Vovlo 850 t5 95- (går grymt dåligt) (NY bättre förklaring!!)

Sjostrom
5 september 2009 · 34 Inlägg

Hejsan! Har fått ett problem med min 850 t5a 95- svensksåld, Autotech steg 2 och bänkad till 252hk på hjulen.
Det är som att turbon inte finns. Den laddar 1.1-1.3 bar, men man sitter liksom o väntar på att kraften/suget ska komma men det kommer inget. jag har kollat/kännt lite snabbt på slangarna men hittar ingen spricka, sen så har jag ingen ljuddämpare på!
Jag körde jämnt med en vanlig orginal 850 glt, och blev ifråndragen av en vanlig orginal v40 2.0t.
Samt att den inte ens släpper när de regnar!!

Det jag har kollat/bytt är följande:
Tändstiften (bosh platina)  BYTT
Olja/oljefilter BYTT
Bränslefilter  BYTT
Spridare  BYTT
Tändkablar  BYTT
Tändmodul  KOLLAT (ser bra ut!)
Katalysatorn  KOLLAT (ser bra ut!)
Bränslepumpsrelä  BYTT
Det finns trck i bränslesystemet  KOLLAT
Den blåryker ingenting  KOLLAT
Drar varken olja eller kylarvatten  KOLLAT
Vevhusventilationen ser bra ut! KOLLAT



Nån som har en blekaste aning om vad det kan vara?

Senast redigerat av Sjostrom (17 maj 2010)

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
ante850r
5 september 2009 · 285 Inlägg

bränslefilter

Sjostrom
5 september 2009 · 34 Inlägg

ante850r skrev:
bränslefilter

jo jag tänkte byta de idag men alla affärer han stänga så. men ska fixa imorn så får vi se!

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
Sjostrom
6 september 2009 · 34 Inlägg

Har bytt bränslefilter men felet kvarstår. någon som kan ha nå mer idéer?

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
turbodeath
6 september 2009 · 2 452 Inlägg

mm bytt rotor o fördelarlock,kan kanske hjälpa till mot ryckningarna om det är kasst...

döden kommer tillbaka
Pinnenpabacken
6 september 2009 · 402 Inlägg

Min knäppade sej och ville inte varva ut, de var tändkablarna som va kass.
Kollat om dom är bytta nån gång?hmm
Testa att knacka ihop tändstiften till 0.6 blir de bättre då så är nog kablarna dåliga.

Senast redigerat av Pinnenpabacken (6 september 2009)

Sjostrom
6 september 2009 · 34 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Min knäppade sej och ville inte varva ut, de var tändkablarna som va kass.
Kollat om dom är bytta nån gång?hmm
Testa att knacka ihop tändstiften till 0.6 blir de bättre då så är nog kablarna dåliga.

vad menas med "knacka ihop tändstiften" förstår inte ritkigt, hur gör man? tack för svaret! ska testa byta kablarna imorn

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
Crille88
7 september 2009 · 1 353 Inlägg

Sjostrom skrev:

Pinnenpabacken skrev:
Min knäppade sej och ville inte varva ut, de var tändkablarna som va kass.
Kollat om dom är bytta nån gång?hmm
Testa att knacka ihop tändstiften till 0.6 blir de bättre då så är nog kablarna dåliga.

vad menas med "knacka ihop tändstiften" förstår inte ritkigt, hur gör man? tack för svaret! ska testa byta kablarna imorn

du bankar ihop elektroden, i botten på tändstiftet(gängan) finns en metallbit, den trycker man ihop mot den "tappen" som är i änden, så mäter du med bladmått så att du får in ett som är 0,6mm
hoppas du förstår hur ja menar
lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sjostrom
7 september 2009 · 34 Inlägg

Crille88 skrev:

Sjostrom skrev:

Pinnenpabacken skrev:
Min knäppade sej och ville inte varva ut, de var tändkablarna som va kass.
Kollat om dom är bytta nån gång?hmm
Testa att knacka ihop tändstiften till 0.6 blir de bättre då så är nog kablarna dåliga.

vad menas med "knacka ihop tändstiften" förstår inte ritkigt, hur gör man? tack för svaret! ska testa byta kablarna imorn

du bankar ihop elektroden, i botten på tändstiftet(gängan) finns en metallbit, den trycker man ihop mot den "tappen" som är i änden, så mäter du med bladmått så att du får in ett som är 0,6mm
hoppas du förstår hur ja menar
lycka till!

Tack så mycket för svaret! jag förstår nog va du menar! mvh

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
Sjostrom
7 september 2009 · 34 Inlägg

tändkablar bytt, problemet återstår

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
TurbOla Reservdansk
7 september 2009 · 6 271 Inlägg

Det är inte en läckande tryckslang eller torrsprucken slang till laddtrycksjusteringen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sjostrom
7 september 2009 · 34 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är inte en läckande tryckslang eller torrsprucken slang till laddtrycksjusteringen?

om de hade varit en tryckslang så tycker jag att laddtrycket inte borde vart stabilt, inte sant? eller de kanske kan vara stabilt med att nån slang är sprucken ändå. ska kika på dedär, torra slangar har jag som går till magnetventilen (den som går till wastegaten harj ag nylige nbytt ut så den är de inte) men de andra 2 slangarna som sitter där kanske kan vara spruckna. tack för svaret! ska kika lite senare!

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
TurbOla Reservdansk
7 september 2009 · 6 271 Inlägg

Det kanske är en spricka som inte utvidgar sig förrän vid ett visst laddtryck, jag spekulerar bara. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tunestream
7 september 2009 · 265 Inlägg

Det enda jag kan tänka mig är rotor och fördelarlock. - Hade laddproblem på min 850 T5 när jag körde sån. Hade exakt samma symptom, sjukt dålig effekt på höga varv. Plocka loss och inspektera i alla fall, om du nu inte redan har gjort det. smile

skinkis WestCoast!
7 september 2009 · 86 Inlägg

Vad åker du med för avgassystem? Funderar på om ev. Katten kan vara tät så när du når ett visst flöde (RPM) så tar det emot...
Kolla även om du inte har någon kompis som du ev. skulle kunna få låna en LMM från..

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07
Holden Commodore "VL Turbo" (1986)
Sjostrom
8 september 2009 · 34 Inlägg

rotorn och fördelarlocket såg faktiskt riktigt fint ut, så jag tror nog inte att det är den felande länken.
När bilen va bänkad till 252hk på hjulen så satt de ett 2,5" jt eller bsr efter katten, då va den riktigt rapp, just nu är de orginal, sen har förra ägaren gjort nå hemmabygge med sista biten till nått som är mindre än orginal ser de ut som.. kan de ha så stor betydelse alltså? lmm lampan lyser ju inte så den borde ju inte vara felande då eller?

Senast redigerat av Sjostrom (18 september 2009)

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
Sjostrom
24 september 2009 · 34 Inlägg

ni har jag kikat på katten och den såg hel o fin ut, så den äre nog inte! . nå mer förslag? bilen går sjukt dåligt, inget drag i den.. blir dragen av en vanlig v40 2.0t...

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
tjox Däckspert
24 september 2009 · 298 Inlägg

Luftmasse mätaren skulle de kunna va.. Det brukar vara den om man inte får några felkoder.

Går motorn olika dåligt om den e varm eller kall?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
tjox Däckspert
24 september 2009 · 298 Inlägg

tjox skrev:
Luftmasse mätaren skulle de kunna va.. Det brukar vara den om man inte får några felkoder.

Går motorn olika dåligt om den e varm eller kall?

Tästa att koppla ur luftmasse mätaren och se om de brir bättre eller ingen skillnad.
Blir de ingen skilnad så e den kass. blir de bättre så e den kass. blir de sämre så är de inte den.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Sjostrom
24 september 2009 · 34 Inlägg

de har jag redan gjort, bilen dog då

Toyota Supra "Singelturbo" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang