Kamaxelbyte i en 530 topp

Melin Trafikledare
6 september 2009 · 563 Inlägg

Tänkte kolla om det finns någon som har bra koll på vad man måste byta i toppen om man byter kamaxel. Toppen är en 530 Volvo topp. Nu sitter det en T-kam i och jag tänkte sätta i en KG2T från Kg trimning...

Tacksam för snabba och hjälpsamma svar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
XeptiQ Whatever :)
6 september 2009 · 1 652 Inlägg

ja när du ändå har av toppen och kan lätt få ur ventilerna så passa på att slipa in den igen, kolla över om de ser bra ut annars byt ut dem till nya eller starkare. sen är de bara att ställa in ventilerna igen efter den nya kammen...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Hilmer
6 september 2009 · 1 789 Inlägg

XeptiQ skrev:
ja när du ändå har av toppen och kan lätt få ur ventilerna så passa på att slipa in den igen, kolla över om de ser bra ut annars byt ut dem till nya eller starkare. sen är de bara att ställa in ventilerna igen efter den nya kammen...

Toppen behöver inte demonteras för att byta kamaxeln.

Själva bytet kräver inte att man byter någonting egentligen ( ja förutom ventilkåpspackningen då).
Tänk på att du kan bli tvungen att ställa ventilspelet efter bytet, och dra överfallen med rätt moment.

XeptiQ Whatever :)
6 september 2009 · 1 652 Inlägg

Hilmer skrev:

XeptiQ skrev:
ja när du ändå har av toppen och kan lätt få ur ventilerna så passa på att slipa in den igen, kolla över om de ser bra ut annars byt ut dem till nya eller starkare. sen är de bara att ställa in ventilerna igen efter den nya kammen...

Toppen behöver inte demonteras för att byta kamaxeln.

Själva bytet kräver inte att man byter någonting egentligen ( ja förutom ventilkåpspackningen då).
Tänk på att du kan bli tvungen att ställa ventilspelet efter bytet, och dra överfallen med rätt moment.

Jo sant de du säger, men de tar inte så mycket längre tid att kolla över ventilerna. Men som sagt de beror lite på hur bilen har varit lite körd innan... jag sket i de på min GL, och hiva i en ny axel två veckor senare ventilras hmm de var sämre än vad jag trodde...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Melin Trafikledare
6 september 2009 · 563 Inlägg

XeptiQ skrev:

Hilmer skrev:

XeptiQ skrev:
ja när du ändå har av toppen och kan lätt få ur ventilerna så passa på att slipa in den igen, kolla över om de ser bra ut annars byt ut dem till nya eller starkare. sen är de bara att ställa in ventilerna igen efter den nya kammen...

Toppen behöver inte demonteras för att byta kamaxeln.

Själva bytet kräver inte att man byter någonting egentligen ( ja förutom ventilkåpspackningen då).
Tänk på att du kan bli tvungen att ställa ventilspelet efter bytet, och dra överfallen med rätt moment.

Jo sant de du säger, men de tar inte så mycket längre tid att kolla över ventilerna. Men som sagt de beror lite på hur bilen har varit lite körd innan... jag sket i de på min GL, och hiva i en ny axel två veckor senare ventilras hmm de var sämre än vad jag trodde...

Bilen är körd lite lagom hårt tongue Toppen ligger på bänken eftersom toppackningen inte ville vara med efter 38600 mil..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
200-sxish
6 september 2009 · 106 Inlägg

du måste mäta ventilspelet efter monterat kammen, sen åka iväg till volvo å beställa nya shimsbrickor! sist ja köpte till min bil så kostade dom 28:- /st å de e de värt, för är spelet off me bara en 1/10 så tappar du en bra del me effekt...

såg nu att du hade toppen lös, skicka den på planslipning, ur me ventilerna å för att rengöra kanaler å ventilerna från koks, slipa sen in dom mot sätet!
Skall du ändå byta till en mer lattjo kam, byt även då till hårdare fjädrar, ja brukar köra på bugpack från dalhems, för dina fjädrar som sitter där idag är bra jävla slappa efter så många mil, å att då hänga på en vassare pinne på dessa så är de inte säkert att ventilerna hinner med att stänga helt på högre varv å spikning är ett faktum!
Givetvis skall du även byta ventiltätningar samt packboxen till kammen när du ändå e där å rotar, sen har du en topp som hänger me upp förbi 400hk:cool:

Senast redigerat av 200-sxish (6 september 2009)

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
XeptiQ Whatever :)
6 september 2009 · 1 652 Inlägg

Ja precis, visste inte om han hade toppen av redan men de är ju de bästa big_smile kommer bli en fin topp de där

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
air_denka Volvo turbo trimmare
7 september 2009 · 195 Inlägg

Istället för att sätta i bugpack fjädrar skulle jag fråga KG vilket inspelningsmått ventilfjädrarna ska ha för den tänkta kamaxeln..

200-sxish
7 september 2009 · 106 Inlägg

bugpack funkar mycket bra till den hans tänkta kam, ja har kört samma setup nämligen! de värsta som kan hända är ju att kammen går ner si på nockarna pga för högt inspänningstryck, men de behöver man aldrig oroa sig för på volvos 8v me så länge du använder singelfjädrar, sen är inte bugpack några värstingfjädrar utan bara marginellt hårdare mot orginal nya fjädrar!

Dessa fjädrar funkar även mycket bra till grupp-a T5 kammen samt enems v16 been there one that!!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Melin Trafikledare
7 september 2009 · 563 Inlägg

200-sxish skrev:
bugpack funkar mycket bra till den hans tänkta kam, ja har kört samma setup nämligen! de värsta som kan hända är ju att kammen går ner si på nockarna pga för högt inspänningstryck, men de behöver man aldrig oroa sig för på volvos 8v me så länge du använder singelfjädrar, sen är inte bugpack några värstingfjädrar utan bara marginellt hårdare mot orginal nya fjädrar!

Dessa fjädrar funkar även mycket bra till grupp-a T5 kammen samt enems v16 been there one that!!

Vad heter dom fjädrarna som du har använd lite mer exakt? Typ artikelnummer? Fick du byta ventilbrickorna lr vad dom kallas oxå, lr håller dom samma mått som orginalfjädrarna i min topp??

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
jooeell driftsättare
7 september 2009 · 169 Inlägg

fanns ju de grövre fjädrarna som satt orginal på lite äldre toppar de ska tydligen vara hyfsat bra om man vill komma billigt undan... om det är de smala fjädrarna som brukar sitta i 530 så har de en tendens att gå av...

200-sxish
7 september 2009 · 106 Inlägg

Melin skrev:

200-sxish skrev:
bugpack funkar mycket bra till den hans tänkta kam, ja har kört samma setup nämligen! de värsta som kan hända är ju att kammen går ner si på nockarna pga för högt inspänningstryck, men de behöver man aldrig oroa sig för på volvos 8v me så länge du använder singelfjädrar, sen är inte bugpack några värstingfjädrar utan bara marginellt hårdare mot orginal nya fjädrar!

Dessa fjädrar funkar även mycket bra till grupp-a T5 kammen samt enems v16 been there one that!!

Vad heter dom fjädrarna som du har använd lite mer exakt? Typ artikelnummer? Fick du byta ventilbrickorna lr vad dom kallas oxå, lr håller dom samma mått som orginalfjädrarna i min topp??

nja, en kompis började köra me sånna fjädrar i sin topp så ville ja oxå ha när ja började labba me kammar å varvtal/laddtryck å frågade samma sak, men hansvara bara: ring dalhems å säg att du vill ha bugpack fjädrar till en volvo rödblockare!
Gjorde detta å 4 dagar senare så hade ja dom i näven, 4 timmare efter de gjordes funktionstest på 2.2kg:lol:

så mitt svar blir de samma som min kompis: ring till dalhems å fråga efter bugpack fjädrar till volvo rödblock;)

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Melin Trafikledare
8 september 2009 · 563 Inlägg

Bugpack fjädrar beställda hos Dalhems, toppackning från Bil o Maskin, insugspackning från en här på garaget och trimchip från Tradera...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
200-sxish
9 september 2009 · 106 Inlägg

sweet! å grattis, din väg mot obotligt laddtrycks-knarkande har inletts wink nu är det bara till å köpa mer värre grejer big_smile

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Melin Trafikledare
9 september 2009 · 563 Inlägg

Har ju haft S2an med 2 bar i ladd... 945an är ju bara bruksbil som ska rulla många mil för lagom mycket pengar. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
henke1973
12 september 2009 · 121 Inlägg

nämen har den gått sönder efter (lagom hård körning) konstigt

Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
BMW m5 E60 (2005)
janni_ruda BMR
12 september 2009 · 102 Inlägg

bugpak e inga bra fjädrar i en volvo enligt mig

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
200-sxish
13 september 2009 · 106 Inlägg

funkade bra för både mig å kompisen, polarn fick ut 563hk å varvade som max 8500rpm, nemas problemas med en t5 kam! min setup var  lite snällare sen körde ja mappat orginalsprut, å kompisen me autronic...

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
janni_ruda BMR
26 september 2009 · 102 Inlägg

körde 5 mil med mina. 1kg ladd och varstopp på 7500. dock med en vassare kam än t5

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
evo_krolle BMR
26 september 2009 · 1 513 Inlägg

kan intyga att de var ingen våldsam körning med janni_ruda maskin då jag va me men skrot av maskinen blev de ialf:/

Senast redigerat av evo_krolle (26 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang