Gjuta baslåda i betong...Blir det bra?

jewe
14 augusti 2009 · 498 Inlägg

Gjuta baslåda i betong...Blir det bra?

Jag fattar att det blir tungt, men blir ljudet bättre än en traditionell låda?

Jag ska ha en 10" bas fram och två st 10" bak...

Blondie1
14 augusti 2009 · 333 Inlägg

teoretiskt sett så borde de bli bättre efter som de e jävligt hårt:P så de går säkert:P

Expoze
14 augusti 2009 · 2 024 Inlägg

Klart det går.
Extrema hemma hifi-högtalare är inte ovanligt att de är gjutna i betong.
Frågan är ju dock om det är lämpligt i en bil, svårt att förankra vettigt i händelse av en krock eller så.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
jewe
14 augusti 2009 · 498 Inlägg

Expoze skrev:
Klart det går.
Extrema hemma hifi-högtalare är inte ovanligt att de är gjutna i betong.
Frågan är ju dock om det är lämpligt i en bil, svårt att förankra vettigt i händelse av en krock eller så.

Jag har lösningen på det "problemet"...dom kommer att förankras i golvet med med förstärkningar på ovansidan och undersidan av golvet.

Mvh Jonny

Expoze
14 augusti 2009 · 2 024 Inlägg

Bara att börja blanda cement då......

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
stellan_dahl svetsare
15 augusti 2009 · 329 Inlägg

är de ingen risk att de spricker i alla vibrationer?

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
m8te
15 augusti 2009 · 91 Inlägg

korrekt blandad betong som har armerats på rätt sätt borde utan problem klara vibrationerna i en skuff!

daajvid Elektriker
15 augusti 2009 · 1 138 Inlägg

släng i lite armeringsjärn så jävlar i de;) ditt bygge skulle jag vilja se sen:D betong i bilen.. har bara hört talas om det en gång.. de var när fassan "fixa" sina tröskellåder haha:D fylla dom med cement sen in på besikt.. han banka.. låter hårt.. så var de löst haha

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
jewe
15 augusti 2009 · 498 Inlägg

daajvid skrev:
släng i lite armeringsjärn så jävlar i de;) ditt bygge skulle jag vilja se sen:D betong i bilen.. har bara hört talas om det en gång.. de var när fassan "fixa" sina tröskellåder haha:D fylla dom med cement sen in på besikt.. han banka.. låter hårt.. så var de löst haha

Jodå det kommer en projekttråd, bilen är inköp som det ska byggas i. Hela bilen ska bli show och välljud men samtidigt funktionell :-)

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
15 augusti 2009 · 2 009 Inlägg

Ja en låda i betong blir bra....
Ljudmässigt är det perfekt.
Att utföra det i en bil är svårare dock.
Men som sagt betong är perfekt material till baslådor.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Oljekatt
15 augusti 2009 · 122 Inlägg

Betong inom dom vanliga klasserna väger allt mellan 2,4 - 2,6kg / Liter...jag tycker att du borde använda i princip enbart cement, finns även med fibrer i som gör det extra starkt. Betong har som dom flesta vet "ballast" som bör vibreras annars blir gjutsår. Vibreringen är till för att få ur luften ur betong samt packa ihop allt så det blir kompakt och desto mindre luftblåsor = bättre kvalité.

Inga problem!
FordeveR www.klockren.nu
15 augusti 2009 · 476 Inlägg

daajvid skrev:
har bara hört talas om det en gång.. de var när fassan "fixa" sina tröskellåder haha:D fylla dom med cement sen in på besikt.. han banka.. låter hårt.. så var de löst haha

hahaha lol

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
mulleina
15 augusti 2009 · 715 Inlägg

daajvid skrev:
släng i lite armeringsjärn så jävlar i de;) ditt bygge skulle jag vilja se sen:D betong i bilen.. har bara hört talas om det en gång.. de var när fassan "fixa" sina tröskellåder haha:D fylla dom med cement sen in på besikt.. han banka.. låter hårt.. så var de löst haha

haha det kanske man borde fyll dörstolparna med också om man har problem med rost där...

jewe
15 augusti 2009 · 498 Inlägg

Oljekatt skrev:
Betong inom dom vanliga klasserna väger allt mellan 2,4 - 2,6kg / Liter...jag tycker att du borde använda i princip enbart cement, finns även med fibrer i som gör det extra starkt. Betong har som dom flesta vet "ballast" som bör vibreras annars blir gjutsår. Vibreringen är till för att få ur luften ur betong samt packa ihop allt så det blir kompakt och desto mindre luftblåsor = bättre kvalité.

ok ska kolla på cementen med fibrer i då........Jag har problem att få tag i en gjutring som är 300mm (jag har kollat alla bygghandlare i Ösd) , någon som har förslag på vad jag kan ta i stället.

Mvh Jonny

Lowenhart fälg fantast
15 augusti 2009 · 1 086 Inlägg

bygga en baslåda i betong ? , hahah  vad kommer härnäst  hahahha

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
beta
15 augusti 2009 · 804 Inlägg

Lowenhart skrev:
bygga en baslåda i betong ? , hahah  vad kommer härnäst  hahahha

Är ju verkligen inget nytt, gjorde man ju för 20-30år sedan med. Betong kan användas till mycket, man gjorde båtar i betong för över 150år sedan t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Concrete_ship wink

Lowenhart fälg fantast
15 augusti 2009 · 1 086 Inlägg

visst det är säkert så beta men tycker bara det låter väldigt dumt att ha det i en bil , kommer inte bilen luta bak ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
15 augusti 2009 · 2 009 Inlägg

Ett förslag är ju att avvända färdiga 300mm avloppsrör i betong och sen gjuta en plugg i ena änden.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
volvo854t5
15 augusti 2009 · 59 Inlägg

Betong blir väldigt stumt men om jag inte mins helt fel så kan det också uppstå en del egenresonanser som du får dämpa med t.ex. asfaltsmatta eller bitumen.

jewe
15 augusti 2009 · 498 Inlägg

BMTech skrev:
Ett förslag är ju att avvända färdiga 300mm avloppsrör i betong och sen gjuta en plugg i ena änden.

kostar 2100kr plus moms för 6meter och gick ej att köpa kortare, lite för dyrt tycker jag. Jag kanske måste göra egna i glasfiber?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang