som inte skulle skriva i tråden utan tackade för sig på sidan 1 tongue Haha!! Ack den som ger sig..

Som jag skrev i förra inlägget, många som inte kan läsa och förstå smile

AlvereZ
13 augusti 2009 · 787 Inlägg

Kan inte någon ta lite ansvar och försöka få helspons från jula, clas ohlssons, biltema mfl och bygga en seriös bil med bara "billigt skit" sen tävla med och se hur det går smile

Eller.

Ifall alla billjuds intresserade på garaget lägger 100 spänn var, så borde vi få ihop pengar till allt som behövs sen får vi rösta fram någon/några "expert" som får ta på sig ansvaret att sköta tyglarna och bygga.
Sen får någon tävla på Elmia med den smile

lol

Rigg0
13 augusti 2009 · 1 131 Inlägg

AlvereZ skrev:
Kan inte någon ta lite ansvar och försöka få helspons från jula, clas ohlssons, biltema mfl och bygga en seriös bil med bara "billigt skit" sen tävla med och se hur det går smile

Eller.

Ifall alla billjuds intresserade på garaget lägger 100 spänn var, så borde vi få ihop pengar till allt som behövs sen får vi rösta fram någon/några "expert" som får ta på sig ansvaret att sköta tyglarna och bygga.
Sen får någon tävla på Elmia med den smile

lol

Kör på det! wink

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

Hehe det skulle ju vara häftigt o se hur de billiga högtalarna står sig i en tävling tonguebig_smile

Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
volvonisse440 yrkeschaufför
13 augusti 2009 · 709 Inlägg

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:

Stejfaan skrev:

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

Skulle vara kul o veta hur man kan veta att de dyrarare högtalarna är så pass mycket bättre än billigare

Det här kommer bli en så oändlig o meningslös diskussion så ja tänker inte skriva mer.. har sagt mitt nu, har haft biltema o sånt i bilen innan man börja bygga med RIKTIGA grejjer och nej det går inte att jämföra med dyrare och mer kvalitetsgrejjer om man har ett öra för ljud så att säga tack o hej.

GAS är ett mindre känt märke och är ett budgett märke..
men dom spelar sjukligt bra dom där tex 12" gas alpha .. kostar typ 700 kr för 2 st..
andvänds av vissa för att tävla..
men om tanken är att slå db rekord kanske man inte går och köper feltemas 12" tongue
GAS = billig kvalitet
JBL = dyrare kvalitet

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
_DamnIt R1 driver!
13 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Varför känns det som att även denna tråd har spårat ur till en pajkastartävling? roll

Hoonas Dieselpower!
13 augusti 2009 · 534 Inlägg

Visst kan billigare grejjer låta bra, men såhär är det.
Billiga grejjer = kass installation.
Dyra grejjer = bra installation.

Man känner sig inte speciellt motiverad att göra det speciellt seriöst med billiga grejjer, men ifall man använder sig av dyrare grejjer gör man oftast installationen mycket seriösare.

opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

nej man lägger nog inte så jättemycket energi på installationen men jag brukar iaf försöka få de att sitta bra så man kan få ut mesta möjliga från de billigare högtalarna smile

Lev livet nu innan det är för sent
T-RÖD Hifi Freak
13 augusti 2009 · 462 Inlägg

Går säkert o få bygga en db bil. Spela högt är inte specielt avanserart.

Men SQ kan ni glöma direkt. Det krävs lite mer. Visst kan du få ett bra o fint ljud med biliga högtalarelement. Men med biliga kvalitets element. Inte jula. Och det som kostar mest i en SQ bil är slutsteg huvubenhet kablage m.m


opeldrifter skrev:
Hehe det skulle ju vara häftigt o se hur de billiga högtalarna står sig i en tävling tonguebig_smile

Twins Twins Bil & Plåt
13 augusti 2009 · 2 577 Inlägg

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu hehe big_smile

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

håller fan med dej, vil man ha BRA kvalité så kostar det mycket, dock så vinner man på det rätt så ofta, hur vanligt är att en hertz bas pajjar bara sådär, eller tom med MDS som har varit ett jävvla bra märka, varesej basar slutsteg, u name IT!

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Frippe_L Gladen Audio
13 augusti 2009 · 2 388 Inlägg

T-RÖD skrev:
Går säkert o få bygga en db bil. Spela högt är inte specielt avanserart.

Får man skratta? Är det ok, isf hahaha.......

Inte avancerat, ne ok vi säger det.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
T-RÖD Hifi Freak
13 augusti 2009 · 462 Inlägg

Måste bara fråga. Sen när vart mds bra grejer?

TwinsBilOchPlat skrev:

Stejfaan skrev:

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu hehe big_smile

tror knappast många kommentarer kommer när du kallar alla för märkesbögar direkt.. vissa märken betalar man för märket andra inte.. jävligt dumt skrevet att jämföra jula bajs med äkta kvalite OAVSETT att det är så billigt. åka i en epa o skramla plåt duger de med biltema eller LIDL eller vart du nu hittar dom, men ska de sitta i en Ordentlig bil o tävla med såå öhm nej..

håller fan med dej, vil man ha BRA kvalité så kostar det mycket, dock så vinner man på det rätt så ofta, hur vanligt är att en hertz bas pajjar bara sådär, eller tom med MDS som har varit ett jävvla bra märka, varesej basar slutsteg, u name IT!

T-RÖD Hifi Freak
13 augusti 2009 · 462 Inlägg

Beror väll på vilken teknisk nivå man ligger på....  Bygga en bil för o spela högt. Nej tyvär det är inte specielt svårt.

Inget illa menat. Och inget mot dig. Men den tekniska nivån här på garaget är fruktansvärt låg.

Men få till en SQ bil med med rätt ljudbild bredd med tidskomp o delningar plaseringar vinklar. För o få ljudet o falla på plats. Det är betydligt svårare.

Frippe_L skrev:

T-RÖD skrev:
Går säkert o få bygga en db bil. Spela högt är inte specielt avanserart.

Får man skratta? Är det ok, isf hahaha.......

Inte avancerat, ne ok vi säger det.

Chippen91
13 augusti 2009 · 51 Inlägg

har ett par bashögtalare från clas och dom tycker jag är helt ok smile

ljudet av skrikande däck får mig att slappna av.
BMW 325i "Lillen" (2006)
BMW e39 "Storen" (2001)
Frippe_L Gladen Audio
13 augusti 2009 · 2 388 Inlägg

T-RÖD skrev:
Beror väll på vilken teknisk nivå man ligger på....  Bygga en bil för o spela högt. Nej tyvär det är inte specielt svårt.

Inget illa menat. Och inget mot dig. Men den tekniska nivån här på garaget är fruktansvärt låg.

Men få till en SQ bil med med rätt ljudbild bredd med tidskomp o delningar plaseringar vinklar. För o få ljudet o falla på plats. Det är betydligt svårare.

Frippe_L skrev:

T-RÖD skrev:
Går säkert o få bygga en db bil. Spela högt är inte specielt avanserart.

Får man skratta? Är det ok, isf hahaha.......

Inte avancerat, ne ok vi säger det.

Ne det beror ju på vad HÖGT är för en själv, jag menar 155-160 iaf som högt, det krävs mkt kunskap för det inte bara slänga in grejer i bilen o tro det spelar , samma som med SQ, man kan inte bara köpa ett Alpine F#1 status system o tro det lirar gudomligt utan byggkunskap och guldöron.

140 kan man inte räkna som högt om man ska tävla i dB iaf eller jo om det är begränsat till en 8" bas eller 2 6,5"

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
TT-Avant
13 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

Frippe_L skrev:

T-RÖD skrev:
Beror väll på vilken teknisk nivå man ligger på....  Bygga en bil för o spela högt. Nej tyvär det är inte specielt svårt.

Inget illa menat. Och inget mot dig. Men den tekniska nivån här på garaget är fruktansvärt låg.

Men få till en SQ bil med med rätt ljudbild bredd med tidskomp o delningar plaseringar vinklar. För o få ljudet o falla på plats. Det är betydligt svårare.

Frippe_L skrev:

Får man skratta? Är det ok, isf hahaha.......

Inte avancerat, ne ok vi säger det.

Ne det beror ju på vad HÖGT är för en själv, jag menar 155-160 iaf som högt, det krävs mkt kunskap för det inte bara slänga in grejer i bilen o tro det spelar , samma som med SQ, man kan inte bara köpa ett Alpine F#1 status system o tro det lirar gudomligt utan byggkunskap och guldöron.

140 kan man inte räkna som högt om man ska tävla i dB iaf eller jo om det är begränsat till en 8" bas eller 2 6,5"

Frippe_L: Ja eller om man gör som jag, en 12" i stor bil med inte mest effekt wink..*skojar bara*

T-RÖD: Jag hade samma intällning som dej förut, "hur svårt kan det var att spela högt?"
Men måste säga att jag har ändrat mej i den meningen..båda sakerna är svåra, men på helt olika sätt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dbjanoz
13 augusti 2009 · 1 785 Inlägg

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu o motivera gärna varför ni inte vill/vågar köra med billigare högtalare.

Det jag kommer köra med i våran kombi blir 6,5" i dörrarna på 300w max o ca 135w rms, ev koppla dessa på ett BM slutsteg på 2x65w rms ca. Får se om det blir några i bakdörrarna men tror att ljudet framifrån räcker till de där bak med smile

Om du blir nöjd med de grejerna är det bra för dig. Men de flesta andra skulle ändå välja lite dyrare högtalare när de hör vilken enorm skillnad det är mellan koaxialer för 100-200kr och 500-900Kr. Det är stor skillnad det kommer man aldrig ifrån såvida man inte bryr sig om ljudet. Man skulle lika gärna kunna säga att de som köper bilstereoprodukter från de ställena du nämner antingen inte har en aning om vad de gör eller blundar för att det är i det närmaste skrot de köper.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
gurenius
13 augusti 2009 · 1 631 Inlägg

Bra högtalare är så billigt att det inte är någon poäng att snåla. Det är den billigaste delen i hela systemet.

Att vara "dumsnål" på högtalare lönar sig inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
opeldrifter
13 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

dbjanoz skrev:

opeldrifter skrev:
Jo då man sitter o läser tråd efter tråd där folk frågar om t.ex Boschman högtalarna är bra så får man alltid svar att nä det är skit köp riktiga prylar fö x antal tusen. Jag tycker det är synd att de billigare högtalarna får så mycket skit. Jag har nog alltid haft billiga högtalare både baslåda o vanliga o de har aldrig gjort mig besviken o polare med dyrare anläggningar har inte direkt blivit besvikna. Tror inte MDS,Gas,Hertz, DLS osv är så jävla mycket bättre om man ser på enorma prisskillnaden, är väl mer så att man betalar för märket men så är det ju med allt. Visst du får väl lite renare ljud men om man inte tävlar med ljud eller har 10 högtalare i varje dörr så skulle då inte jag höra skillnad, ja jag har lyssnat på de flesta dyrmärkes högtalare o kan inte säga att man blir imponerad då man kollar på prislappen.

Vill bara säga till alla ni som inte har så mycket pengar att det låter faktiskt riktigt bra om billiga högtalare med om man monterar de ordentligt. Ska själv åka ner till classe sen o kolla på deras utförsäljning på deras Boschman högtalare. Ska köpa 2 st 6,5" o ha i dörrarna på volvon för reapriset 99: - o ska ev koppla de till ett steg jag har liggandes. Har haft dessa högtalare i en annan bil för några år sen o jag blev riktigt nöjd med det ljudet man fick o då hade jag ändå bara monterat de med 2 skruvar o de gav ändå så pass bra bas.

Hoppas de kommer lite kommentarer nu o motivera gärna varför ni inte vill/vågar köra med billigare högtalare.

Det jag kommer köra med i våran kombi blir 6,5" i dörrarna på 300w max o ca 135w rms, ev koppla dessa på ett BM slutsteg på 2x65w rms ca. Får se om det blir några i bakdörrarna men tror att ljudet framifrån räcker till de där bak med smile

Om du blir nöjd med de grejerna är det bra för dig. Men de flesta andra skulle ändå välja lite dyrare högtalare när de hör vilken enorm skillnad det är mellan koaxialer för 100-200kr och 500-900Kr. Det är stor skillnad det kommer man aldrig ifrån såvida man inte bryr sig om ljudet. Man skulle lika gärna kunna säga att de som köper bilstereoprodukter från de ställena du nämner antingen inte har en aning om vad de gör eller blundar för att det är i det närmaste skrot de köper.

Har du ens testat Boschmans 6,5"? Jämför man dessa med t.ex mds så är det inte mycket som skiljer, har testat o insåg då att nja mds kommer jag då inte köpa. Men undrar lite har kollat på ett dls K6 kitt system tror jag de hette. Men de är ju så lågt satta i Watt hmm jag menar max 80 watt ger det nåt bra resultat?

Lev livet nu innan det är för sent
TT-Avant
13 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

Onej, inte en watt fråga till..! Men som svar,stirra inte på vad för watt de har.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang