Bmw eller Volvo som förstabil?

Remiss
23 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

Jämförde försäkringen med en S40 & en Bmw 320, skillnaden va 5 kr/månaden. Med en T4 då givetvis.

Skatt S40: 1635kr/år
Skatt 320: 1818kr/år

Lite reservdelspriser:

Volvo S40
Bromsbeläggsats fram: 520 kr
Bromsskriva fram      : 654 kr
Bromsbeläggsats bak : 420 kr
Vattenpump              : 546 kr
Kylare                      : 2204kr

SUMMA: 4344 kr

Bmw 320
Bromsbeläggsats fram: 711 kr
Bromsskiva fram       :  760 kr
Bromsbeläggsats bak : 696 kr
Vattenpump              : 761 kr
Kylare                      : 2555kr

SUMMA: 5483 kr

Filter och lite sånt va också lite dyrare till Bmwn men har inte tid o skriva ner de nu skiljer kanske 20-30 kr i vilket fall.

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

Jonas
Navkapsel
23 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

Kör man BMW på vintern så dör man, jag som hade lite planer på att köpa en BMW...
Jag har kört en hel del med bakhjulsdrift och dåliga däck på vintern och aldrig varit nära det minsta släpp med bakvagnen, men det är ju ingen BMW.

Senast redigerat av EmilHammarlund (24 oktober 2009)

Rquired Allmänt envis
23 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740an skrev:

Rquired skrev:

TurbOla skrev:
Nej, det gäller väl BMW också? tongue
För att köra en bil rakt fram som redan rullar, dvs bara ge gas så den fortsätter gå i samma hastighet kräver långtifrån lika mycket effekt som motorn kan prestera.

Likaså är det svårt för en sugmotor att dra lika mycket bränsle som en turboladdad motor, om man talar om samma cylindervolym, då turbomotorn pressar in luft och bränsle, medans sugmotorn... ja just suger. tongue
Vare sig man kör snällt eller har tung högerfot.

Du måste ju upp i ganska mycket högre cylindervolym på sugmotorn för att matcha turbomotorns effekt dock. smile

Nej klart även den dricker mer om man kör hårdare, men du kan trycka på riktigt bra utan att den dricker mer än 0.9. Volvon för snålköras för att nå 0.9, kör jag likadant som i 328a dricker de betydligt mer. Du beskrev det själv rätt bra tycker jag, samtidigt som du skrev nackdelen med sugmotorer med. Å andra sidan står det under fördelar för x40, nämligen punkten "snabb" tycker jag smile

@Lodisen: Motorn har jag inte hört något illa om, men själva modellen ligger illa till i kvalitetsundersökningar. Min 2.8a vill ha 6.5L, skall 320i ha lika mycket? Dessutom är 2L olja relativt billigt. Och ska vi vara så noggranna får vi räkna med att turbobilar har betydligt fler delar som kan gå sönder och som kommer kräva underhåll iframtiden, speciellt i bilar som körs hårt som en Volvo turbo.

Beror helt på vem som har ägt bilen, du är ju inte tvungen att köpa en som är ungdomskörd. Inte speciellt rättvist att vända de på de sättet. En turbo kan hålla extremt länge om man kör relativt normalt. 2 liter olja är väll inte speciellt billigt, men de beror ju på hur ofta man väljer att byta olja.

Nej, men du behöver inte köpa en ungdomskörd Bmw heller. En turbo kan mycket väl hålla bilens livlängd, men eftersom det pratas om hur himla bra Volvo är och den går att chippa till den och den effekten, då tror jag inte det kommer hålla lika länge. Men det är rätt enkel matematik, fler delar= fler saker som KAN gå sönder. För övrigt köper jag 4.5L olja för 400kr, riktigt bra grejer naturligtvis och just den olja Bmw rekommenderar. Det är knappt 200kr extra för Bmwn, vilket jag skulle vilja sätta i jämförelse med den extra tid det tar att byta... tja vad som helst under huven på Volvon.

Istället för en smal motor på längden i Bmw har Volvo motor, turbo etc (räknas inte till "motor" här eftersom det saknas på bmw, hoppas du förstår hur jag menar), växellåda etc.

Delar?              x40                  328 E36

Koppling:       2479                   2438      (ha i åtanke att det är lättare(=billigare) att byta på bmwn)
Styrled:         391                     464
Stötdämp.     995                     1191
Framskärm    1360                   951
spegel           1879                   1493
luftfilter          219                    230
Olja               1100                    1400
vattenp.         561                      700
drivrem:        304                      302
kamrem:       1614                     (/) (kamremssats, ex byte, dessutom bör vattenp bytas enligt volvo)
avgas:           5999                    7500        (komplett,obs två-pipor på bmw!)
bromsskiva:   963                     1022   

Som synes jämförde jag med en 328T eftersom jag inte orkade leta upp ett regnr. till en 320, och det är betydligt grövre delar och dimensioner i 28an än i både 20n och T4an. Bla. avgasrör, bromsar, stötdämp osv skiljer, det är bara marginellt men ändå.

Dessutom, det viktigaste här tycker jag är att både dessa och (till synes) dina priser är från Mekonomen. Jämför från respektive auktoriserade återförsäljare sticker priserna iväg på både Bmw och Volvo, och Volvo blir snäppet dyrare i de priser jag jämfört.


Skatt? Jag hittar 320s till 1635kr jag med det är baserad på vikt och olika intervaller. Det kan skilja 1kg i vikt, är det just det kilot som drar över gränsen blir skillnaden dessa ~200kr. Och visst kan en fullutr 320 gå över, men den kan också gå under gränsen.

Försäkring? Det skiljer ca 23kr till 328as farvör genemot T4 för mig. Men att jämföra försäkring är inte möjligt då den varierar så stort, finns garanterat exempel på när det skiljer 3000:- till Volvos fördel. Det är ju knappast så att det aldrig busas med Volvo, tvärt om i fallen med stora turbomotorer som är. Bus=olycka=hög försäkring, både för Bmw och Volvo men snäppet värre för Bmw generellt.

Så jag påstår fortfarande att Bmw generellt kostar lika mycket eller mindre, medräknat driftskostnader, slitagedelar baserat på statistisk hållbarhet etc. Fast samtidigt påstår jag att vi enbart är löjliga och att TS knappast bryr sig om den eller den bilen är några kronor dyrare.

När du köper en begagnad bil kan du få en kanonbil eller ren skit, men man får förmodligen räkna med något fel. Med tanke på de stora summor TS skall hosta upp i och med sitt bilköp tror inte jag några 100 kronor hit eller dit i underhåll spelar roll...

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Så du menar helt seriöst att han dog för att han körde Bmw? Och att risken för en olycka är mindre i en Volvo chippad till bra mycket mer effekt? I så fall är detta ett av de löjligaste inlägg jag läst på ett tag...

Fram eller bakhjulsdrift spelar ingen roll, vi pratar om förare som inte har någon erfarenhet av vilken som. Att oerfarna förare sladdar i diket med Bmw kanske inte är helt omöjligt, lika många plöjer rakt fram ner i diket med både Bmw och Volvo. En fwd kan också släppa bak och en rwd understyra, och som oerfaren förare kommer du med stor sannolikhet inte hinna reagera i något av fallen.

Hög fart, vårdslös körning och en känsla av att vara odödlig tar död på unga förare, inte en viss bilmodell.

Senast redigerat av Rquired (24 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
24 oktober 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Men en 320i är inga problem att köra på 0.9, det är inga problem med min 328i heller. Kör man en T4 (visserligen en sne jämförelse då den är starkare, men vi kör på med den) på 0.9 så använder man inte många av de tillgängliga 200hp.

Nej, det gäller väl BMW också? tongue
För att köra en bil rakt fram som redan rullar, dvs bara ge gas så den fortsätter gå i samma hastighet kräver långtifrån lika mycket effekt som motorn kan prestera.

Likaså är det svårt för en sugmotor att dra lika mycket bränsle som en turboladdad motor, om man talar om samma cylindervolym, då turbomotorn pressar in luft och bränsle, medans sugmotorn... ja just suger. tongue
Vare sig man kör snällt eller har tung högerfot.

Du måste ju upp i ganska mycket högre cylindervolym på sugmotorn för att matcha turbomotorns effekt dock. smile

Nej klart även den dricker mer om man kör hårdare, men du kan trycka på riktigt bra utan att den dricker mer än 0.9. Volvon för snålköras för att nå 0.9, kör jag likadant som i 328a dricker de betydligt mer. Du beskrev det själv rätt bra tycker jag, samtidigt som du skrev nackdelen med sugmotorer med. Å andra sidan står det under fördelar för x40, nämligen punkten "snabb" tycker jag smile

@Lodisen: Motorn har jag inte hört något illa om, men själva modellen ligger illa till i kvalitetsundersökningar. Min 2.8a vill ha 6.5L, skall 320i ha lika mycket? Dessutom är 2L olja relativt billigt. Och ska vi vara så noggranna får vi räkna med att turbobilar har betydligt fler delar som kan gå sönder och som kommer kräva underhåll iframtiden, speciellt i bilar som körs hårt som en Volvo turbo.

Om du har en ''Saab" blir det dyrare att ha turbo ja haha nä skoja! ja för så ofta går en turbo tex sönder så man kan räkna på det priset, det är som att vanosen skulle gå sönder det är inte ofta det är några problem. Om man vill ha fin olja och inte någon jävla biltema blir det ju 100 kr liter och då kan du ju räkna ut vad det blir i längden. Turbon (OM det är en välskött bil) håller länge så det är ingenting man behöver räkna på. Du tjänar på att äga en s40 T4 med andra ord. Om det finns massa stavfel här beklagar jag är inte i min nyktra värld nu utan i dimman:)

Senast redigerat av lodiseN (24 oktober 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Rquired skrev:

TurbOla skrev:

Nej, det gäller väl BMW också? tongue
För att köra en bil rakt fram som redan rullar, dvs bara ge gas så den fortsätter gå i samma hastighet kräver långtifrån lika mycket effekt som motorn kan prestera.

Likaså är det svårt för en sugmotor att dra lika mycket bränsle som en turboladdad motor, om man talar om samma cylindervolym, då turbomotorn pressar in luft och bränsle, medans sugmotorn... ja just suger. tongue
Vare sig man kör snällt eller har tung högerfot.

Du måste ju upp i ganska mycket högre cylindervolym på sugmotorn för att matcha turbomotorns effekt dock. smile

Nej klart även den dricker mer om man kör hårdare, men du kan trycka på riktigt bra utan att den dricker mer än 0.9. Volvon för snålköras för att nå 0.9, kör jag likadant som i 328a dricker de betydligt mer. Du beskrev det själv rätt bra tycker jag, samtidigt som du skrev nackdelen med sugmotorer med. Å andra sidan står det under fördelar för x40, nämligen punkten "snabb" tycker jag smile

@Lodisen: Motorn har jag inte hört något illa om, men själva modellen ligger illa till i kvalitetsundersökningar. Min 2.8a vill ha 6.5L, skall 320i ha lika mycket? Dessutom är 2L olja relativt billigt. Och ska vi vara så noggranna får vi räkna med att turbobilar har betydligt fler delar som kan gå sönder och som kommer kräva underhåll iframtiden, speciellt i bilar som körs hårt som en Volvo turbo.

Om du har en ''Saab" blir det dyrare att ha turbo ja haha nä skoja! ja för så ofta går en turbo tex sönder så man kan räkna på det priset, det är som att vanosen skulle gå sönder det är inte ofta det är några problem. Om man vill ha fin olja och inte någon jävla biltema blir det ju 100 kr liter och då kan du ju räkna ut vad det blir i längden. Turbon (OM det är en välskött bil) håller länge så det är ingenting man behöver räkna på. Du tjänar på att äga en s40 T4 med andra ord. Om det finns massa stavfel här beklagar jag är inte i min nyktra värld nu utan i dimman:)

Du, så där bra har jag nog inte sett dig stava. Skulle kanske festa till det lite oftare? *skämtar* wink

Det finns tusentals saker man kan räkna in, om Bmw X kräver 2L mer olja kanske Volvo Y har hälften så lång service intervall osv osv. Vad jag tycker har framkommit är att det är inga stora skillnader mellan dessa två bilar, om sedan X eller Y är den billigare spelar mindre roll i sammanhanget. Sedan tjänar man ytterst sällan något på en bil wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thewolfman
25 oktober 2009 · 27 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

De jag försöker säga är att alla har inte åkt isrally eller annat hela sitt liv.. Så att köpa sin första bil som bakhjulsdriven bil och lätt i baken som bmw av 3 serien är så är inte en enkel match att hålla sej på vägen med om man är oerfaren förare som man är vid 18 år. För alla är inte racing stjärnor från början som du kommer med. Finns nog dom som vill börja köra bil när de har FYLLT 18 år också.. wink De jag vill är att skaffa sej erfarenhet av hur bilar beter sej i trafiken.. Och inte rusa ut där med sin bmw visa upp den för sina vänner trampa gasen i botten sladda runt på vägen och sen sluta i ett dike tack vare för lite erfarenhet av hur en bil fungerar. Sen att säga att man inte kan köra bil bara för de är bakhjulsdriven är som att säga. Kan inte du drifta med dom stora killarna så har du inget inom sporten att göra.

Alla e nybörjare nån gång big_smile

Toyota Soarer "Wolfman" (1991)
Thewolfman
25 oktober 2009 · 27 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740an skrev:

Rquired skrev:

Nej klart även den dricker mer om man kör hårdare, men du kan trycka på riktigt bra utan att den dricker mer än 0.9. Volvon för snålköras för att nå 0.9, kör jag likadant som i 328a dricker de betydligt mer. Du beskrev det själv rätt bra tycker jag, samtidigt som du skrev nackdelen med sugmotorer med. Å andra sidan står det under fördelar för x40, nämligen punkten "snabb" tycker jag smile

@Lodisen: Motorn har jag inte hört något illa om, men själva modellen ligger illa till i kvalitetsundersökningar. Min 2.8a vill ha 6.5L, skall 320i ha lika mycket? Dessutom är 2L olja relativt billigt. Och ska vi vara så noggranna får vi räkna med att turbobilar har betydligt fler delar som kan gå sönder och som kommer kräva underhåll iframtiden, speciellt i bilar som körs hårt som en Volvo turbo.

Beror helt på vem som har ägt bilen, du är ju inte tvungen att köpa en som är ungdomskörd. Inte speciellt rättvist att vända de på de sättet. En turbo kan hålla extremt länge om man kör relativt normalt. 2 liter olja är väll inte speciellt billigt, men de beror ju på hur ofta man väljer att byta olja.

Nej, men du behöver inte köpa en ungdomskörd Bmw heller. En turbo kan mycket väl hålla bilens livlängd, men eftersom det pratas om hur himla bra Volvo är och den går att chippa till den och den effekten, då tror jag inte det kommer hålla lika länge. Men det är rätt enkel matematik, fler delar= fler saker som KAN gå sönder. För övrigt köper jag 4.5L olja för 400kr, riktigt bra grejer naturligtvis och just den olja Bmw rekommenderar. Det är knappt 200kr extra för Bmwn, vilket jag skulle vilja sätta i jämförelse med den extra tid det tar att byta... tja vad som helst under huven på Volvon.

Istället för en smal motor på längden i Bmw har Volvo motor, turbo etc (räknas inte till "motor" här eftersom det saknas på bmw, hoppas du förstår hur jag menar), växellåda etc.

Delar?              x40                  328 E36

Koppling:       2479                   2438      (ha i åtanke att det är lättare(=billigare) att byta på bmwn)
Styrled:         391                     464
Stötdämp.     995                     1191
Framskärm    1360                   951
spegel           1879                   1493
luftfilter          219                    230
Olja               1100                    1400
vattenp.         561                      700
drivrem:        304                      302
kamrem:       1614                     (/) (kamremssats, ex byte, dessutom bör vattenp bytas enligt volvo)
avgas:           5999                    7500        (komplett,obs två-pipor på bmw!)
bromsskiva:   963                     1022   

Som synes jämförde jag med en 328T eftersom jag inte orkade leta upp ett regnr. till en 320, och det är betydligt grövre delar och dimensioner i 28an än i både 20n och T4an. Bla. avgasrör, bromsar, stötdämp osv skiljer, det är bara marginellt men ändå.

Dessutom, det viktigaste här tycker jag är att både dessa och (till synes) dina priser är från Mekonomen. Jämför från respektive auktoriserade återförsäljare sticker priserna iväg på både Bmw och Volvo, och Volvo blir snäppet dyrare i de priser jag jämfört.


Skatt? Jag hittar 320s till 1635kr jag med det är baserad på vikt och olika intervaller. Det kan skilja 1kg i vikt, är det just det kilot som drar över gränsen blir skillnaden dessa ~200kr. Och visst kan en fullutr 320 gå över, men den kan också gå under gränsen.

Försäkring? Det skiljer ca 23kr till 328as farvör genemot T4 för mig. Men att jämföra försäkring är inte möjligt då den varierar så stort, finns garanterat exempel på när det skiljer 3000:- till Volvos fördel. Det är ju knappast så att det aldrig busas med Volvo, tvärt om i fallen med stora turbomotorer som är. Bus=olycka=hög försäkring, både för Bmw och Volvo men snäppet värre för Bmw generellt.

Så jag påstår fortfarande att Bmw generellt kostar lika mycket eller mindre, medräknat driftskostnader, slitagedelar baserat på statistisk hållbarhet etc. Fast samtidigt påstår jag att vi enbart är löjliga och att TS knappast bryr sig om den eller den bilen är några kronor dyrare.

När du köper en begagnad bil kan du få en kanonbil eller ren skit, men man får förmodligen räkna med något fel. Med tanke på de stora summor TS skall hosta upp i och med sitt bilköp tror inte jag några 100 kronor hit eller dit i underhåll spelar roll...

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Så du menar helt seriöst att han dog för att han körde Bmw? Och att risken för en olycka är mindre i en Volvo chippad till bra mycket mer effekt? I så fall är detta ett av de löjligaste inlägg jag läst på ett tag...

Fram eller bakhjulsdrift spelar ingen roll, vi pratar om förare som inte har någon erfarenhet av vilken som. Att oerfarna förare sladdar i diket med Bmw kanske inte är helt omöjligt, lika många plöjer rakt fram ner i diket med både Bmw och Volvo. En fwd kan också släppa bak och en rwd understyra, och som oerfaren förare kommer du med stor sannolikhet inte hinna reagera i något av fallen.

Hög fart, vårdslös körning och en känsla av att vara odödlig tar död på unga förare, inte en viss bilmodell.

Jaa du läs lite till före du kommenterar så kanske du kan läsa att jag säger skaffa dej lite mera erfarenhet av att köra före man skaffar de värsta vrålåket i världen vad det nu än är.. Bmw är ganska normala fall av att ligga i diket av modell 3 serie.. Problem med dessa är ju att dom har ett problem att vara grymt lätta i baken. Och om du inte följer statistik så gör de en gång och se var dom ligger bmw 3 serie?  wink

Ja risken till att få detta problem som killen fick med framhjulsdrift är nog mycket mindre än med bakhjulsdrift de kan jag säga..

Toyota Soarer "Wolfman" (1991)
Navkapsel
25 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Nu tror jag inte problemet ligger i om bilen är fwd eller rwd utan att förare hellre leker med en rolig bil med rwd än med en fwd och då blir det kanske mer olyckor.
Klarar man av att köra skapligt lungt och vill ha en 3-serie som förstabil ska man naturligtvis köpa en sådan, inget farligt med det.

Jag har mött fler farliga förare i trafiken med fwd än rwd...

Senast redigerat av EmilHammarlund (25 oktober 2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Thewolfman skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt. smile

Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

De jag försöker säga är att alla har inte åkt isrally eller annat hela sitt liv.. Så att köpa sin första bil som bakhjulsdriven bil och lätt i baken som bmw av 3 serien är så är inte en enkel match att hålla sej på vägen med om man är oerfaren förare som man är vid 18 år. För alla är inte racing stjärnor från början som du kommer med. Finns nog dom som vill börja köra bil när de har FYLLT 18 år också.. wink De jag vill är att skaffa sej erfarenhet av hur bilar beter sej i trafiken.. Och inte rusa ut där med sin bmw visa upp den för sina vänner trampa gasen i botten sladda runt på vägen och sen sluta i ett dike tack vare för lite erfarenhet av hur en bil fungerar. Sen att säga att man inte kan köra bil bara för de är bakhjulsdriven är som att säga. Kan inte du drifta med dom stora killarna så har du inget inom sporten att göra.

Alla e nybörjare nån gång big_smile

Va?! Måste man drifta när man har RWD eller?

Ja men tänk förr då. Då fanns ju knappt FWD. Folk körde inte av vägen mer för det. Man måste ju köra efter sin förmåga. Det säger ju sig självt att man ska köra lugnare när det är halt.

Bästa tipset till nyblivna RWD ägare. När snön kommer, åk till en stor parkering och lär känna din bil och hur den uppträder.

Jonas
Navkapsel
25 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Thewolfman skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

De jag försöker säga är att alla har inte åkt isrally eller annat hela sitt liv.. Så att köpa sin första bil som bakhjulsdriven bil och lätt i baken som bmw av 3 serien är så är inte en enkel match att hålla sej på vägen med om man är oerfaren förare som man är vid 18 år. För alla är inte racing stjärnor från början som du kommer med. Finns nog dom som vill börja köra bil när de har FYLLT 18 år också.. wink De jag vill är att skaffa sej erfarenhet av hur bilar beter sej i trafiken.. Och inte rusa ut där med sin bmw visa upp den för sina vänner trampa gasen i botten sladda runt på vägen och sen sluta i ett dike tack vare för lite erfarenhet av hur en bil fungerar. Sen att säga att man inte kan köra bil bara för de är bakhjulsdriven är som att säga. Kan inte du drifta med dom stora killarna så har du inget inom sporten att göra.

Alla e nybörjare nån gång big_smile

Va?! Måste man drifta när man har RWD eller?

Ja men tänk förr då. Då fanns ju knappt FWD. Folk körde inte av vägen mer för det. Man måste ju köra efter sin förmåga. Det säger ju sig självt att man ska köra lugnare när det är halt.

Bästa tipset till nyblivna RWD ägare. När snön kommer, åk till en stor parkering och lär känna din bil och hur den uppträder.

Oavsett om man kör fwd, rwd eller 4wd ska man lära känna sin bil då dessa uppträder olika vid halka, t o m två fwd bilar av olika modell beter sig nog olikt varandra. Så ut och träna!

Har arbetskamrater med fwd som trott de har rwd, hur skulle de hantetra en sladd tror ni?

Senast redigerat av EmilHammarlund (25 oktober 2009)

Thewolfman
25 oktober 2009 · 27 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Thewolfman skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Skojar du eller? Kan man inte köra en bil som är bakhjulsdriven så ska man nog inte köra bil alls...

De jag försöker säga är att alla har inte åkt isrally eller annat hela sitt liv.. Så att köpa sin första bil som bakhjulsdriven bil och lätt i baken som bmw av 3 serien är så är inte en enkel match att hålla sej på vägen med om man är oerfaren förare som man är vid 18 år. För alla är inte racing stjärnor från början som du kommer med. Finns nog dom som vill börja köra bil när de har FYLLT 18 år också.. wink De jag vill är att skaffa sej erfarenhet av hur bilar beter sej i trafiken.. Och inte rusa ut där med sin bmw visa upp den för sina vänner trampa gasen i botten sladda runt på vägen och sen sluta i ett dike tack vare för lite erfarenhet av hur en bil fungerar. Sen att säga att man inte kan köra bil bara för de är bakhjulsdriven är som att säga. Kan inte du drifta med dom stora killarna så har du inget inom sporten att göra.

Alla e nybörjare nån gång big_smile

Va?! Måste man drifta när man har RWD eller?

Ja men tänk förr då. Då fanns ju knappt FWD. Folk körde inte av vägen mer för det. Man måste ju köra efter sin förmåga. Det säger ju sig självt att man ska köra lugnare när det är halt.

Bästa tipset till nyblivna RWD ägare. När snön kommer, åk till en stor parkering och lär känna din bil och hur den uppträder.

Jamen nu är vi ju på samma spår du och jag.. Man behöver ju inte ha värsta bilen som man hittar då man är 18 och inte direkt erfaren av trafik och annat. Så när man börjar köra bil så kan man ju ha en skaplig bil att träna sej med från början. Och som alla vet så kan gas foten vara ganska hård där vid 18 års ålder då man just har fått körkort.. Stämmer inte de? Och när snön kommer skall man åka ut och prova på med  vilken bil du än har. För som sagt alla uppträder på olika sätt. Och som dom brukar säga lär dej att köra efter vädret.. smile

Toyota Soarer "Wolfman" (1991)
Rquired Allmänt envis
25 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Thewolfman skrev:
Jaa du läs lite till före du kommenterar så kanske du kan läsa att jag säger skaffa dej lite mera erfarenhet av att köra före man skaffar de värsta vrålåket i världen vad det nu än är.. Bmw är ganska normala fall av att ligga i diket av modell 3 serie.. Problem med dessa är ju att dom har ett problem att vara grymt lätta i baken. Och om du inte följer statistik så gör de en gång och se var dom ligger bmw 3 serie?  wink

Ja risken till att få detta problem som killen fick med framhjulsdrift är nog mycket mindre än med bakhjulsdrift de kan jag säga..

Är man nu en oerfaren förare så är fwd lika svårt att hantera som rwd, är man då så omdömeslös att man kör utöver sin förmåga så består valet i hur man vill krascha. Med en fwd är chansen större att det går rakt fram och med en rwd får man kanske ett par kast innan man landar i diket, men oavsett så är det omdömet (eller bristen på omdöme) som orsakat en olycka, inte i vilken ände bilen driver.

Och när du skriver att Bmw 3-serie är grymt lätt i baken står det klart att du aldrig kört en sådan nyare än E21 och E30, alltså de gamla 80-talarna. E36 och nyare är neutrala med 50/50 viktfördelning, men en klar nyans till överstyrning. Kör en sådan på fel sätt så kan de lika gärna under som överstyra, och oavsett vilket är den nästan alltid relativt lätt att hämta hem under normala förhållanden.

Sätt detta i kontrast med en Volvo x40 som har den mesta tyngden över framhjulen och som helst understyr och har en klar nyans av.. just understyrning i sitt beteende. Klart även den kan överstyra, men det får antingen lockas fram vilket en oerfaren förare förmodligen inte lyckas med. Eller så kommer överstyrningen som ett brev på posten tack vare en alldeles för optimistisk manöver, och när situationen går överstyr är det jävligt svårt att klara ur hur mycket erfarenhet man än har. Under normala förhållanden är en x40 understyrd, tung i fronten. Det är ett klart minus och osäkrare beteende än en bil i balans enligt mig.

Och statistiskt råkar kanske en 3-serie ut för fler olyckor, vilket i mina ögon bara är ett tecken på hur mycket roligare den är än konkurrenterna. 3-serien köps och körs nästan uteslutande av folk som tycker det är roligt att köra, den typen av förare som kör aktivt. Volvo oavsett modell köps och körs förstås av en hel del sådana förare också, men minst lika många av dessa är bara intresserade av en transport mellan A och B. Kanske inte så konstigt att bmw ligger i diket oftare när man sätter det i detta sammanhanget...

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Senast redigerat av Rquired (25 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rille0
25 oktober 2009 · 2 021 Inlägg

ja Ts lär ju knappast bli så mycket klokare av all smutskastning i denna tråd, åk o provkör säger jag bara och välj efter det.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Thewolfman
25 oktober 2009 · 27 Inlägg

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jaa du läs lite till före du kommenterar så kanske du kan läsa att jag säger skaffa dej lite mera erfarenhet av att köra före man skaffar de värsta vrålåket i världen vad det nu än är.. Bmw är ganska normala fall av att ligga i diket av modell 3 serie.. Problem med dessa är ju att dom har ett problem att vara grymt lätta i baken. Och om du inte följer statistik så gör de en gång och se var dom ligger bmw 3 serie?  wink

Ja risken till att få detta problem som killen fick med framhjulsdrift är nog mycket mindre än med bakhjulsdrift de kan jag säga..

Är man nu en oerfaren förare så är fwd lika svårt att hantera som rwd, är man då så omdömeslös att man kör utöver sin förmåga så består valet i hur man vill krascha. Med en fwd är chansen större att det går rakt fram och med en rwd får man kanske ett par kast innan man landar i diket, men oavsett så är det omdömet (eller bristen på omdöme) som orsakat en olycka, inte i vilken ände bilen driver.

Och när du skriver att Bmw 3-serie är grymt lätt i baken står det klart att du aldrig kört en sådan nyare än E21 och E30, alltså de gamla 80-talarna. E36 och nyare är neutrala med 50/50 viktfördelning, men en klar nyans till överstyrning. Kör en sådan på fel sätt så kan de lika gärna under som överstyra, och oavsett vilket är den nästan alltid relativt lätt att hämta hem under normala förhållanden.

Sätt detta i kontrast med en Volvo x40 som har den mesta tyngden över framhjulen och som helst understyr och har en klar nyans av.. just understyrning i sitt beteende. Klart även den kan överstyra, men det får antingen lockas fram vilket en oerfaren förare förmodligen inte lyckas med. Eller så kommer överstyrningen som ett brev på posten tack vare en alldeles för optimistisk manöver, och när situationen går överstyr är det jävligt svårt att klara ur hur mycket erfarenhet man än har. Under normala förhållanden är en x40 understyrd, tung i fronten. Det är ett klart minus och osäkrare beteende än en bil i balans enligt mig.

Och statistiskt råkar kanske en 3-serie ut för fler olyckor, vilket i mina ögon bara är ett tecken på hur mycket roligare den är än konkurrenterna. 3-serien köps och körs nästan uteslutande av folk som tycker det är roligt att köra, den typen av förare som kör aktivt. Volvo oavsett modell köps och körs förstås av en hel del sådana förare också, men minst lika många av dessa är bara intresserade av en transport mellan A och B. Kanske inte så konstigt att bmw ligger i diket oftare när man sätter det i detta sammanhanget...

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag kan nu säga då min junior tid var för sådär ett par årtionde var så körde jag med framhjulsdrift och problem med att jag skulle sladda av vägen ja den va nog typ 0. Om jag nu inte ville dra i handbromsen då jag åkte bil.. Låter ju onormalt att få en sån tanke om man kör hårt. Sen en tid senare kom rwd och problemet med att köra på sommaren va grymt liten men när de regnade kraftigt eller va på en grus väg så va man nog mera med sladd före än vad jag var med framhjulsdrift på samma väg.. Och att säga statistic e bara lögn är bara att förneka ett problem.. Så du menar att en bil av annan typ än bmw serien inte kan vara rolig bara för att den inte ligger i diket? Kör ju inte själv volvo har aldrig gjort.Bara under tiden då man måsta köra dessa.. Har inte äns tanke på att köpa men de va killen fundrade på att köpa. Sen kör jag inte bmw heller och har inte en tanke på att göra.  Plus jag är inte 18 mera har inte varit de på länge.. Och som sagt man har all tid i världen på att köpa en rolig bil att dra som bara den med.. Men skaffa lite erfarenhet före.  Och som sist jag tittat så är de E36 typ som har suttit i diket.. Och en kille är död efter de... Vattenplaning och sladd på rak väg in rakt i en annan bil som kom mötande.. Sen så får ni säga va ni vill.. smile

Toyota Soarer "Wolfman" (1991)
Rquired Allmänt envis
25 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Thewolfman skrev:

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jaa du läs lite till före du kommenterar så kanske du kan läsa att jag säger skaffa dej lite mera erfarenhet av att köra före man skaffar de värsta vrålåket i världen vad det nu än är.. Bmw är ganska normala fall av att ligga i diket av modell 3 serie.. Problem med dessa är ju att dom har ett problem att vara grymt lätta i baken. Och om du inte följer statistik så gör de en gång och se var dom ligger bmw 3 serie?  wink

Ja risken till att få detta problem som killen fick med framhjulsdrift är nog mycket mindre än med bakhjulsdrift de kan jag säga..

Är man nu en oerfaren förare så är fwd lika svårt att hantera som rwd, är man då så omdömeslös att man kör utöver sin förmåga så består valet i hur man vill krascha. Med en fwd är chansen större att det går rakt fram och med en rwd får man kanske ett par kast innan man landar i diket, men oavsett så är det omdömet (eller bristen på omdöme) som orsakat en olycka, inte i vilken ände bilen driver.

Och när du skriver att Bmw 3-serie är grymt lätt i baken står det klart att du aldrig kört en sådan nyare än E21 och E30, alltså de gamla 80-talarna. E36 och nyare är neutrala med 50/50 viktfördelning, men en klar nyans till överstyrning. Kör en sådan på fel sätt så kan de lika gärna under som överstyra, och oavsett vilket är den nästan alltid relativt lätt att hämta hem under normala förhållanden.

Sätt detta i kontrast med en Volvo x40 som har den mesta tyngden över framhjulen och som helst understyr och har en klar nyans av.. just understyrning i sitt beteende. Klart även den kan överstyra, men det får antingen lockas fram vilket en oerfaren förare förmodligen inte lyckas med. Eller så kommer överstyrningen som ett brev på posten tack vare en alldeles för optimistisk manöver, och när situationen går överstyr är det jävligt svårt att klara ur hur mycket erfarenhet man än har. Under normala förhållanden är en x40 understyrd, tung i fronten. Det är ett klart minus och osäkrare beteende än en bil i balans enligt mig.

Och statistiskt råkar kanske en 3-serie ut för fler olyckor, vilket i mina ögon bara är ett tecken på hur mycket roligare den är än konkurrenterna. 3-serien köps och körs nästan uteslutande av folk som tycker det är roligt att köra, den typen av förare som kör aktivt. Volvo oavsett modell köps och körs förstås av en hel del sådana förare också, men minst lika många av dessa är bara intresserade av en transport mellan A och B. Kanske inte så konstigt att bmw ligger i diket oftare när man sätter det i detta sammanhanget...

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag kan nu säga då min junior tid var för sådär ett par årtionde var så körde jag med framhjulsdrift och problem med att jag skulle sladda av vägen ja den va nog typ 0. Om jag nu inte ville dra i handbromsen då jag åkte bil.. Låter ju onormalt att få en sån tanke om man kör hårt. Sen en tid senare kom rwd och problemet med att köra på sommaren va grymt liten men när de regnade kraftigt eller va på en grus väg så va man nog mera med sladd före än vad jag var med framhjulsdrift på samma väg.. Och att säga statistic e bara lögn är bara att förneka ett problem.. Så du menar att en bil av annan typ än bmw serien inte kan vara rolig bara för att den inte ligger i diket? Kör ju inte själv volvo har aldrig gjort.Bara under tiden då man måsta köra dessa.. Har inte äns tanke på att köpa men de va killen fundrade på att köpa. Sen kör jag inte bmw heller och har inte en tanke på att göra.  Plus jag är inte 18 mera har inte varit de på länge.. Och som sagt man har all tid i världen på att köpa en rolig bil att dra som bara den med.. Men skaffa lite erfarenhet före.  Och som sist jag tittat så är de E36 typ som har suttit i diket.. Och en kille är död efter de... Vattenplaning och sladd på rak väg in rakt i en annan bil som kom mötande.. Sen så får ni säga va ni vill.. smile

Först och främst: Beklagar Emil men har ingen aning hur det gick till, nu är det ändrat i vilket fall smile

Jag har aldrig påstått att statistik är lögn, allt jag har påstått är att det inte alltid avslöjar hela sanningen. Vill du sedan döma ut ett helt bilmärke som förstabil på grund av att någon i dina trakter avled i en olycka körandes en Bmw så var så god, jag kan bara hoppas att TS ser bristen i detta argument på samma sätt som jag gör...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
25 oktober 2009 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

Thewolfman skrev:

Rquired skrev:

Är man nu en oerfaren förare så är fwd lika svårt att hantera som rwd, är man då så omdömeslös att man kör utöver sin förmåga så består valet i hur man vill krascha. Med en fwd är chansen större att det går rakt fram och med en rwd får man kanske ett par kast innan man landar i diket, men oavsett så är det omdömet (eller bristen på omdöme) som orsakat en olycka, inte i vilken ände bilen driver.

Och när du skriver att Bmw 3-serie är grymt lätt i baken står det klart att du aldrig kört en sådan nyare än E21 och E30, alltså de gamla 80-talarna. E36 och nyare är neutrala med 50/50 viktfördelning, men en klar nyans till överstyrning. Kör en sådan på fel sätt så kan de lika gärna under som överstyra, och oavsett vilket är den nästan alltid relativt lätt att hämta hem under normala förhållanden.

Sätt detta i kontrast med en Volvo x40 som har den mesta tyngden över framhjulen och som helst understyr och har en klar nyans av.. just understyrning i sitt beteende. Klart även den kan överstyra, men det får antingen lockas fram vilket en oerfaren förare förmodligen inte lyckas med. Eller så kommer överstyrningen som ett brev på posten tack vare en alldeles för optimistisk manöver, och när situationen går överstyr är det jävligt svårt att klara ur hur mycket erfarenhet man än har. Under normala förhållanden är en x40 understyrd, tung i fronten. Det är ett klart minus och osäkrare beteende än en bil i balans enligt mig.

Och statistiskt råkar kanske en 3-serie ut för fler olyckor, vilket i mina ögon bara är ett tecken på hur mycket roligare den är än konkurrenterna. 3-serien köps och körs nästan uteslutande av folk som tycker det är roligt att köra, den typen av förare som kör aktivt. Volvo oavsett modell köps och körs förstås av en hel del sådana förare också, men minst lika många av dessa är bara intresserade av en transport mellan A och B. Kanske inte så konstigt att bmw ligger i diket oftare när man sätter det i detta sammanhanget...

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag kan nu säga då min junior tid var för sådär ett par årtionde var så körde jag med framhjulsdrift och problem med att jag skulle sladda av vägen ja den va nog typ 0. Om jag nu inte ville dra i handbromsen då jag åkte bil.. Låter ju onormalt att få en sån tanke om man kör hårt. Sen en tid senare kom rwd och problemet med att köra på sommaren va grymt liten men när de regnade kraftigt eller va på en grus väg så va man nog mera med sladd före än vad jag var med framhjulsdrift på samma väg.. Och att säga statistic e bara lögn är bara att förneka ett problem.. Så du menar att en bil av annan typ än bmw serien inte kan vara rolig bara för att den inte ligger i diket? Kör ju inte själv volvo har aldrig gjort.Bara under tiden då man måsta köra dessa.. Har inte äns tanke på att köpa men de va killen fundrade på att köpa. Sen kör jag inte bmw heller och har inte en tanke på att göra.  Plus jag är inte 18 mera har inte varit de på länge.. Och som sagt man har all tid i världen på att köpa en rolig bil att dra som bara den med.. Men skaffa lite erfarenhet före.  Och som sist jag tittat så är de E36 typ som har suttit i diket.. Och en kille är död efter de... Vattenplaning och sladd på rak väg in rakt i en annan bil som kom mötande.. Sen så får ni säga va ni vill.. smile

Först och främst: Beklagar Emil men har ingen aning hur det gick till, nu är det ändrat i vilket fall smile

Jag har aldrig påstått att statistik är lögn, allt jag har påstått är att det inte alltid avslöjar hela sanningen. Vill du sedan döma ut ett helt bilmärke som förstabil på grund av att någon i dina trakter avled i en olycka körandes en Bmw så var så god, jag kan bara hoppas att TS ser bristen i detta argument på samma sätt som jag gör...

Tack så mycket! (Var ju dessutom motsatsen till mina åsikter i det där inlägget.)

Rquired Allmänt envis
25 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Jo det var väl det värsta, tänk så fel det kan bli wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Thewolfman
25 oktober 2009 · 27 Inlägg

Rquired skrev:

Thewolfman skrev:

Rquired skrev:
Är man nu en oerfaren förare så är fwd lika svårt att hantera som rwd, är man då så omdömeslös att man kör utöver sin förmåga så består valet i hur man vill krascha. Med en fwd är chansen större att det går rakt fram och med en rwd får man kanske ett par kast innan man landar i diket, men oavsett så är det omdömet (eller bristen på omdöme) som orsakat en olycka, inte i vilken ände bilen driver.

Och när du skriver att Bmw 3-serie är grymt lätt i baken står det klart att du aldrig kört en sådan nyare än E21 och E30, alltså de gamla 80-talarna. E36 och nyare är neutrala med 50/50 viktfördelning, men en klar nyans till överstyrning. Kör en sådan på fel sätt så kan de lika gärna under som överstyra, och oavsett vilket är den nästan alltid relativt lätt att hämta hem under normala förhållanden.

Sätt detta i kontrast med en Volvo x40 som har den mesta tyngden över framhjulen och som helst understyr och har en klar nyans av.. just understyrning i sitt beteende. Klart även den kan överstyra, men det får antingen lockas fram vilket en oerfaren förare förmodligen inte lyckas med. Eller så kommer överstyrningen som ett brev på posten tack vare en alldeles för optimistisk manöver, och när situationen går överstyr är det jävligt svårt att klara ur hur mycket erfarenhet man än har. Under normala förhållanden är en x40 understyrd, tung i fronten. Det är ett klart minus och osäkrare beteende än en bil i balans enligt mig.

Och statistiskt råkar kanske en 3-serie ut för fler olyckor, vilket i mina ögon bara är ett tecken på hur mycket roligare den är än konkurrenterna. 3-serien köps och körs nästan uteslutande av folk som tycker det är roligt att köra, den typen av förare som kör aktivt. Volvo oavsett modell köps och körs förstås av en hel del sådana förare också, men minst lika många av dessa är bara intresserade av en transport mellan A och B. Kanske inte så konstigt att bmw ligger i diket oftare när man sätter det i detta sammanhanget...

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag kan nu säga då min junior tid var för sådär ett par årtionde var så körde jag med framhjulsdrift och problem med att jag skulle sladda av vägen ja den va nog typ 0. Om jag nu inte ville dra i handbromsen då jag åkte bil.. Låter ju onormalt att få en sån tanke om man kör hårt. Sen en tid senare kom rwd och problemet med att köra på sommaren va grymt liten men när de regnade kraftigt eller va på en grus väg så va man nog mera med sladd före än vad jag var med framhjulsdrift på samma väg.. Och att säga statistic e bara lögn är bara att förneka ett problem.. Så du menar att en bil av annan typ än bmw serien inte kan vara rolig bara för att den inte ligger i diket? Kör ju inte själv volvo har aldrig gjort.Bara under tiden då man måsta köra dessa.. Har inte äns tanke på att köpa men de va killen fundrade på att köpa. Sen kör jag inte bmw heller och har inte en tanke på att göra.  Plus jag är inte 18 mera har inte varit de på länge.. Och som sagt man har all tid i världen på att köpa en rolig bil att dra som bara den med.. Men skaffa lite erfarenhet före.  Och som sist jag tittat så är de E36 typ som har suttit i diket.. Och en kille är död efter de... Vattenplaning och sladd på rak väg in rakt i en annan bil som kom mötande.. Sen så får ni säga va ni vill.. smile

Först och främst: Beklagar Emil men har ingen aning hur det gick till, nu är det ändrat i vilket fall smile

Jag har aldrig påstått att statistik är lögn, allt jag har påstått är att det inte alltid avslöjar hela sanningen. Vill du sedan döma ut ett helt bilmärke som förstabil på grund av att någon i dina trakter avled i en olycka körandes en Bmw så var så god, jag kan bara hoppas att TS ser bristen i detta argument på samma sätt som jag gör...

Så du menar att statistik inte är en lögn men inte avslöjar hela sanningen.. Va får jag fråga menar du med detta? I mitt anseende så betyder det en lögn big_smile

Jaa de är ju bra att jag kan dömma ut et märke av typen bmw 3 serie för ungdomar. För att den som avled var inte den första som gjort detta. Tror han är väl 5 eller nått sånt här som haft en bmw 3 serie av typen e36 i diket.. Sen ett märke har jag inte dömt ut. Har man råd med en nyare bmw så den nog säkrare... wink

Toyota Soarer "Wolfman" (1991)
Rquired Allmänt envis
25 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Skall man vara riktigt cynisk är statistik lögn, eftersom den aldrig kan bli 100% riktig. Men förstår du inte min beskrivning ovan vet jag inte hur jag kan förklara det på ett tydligare vis. Du är fri att tycka vad du vill om Bmw som förstabil, jag har redan klargjort tydligt att jag inte håller med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang