Biltransportbil - bygga långa ramper eller nytt flak?

Velox
13 augusti 2009 · 73 Inlägg

Jag har beslutsångest om hur jag ska göra med min blivande biltransportbil, en vw LT35. Lastar ca 1500kg, 4m lastyta.
Som den ser ut nu så är flaket 1m ovanför marken och behöver då 3-4m långa ramper för att kunna ta de flesta normala bilar. Alternativet är ju att bygga om så den blir en ren biltrailer med sluttande bakända.
Kostnaden måste vara någonstans mellan gratis-billigt, därav problemet då jag inte vet var man hittar billigt material.

Så nu är jag ute efter tips och råd om hur man gör något av detta både billigt och hållbart. (och "lätt"?)

Om jag bygger 4m långa ramper så tänkte jag att man kan göra en utfällbar stödpunkt på mitten. Men vad ska jag bygga dom av och vad kommer de kunna tänkas väga? Vill inte vara 2pers för att ta fram rampen.

Om jag ska bygga om till biltransportflak så är väl ända sättet att bygga av massa (ca40m?) fyrkantsprofiler?
Och det är ju inte helt gratis...

Skulle jag lyckas få några bra och billiga lång-ramper så väljer jag hellre de över ett trailerflak, då det både är lättsammare och det kan va bra att ha ett flak med lemmar till annat.


http://i125.photobucket.com/albums/p41/velox_d4/Bild048.jpg

Mrfleur
13 augusti 2009 · 235 Inlägg

Det finns kit som kan köpas till vw LT35. Chef har gjort liknader för några månaden sen...

Bmw, när du älskar att köra!
Velox
13 augusti 2009 · 73 Inlägg

Mrfleur skrev:
Det finns kit som kan köpas till vw LT35. Chef har gjort liknader för några månaden sen...

Vad för slags kit, och vart och till vilket pris? smile

Velox
14 augusti 2009 · 73 Inlägg

Ingen som har nå ideér, tips eller förslag? Eller rentav ett helt upplag fyrkantprofil över i västerbotten tongue ?

lillproppen
15 augusti 2009 · 58 Inlägg

Tyvärr finns det inget billigt & bra sätt att bygga en biltransport. Allt kostar och det kommer man inte ifrån. Å får du flaket 1m upp får du en väldigt taskig tungdpunkt som säkert kommer göra bilen mindre kul att köra.
Köp nåt som e byggt för sitt ändamål istället. Då vet du att det kommer funka.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang