Startproblem nyköpt volvo 745 B230F 1990...PROBLEMET LÖST

pauln
29 augusti 2009 · 36 Inlägg

Hej - en tragikomisk historia - jag bjuder på den...smile och tar tacksamt emot all ev hjälp jag kan få...
det skall sägas direkt att min kunskap när det gäller bilmeck är, eh, något begränsad...viljan däremot enorm... 

En bekant skall utomlands och skulle sälja sin 745 modell som ovan - enda trasslet han haft var att den inte startade en gång för ett par veckor sedan (vilket kändes aningen obehagligt...). Jag körde den igår -den gick perfekt - och som "tur" ´var, vid ett tillfälle efter en paus, startade den inte på två försök - varvid jag (som kollat igenom trådarna på forumet)  knackade till lite på bränslepumpsreläet varefter den gick igång, körde ner och letade relä bland bildelshandlare, hittade ett på MECA tryckte i det, körde runt lite utan problem, med flera pauser -  HURRA - problem solved - köpte bilen.

Ett par timmar senare när jag i går kväll skulle ut startade den inte...och inte idag heller...

Startmotorn drar runt, jag har hållt handen på bränslepumpsreläet vid start och känner inget speciellt, borde det inte knäppa till rejält i det när det slår på? (jag tycker mig ana att det knäpper till lite lätt ett par sekunder efter det att jag "tänt av"). alla säkringar i utrymmet under cigtändaren ser OK ut.

Jag torkade av tändstiften och satte i dem igen och gjorde ett par nya startförsök utan att lyckas - när jag direkt plockade bort stiften var de helt torra vilket väl betyder att ingen soppa kommer fram.

Jag har sett, och uppskattar, de många potentiella förslag som finns på liknande problem i forumet men vågar ändå mig på att fråga om någon kan ge råd om var man skall börja leta när det gäller detta specifika problem: startar inte (alls numer), och när den väl startar/startade verkar/verkade den gå helt OK - kanske aningen trött tomgång direkt efter start. 

2009-12-23 PROBLEMET LÖST:
EFTER EN MÄNGD TURER -
BesiktIGADES MED skyhöga avgasvärden (särskilt HC) och extremt lågt lambda:
CO 1.3
CO2500 1.3
HC 721
LAMBDA 0.65
-> STYRDATORN GAV FELAKTIGA SIGNALER (ÄRGADE KONTAKTER), UPPFUCKAD LAMBDASOND+KAT+ETT PAR SPRIDARE  -> KONTAKTERNA TILL STYRDATORN GJORDES IORDNING OCH KOMPONENTERNA BYTTES.
-> BILEN STARTADE BARA PÅ STARTGAS KALL SOM VARM OCH SVAJJADE EXTREMT PÅ TOMGÅNG EMELLANÅT-> BYTTE SPRIDARRELÄ -> GÅTT SOM EN KLOCKA EFTER DET!

TACK FÖR ALL HJÄLP PÅ FORUMET

/paul

Senast redigerat av pauln (23 december 2009)

XeroX
29 augusti 2009 · 68 Inlägg

testa att byta soppa filter och kolla anslutningarna till bensinpumpen om inte denna låter när du slår på tändningen

Man får inte ta livet för seriöst, man kommer aldrig ur de levande ändå!
Tubbex
29 augusti 2009 · 1 517 Inlägg

kollat bränsle reläet ? juste du hade kollat  på dom stora rälen med. pupen ska höras när den e ifrån med n'r du har täningen på

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
motorgalen Professionell Klabbröv
30 augusti 2009 · 84 Inlägg

Impulsgivaren på svänghjulet?? är det någon gnista?

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna
240boy
30 augusti 2009 · 471 Inlägg

låter ju som bränslepumpen gett upp ? om han inte får sås alltså..

Skiiit du nedde ! ;)
pauln
31 augusti 2009 · 36 Inlägg

Tack för all input - det uppskattas verkligen!
jag skall ta ett ordentligt tag i det här till helgen och börja med att byta bränslefilter, kolla bränslepump (om den går och om inte, om den får ström). Verkar detta OK går kampen vidare. Jag återkommer i vilka fall som helst om hur det går.
/paul

pauln
5 september 2009 · 36 Inlägg

I eftermiddags fick jag hjälp av ett par vänner, bilen startade inte "av sig själv" trots att startmotorn lät OK o huvudbränslepumpen gick, istället rullade vi igång den - den startade direkt,  o gick bra, svarar bra på gaspådrag etc. Efter att ha körts ett tag så startade den problemfritt (testade flera gånger)...jobbigt...(det måste väl betyda att, pumpar, filter o tänding funkar skapligt, åtminstone när bilen är varm?)

bytte "för säkerhets skull" vevaxelgivare - efter detta kändes det som om den startade ännu lite piggare än innan. testade flera gånger - funkar helt OK, körde hem, ställde bilen i lite drygt en timme, går ut - BILEN STARTAR EJ  - ännu jobbigare....


Åter igen - all vägledning uppskattas - jag är normalt sett rätt clueless när det gäller bilar men nu känns det värre än någonsin - samtidigt har jag gett mig den på att få igång den!

/pauln

einherjer
5 september 2009 · 587 Inlägg

relät sitter innanför säkringshållaren , titta in där så ser du ett vitt relä - det är bränslepumpsrelät. ett nytt kostar 282 kr på volvo

pauln
5 september 2009 · 36 Inlägg

Det första jag gjorde när den inte startade första dagen var att knacka på det gamla reläet varefter bilen startade - så jag tryckte in ett nytt bränslepumpsrelä från MECA - och tänkte att problemet var löst - men senare på kvällen startade den inte igen (så det var kanske en slump att den gick igång efter "knacken") -, men det är klart - det kanske är ett måndagsexemplar av reläet jag fått tag i. Fast jag tvivlar på att det är felet - jag får försöka ragga upp nån 740-ägare på stan och övertala vederbörande om att få "låna"  hanses relä en liten stund för att testa... :-)

Volvo740-88 Volvo850-92
5 september 2009 · 1 678 Inlägg

Kolla felkoder med felkodsodan.

Karl-Bertil
5 september 2009 · 518 Inlägg

pauln skrev:
Det första jag gjorde när den inte startade första dagen var att knacka på det gamla reläet varefter bilen startade - så jag tryckte in ett nytt bränslepumpsrelä från MECA - och tänkte att problemet var löst - men senare på kvällen startade den inte igen (så det var kanske en slump att den gick igång efter "knacken") -, men det är klart - det kanske är ett måndagsexemplar av reläet jag fått tag i. Fast jag tvivlar på att det är felet - jag får försöka ragga upp nån 740-ägare på stan och övertala vederbörande om att få "låna"  hanses relä en liten stund för att testa... :-)

ett nytt relä på Volvo kostar knappt 300 så varför inte köpa ett därifrån med en gång?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
pauln
5 september 2009 · 36 Inlägg

jag skall kolla felkoderna imorgon

det skulle ju kännas surt att köpa ett relä till om det visar sig att det ändå inte är det som är felet - och jag ändå inte får igång bilen, även om jag ju naturligtvis skulle åkt till Volvo med en gång (och inte till MECA - jag tog bara första bästa eftersom jag var upprymd över att ha "löst" problemet...), priset är ju i stort det samma...fast om det är reläet som spökar så borde det väl inte bara ge sig till känna vid start via nyckeln - utan även när man rullar igång bilen?

Jag börjar fundera på om det kan vara så att trots att startmotorn drar runt bra - batteriet inte orkar med allt annat vid kallstart (tändning bränsle etc), skulle det kunna vara så?

/p

Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

Det är BACKVENTILEN! Sitter i bränslepumpen!


När du ställer bilen ett tag så rinner bränslet tillbaka tack vare att den är sönder och då tar det ett bra tag innan den får fram bränsle till motorn så att den kan starta. (Du för alltså nöta på REJÄLT på startmotorn eller putta igång den som du gjorde) Så, byt bränslepumpen under förarsätet. Anledningen varför den startar lätt sen när du haft igång den är då givetvis för att bränslet inte har hunnit rinna tillbaka än.

Mvh

PerArne Mycke vill ha mer...
6 september 2009 · 611 Inlägg

Volvo740an skrev:
Det är BACKVENTILEN! Sitter i bränslepumpen!


När du ställer bilen ett tag så rinner bränslet tillbaka tack vare att den är sönder och då tar det ett bra tag innan den får fram bränsle till motorn så att den kan starta. (Du för alltså nöta på REJÄLT på startmotorn eller putta igång den som du gjorde) Så, byt bränslepumpen under förarsätet. Anledningen varför den startar lätt sen när du haft igång den är då givetvis för att bränslet inte har hunnit rinna tillbaka än.

Mvh

Jag bytte bara själva backventilen på pumpen på en 745 -88, och den pumpen lär väl se likadan ut som på en -90a. Man behöver inte byta hela pumpen.

Hur långt har bilen gått??

Pröva även att byta batteri och mät upp laddningen och kolla alla anslutningar vid batteri, jord, generator m.m Eftersom den inte startade på nyckel med startade vid rullning.

//Per-Arne
Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

Volvo_Perka skrev:

Volvo740an skrev:
Det är BACKVENTILEN! Sitter i bränslepumpen!


När du ställer bilen ett tag så rinner bränslet tillbaka tack vare att den är sönder och då tar det ett bra tag innan den får fram bränsle till motorn så att den kan starta. (Du för alltså nöta på REJÄLT på startmotorn eller putta igång den som du gjorde) Så, byt bränslepumpen under förarsätet. Anledningen varför den startar lätt sen när du haft igång den är då givetvis för att bränslet inte har hunnit rinna tillbaka än.

Mvh

Jag bytte bara själva backventilen på pumpen på en 745 -88, och den pumpen lär väl se likadan ut som på en -90a. Man behöver inte byta hela pumpen.

Hur långt har bilen gått??

Pröva även att byta batteri och mät upp laddningen och kolla alla anslutningar vid batteri, jord, generator m.m Eftersom den inte startade på nyckel med startade vid rullning.

Åfan, desto bättre..Fast går startmotorn runt ordenligt så borde man kunna räkna bort generator, batteri och jord. Elr? När bilen inte får tillräckligt med ström pga att batteriet är dåligt så hörs det direkt på att startmotorn inte drar runt ordenligt eller går väldigt trögt.

Senast redigerat av Volvo740an (6 september 2009)

Drönirettab
6 september 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, om startmotorn går runt ungefär lika fort som den brukar göra så ska det inte vara för dåligt med kräm från batteriet. smile

Vill du vara helt säker så kan du mäta spänningen på batteripolerna när du kör startmotorn, är batteriet i relativt bra skick så bör spänningen åtminstone hoppa mellan 10,5-11 V (men antagligen lite högre) i sommartemperatur.

Backventilen låter ju annars som en trolig sak. smile

pauln
6 september 2009 · 36 Inlägg

Vänner!
 
efter att ha tillbringat natten med diverse planlösa "tankar" (sic!)  - och dagen stående under en motorhuv, med irrande blick o desperata funderingar putsandes en jordpunkt här, kollandes en slang eller kabel där...var jag tämligen trött och uppgiven...men efter att ha gått in o kollat här känner jag viss tillförsikt.

Alltså en kass backventil till bränslet skulle ju kunna förklara hela "uppförandet" hos bilen och att den går bra när den väl går igång. Jag har inte gnuggat på startmotorn särskilt länge vid mina startförsök.

jag skall iväg på jobb nu i veckan men sedan skall jag försöka mig på backventilen (jag är som sagt ingen mekaniker men får väl se hur det går på egen hand innan jag får kalla in hjälp)
jag skall kolla batteriet vid start också - mellan polerna utan tändningen påslagen är det 12.6V vilket kanske inte säger så mycket - men eftersom startmotorn jobbar på bra så känns det som om batteriet kan vara OK.

Mandom mod och morske män, igen!

/pauln

Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

pauln skrev:
Vänner!
 
efter att ha tillbringat natten med diverse planlösa "tankar" (sic!)  - och dagen stående under en motorhuv, med irrande blick o desperata funderingar putsandes en jordpunkt här, kollandes en slang eller kabel där...var jag tämligen trött och uppgiven...men efter att ha gått in o kollat här känner jag viss tillförsikt.

Alltså en kass backventil till bränslet skulle ju kunna förklara hela "uppförandet" hos bilen och att den går bra när den väl går igång. Jag har inte gnuggat på startmotorn särskilt länge vid mina startförsök.

jag skall iväg på jobb nu i veckan men sedan skall jag försöka mig på backventilen (jag är som sagt ingen mekaniker men får väl se hur det går på egen hand innan jag får kalla in hjälp)
jag skall kolla batteriet vid start också - mellan polerna utan tändningen påslagen är det 12.6V vilket kanske inte säger så mycket - men eftersom startmotorn jobbar på bra så känns det som om batteriet kan vara OK.

Mandom mod och morske män, igen!

/pauln

Du kan dra på startmotorn upp till 30 sekunder utan att den tar direkt skada..Du kan ju testa att dra på startmotorn i iallfall 15-25 sekunder och se om den går igång. Går den igång då så är det garanterat backventilen.

pauln
6 september 2009 · 36 Inlägg

testade startmotorn i 25 sekunder - inte en antydan till att bilen gick igång - drog dän ett tändstift direkt härefter- kruttorrt - det kan väl vara backventilen ändå? -fasen också - det hade ju vatt gött om den mullrat igång ifall man mer säkert hade kunnat ringa in problemet

I och med att den verkar gå bra när man rullar igång den (om den nu rullar igång nästa gång man försöker... :-) - så måste väl båda bränslepumparna mata som de skall (bortsett ev. från backventilen då).

jaja - det får bli backventilen nästa - men det kommer att dröja ett tag.

/pauln

Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

pauln skrev:
testade startmotorn i 25 sekunder - inte en antydan till att bilen gick igång - drog dän ett tändstift direkt härefter- kruttorrt - det kan väl vara backventilen ändå? -fasen också - det hade ju vatt gött om den mullrat igång ifall man mer säkert hade kunnat ringa in problemet

I och med att den verkar gå bra när man rullar igång den (om den nu rullar igång nästa gång man försöker... :-) - så måste väl båda bränslepumparna mata som de skall (bortsett ev. från backventilen då).

jaja - det får bli backventilen nästa - men det kommer att dröja ett tag.

/pauln

Hmm, går huvudpumpen överhuvudtaget? (under förarsätet), ta reda på de, ska väll gå lite när man sätter igång tändningen, och även då givetvis när du drar på starten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang