Söker turbo som klarar 170Hk på en motor på 0,7L

MR_Smart
1 september 2009 · 1 290 Inlägg

jonTe skrev:

Exsicco skrev:
Har hittat en GT1549 som suttit på en Saab V6, ...

Den har ingen ingen inbyggd wg om det är ett krav....

mvh jonas

Det är inte ett krav men vad jag ser så sitter det en wastegate på den (på bilden).

Bmwjonte
4 september 2009 · 114 Inlägg

hade nog sneglat på en turbo från en fiat uno  tror det skulle bli perfa på den!!!

///BMW 325 Turbo///
När Holset talar ,lyssnar man!
Lowenhart fälg fantast
4 september 2009 · 1 086 Inlägg

det du behöver är nog en turbo från lupo 3L , den laddar 0.6 om inte jag har fel den

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Quist
14 juli 2010 · 68 Inlägg

Jag vet inte om du har tittat på kusinen: "smart for four" diesel. vet inte mycket om den motorn, mer än att den laddar rätt mycket org och är "lite" större.

hoppas du hittar det du letar efter.

//Quist
MR_Smart
14 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Quist skrev:
Jag vet inte om du har tittat på kusinen: "smart for four" diesel. vet inte mycket om den motorn, mer än att den laddar rätt mycket org och är "lite" större.

hoppas du hittar det du letar efter.

ForFour en helt annan bil byggd på bottenplattan till en Mitsubishi.

Har skaffat en GT17 men förutsättningarna har ändrats en del sedan jag la ut den här tråden. Det blir bland annat ny kam i motorn så varvtalsstoppet kommer ligga vid 8500rpm istället för 6250rpm som det gör original. Förhoppningsvis innebär det att jag klarar mig med en något mindre turbo.

caromania Forummoderator
14 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Du har aldrig funderat på kompressor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrMiyagi
14 juli 2010 · 183 Inlägg

hur e det me turbosar som sitter på hojar da?

MR_Smart
14 juli 2010 · 1 290 Inlägg

caromania skrev:
Du har aldrig funderat på kompressor?

Har tittat på lite Rotrex men när jag talade med en kille som kändes insatt i ämnet så menade han på att den inte skulle räcka till. Skulle föredra kompressor före turbo om det var möjligt.

caromania Forummoderator
15 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Exsicco skrev:

caromania skrev:
Du har aldrig funderat på kompressor?

Har tittat på lite Rotrex men när jag talade med en kille som kändes insatt i ämnet så menade han på att den inte skulle räcka till. Skulle föredra kompressor före turbo om det var möjligt.

Faktum är att jag tänkte fel, jag blandade ihop siffror. Så jag vet inte om det ens är möjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MR_Smart
15 juli 2010 · 1 290 Inlägg

caromania skrev:

Exsicco skrev:

caromania skrev:
Du har aldrig funderat på kompressor?

Har tittat på lite Rotrex men när jag talade med en kille som kändes insatt i ämnet så menade han på att den inte skulle räcka till. Skulle föredra kompressor före turbo om det var möjligt.

Faktum är att jag tänkte fel, jag blandade ihop siffror. Så jag vet inte om det ens är möjligt.

Tror att det behövs mer grundeffekt för att det ska fungera med kompressor...

taz
15 juli 2010 · 66 Inlägg

Hur mycket varvar motorn?

Varvar den bortåt 10 tusen RPM, satsa på en Mitsubishi 13C från Volvo 940, du bör ha bra ös från 4-5 tusen till 10 tusen RPM.

Hästintresserad.
MR_Smart
15 juli 2010 · 1 290 Inlägg

taz skrev:
Hur mycket varvar motorn?

Varvar den bortåt 10 tusen RPM, satsa på en Mitsubishi 13C från Volvo 940, du bör ha bra ös från 4-5 tusen till 10 tusen RPM.

Den kommer varva 8500rpm i det nya utförandet. Får kolla på en map för 13C och se om den klarar 2Bar... rätt för att den inte gör det.

Kavli Motborgare
15 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Exsicco skrev:

kolvas skrev:

Exsicco skrev:

Nu sitter det en GT1238S i bilen och den klarar 120Hk, så 160-170Hk ska gå med rätt prylar

att turbon klarar effekten är inte det svåra, men att få resten av motorn/drivlinan att klara av den effekten

Inga nackdelar med att sätta en diselturbo på en bensinare?

Nej, det ska inte vara några problem med det, det är väl spoolup som kan bli lite dumt med tanke på att du bara har 0,7l

En kille i england bromasade 172Hk med sin Roadster innan det rasslade till där bak. Det är vevstakarna som är största problemet. Håller på och jagar delar nu som förhoppningsvis håller.

Projekt >> Smart Roadster Coupé – Dubbla effekten

Spoolup'en är det jag oroar mig mest för, det är därför jag försöker hitta så liten turbo som möjligt som ändå klarar jobbet.

Nån skrev att en diselturbo ger mer på låga varv, skulle det då innebära att man tappar i det högre
registret?

Annars får du använda dubbla turbiner.

-- K

MR_Smart
15 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Kavli skrev:

Exsicco skrev:

kolvas skrev:

Exsicco skrev:
Nu sitter det en GT1238S i bilen och den klarar 120Hk, så 160-170Hk ska gå med rätt prylar

att turbon klarar effekten är inte det svåra, men att få resten av motorn/drivlinan att klara av den effekten

Nej, det ska inte vara några problem med det, det är väl spoolup som kan bli lite dumt med tanke på att du bara har 0,7l

En kille i england bromasade 172Hk med sin Roadster innan det rasslade till där bak. Det är vevstakarna som är största problemet. Håller på och jagar delar nu som förhoppningsvis håller.

Projekt >> Smart Roadster Coupé – Dubbla effekten

Spoolup'en är det jag oroar mig mest för, det är därför jag försöker hitta så liten turbo som möjligt som ändå klarar jobbet.

Nån skrev att en diselturbo ger mer på låga varv, skulle det då innebära att man tappar i det högre
registret?

Annars får du använda dubbla turbiner.

-- K

Bi-turbo på en rak 3:a? wink

Kavli Motborgare
15 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Jodå. Det går. Sätt dom på samma avgasrör, den ena med en strypning på avgas, som är stängd tills du når ett tröskelvärde på varvtal eller ladd, sen öppnar du ventilen så bägge turbiner jobbar. Turbocompounder jobbar ju på ett liknande sätt, fast då har du en kompressor för lägsta registret.

-- K

Senast redigerat av Kavli (15 juli 2010)

MR_Smart
15 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Kavli skrev:
Jodå. Det går. Sätt dom på samma avgasrör, den ena med en strypning på avgas, som är stängd tills du når ett tröskelvärde på varvtal eller ladd, sen öppnar du ventilen så bägge turbiner jobbar. Turbocompounder jobbar ju på ett liknande sätt, fast då har du en kompressor för lägsta registret.

-- K

Låter som en kul idé men jag börjar nog med den enkla lösningen för att se om det fungerar. Om inte får jag titta på alternativa lösningar.

MR_Smart
23 augusti 2010 · 1 290 Inlägg

Väcker upp den här tråden igen... Iom att förutsättningarna för turbon har ändrats, är det fortfarande en GT17 som är det mest lämpliga alternativet? Som jag nämnt tidigare i tråden blir varvtalstaket 8500rpm istället för 6250rpm och den nya kammen är betydligt vassare, utöver detta kommer den nya toppen få 34mm insugsventiler istället för original 30mm. Jag vet ej vilken effekt original motor ger utan turbo, vet inte heller vad den kommer ge med den nya konfigurationen. Kan man räkna ut detta?

En annan fråga... Jag har för mig att jag läst någonstans att GT20 kan byggas om så att den blir kullagrad (går ej med GT17), skulle en ombyggd GT20 ge snabbare respons än en GT17?

torpis Forummoderator
23 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

motorns varvtal är bara intressant i bemärkelsen vilket register du får.  körbart mellan 4000-8500rpm ger ju ett ganska brett register ändå.   Du får stoppa näsan i alla tänkbara kompressormappar och titta.  mitsubishisnurrorna har ju fördelen att kunna kombineras med olika stora avgashus om det nu skulle behövas.  en 14T med 7:ans avgashus finner du ju på V70 2.4t(eller om det var 2.5t) om nu standard no5 avgashus är för litet.

Du får väl dra igång motorn med GT17 och testa...  börja mappa och se hur den reagerar. det är ju svårt som tusan att hitta exakt rätt när man går på outforskad mark.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
24 augusti 2010 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:
motorns varvtal är bara intressant i bemärkelsen vilket register du får.  körbart mellan 4000-8500rpm ger ju ett ganska brett register ändå.   Du får stoppa näsan i alla tänkbara kompressormappar och titta.  mitsubishisnurrorna har ju fördelen att kunna kombineras med olika stora avgashus om det nu skulle behövas.  en 14T med 7:ans avgashus finner du ju på V70 2.4t(eller om det var 2.5t) om nu standard no5 avgashus är för litet.

Du får väl dra igång motorn med GT17 och testa...  börja mappa och se hur den reagerar. det är ju svårt som tusan att hitta exakt rätt när man går på outforskad mark.

Har du några tankar kring kullagrat eller inte kullagrat?

Vad mer än kompressormappen ska jag titta på när jag letar alternativ till GT17? Har fortfarande inte helt greppat hur man ska tolka en kompressormapp smile

torpis Forummoderator
24 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:
Har du några tankar kring kullagrat eller inte kullagrat?

det verkar som om kullager visst tillför snabbare spool, men en glidlagrad fullträff kan mycket väl fungera bättre.  mycket handlar om att få ihop saker som funkar bra ihop.

exempelvis en volvo s40 med 2871R kullagrad turbo som en stressad dag ger strax över 400hk. har bra laddtryck vid 4500rpm.  Nu i dagarna körde vi samma bil med ny setup, en Holset HX35 super, vi börjar få ladd innan 4000rpm, vid 4500 kommer det starkt och vi loggar 1bar redan där på ett svep på 3:an.  Vi har alltså med en glidlagrad större turbo laddtryck vid samma varvtal som en mindre kullagrad. (tror vi kommer få se 600hk i bromsbänken innan det är färdigskruvat)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang