Köpråd: Bmw 316 (90-97)

appotinn
2 september 2009 · 6 Inlägg

Hejsan, är sugen på att byta upp min saab 900 mot BMW 316 (90-97)
Jag tänker mig att det är en kvalitetsbil som är bränslesnål och säker samt billig smile

Någon som har tips/åsikter om denna modell?

Sluskk
2 september 2009 · 778 Inlägg

318-320 är bättre 320 har gooare ljud rak 6a big_smile

von_blad
2 september 2009 · 461 Inlägg

Kolla på Autopower.se om du inte redan har gjort det. Där finns mkt info om alla BMW modeller.

Klart du ska byta till BMW! wink

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
sonataarctica
2 september 2009 · 64 Inlägg

Mycket bra bilar!
Jag tror du tjänar mer på att köpa en 318i, den är något piggare och dricker nog något mindre också, vid rätt sorts körning.

DirektorIsaksson
2 september 2009 · 191 Inlägg

Mycket rätt val av bil men utav egen erfarenhet så satsa verkerligen inte på en 4:a en 320 är ju jävligt kostar inte mer att äga precis,iaf inte mkt pluss mer körglädje och du kan få en sån att gå rätt billigt med, det hade ju vatt mitt eget val om jag skulle haft en bensin snålare bil:) Lycka till:)

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Etingelholm
2 september 2009 · 979 Inlägg

man kan få ner bräsnleförbrukningen med 320 oxå, men de krävs mera ansträngning vid körning. Jag tycker nog endå att du bör satsa på en 318 iaf o inte 316.En 316 måste man trycka rätt hårt för att komma upp ifart dvs då blir den inte lika soppasnålsmile 318 e klokt val, dom går iaf frammåt utan våld, soppa snåla=) lite mer maskin oxå, kan behövas. Du gör knappast en omkörning med 316 wink

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
alain www.bimmerpower.org
2 september 2009 · 3 995 Inlägg

BMW 316 är en liten modell som är rätt ekonomisk på alla sätt och vis, och jag skulle titta på en 320 som har lite större motor men naturligtvis det följa med större kostnader på allt, det berör på hur mår din planbok.
Ändra lite din rubrik mot bättre om du vill har tråden kvar.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
azXig Finlirare
2 september 2009 · 478 Inlägg

Satsa på en 320 med 6:an istället är mitt tips också!

Fryxell
2 september 2009 · 189 Inlägg

318 är billigare att båda köra och äga än en 320. skiljer ju inte så mycket i prestanda heller om man tittar på pappret.
däremot så låter en 320 som en bmw ska göra, bara det är värt mycket wink

mitt tips är endå att köpa en 318, du verkar inte vara ute efter prestandan iom att du kikat på en 316.

Senast redigerat av goga_fett (2 september 2009)

///M
torpis Forummoderator
2 september 2009 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
azXig Finlirare
2 september 2009 · 478 Inlägg

Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h

Senast redigerat av azXig (2 september 2009)

Seth
2 september 2009 · 3 354 Inlägg

azXig skrev:
Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h

EDIT: glöm inte 318is 16v med ca 140 hk på pappret

Senast redigerat av Seth (2 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
von_blad
2 september 2009 · 461 Inlägg

Seth skrev:

azXig skrev:
Tog lite info om de olika modellerna från Autopower, om det är intressant.

Modell:     Hk:    Cyl/Vol:      Förbr:    0-100 km/h:    Toppfart:
    316i     102    4/1596           0,73          12,7               195 km/h
    318i     115    4/1796           0,77          11,3               201 km/h
    320i     150    6/1991           0,88            9,9               214 km/h

glöm inte 316is 16v med ca 140 hk på pappret

(318is) smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
azXig Finlirare
2 september 2009 · 478 Inlägg

316iS finns inte enligt autopowers modellguide, men däremot finns 318iS med 140hk.

von_blad
2 september 2009 · 461 Inlägg

azXig skrev:
316iS finns inte enligt autopowers modellguide, men däremot finns 318iS med 140hk.

jag var först big_smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
azXig Finlirare
2 september 2009 · 478 Inlägg

Såg det nu tongue

Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 september 2009 · 999 Inlägg

Vet inte om den är särskilt säker, men den har bättre kvalitets-känsla (den faktiska kvaliteten/hållbarheten på Saaben är nog minst lika bra) och trevligare väghållning & mer körglädje än Saab 900.

1994 uppgraderades 316/318 motorerna från M40 till M43 motorn, med kamkedja istället för kamrem. Det är vanligt att M40 motorerna tickar en hel del tyvärr. Vill du åka bränslesnålt ta en 318, annars är de sexcylindriga trevliga.

Rquired Allmänt envis
2 september 2009 · 12 512 Inlägg

Som sagt, undvik helst M40 motorn. Sedan är det en skillnad mellan 318 och 320, skall du ha en sexa kan du lika gärna ta en 325a direkt. Det är inte heller "ett stort steg upp"...

Anledningen till 4an är förbrukningen, 0,7 då har de nästan tagit i för det klarar man utan problem. 0,85-0,9 är inga problem i en 320 även med gasfot, men mycket lägre kommer man inte (normal) blandad körning. Å andra sidan drar inte 325 (0,9) mer heller.

Så är du ute efter ekonomi och låg förbrukning så gå på 4orna, körglädje så ta en sexa. Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 september 2009 · 999 Inlägg

Rquired skrev:
Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Tyvärr är nog en ng900 turbo snålare än en 325, jag kunde snålköra (dvs försiktigt) min ng900t på landsväg @ 0,65l/mil. Har aldrig lyckats med det med mina 6-cyl BMW. Tack vare 2-liters motorn borde Saaben dra mindre i stan med.

Rquired Allmänt envis
2 september 2009 · 12 512 Inlägg

weeeman skrev:

Rquired skrev:
Såg att du hade en 900 2.0t (alltså 185hp), då får du förmodligen både lägre förbrukning och mer effekt i 325. För kör man som folk är inte Saaben snål direkt. Eller vad har du för förbrukning? smile

Tyvärr är nog en ng900 turbo snålare än en 325, jag kunde snålköra (dvs försiktigt) min ng900t på landsväg @ 0,65l/mil. Har aldrig lyckats med det med mina 6-cyl BMW. Tack vare 2-liters motorn borde Saaben dra mindre i stan med.

Precis, men vem snålkör? wink
Använder du bilen drar den mer skulle jag gissa, ska man sitta och snålköra kan man lika gärna köpa en saab med sugis då ju smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang