Basrekommendationer till DLS A6

E-Gson
9 september 2009 · 8 Inlägg

Hej!
Jag har en sedan och har tidigare provat med en sluten låda med dubbla JBL Power 12or i.
Jag är inte riktigt nöjd med ljudet då jag upplever det som att all bas "fastnar" i bakluckan.
Alternativet är att bygga en ca 100l stor portad låda men då blir basen istället för "extrem" för min smak.
Jag funderar nu på att införskaffa antingen en DLS RW12a eller en MW12D bas.
Tror ni att slutstegets effekt på 425wrms i 4ohm kommer att få någon punch i MW basen?
Jag gillar mycket rock n roll och rapp bas, dock ska det helst verkligen kännas i ryggen också.
En kombination som jag upplever mycket svår att få ihop.

Alternativt kan ni få komma med tips på basar upp till 3000kr som klarar av att leverera det jag söker med
de steg jag har.

Mvh Gson

Lonefox Bad music kills good sound
9 september 2009 · 7 241 Inlägg

För det första......vad har du för bil?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rigg0
9 september 2009 · 1 131 Inlägg

En Hertz HX250 spelar riktigt bra till rock n' roll!
Spelar själv en hel del rock n' roll med denna basen i min bil och det låter riktigt bra smile

Ev, skaffa en sådan med dubbla 4ohms spolar och spela den i 2ohm.
Eller en Hx300 (med dubbla 4ohms spolar och spela den i 2ohm)


Har du skidlucka? Spela genom den isf smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
E-Gson
9 september 2009 · 8 Inlägg

Lonefox skrev:
För det första......vad har du för bil?

En ford Orion -93

Vanlig sedan utan skidlucka. Upplever att det med portad låda blir bra flås trots stålryggar i baksätet.
Baksätet är förövrigt fällbart.

Fler tips tack!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 september 2009 · 8 744 Inlägg

Att ljudet stannar i skuffen har inget att göra med basarna utan snarare med lådkonstruktionen. Om du bygger lådan riktigt så kommer det spela bra och rätt även med dina JBL P1222 basar. Finns det nå hål i hatthyllan för högtalare eller liknande? Isåfall så skulle du kunna göra en bandpasslåda och dra portarna upp genom hatthyllan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
E-Gson
9 september 2009 · 8 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Att ljudet stannar i skuffen har inget att göra med basarna utan snarare med lådkonstruktionen. Om du bygger lådan riktigt så kommer det spela bra och rätt även med dina JBL P1222 basar. Finns det nå hål i hatthyllan för högtalare eller liknande? Isåfall så skulle du kunna göra en bandpasslåda och dra portarna upp genom hatthyllan. smile

JBL basarna är redan sålda, Nu letar jag efter en välspelande 12" som passar bra till mitt slutsteg.
maxpris är 3000kr och allt är av intresse.
Har kikat på DLS sortiment då jag tycker det är fint med lika märke på komponenterna sen även för att de har den överlägset bästa supporten jag någonsin varit i kontakt med.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 september 2009 · 8 744 Inlägg

Okej, men det jag sa gäller ändå (oavsett vad du väljer för basar). Om du bara bygger en sluten/portad låda och ställer in i skuffen så blir det inte bra, om du inte fäller sätet då. Det som gäller för att få in ljudet i din bil är att bygga en bandpasslåda och dra in porten/portarna genom hatthyllan (om det finns möjlighet?).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
E-Gson
9 september 2009 · 8 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Okej, men det jag sa gäller ändå (oavsett vad du väljer för basar). Om du bara bygger en sluten/portad låda och ställer in i skuffen så blir det inte bra, om du inte fäller sätet då. Det som gäller för att få in ljudet i din bil är att bygga en bandpasslåda och dra in porten/portarna genom hatthyllan (om det finns möjlighet?).

Bör jag då satsa på ett element som passar bäst i slutet eller portat för att det ska lira bra i bandpass?
Sen kanske du har något tips på element?

kalle_kalle
9 september 2009 · 2 914 Inlägg

E-Gson skrev:

ChriZtoffer skrev:
Okej, men det jag sa gäller ändå (oavsett vad du väljer för basar). Om du bara bygger en sluten/portad låda och ställer in i skuffen så blir det inte bra, om du inte fäller sätet då. Det som gäller för att få in ljudet i din bil är att bygga en bandpasslåda och dra in porten/portarna genom hatthyllan (om det finns möjlighet?).

Bör jag då satsa på ett element som passar bäst i slutet eller portat för att det ska lira bra i bandpass?
Sen kanske du har något tips på element?

spelar ingen roll, passar i slutet som portat tongue köp en bas som är lite billigare (givetvis ska det vara av kvalitet lika fullt) och lägg pengarna på bra byggmaterial tongue om dom 3000:- ska räcka till att "ha basarna spelklara" så bör du lägga en del av dom pengarna till byggmaterial smile

andreas_gbg_
9 september 2009 · 1 634 Inlägg

Magnesium kan bli bra wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
E-Gson
9 september 2009 · 8 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Magnesium kan bli bra wink

Jasså?

Ja jag tycker den verkar trevlig, lite orolig över effekten dock, räcker A6 steget till?
Basen kommer ju i 4ohms utförande, så den får väl nöja sig med en 425wrms, vad tror du?

andreas_gbg_
9 september 2009 · 1 634 Inlägg

Ja det räcker. Men eftersom du har en sedan är det extra viktigt att du bygger rätt. Du tappar enormt mycket om du inte sluter tätt bakom baslådan så den bara spelar ut i kupén.

Numera Saab 9-5 Aero -00
944TurboS
10 september 2009 · 30 Inlägg

Jag tänkte köra så här...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90649/760383_dskqrz.jpg
Systwm utan framsystem

// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88
Medlem i Team Eightball ~ Speed & Autoteknik ~ Långlopps Golfen ~ Mina bilar
Tokken Team dBakuten
10 september 2009 · 3 453 Inlägg

944TurboS skrev:
Jag tänkte köra så här...

För det första.. skippa kondensatorn.. Se till att batteribanken är schysst istället.

För det andra.. 4st MW10 på ETT A6.. nej då skulle jag kört två A6 istället.

Sorry för offtopic...

Senast redigerat av Tokken (10 september 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
E-Gson
10 september 2009 · 8 Inlägg

Ingen fara med offtopic, jag är bara glad över tips som kan gynna folk som läser i trådarna.


Det blev i alla fall en RE audio SE 10a tillslut. Vad tror ni om den i kombination med A6 steget?
En med 2x4ohms spolar så det blir la 900wrms iaf, borde funka okej i en portad låda tycker jag?
Mvh Gson

Tokken Team dBakuten
10 september 2009 · 3 453 Inlägg

E-Gson skrev:
Ingen fara med offtopic, jag är bara glad över tips som kan gynna folk som läser i trådarna.


Det blev i alla fall en RE audio SE 10a tillslut. Vad tror ni om den i kombination med A6 steget?
En med 2x4ohms spolar så det blir la 900wrms iaf, borde funka okej i en portad låda tycker jag?
Mvh Gson

Lär fungera alldeles utmärkt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
944TurboS
11 september 2009 · 30 Inlägg

Tokken skrev:

944TurboS skrev:
Jag tänkte köra så här...

För det första.. skippa kondensatorn.. Se till att batteribanken är schysst istället.

För det andra.. 4st MW10 på ETT A6.. nej då skulle jag kört två A6 istället.

Sorry för offtopic...

Varför skulle jag skippa kondensatorn?
Batteribanken är mer än schysst... smile

Ska inte behövas.smile

// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88
Medlem i Team Eightball ~ Speed & Autoteknik ~ Långlopps Golfen ~ Mina bilar
Tokken Team dBakuten
11 september 2009 · 3 453 Inlägg

944TurboS skrev:

Tokken skrev:

944TurboS skrev:
Jag tänkte köra så här...

För det första.. skippa kondensatorn.. Se till att batteribanken är schysst istället.

För det andra.. 4st MW10 på ETT A6.. nej då skulle jag kört två A6 istället.

Sorry för offtopic...

Varför skulle jag skippa kondensatorn?
Batteribanken är mer än schysst... smile

Ska inte behövas.smile

Vad ska du ha den till?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
944TurboS
13 september 2009 · 30 Inlägg

Tokken skrev:

944TurboS skrev:

Tokken skrev:

För det första.. skippa kondensatorn.. Se till att batteribanken är schysst istället.

För det andra.. 4st MW10 på ETT A6.. nej då skulle jag kört två A6 istället.

Sorry för offtopic...

Varför skulle jag skippa kondensatorn?
Batteribanken är mer än schysst... smile

Ska inte behövas.smile

Vad ska du ha den till?

De experter jag pratat med råder mig att ha kondringen för att det ska finnas ström vid basattackerna.
Har dragit 50mm2 från batteriet och bakåt.

Menar du att kondring inte behvs?

// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88
Medlem i Team Eightball ~ Speed & Autoteknik ~ Långlopps Golfen ~ Mina bilar
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 september 2009 · 8 744 Inlägg

Jobbar dessa så kallade "experter" möjligtvis på något företag som säljer billjud?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang