Hyundai Coupe 2002 Varvtalen "hänger kvar" lite väl länge

TjabbaHO Hyundai - Ett smartare val!
10 september 2009 · 41 Inlägg

Som sagt:

På min hyundai coupé 2.0a så är de så att när jag tvärgasar så faller inte varven ner igen lika fort som på de flesta bilar, de "hänger" som sagt kvar lite väl länge enligt mig.
Enligt de på hyundais verkstad så var detta normalt, men ja vill inte ha de så längre.

Någon som har en lösning?

Senast redigerat av TjabbaHO (10 september 2009)

Hyundai - Ett smartare val
Seat Leon ST "POO" (2014)
jimmy-124 Svartlistad
10 september 2009 · 446 Inlägg

kan väll bero på att det är dåligt komp i maskinen ? smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
TjabbaHO Hyundai - Ett smartare val!
10 september 2009 · 41 Inlägg

och hur ska man fixa de?
för en som är inte så kunnig på motorerna är detta rena grekiskan big_smile

Hyundai - Ett smartare val
Seat Leon ST "POO" (2014)
TjabbaHO Hyundai - Ett smartare val!
11 september 2009 · 41 Inlägg

kan någon vara snäll att förklara big_smile?

Hyundai - Ett smartare val
Seat Leon ST "POO" (2014)
TjabbaHO Hyundai - Ett smartare val!
19 september 2009 · 41 Inlägg

kan det bara vara "kompett" I maskien?

Hyundai - Ett smartare val
Seat Leon ST "POO" (2014)
engolf
19 september 2009 · 3 235 Inlägg

Kompressionen menade han. Att motorn komprimerar sämre.
Jag tror inte det är något problem, för det är styrboxen som bestämmer. På moderna bilar höjs tomgången automatiskt så fort bilen börjar rulla.

PerArne Mycke vill ha mer...
19 september 2009 · 611 Inlägg

Det du kan göra är att ta lös slangen vid spjällhuset och kolla in vid spjället och se om det är mycket avlagringar där, gör i så fall rent och se till så att spjället och gaswiren går lätt hela vägen.

Är det den gamla coupen eller den nyare karossen??

För insprutningen har 2st tomgångslägen och det är stillastående tomgång och rullande tomgång för styrboxen får en hastighetsignal från en absgivare och vet då att bilen är i rullning och höjer tomgången lite och på så vis så går inte varvtalen ner likafort för att just få mjukare växlingar och spara på miljön.

Jag har i 2års tid skruvat Hyundai på auktoriserad verkstad så jag vet vad det handlar om!!

//Per-Arne
TjabbaHO Hyundai - Ett smartare val!
24 september 2009 · 41 Inlägg

det är en "gen 3" om man säger så, en 2002a...och även om det är skönt i vissa lägen att kunna växla mjukare utan större ansträngning så är det även drygt när man bara vill varva lös lite eller växla fort, för då hänger den inte med riktigt

Hyundai - Ett smartare val
Seat Leon ST "POO" (2014)
RickardSjoberg
15 oktober 2009 · 66 Inlägg

Min är exakt likadan.
Så det ska nog vara så, och jag tror inte det är mkt att göra åt det..

Volvo XC60 Classic R-design "Classic R-design" (2017)
OxieJP JT-RaceTuning.se
15 oktober 2009 · 49 Inlägg

Just 2.0 motorerna är väl Mitsibishi 4g63 motorn?

Isåfall finns det många eftermarknadsdelar som kan fixa detta...
Lättat svänghjul borde hjälpa en del mot detta, skulle inte det lösa problemet så kan man alltid köra med ett standalone sprut smile

//OxieJP
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang