Trimma Passat 1.8T, hjälp?

mojojojojo
6 september 2009 · 7 Inlägg

Hej!

Har införskaffat en Passat 1.8T -03 under detta år som är helt original och har nu ledsnat på dom 150 hästar som sitter i den och vill därför trimma den på något sätt. Behöver nu hjälp av er! smile

Vad ska man göra först? Jag vill inte trimma den så att något i bilen tar stryk, har hört att växellådan på en Passat kan vara ett problem. Jag har hört att man kan chippa, är det bra på en Passat? Om man ska trimma bilen på något sätt och motorn tar stryk, kan man byta upp något annat i bilen då så att den är mer anpassad? Kom gärna med flera olika alternativ och nämn för- och nackdelar och vad ni hade gjort.

Sen priset. Hur mycket går det på ungefär? Jag vill komma undan så billigt som möjligt till att börja med i alla fall. Måste man besiktiga bilen efter man trimmat?

Jag är ny på bilar så försök att förklara så enkelt som möjligt smile

Jiimpa
6 september 2009 · 767 Inlägg

mojojojojo skrev:
Hej!

Har införskaffat en Passat 1.8T -03 under detta år som är helt original och har nu ledsnat på dom 150 hästar som sitter i den och vill därför trimma den på något sätt. Behöver nu hjälp av er! smile

Vad ska man göra först? Jag vill inte trimma den så att något i bilen tar stryk, har hört att växellådan på en Passat kan vara ett problem. Jag har hört att man kan chippa, är det bra på en Passat? Om man ska trimma bilen på något sätt och motorn tar stryk, kan man byta upp något annat i bilen då så att den är mer anpassad? Kom gärna med flera olika alternativ och nämn för- och nackdelar och vad ni hade gjort.

Sen priset. Hur mycket går det på ungefär? Jag vill komma undan så billigt som möjligt till att börja med i alla fall. Måste man besiktiga bilen efter man trimmat?

Jag är ny på bilar så försök att förklara så enkelt som möjligt smile

Chippa är väl vanligast och enklast. finns endel firmor som gör det. bsr har ganska bra priser. 3700 tror jag det är för nästan 50 hk extra och 100 nm:)

Passat_Turbo
6 september 2009 · 185 Inlägg

Volkswagen Passat 1.8T 2002-2003

effekt:

original : 153Hp vrid: 225Nm

Steg 1: 196Hp 322Nm

Medeleffektsökning: 45Hp 34,9%

Uppmätt av BSR.

Hastighetsspärr som original

pris inkl. moms: 6900 kr

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Jiimpa
6 september 2009 · 767 Inlägg

Passat_Turbo skrev:
Volkswagen Passat 1.8T 2002-2003

effekt:

original : 153Hp vrid: 225Nm

Steg 1: 196Hp 322Nm

Medeleffektsökning: 45Hp 34,9%

Uppmätt av BSR.

Hastighetsspärr som original

pris inkl. moms: 6900 kr

Var visst lite dyrare till den årsmodellen. ber om ursäkt för felaktig fakta smile

Passat_Turbo
6 september 2009 · 185 Inlägg

3700 kr var till steg 1 till årsmodell 2000

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2009 · 5 042 Inlägg

Passat_Turbo skrev:
Volkswagen Passat 1.8T 2002-2003

effekt:

original : 153Hp vrid: 225Nm

Steg 1: 196Hp 322Nm

Medeleffektsökning: 45Hp 34,9%

Uppmätt av BSR.

Hastighetsspärr som original

pris inkl. moms: 6900 kr

Dom 196 hk är väl räknat med öppet filter & sportavgas till turbobilar ??

C H E V R O L E T <3
jocke_gronberg
6 september 2009 · 4 586 Inlägg

chippa sedan halvsats efter katten så har du en helt annan bil

Passat_Turbo
6 september 2009 · 185 Inlägg

inte enligt bsr är det bara chippet som ger 196 hk men det finns steg 2 med 196 hk också men då ingår sportsystem i det men det kostar då 9 425:- totalt  Så steg 1 kostar 6900 kr enbart chip på 196 hk

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
6 september 2009 · 2 203 Inlägg

Det som nästan garanterat kommer att gå sönder om du chippar är din orginaldump. Den är gjord av plast och har gummimembran som håller tätt. Dessa tål inte mycke högre laddtryck än orginal och då bör du byta till en återcirkulerande dump i aluminium.

Senast redigerat av Rspeter (6 september 2009)

mojojojojo
6 september 2009 · 7 Inlägg

Tack för alla svar! Så chippa är det jag ska göra alltså.

jorre83 skrev:
chippa sedan halvsats efter katten så har du en helt annan bil

Och med halvsats efter katten menar du? smile

Passat_Turbo skrev:
nte enligt bsr är det bara chippet som ger 196 hk men det finns steg 2 med 196 hk också men då ingår sportsystem i det men det kostar då 9 425:- totalt  Så steg 1 kostar 6900 kr enbart chip på 196 hk

Okej, men klarar man sig med steg 1, enbart chip, alltså är det bara det som måste bytas ut för att den ska hålla? Brukar lokala firmor vara billigare?

Rspeter skrev:
Det som nästan garanterat kommer att gå sönder om du chippar är din orginaldump. Den är gjord av plast och har gummimembran som håller tätt. Dessa tål inte mycke högre laddtryck än orginal och då bör du byta till en återcirkulerande dump i aluminium.

Okej, vad går det på ungefär? Gör man det själv eller ber man firman som chippar göra det åt en?

Passat_Turbo
6 september 2009 · 185 Inlägg

chippa du bilen via bsr med steg 1 kostar det 6900 kr

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Lowenhart fälg fantast
6 september 2009 · 1 086 Inlägg

jag hadde själv en passat 1.8T 2003 förra året, jag var inne på att chippa den, Men problemet var att man skulle gå över till blyfri 98 efter man chippat så jag sket i det

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
mojojojojo
6 september 2009 · 7 Inlägg

Lowenhart skrev:
jag hadde själv en passat 1.8T 2003 förra året, jag var inne på att chippa den, Men problemet var att man skulle gå över till blyfri 98 efter man chippat så jag sket i det

Vad gör det om man kör med blyfri 98 då? Har du trimmat på något annat sätt då? Som sagt, inte så kunnig smile

Sen frågar jag igen; måste man besiktiga om bilen efter man trimmat?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2009 · 5 042 Inlägg

mojojojojo skrev:

Lowenhart skrev:
jag hadde själv en passat 1.8T 2003 förra året, jag var inne på att chippa den, Men problemet var att man skulle gå över till blyfri 98 efter man chippat så jag sket i det

Vad gör det om man kör med blyfri 98 då? Har du trimmat på något annat sätt då? Som sagt, inte så kunnig smile

Sen frågar jag igen; måste man besiktiga om bilen efter man trimmat?

Det som är problemet med de " flesta som vill trimma " är att dom vill ha mycket häst men endå åka Billigt !
Är man beredd på att trimma är man fan beredd på att tömma plånboken med. Simple as that.
98an = dyrare,.

C H E V R O L E T <3
Lowenhart fälg fantast
6 september 2009 · 1 086 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

mojojojojo skrev:

Lowenhart skrev:
jag hadde själv en passat 1.8T 2003 förra året, jag var inne på att chippa den, Men problemet var att man skulle gå över till blyfri 98 efter man chippat så jag sket i det

Vad gör det om man kör med blyfri 98 då? Har du trimmat på något annat sätt då? Som sagt, inte så kunnig smile

Sen frågar jag igen; måste man besiktiga om bilen efter man trimmat?

Det som är problemet med de " flesta som vill trimma " är att dom vill ha mycket häst men endå åka Billigt !
Är man beredd på att trimma är man fan beredd på att tömma plånboken med. Simple as that.
98an = dyrare,.

det var just därför jag sket i det

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Passat_Turbo
6 september 2009 · 185 Inlägg

man kan kör med blyfri 95 men man får inte samma prestanda som med 98 om du har trimmat den.

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
mojojojojo
6 september 2009 · 7 Inlägg

Okej,

Jo, såklart man vill ha det så billigt som möjligt, i alla fall jag. Men just nu tar jag bara reda på information så jag vet hur jag ska göra.

Har kollat runt lite nu och sett att powerchip.se gör det åt en där jag bor, någon som vet något om dom?

Så vad är det jag ska tänka på om jag chippar min Passat, hur hade ni gjort?

Boije Audi S2, 11,07@402
6 september 2009 · 102 Inlägg

Det finns några saker som är känsliga på 1,8t, det första man brukar få byta om man tar ut mycket effekt är kopplingen, detta redan vid omkring 40-45 hk... Turbo och ic är lite små på 150 hk motorn så sen får jobba väldigt hårt för att plocka ut mer än 40 hk.

Att byta avgassystemet efter kat (halvsats) ger ingen större skillnad då stypningen sitter i downpipe och kat.

Dumpventilerna i plast funkar kanon bra upp till 1,5 bars laddtryck och är snabbare än en alu dump så det finns egentligen ingen anledning till att byta om den inte är trasig. Men har bilen gått ett gäng tusen mil kan gummit i membranet torkat och därför börja läka, en ny originaldump kostar omkring 300 kr, jag kör dubbla original plastdumpar på S2an och har betydligt högre ladd än 1,5 bar.

Mig veteligen så skiljer det inte något att köra på 95 eller 98 om man kollar kr/mil då förbrukningen oftast blir lägre på 98.

Innan du chippar rekomenderar jag att du kollar så dina stift är i gott skick, originalstiften funkar fint i 3000 mil sen börjar de bli trötta, och framförallt se till att det är rätt stift som sätts i bilen om du byter. 1,8T motorerna funkar bäst på NGK platina PFR6Q då dessa sitter original. Bosch platina ska funka bra de oxå. Men BERU och Champion har jag sett gett beskymmer med ryckningar.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
mojojojojo
6 september 2009 · 7 Inlägg

Boije skrev:
Det finns några saker som är känsliga på 1,8t, det första man brukar få byta om man tar ut mycket effekt är kopplingen, detta redan vid omkring 40-45 hk... Turbo och ic är lite små på 150 hk motorn så sen får jobba väldigt hårt för att plocka ut mer än 40 hk.

Att byta avgassystemet efter kat (halvsats) ger ingen större skillnad då stypningen sitter i downpipe och kat.

Dumpventilerna i plast funkar kanon bra upp till 1,5 bars laddtryck och är snabbare än en alu dump så det finns egentligen ingen anledning till att byta om den inte är trasig. Men har bilen gått ett gäng tusen mil kan gummit i membranet torkat och därför börja läka, en ny originaldump kostar omkring 300 kr, jag kör dubbla original plastdumpar på S2an och har betydligt högre ladd än 1,5 bar.

Mig veteligen så skiljer det inte något att köra på 95 eller 98 om man kollar kr/mil då förbrukningen oftast blir lägre på 98.

Innan du chippar rekomenderar jag att du kollar så dina stift är i gott skick, originalstiften funkar fint i 3000 mil sen börjar de bli trötta, och framförallt se till att det är rätt stift som sätts i bilen om du byter. 1,8T motorerna funkar bäst på NGK platina PFR6Q då dessa sitter original. Bosch platina ska funka bra de oxå. Men BERU och Champion har jag sett gett beskymmer med ryckningar.

Tack för ett bra och genomgående svar! Så egentligen så är det bara att chippa och köra och sedan byta ut sakerna allt eftersom om något skulle gå sönder? Sen om jag vill vara säker byta ut stiften om dom är slitna innan jag chippar? Bilen har gått 9000 mil i nuläget.

Sen om vi pratar priser igen, ungefär hur mycket skulle en ny koppling gå på? Och nya stift? Hur mycket kostnader får man räkna med tills bilen går helt stabilt efter chipning?

Boije Audi S2, 11,07@402
6 september 2009 · 102 Inlägg

Stabilt går oftast bilen direkt efter chippning förutsatt att den är ok innan chippning, de flesta firmorna gör en koll av bilen innan chippning så de då kan visa om något inte är som det ska vara. Men tändstift och tändspolar är inte alls ovanligt att de är i dåligt skick på 1,8t motorerna.

Original kopplingen håller oftast utan beskymmer om man håller sig inom rimliga effektuttag och att den inte är trött innan chippning, men vid 9000 mil bör det inte vara några beskymmer.

Stiften skulel jag byta om jag vore dig oavsett om du ska chippa eller ej, stiften (NGK platina pfr6q) kostar strax över 180kr/st på mekonomnen, Berners har jag inte koll på vad de tar för stiften.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang