Gratis RAW - JPG converter sökes - LÖST

JonB
30 augusti 2009 · 145 Inlägg

Hej.

Då har man hamnat i fällan med att ha ca 300 RAW-bilder som päronen vill ha i JPG-format. Ingen av de medföljande programmen kan göra konverteringen med flera kort på samma gång (vad jag har hittat iaf) utan endast ett och ett och detta tar evigheter!

Är det någon som har förslag på en programvara som är gratis och enkelt att använda. Och som inte lämnar "vattenstämplar" på korten...

Jag har prövat Irfanview men det är massa strul med det programmet.

Contenta trialversion var jättebra men lämnade som sagt vatenstämplar...


Min kamera: Canon EOS 1000.

Jag kör Windows Vista home SP1.


tack på förhand, Jonas

Senast redigerat av JonB (30 augusti 2009)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Urkas Kräsen grafiker
30 augusti 2009 · 1 775 Inlägg

Googles Picasa låter ju som nåt som kanske passar dig.

Whine whine!
JonB
30 augusti 2009 · 145 Inlägg

mmm... Jag tog en titt på Picasa men lyckades inte se hur/var man konverterar filer. Jag skall googla runt lite mer men om någon vet hur man gör så berätta gärna...

Även fler förslag på program välkomnas smile

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Sarge
30 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Picasa är mycket smidigt. Markera filen/filerna, sen in på Arkiv-menyn och välj "Exportera bild till mapp" (Ctrl+Shift+S). Gör lite inställningar och tryck OK. Klart!

JonB
30 augusti 2009 · 145 Inlägg

Works like a charm! Jag trodde inte att "exportera" automatiskt innebär konvertera så jag prövade aldrig det alternativet.

Tack!

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 september 2009 · 1 874 Inlägg

Annars om man är duktig kan man ju helt enkelt bara köra Photoshop. Köra in bilderna, markera alla, öppna, köra ett action på "spara som > JPG" och sedan köra det på alla bilder. Några minuter och det är klart. No problems.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang