Servicekostnad/garanti? (Volvo V70, 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 september 2009 · 1 874 Inlägg

Jag hoppas att rubriken inte är allt för missvisande. Sedan vet jag inte om det är något som någon här kan svara på. Men jag känner mig lite kluven. Tidigare har jag mest haft hyfsat "gamla" bilar där jag och mina bekanta lagat det mesta själva.

Hur som helst så köpte jag min Volvo V70II:a ('08) i mitten/slutet på April i år. Efter ca 1,5 månads körning tänds servicelampan. Och jo, det var dags för den årliga servicen. Då har jag en del frågor gällande det.

1. Köper man en bil för 200.000 kr så vill man inte att den ca 2 månader senare ska lämnas in på service - Bör inte säljaren kunna stå för detta, eftersom att det var så nära inpå? Detta kanske kan vara svårt för er att svara på, men ni får gärna komma med åsikter och tankar kring det. Jag har kontaktat säljaren men väntar fortfarande på klara besked.

2. Kollade även med verkstaden hos min Volvohandlare. Dom estimerade priset till MAX 2.500 kr, eftersom att det här bara är en "liten service". Rätt mycket pengar, tyckte väl jag, med tanke på vad man får (oljefilter/olja, luftfilter + att servo, bromsvätska, bromsar, lampor och däck inspekteras). Så jag tänkte att jag kunde kolla med Mekonomen också, eftersom att det går en massa tjat kring att Volvo är så dyra, Mekonomen är så billiga/bra o.s.v. Men efter att ha fått en prisuppgift från dom, så fick jag väl en liten chock. "Minst 3.000 kr" för samma jobb. Kan det verkligen stämma? Sen när blev det DYRARE att serva bilen på Mekonomen än att serva den på en av Volvos märkesverkstäder?

Lite krångliga frågor kanske. Men ändå. Jag har som sagt haft bilen inlämnad på "regelbunden service" väldigt sällan, hittills så jag har inget att jämföra med.

Senast redigerat av Hexenhammer (1 september 2009)

m_a_c X40 Nordic
1 september 2009 · 784 Inlägg

Har du köpt bilen av en bilfirma exempelvis bilia så kanske de skulle ha kunnat upplysa dig om det. OM du har köpt den av en privat ägare så skulle i alla fall jag inte bry mig utan serva bilen helt enkelt då jag tycker att det är köparen ansvar att kollla servic intervallen på bilen. Dessutom är det så att många bilägare inte vet intervallen utan bara lämnar in den när lampan tänds.

Jag skulle lämna in den på volvo. Vist de byter bara olja och sånt enligt pappret. Men en del saker de gör ibland står inte alltid på pappret. Det kan kanske vara så att en del av bilarna hade en dålig bränslepump just då. Eftersom det inte var något akut så kallar man inte in bilarna utan byter det på SERVIC. Dessutom uppgraderas programvaran ofta så att en del möjliga buggar försvinner.

Om du inte servar den av en godkänd servic-plats så kan du se i stjärnerna efter att du ska få något på garantin om det skulle komma fram ett konstruktionsfel. Så serva den som man ska de första 10 åren lönar sig alltid enligt mig i alla fall.

Att mekonomen är dyrare vet jag inte vad det beror på men, man kan ju inte alltid tro att allt annat är billigare än volvo. Bara att kolla pris på olika firmer och sen se vem som är vettigast.

En bara sak med att de har sagt att det kostar max 2.500kr är att det kommer kosta dig max 2.500kr om de går över den överenskomman summan är du inte ansvarig för att betala det extra.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 september 2009 · 1 874 Inlägg

Har köpt den av Karlbergsbil, vilket är en hyfsat stor Volvohandlare nere i Småland/Östergötland.

Min bil har fel på bränslepumpen från fabrik, så den byts samtidigt på garanti. Jag vet att dom kollar annat. Men det är ju mycket rutinkontroller som bara kostar pengar för att någon ska kolla och säga; "Ja, det funkar". Och är det något fel så får jag ju det på garantin, om det kan bevisas att det har varit så innan jag köpte den då jag har 2 års nybilsgaranti kvar.

Jag vet att man ska serva den. Men är det verkligen rimligt att man lägger 200.000 kr på en bil som 2 månader sedan ska in på service för flera tusen? Tidigare har just denna Volvohandlare alltid sett till så att sådant är gjort dagarna innan man hämtar ut bilen. Inte ska man väl behöva betala för en sådan sak. Det är ju trots allt därför man hellre köper från en handlare. Det finns garantier och man vet att man får en bil som är servad och klar, och som kan rulla i minst ett år efter inköp.

Nej, men i just det här fallet säger ALLA att Mekonomen är billigare. Men uppenbarligen inte.

Precis.

m_a_c X40 Nordic
1 september 2009 · 784 Inlägg

Jo men du måste även bevisa att du har sköt delen som man ska. De ända sättet som du kan göra det på är att serva den på en aktoriserad verkstad. Volvo vet ju inte hur du har gjort det.

Sen förstår jag din åsikt och kan hålla med dig om att bilförsäljaren allt kunnde ha servat den innan du fick det. Men annars så tycker jag inte att 2.500kr är så mycket att orda om. När man köper en ny bil får man räkna med de kostnaderna. Skulle du köpa olja och filter bara till den bilen skulle jag gissa på att du hamnar på en 1000kr för matrialet. Det går inte med gammal mineral eller halvsyntet i dessa nya maskiner. De behöver en finare och mer lättflytande olja.

Men ett tips är att du ser till så att kylarvattnet är rätt och att spolarvätskan är ok så sliper du betala för att de fyller på det.

Senast redigerat av m_a_c (1 september 2009)

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Dale Sir
1 september 2009 · 291 Inlägg

Hur långt har du kört på 2 månader då? Ena bilen jag har gick 2 tusen mil dom första 2 månaderna. Inge ovanligt att det blir en service efter de milantalet. Servicen skall ju göras med jämna intervaller. Antingen X mil eller X månader och då vilket som infaller först. Min bil från 2008 hade gått 600 mil när jag skulle köpa den och det blev en service i samband med hämtande av bilen för den hade passerat X månader sen servicen sist. Tyckte det var bra å har fått en servad bil så där direkt. Kommer att köra servicen på min bil hos märkesverkstad då flera av polarna fått problem med både garanti och annat efteråt. Dom som servat sina bilar på märkesvärkstäderna har aldrig haft några problem.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
gravityone Fixare
1 september 2009 · 321 Inlägg

Har man råd att köpa en bil för 200k ska inte en service på 2500:- vara nått att anmärka på. Tycker det är ett väldigt bra pris för en service med tanke på att bilarna jag lämnar på service kostar 6k varje gång (personbilar kan tilläggas) Du borde kanske fundera över att skaffa en äldre bil om du inte kommer överens med tanken på att den du har nu ska in på service 1 gång per år (minst)

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Mortalis VW-nörd?
1 september 2009 · 4 332 Inlägg

m_a_c skrev:
Jo men du måste även bevisa att du har sköt delen som man ska. De ända sättet som du kan göra det på är att serva den på en aktoriserad verkstad. Volvo vet ju inte hur du har gjort det.

Sen förstår jag din åsikt och kan hålla med dig om att bilförsäljaren allt kunnde ha servat den innan du fick det. Men annars så tycker jag inte att 2.500kr är så mycket att orda om. När man köper en ny bil får man räkna med de kostnaderna. Skulle du köpa olja och filter bara till den bilen skulle jag gissa på att du hamnar på en 1000kr för matrialet. Det går inte med gammal mineral eller halvsyntet i dessa nya maskiner. De behöver en finare och mer lättflytande olja.

Men ett tips är att du ser till så att kylarvattnet är rätt och att spolarvätskan är ok så sliper du betala för att de fyller på det.

När farsan lämnat in sin volvo och haft spolarvätska i nivå innan servicen så har de lämnat en 1 liters flaska i bagaget. Får de vare sig man vill eller inte tongue
Inga stora summor de tar för de heller.

2500 e väl inte så mkt o gnälla om, e ju en ny bil, ganska dyra delar än.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 september 2009 · 1 874 Inlägg

Dale skrev:
Hur långt har du kört på 2 månader då? Ena bilen jag har gick 2 tusen mil dom första 2 månaderna. Inge ovanligt att det blir en service efter de milantalet. Servicen skall ju göras med jämna intervaller. Antingen X mil eller X månader och då vilket som infaller först. Min bil från 2008 hade gått 600 mil när jag skulle köpa den och det blev en service i samband med hämtande av bilen för den hade passerat X månader sen servicen sist. Tyckte det var bra å har fått en servad bil så där direkt. Kommer att köra servicen på min bil hos märkesverkstad då flera av polarna fått problem med både garanti och annat efteråt. Dom som servat sina bilar på märkesvärkstäderna har aldrig haft några problem.

Ca 300 mil. Och det är just det, hade jag kört 1.000 mil så hade det varit en annan sak. Men att ha köpt en bil för 200.000 kr, kört upp till fjällen på semester och hem, för att sedan behöva serva den bara för att dom inte gjort det innan jag köpte den, känns ju inte riktigt rätt.

Och detta är en årsservice. Har kört bilar av den här firman tidigare, fast då av en annan person. Och då var det t.ex så att jag köpte en bil som hade gått 9.700 mil (ca). Och självklart servade dom den för 10.000 mil innan jag köpte den. Det var liksom givet. Och det borde det varit även här, tycker jag.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 september 2009 · 1 874 Inlägg

gravityone skrev:
Har man råd att köpa en bil för 200k ska inte en service på 2500:- vara nått att anmärka på. Tycker det är ett väldigt bra pris för en service med tanke på att bilarna jag lämnar på service kostar 6k varje gång (personbilar kan tilläggas) Du borde kanske fundera över att skaffa en äldre bil om du inte kommer överens med tanken på att den du har nu ska in på service 1 gång per år (minst)

mortalis skrev:
2500 e väl inte så mkt o gnälla om, e ju en ny bil, ganska dyra delar än.

Det är inte summan i sig. Det är att den kommer direkt när jag köpt en bil. Visst, jag trodde inte att det kostade så mycket för dom "minsta" servicarna. Men det är inte det som är det viktiga, utan om jag egentligen ska betala för det, när jag i princip köpt bilen - åkt till Idre och tillbaka - och sedan ska den servas. Köper man en bil tycker i alla fall jag att den ska vara "körbar" i i alla fall ett år efter köpet. I synnerhet när det är en ett år gammal bil, från en bilfirma. Det är ju lite därför man köper där. Då vet man att man inte behöver lämna in bilen direkt efteråt... Principer, you know! tongue

Senast redigerat av Hexenhammer (2 september 2009)

Daavvee
2 september 2009 · 49 Inlägg

Serva den och se glad ut.

Volvo S40 "T4" (1998)
gamlingen
2 september 2009 · 5 198 Inlägg

Det är väl en förhandlingsfråga när man köper bilen, inte säkert bilhandlarn visste att det va så nära inpå en service heller. likväl som inte du visste.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 september 2009 · 1 874 Inlägg

gamlingen skrev:
Det är väl en förhandlingsfråga när man köper bilen, inte säkert bilhandlarn visste att det va så nära inpå en service heller. likväl som inte du visste.

Det var därför jag påminde honom och frågade om dom kunde ta det på sig! tongue

Thorssa
2 september 2009 ·

Vart går gränsen för hur långt det får vara kvar till service för att bilhandlaren ska serva bilen? Har man kört två månader så får man fan betala det själv tycker jag, hade varit skillnad om det hade hänt samma vecka...

Om du har påpekat det innan köpet måste du väl ha fått ett svar från säljaren? Har han då svarat att de inte kommer göra det så har du ju varit medveten om det. Har han däremot sagt att de ska göra det och sedan inte gjort det så ska de självklart betala men det är ju en helt annan sak.

gamlingen
2 september 2009 · 5 198 Inlägg

Som sagt det är INNAN köpet man förhandlar å då ska det stå skriftligt på köpeavtalet.. inte efter köpet, det blir som att försöka pruta på ett redan gjort köp.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 september 2009 · 1 874 Inlägg

Ok. Then I know your opinions. Många runt om mig som påpekat att jag "handlar fel" som INTE kräver att dom ska serva bilen, eftersom att det hänt så nära inpå. Det var därför jag ville kolla lite också.

CrazyBone
2 september 2009 · 128 Inlägg

Sälj den,, då så slipper du göra service på den smile

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 september 2009 · 1 874 Inlägg

CrazyBone skrev:
Sälj den,, då så slipper du göra service på den smile

Nja. Känns som att jag vill ha kvar den här bilen, nu när jag äntligen har en bil som jag är nöjd med och som funkar. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang