Hur länge ska ett bilbatteri hålla ungefär?

raca
31 augusti 2009 · 6 Inlägg

Idag när jag hadde kopplat in min nya Stereo så tog bilbatteriet slut väldigt fort så jag undrar om någon som har koll på såna här saker kan svara på ungefär hur länge mitt batteri bör hålla?

Det jag ska driva är:

Bilstereo Denver... Somthing tongue
Baslåda med inbyggt slutsteg på ca 200W

Batteriet är ett Varta som säkert har suttit i bilen ganska länge.
Bilen är en Saab 9-3 -01, men jag tror inte att batteriet är lika gammalt.

Som det är nu vågar jag inte ha stereon på om motorn inte är startad så det är lite jobbigt.

Tacksam för snabba svar smile

My house m8 got ran over by a bus now he is my flat m8!
Saab 9-3 "SS Aero" (2003)
Hoonas Dieselpower!
31 augusti 2009 · 534 Inlägg

Hur länge det håller (livstid) ?
eller hur länge du skall kunna spela med det innan det dör ?

Legwind
31 augusti 2009 · 925 Inlägg

5 år brukar dom hålla

Feel The Difference
Fredrik89 Bilmekaniker
31 augusti 2009 · 274 Inlägg

man ska byta ca vart 3-4 år vad jag vet( livs längd) annars bara fram med miniräknare wink

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
raca
31 augusti 2009 · 6 Inlägg

Oj ledsen forlumerade lite fel.

Undrade mer på hur länge man kan spela innan det dör? och jag måste springa igång bilen.... Igen tongue

Tänkte någon slags ungefärlig siffra, så jag vet om mitt batteri är skitdåligt och måste bytas eller inte?

My house m8 got ran over by a bus now he is my flat m8!
Saab 9-3 "SS Aero" (2003)
Timmu
31 augusti 2009 · 124 Inlägg

raca skrev:
Oj ledsen forlumerade lite fel.

Undrade mer på hur länge man kan spela innan det dör? och jag måste springa igång bilen.... Igen tongue

Tänkte någon slags ungefärlig siffra, så jag vet om mitt batteri är skitdåligt och måste bytas eller inte?

Låter som de är dags att byta batteri om du frågar mig

Senast redigerat av Timmu (31 augusti 2009)

attityds_problem
31 augusti 2009 · 199 Inlägg

lek med tanken att ditt steg ligger på 1000watt, (12W är 1A) då blir det 83,3333A säg att ditt batteri är på 80A, då skulle det dö på 1 timme på max effekt. teoretiskt men i verkliga livet så är det mindre,

Hoonas Dieselpower!
31 augusti 2009 · 534 Inlägg

Timmu skrev:

raca skrev:
Oj ledsen forlumerade lite fel.

Undrade mer på hur länge man kan spela innan det dör? och jag måste springa igång bilen.... Igen tongue

Tänkte någon slags ungefärlig siffra, så jag vet om mitt batteri är skitdåligt och måste bytas eller inte?

Låter som de är dags att byta batteri om du frågar mig

Håller med, med 200watts slutsteg (gissar på max)
så ska du åtminstonde kunna spela i ett par timmar utan bilen igång.
Kunde spela säkert 2-3 Timmar och bilen gick fortfarande att starta med mitt Sinus live steg på 900w rms/1800max. (inte helt ärliga men ändå).

attityds_problem
31 augusti 2009 · 199 Inlägg

200w är 16,5 A ... hur stort är ditt batteri ?

raca
31 augusti 2009 · 6 Inlägg

PÅ batteriet står det 12V(såklart) 580A   110min (SAE)
                                              12V/580A/60Ah (en)

My house m8 got ran over by a bus now he is my flat m8!
Saab 9-3 "SS Aero" (2003)
attityds_problem
31 augusti 2009 · 199 Inlägg

raca skrev:
PÅ batteriet står det 12V(såklart) 580A   110min (SAE)
                                              12V/580A/60Ah (en)

oj när jag skrev A menade jag ah roll så teoretiskt blir det runt 3,5 timmar sen ska batteriet vara dött

attityds_problem
31 augusti 2009 · 199 Inlägg

men redan långt innan så kommer du inte kunna starta bilen

Dale Sir
1 september 2009 · 291 Inlägg

580A är startströmskapacitet. 60Ah är de du ska kolla efter. Det betyder att du han ta ut 60 Ampere i en timma eller om man räknar halva styrkan dubbelt längre. Det vill säga 30 Ampere i 2 timmar. Mät strömförbrukningen i Ampere å räkna från den. Iofs lär strömförbrukningen fladdra i takt med musiken men det ger då iaf något att gå efter. Om det då fladdrar mellan 20-30 Ampere så delar du batteriets 60Ah med ditt mätvärde 20-30 Ampere så får du fram 60/20=3 (timmar) och 60/30=2 timmar så mellan 2-3 timmar blir det då. Detta är ju om batteriet är friskt och fulladdat men de visste du nog. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Rock-Star
1 september 2009 · 2 982 Inlägg

hade samma problem som du i min s60. Vågade inte köra musik när bilen var av. Löste det geom nytt batteri. Enklast så. Du kommer bli tvungen att byta batt hursomhelst om ditt batt suger

Drönirettab
1 september 2009 · 21 761 Inlägg

Slutsteget som raca har är på 200 W, vilket som sagt antagligen är maxeffekten. RMS-effekten är gissningsvis 100 W och verkningsgraden är kanske 55%, en rimlig verkningsgrad hos steg som arbetar i klass AB. Strömförbrukningen hamnar i så fall på runt 13 A vid 100 WRMS.

Batteriet är på 60 Ah men det betyder inte att man kan plocka ur 60 A i en timme innan batteriet tar "slut", det tar slut fortare. Batterikapaciteten anger hur många ampere som batteriet kan ge ut i 20 timmar innan spänningen har sjunkit ner till 10,5 V (1,75 V per cell), ett 60 Ah batteri kan då ge ut 3 A i 20 timmar. Naturligtvis gäller det endast med fulladdat och helt nytt batteri.

På racas batteri står det en annan angivelse, nämligen RC-kapaciteten. Den visar hur många minuter som batteriet kan ge ut 25 A innan spänningen sjunker ner till 10,5 V och i detta fall ger det ut 25 A i 110 minuter.

Man ska komma ihåg att när spänningen har sjunkit till 10,5 V med dessa "små" belastningar så är batteriet riktigt urladdat och det kan ta stor skada ifall detta händer flera gånger, speciellt om det gäller ett vanligt startbatteri.

Med tanke på att den teoretiska strömförbrukningen kunde bli runt 13 A som mest, då kan vi använda båda kapacitetsangivelserna och sedan ta ett medelvärde för att få fram hur länge som batteriet borde kunna ge ut 13 A innan spänningen sjunker till 10,5 V.

Utifrån 60 Ah kapacitet så räcker batteriet i ca 4,6 timmar, utifrån 110 minuters kapaciteten så räcker batteriet i ca 3,5 timmar. Då kan vi säga att batteriet bör räcka i 4 timmar, men då gäller det som sagt att batteriet är helfräscht och sedan har jag ju bara räknat på själva stegets förbrukning.

En massa teoretiskt snack och gissningar, men detta kan ge en fingervisning om hur man ska beräkna hur lång tid ett batteri kan tänkas räcka. Nu verkar det dock som att racas batteri antingen är dåligt laddat eller allmänt slitet, då är det ingen nackdel att byta ut det om man vet att det har en del år på nacken. smile

raca
7 september 2009 · 6 Inlägg

Tack för alla svar... har laddat upp det och så nu, verkar funka bra. Laddar det ut en gång till blir det ett nytt.

My house m8 got ran over by a bus now he is my flat m8!
Saab 9-3 "SS Aero" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang