Bmw eller Volvo som förstabil?

Rquired Allmänt envis
8 september 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:
BMWn utan tvekan, driver i rätt ände, snyggare, bättre kvalitet.
Och ang krocksäkerheten, om ni inte kollar på undersökningar som knappast motsvarar verkligheten, vilken tror ni då är mest krocksäker? plastig volvo eller tyskt stål?

Och du tror på fullt allvar att din bedömning skulle stämma mer överens med verkligheten än en krocktest utfört av erfarhet kompetent personal?

Att en Bmw skulle vara säkrare än Volvo bara för att den är gjord av "tyskt stål" tror jag inte...

Men rent allmänt om krocktester, det är inget att gå efter. Det är så många faktorer som inverkar på en krock så som fart, vinkel, tyngd på motpartens fordon osv att bilens passiva säkerhet bara utgör en liten del. Sitter du i en 90-tals korean och träffar "rakt på" kan chansen att överleva vara större än att sitta i en helt ny Volvo och träffa lite snett framifrån. Naturligtvis skall man kolla krocktester, men man skall inte ta allt för allvarligt på det. Bara för att Bil X är 5% bättre än Bil Y i ett test betyder inte det att den är 5% säkrare i praktiken.

Istället skall krocktester användas som en fingervisning tycker jag. Man kan se om bilen har ett bra, superbra eller uruselt skydd. Men små skillnader skall inte tas på för stort allvar.

Och därmed, bara för att E36 (som trots allt är en 6år äldre konstruktion) är något sämre än x40 i tester betyder inte det att den är sämre i praktiken. Kolla bara på Saab 9000, skulle förmodligen inte fått något höjdarbetyg i krocktester men var länge en av de säkraste bilarna du kunde krocka enligt erfarenhet av verkliga krockar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jublub
8 september 2009 · 187 Inlägg

du borde kunna få en e30 325 för det priset, Slå till på en sådan! Roligaste bilen man kan få för dom pengarna smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
Rock-Star
8 september 2009 · 2 982 Inlägg

jag hade s40 som första bil. en 96a och den var helt okay.
men skulle nog ta en bmw om jag hade fått gå tillbaka i tiden.
dock får man lite mer utrustning när det kommer itll s40 vs 3serien i 20000kr klassen

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:
BMWn utan tvekan, driver i rätt ände, snyggare, bättre kvalitet.
Och ang krocksäkerheten, om ni inte kollar på undersökningar som knappast motsvarar verkligheten, vilken tror ni då är mest krocksäker? plastig volvo eller tyskt stål?

Och du tror på fullt allvar att din bedömning skulle stämma mer överens med verkligheten än en krocktest utfört av erfarhet kompetent personal?

Att en Bmw skulle vara säkrare än Volvo bara för att den är gjord av "tyskt stål" tror jag inte...

Men rent allmänt om krocktester, det är inget att gå efter. Det är så många faktorer som inverkar på en krock så som fart, vinkel, tyngd på motpartens fordon osv att bilens passiva säkerhet bara utgör en liten del. Sitter du i en 90-tals korean och träffar "rakt på" kan chansen att överleva vara större än att sitta i en helt ny Volvo och träffa lite snett framifrån. Naturligtvis skall man kolla krocktester, men man skall inte ta allt för allvarligt på det. Bara för att Bil X är 5% bättre än Bil Y i ett test betyder inte det att den är 5% säkrare i praktiken.

Istället skall krocktester användas som en fingervisning tycker jag. Man kan se om bilen har ett bra, superbra eller uruselt skydd. Men små skillnader skall inte tas på för stort allvar.

Och därmed, bara för att E36 (som trots allt är en 6år äldre konstruktion) är något sämre än x40 i tester betyder inte det att den är sämre i praktiken. Kolla bara på Saab 9000, skulle förmodligen inte fått något höjdarbetyg i krocktester men var länge en av de säkraste bilarna du kunde krocka enligt erfarenhet av verkliga krockar.

Jomen att få en rattstång o skit i huvet verkar ju inte vara en höjdare precis. Givetvis, en Volvo-konstruktör sa att det är jättelätt att få 5 stjärnor i euro-ncap. Du vet i vilken position du krockar i, vilken hastighet osv. Det svåra är att göra en bil som är så säker som möjligt även i realistiska samanhang och i alla tänkbara situationer.

Sen tycker jag att det skriker säkerhet om Volvo överallt såsom det inte gör om något annat märke verkr det som, säkert inte helt utan grunder vad vet jag.

Finns det någon riktig statistik om detta i verkliga olyckor?

Senast redigerat av Volvo740an (8 september 2009)

Ghost_Face
8 september 2009 · 517 Inlägg

Får man verkligen en vettig volvo s40/v40 för 15-20k? Det lät lite väl billigt, jag menar det är ju inte så fasligt gammal bil heller.

Personligen hade jag nog valt en lite fräschare bmw från början av 90-talet.

Senast redigerat av Ghost_Face (8 september 2009)

brandt_ Impossible Is Nothing
8 september 2009 · 128 Inlägg

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:
BMWn utan tvekan, driver i rätt ände, snyggare, bättre kvalitet.
Och ang krocksäkerheten, om ni inte kollar på undersökningar som knappast motsvarar verkligheten, vilken tror ni då är mest krocksäker? plastig volvo eller tyskt stål?

Och du tror på fullt allvar att din bedömning skulle stämma mer överens med verkligheten än en krocktest utfört av erfarhet kompetent personal?

Ang bättre kvalite har det redan konsaterats att både har sina tråkiga brister, även rätt ände kan diskuteras snyggare är också en smaksak.


Alla fel grattis! big_smile skämt åsido

hehe, men seriöst, kollar man på en kraftigt krockad volvo eller diverse japsebil, och sen kollar på en lika kraftigt krockad bmw eller mercedes, JAG hade ju hellre suttit i de tyska bilarna i alla fall:) men det är vad jag har sett och fått lära mig. Skodor är också bra och krocka med, det har jag erfarenhet av cool

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

brandt_ skrev:

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:
BMWn utan tvekan, driver i rätt ände, snyggare, bättre kvalitet.
Och ang krocksäkerheten, om ni inte kollar på undersökningar som knappast motsvarar verkligheten, vilken tror ni då är mest krocksäker? plastig volvo eller tyskt stål?

Och du tror på fullt allvar att din bedömning skulle stämma mer överens med verkligheten än en krocktest utfört av erfarhet kompetent personal?

Ang bättre kvalite har det redan konsaterats att både har sina tråkiga brister, även rätt ände kan diskuteras snyggare är också en smaksak.


Alla fel grattis! big_smile skämt åsido

hehe, men seriöst, kollar man på en kraftigt krockad volvo eller diverse japsebil, och sen kollar på en lika kraftigt krockad bmw eller mercedes, JAG hade ju hellre suttit i de tyska bilarna i alla fall:) men det är vad jag har sett och fått lära mig. Skodor är också bra och krocka med, det har jag erfarenhet av cool

Ehm, inser du inte själv hur ditt resonemang läcker? Kraftigt krockad? Och du vet att dom båda har gjort en frontalkrock i exakt 100 km/h tex? Hört talas om deformeringszoner? En bil ska krossas vid en krock för att rädda passagerarna.

Btw jag trodde att bilar va gjorda i plåt och inte i stål...


Volvo är gjord i pansar och vid en krock så är det inga skador antingen på bilen eller passagerarna, däremot i dom tyska bilarna ohhh där skulle inte jag vilja sitta de har jag sett av erfaranhet. Krocka med en Dacia (eller vad dom riskärrorna heter) är också bra att krocka med, snacka om att ha jobbat med säkerheten i den bilen.

Senast redigerat av Volvo740an (8 september 2009)

Germax
9 september 2009 · 12 086 Inlägg

Jag skulle tagit bmwn hehe smile
Ok, att designen känns något äldre i en E36, men skicket lär generellt va samma.

Stål är en metallegering, bilar är gjorda i stål (de flesta). Plåt är en beteckning på form, alltså en plåt=skiva.
En stålplåt, kopparplåt, aluplåt osv.

Att gnälla på säkerheten i en Volvo är väl att tavatten över huvudet.
Sen vet jag inte hur "Volvo" X40 bilarna är? Jag har något minne av att jag hört att de oxå ska va nån halvinköpt design, likt 300 o 400 serien?

jocke_gronberg
9 september 2009 · 4 586 Inlägg

vad du än köper så är underhållet viktigast. Tror det är lättare att hitta en fin och välskött s40 än en Bmw 316/18/20

DirektorIsaksson
9 september 2009 · 191 Inlägg

Det snackas mkt krocktester och dylikt,det är ju nått man ska försöka undvika enligt mej ska du ju inte gå på enbart det,visst volvo är ju jävligt bra i krocktest o sånt här skit men tanken är ju att du inte ska krocka! Om du nu är en 18 åring med nytaget körkort så är båda dessa bilarna fel egentligen enligt min åsikt nu! Egentligen tycker jag att du skulle köpt dej en gammal 740 eller något liknande.Visst jävligt tråkig och ful men stabil bil som första bil pluss att det är lätt att bli av med när du vill sälja den.varför jag säger det om du nu är 18-19 som mej och nytaget körkort så vill man prova på allt sprätta och dylikt.Därför tycker jag att det e är synd att krocka en sån bil för 20k.Men om du nu känner dej mogen för en sån här bil så tycker jag att du ska välja en e36.Varför? Jo för att bmw är en kvalitets bil inget snack om saken,Jag tror att du kommer tycka bättre om bmw:n enligt mej är den snyggare,skönare att köra och dylikt.Helt enkelt tysk kvalitet rätt igenom.Vill du ha köpråd om en e36 så har autopower en utmärkt köpguide på de flesta bmw modeller. Ta dej en funderare om nu inte mitt första tips va bra,prova båda bilar och känn därefter vilken som faller dej i smaken.Det är trots allt du som ska bruka bilen och du själv måste trivas. Lycka till! / Mvh Rickard

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
DirektorIsaksson
9 september 2009 · 191 Inlägg

Ska du ha en bmw helt klart en med 6:a annars är det bara pinsamt tycker jag,pluss att 4 cylindriga motorer är mög! Min åsikt nu säkert nån som inte håller med men det är mitt tips!

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
von_blad
9 september 2009 · 461 Inlägg

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:

Volvo740an skrev:

Och du tror på fullt allvar att din bedömning skulle stämma mer överens med verkligheten än en krocktest utfört av erfarhet kompetent personal?

Ang bättre kvalite har det redan konsaterats att både har sina tråkiga brister, även rätt ände kan diskuteras snyggare är också en smaksak.


Alla fel grattis! big_smile skämt åsido

hehe, men seriöst, kollar man på en kraftigt krockad volvo eller diverse japsebil, och sen kollar på en lika kraftigt krockad bmw eller mercedes, JAG hade ju hellre suttit i de tyska bilarna i alla fall:) men det är vad jag har sett och fått lära mig. Skodor är också bra och krocka med, det har jag erfarenhet av cool

Ehm, inser du inte själv hur ditt resonemang läcker? Kraftigt krockad? Och du vet att dom båda har gjort en frontalkrock i exakt 100 km/h tex? Hört talas om deformeringszoner? En bil ska krossas vid en krock för att rädda passagerarna.

Btw jag trodde att bilar va gjorda i plåt och inte i stål...



Volvo är gjord i pansar och vid en krock så är det inga skador antingen på bilen eller passagerarna, däremot i dom tyska bilarna ohhh där skulle inte jag vilja sitta de har jag sett av erfaranhet. Krocka med en Dacia (eller vad dom riskärrorna heter) är också bra att krocka med, snacka om att ha jobbat med säkerheten i den bilen.

Haha big_smile

Det är nog bäst du inte köper någon bil, så slipper du tänka på krockar.. Ärligt talat, köpa bil efter krocksäkerhet, hur kul är det? Men men, alla har olika krav..

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Remiss
9 september 2009 · 1 339 Inlägg

von_blad skrev:

Volvo740an skrev:

brandt_ skrev:

hehe, men seriöst, kollar man på en kraftigt krockad volvo eller diverse japsebil, och sen kollar på en lika kraftigt krockad bmw eller mercedes, JAG hade ju hellre suttit i de tyska bilarna i alla fall:) men det är vad jag har sett och fått lära mig. Skodor är också bra och krocka med, det har jag erfarenhet av cool

Ehm, inser du inte själv hur ditt resonemang läcker? Kraftigt krockad? Och du vet att dom båda har gjort en frontalkrock i exakt 100 km/h tex? Hört talas om deformeringszoner? En bil ska krossas vid en krock för att rädda passagerarna.

Btw jag trodde att bilar va gjorda i plåt och inte i stål...



Volvo är gjord i pansar och vid en krock så är det inga skador antingen på bilen eller passagerarna, däremot i dom tyska bilarna ohhh där skulle inte jag vilja sitta de har jag sett av erfaranhet. Krocka med en Dacia (eller vad dom riskärrorna heter) är också bra att krocka med, snacka om att ha jobbat med säkerheten i den bilen.

Haha big_smile

Det är nog bäst du inte köper någon bil, så slipper du tänka på krockar.. Ärligt talat, köpa bil efter krocksäkerhet, hur kul är det? Men men, alla har olika krav..

Absolut inte enbart men välja mellan 2 bilar där den ena rent utav är farlig att krocka i, visst den sägs ha "kvalite" men det är endast tycke. Dessutom så undrade trådskaparen om just säkerheten och bränsleförbrukningen i hans andra inlägg, då kan man tro att det är prioriterat?

bumb
9 september 2009 · 121 Inlägg

du skulle varit lite snabbare med tråden så hade du kunnat köpa min e36 320 för 20k, jag skulle ochså rekomendera BMW;n och inte för jag har en själv, min första bil va en 850 vilket var som att köra ett tåg tråkig och utan någon motor respons, sen s40 som sagt har sina brister även så BMW;n men om du ska hitta en för 20k lappen så föreslår jag en 320 min drog ca 06-07 (enkel vanos) och om du tryckte lite va där faktiskt mer effekt än vad man tror just pga. rak sexa gör mycket faktiskt

Men sen FWD / RWD är lite beroende på hur du kör själv och vad du tror att du hade behärskat bäst.

Rost finns på nästan alla äldre bilar, frågan är bara om de tidigare ägare åtgärdat problemen eller försökt förhindra dem genom att vara rädd om bilen, som min gamla där va inte en rostfläck på hela bilen, en 94 på 21 000 mil, du märker nog på ägaren om han är motor intresserad eller rädd om sin bil/bilar, vilket då gör sannolikheten att där är mycket rost rätt låg.

BMW 850 Ci (1992)
von_blad
9 september 2009 · 461 Inlägg

Volvo740an skrev:

von_blad skrev:

Volvo740an skrev:

Ehm, inser du inte själv hur ditt resonemang läcker? Kraftigt krockad? Och du vet att dom båda har gjort en frontalkrock i exakt 100 km/h tex? Hört talas om deformeringszoner? En bil ska krossas vid en krock för att rädda passagerarna.

Btw jag trodde att bilar va gjorda i plåt och inte i stål...



Volvo är gjord i pansar och vid en krock så är det inga skador antingen på bilen eller passagerarna, däremot i dom tyska bilarna ohhh där skulle inte jag vilja sitta de har jag sett av erfaranhet. Krocka med en Dacia (eller vad dom riskärrorna heter) är också bra att krocka med, snacka om att ha jobbat med säkerheten i den bilen.

Haha big_smile

Det är nog bäst du inte köper någon bil, så slipper du tänka på krockar.. Ärligt talat, köpa bil efter krocksäkerhet, hur kul är det? Men men, alla har olika krav..

Absolut inte enbart men välja mellan 2 bilar där den ena rent utav är farlig att krocka i, visst den sägs ha "kvalite" men det är endast tycke. Dessutom så undrade trådskaparen om just säkerheten och bränsleförbrukningen i hans andra inlägg, då kan man tro att det är prioriterat?

BMWn är bäst!

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 september 2009 · 1 874 Inlägg

Jag hade tagit BMW alla dagar i veckan. Alltså... jag tycker ju inte illa om Volvo (det vore ju konstigt eftersom att jag själv kör Volvo). Men anyway; S40/V40 måste vara dom mest tråkiga och mest "floppande" (i mina ögon) bilarna i Volvos historia. Dessutom var det väl tidiga S40/V40 som tog steget förbi gränsen när Volvo var enkla att meka med.

ekelund88
9 september 2009 · 2 656 Inlägg

Volvo740an skrev:
Torpis, moderator här på forumet har mycket erfaranhet om just S40 och han trivs med den verkar det som hehe smile


Driftsäkerheten beror ju på dom föregåendare ägare oftast. Och då är chansen betydligt högre att få tag i en driftsäker Volvo än en Bmw då dom ofta är ungdomskörda.

Bränsleförbrukningen för en S40 med T4 drar 0,7-0,9 beroende på högerfoten. För en Bmw 320 är det nog lite mer men det är ändå likvärdigt.


Volvon e nog lite nyare så om du ska ha något som e riktigt bra kostar det nog lite mer kanske.

test kört en 320 ? och testat en t4 ? min 520 gick på runt 0.8 landsväg t4an syrran hade gick på litern

inte mätt på nån kass färddator utan uträknat på trippen

ekelund88
9 september 2009 · 2 656 Inlägg

Growe skrev:

henrikh skrev:
Båda är väl lite rostkänsliga?

e36 är nog snäppet sämre rostskydd än x40

en e36 utan standard rost vid framskärmar bakskärmkanter och hyllan i hjulhusen fram är standard finns inte
x40 har väll bara lite kosmetiska problem

fast det spelar oxå fruktansvärt stor roll hur dom är skötta

fast för 15-20K är det nog hugget som stucket det handlar mer om tur eller otur att få en bra bil

jag gillar x40 har inte kört några e36 värt att tala om
men är E36 320 väldigt lik E30 så är motorn sååååå tråkig
har aldrig kört en så död motor som i en e30 320 det var liksom inget av något inte ens torrvarva dom upp fort faktist en ren besvikelse

t4 kan man få att gå riktigt bra med små medel och det känns att det skjuter på sånt är härligt
man kör bilen inte bara åker med
som en 240 fast modernare och fwd smile

du kan ju inte jämnföra en m20 motor med 12 v med en m50 på 24 hoppas jag helt anurlunda motorkaraktärer !

p-nyhlen Quattro - bar å åk
9 september 2009 · 621 Inlägg

Tänkte att jag skulle kasta in ett svart får i diskussionen
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A4 … =7&w=3

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Rquired Allmänt envis
9 september 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740an skrev:

von_blad skrev:

Volvo740an skrev:

Ehm, inser du inte själv hur ditt resonemang läcker? Kraftigt krockad? Och du vet att dom båda har gjort en frontalkrock i exakt 100 km/h tex? Hört talas om deformeringszoner? En bil ska krossas vid en krock för att rädda passagerarna.

Btw jag trodde att bilar va gjorda i plåt och inte i stål...



Volvo är gjord i pansar och vid en krock så är det inga skador antingen på bilen eller passagerarna, däremot i dom tyska bilarna ohhh där skulle inte jag vilja sitta de har jag sett av erfaranhet. Krocka med en Dacia (eller vad dom riskärrorna heter) är också bra att krocka med, snacka om att ha jobbat med säkerheten i den bilen.

Haha big_smile

Det är nog bäst du inte köper någon bil, så slipper du tänka på krockar.. Ärligt talat, köpa bil efter krocksäkerhet, hur kul är det? Men men, alla har olika krav..

Absolut inte enbart men välja mellan 2 bilar där den ena rent utav är farlig att krocka i, visst den sägs ha "kvalite" men det är endast tycke. Dessutom så undrade trådskaparen om just säkerheten och bränsleförbrukningen i hans andra inlägg, då kan man tro att det är prioriterat?

Båda två är med dagens mått farliga att krocka i, E36 är sämre än x40 men det är knappast så att man får en rattstång genom huvudet i Bmw och kliver ut oskadd i volvon...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang