Bygga shortshift i bmw e34

DirektorIsaksson
26 augusti 2009 · 191 Inlägg

Tjena! Det verkar inte ovanligt med shortshift i bmw,Min fråga är hur bygger man detta?Fördelar med detta? Och är det dyrt? Tacksam för svar:) Tack på förhand Mvh Rickard:)

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Germax
26 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Fördelen är att man får lite kortare växellägen, lite mer direkt känsla.
Nackdelen är att de blir lite tyngre att växla.

Antingen köper man en färdig shortshiftspak, kostar runt 1000 lappen. Då är de ju bara byta ut.
Jag har tillverkat shortshift själv och är en baggis om man har svets och en vinkelslip.
Man förlänger helt enkelt spaken under leden, viktigt o tänka på är att man inte förlänger för mkt så länkaget tar i något när man växlar. Det är lite olika beroende på låda men mellan 1-3cm brukar va lagom.
Jag förlängde min spak 4cm i Sierran vilket gav mig sjukt korta lägen. Max 1dm mellan 1an o 2an.
Hade jag vetat de hade jag nog gjort den 3cm ist. Har man lust så går de ju att räkna på om man inte vill testa sig fram. Lycka till!

caromania Forummoderator
26 augusti 2009 · 9 296 Inlägg

En nackdel till är att man forcerar i växlarna vid "normal" växlingshastighet vilket sliter mer på synkringarna. Om man växlar överdrivet lugnt så är det ingen fara, sedan kan man ju krossa lite kugg om man får brådis vid något enstaka tillfälle.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DirektorIsaksson
26 augusti 2009 · 191 Inlägg

Jävligt bra svar,det får man tacka försmile Då fick man något att tänka påsmile

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
quattrofil
30 december 2013 · 54 Inlägg

Bumpar tråden.

Passar denna i en 535i E34 -92?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … pak-30208/

Har sett andra spakar som lär passa både e36 e30 och e34. Det kanske gäller 2,5 litrare med klenare lådor?

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
NdL Konstruktör
30 december 2013 · 1 053 Inlägg

Den passar fint.

quattrofil
30 december 2013 · 54 Inlägg

NdL skrev:
Den passar fint.

Det gör den. Köpte en på vinst och förlust och funderade ifall jag gjort bort mig. Gick snabbt att byta och det går snabbt att växla. Mycket spak för pengarna!

Kom på ett fel: En av de medföljande låsringarna var av fel storlek, så fick ta en annan.

Senast redigerat av quattrofil (31 december 2013)

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang