Rolla en 855:a?

Magglot
13 september 2009 · 197 Inlägg

Går det att rolla en 855:a? Då jag antar att det är billigare än att lämna in den för lackering?

MVH Andreas

Decibel
13 september 2009 · 2 911 Inlägg

Finns en amerikan som är jäkligt duktig på att rolla bilar, det går fasiken inte se att den är rollad.
Han beskriver även tekniken han använder på ett forum, exakt hur man ska göra.

Lyckas inte hitta forumet nu bara, följde själv hans guide när jag rollade en BMW jag hade tidigare...

Magglot
13 september 2009 · 197 Inlägg

Decibel skrev:
Finns en amerikan som är jäkligt duktig på att rolla bilar, det går fasiken inte se att den är rollad.
Han beskriver även tekniken han använder på ett forum, exakt hur man ska göra.

Lyckas inte hitta forumet nu bara, följde själv hans guide när jag rollade en BMW jag hade tidigare...

Okej så med andra ord går det att rolla min 855a och få ett bra resultat till en vetig peng?

jocke_gronberg
13 september 2009 · 4 586 Inlägg

bilen ser fint ut. ska du ha samma lack som nu eller annan?

Senast redigerat av jorre83 (13 september 2009)

Magglot
13 september 2009 · 197 Inlägg

jorre83 skrev:
bilen ser fint ut. ska du ha samma lack som nu eller annan?

Något liknande kanske annan ton, inte bestämt än vill veta om det går att rolla, känner inte för att lämna in den för 20 000 då kan det kvitta tongue

luunggan
13 september 2009 · 956 Inlägg

Decibel skrev:
Finns en amerikan som är jäkligt duktig på att rolla bilar, det går fasiken inte se att den är rollad.
Han beskriver även tekniken han använder på ett forum, exakt hur man ska göra.

Lyckas inte hitta forumet nu bara, följde själv hans guide när jag rollade en BMW jag hade tidigare...

Denna du menar? http://rollyourcar.com/default.aspx

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Decibel
13 september 2009 · 2 911 Inlägg

Det är skillnad på att rolla och rolla, nu kommer snart 40 pers som läst i Kalle Anka att det inte går att rolla bilar som gnäller att det inte går tongue

Sök på google i engelska termer så kommer du hitta forumet och massa bilder på vad amerikanen gjort, helt galet...

jocke_gronberg
13 september 2009 · 4 586 Inlägg

skapliga jobbet att våtslipa bilen

vad ska man ha för typ av roller till detta? grymt reslultat på länken

detta gav mig nya ideer nästa gång man fixar lite rost på en bil. Tar och rollar hela skärmen än att köra med liten pensel och bättra högt och lågt

http://farm1.static.flickr.com/63/155675511_f6739f3f39.jpg

Senast redigerat av jorre83 (13 september 2009)

Magglot
14 september 2009 · 197 Inlägg

har läst lite på folk som gjort detta och det verkar billigt och smidigt, tror ni detta kommer att bli bra? sen fattar jag dock inte vad för färg man ska använda?

Decibel
14 september 2009 · 2 911 Inlägg

Jag har provat med både pansarol och vanlig billack, båda har funkat fint.
Billacken är dock jäkligt flyktig och rinner lätt, pansarolen lite tjockare och lättare att få avtryck ifrån rollern.

Åk till färghandeln och köp en 0.25 L provburk och en roller o gå lös på nån plåtbit och prova.

Dålig bild förvisso, den har stått ute några dagar efter lack så inte helt ren.
Förtunnad pansarol och roller
http://www1.garaget.org/gallery/archive … vmp1kv.jpg

jocke_gronberg
14 september 2009 · 4 586 Inlägg

BioElite skrev:
har läst lite på folk som gjort detta och det verkar billigt och smidigt, tror ni detta kommer att bli bra? sen fattar jag dock inte vad för färg man ska använda?

lackfärg vad annars dock så verkar den vara väldigt utspädd

Mickius
14 september 2009 · 4 670 Inlägg

Vad för roller kör du med när du rollar med pansarol även vart man kan köpa detta?

Senast redigerat av mickius (14 september 2009)

Decibel
14 september 2009 · 2 911 Inlägg

Vet inte vad den heter, men någon form av skumgummi. Inte hår eller ludd på den iallafall wink

Sen spädde jag rejäält, nästan som vatten och många många många lager.

kolvas
14 september 2009 · 4 001 Inlägg

filtroller är det man använder, ifall det är 1k färg man ska måla med så hjälper det att värma färgen till 25-30 grader så flyter den ut bättre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Magglot
14 september 2009 · 197 Inlägg

Okey, men får du någon glans i bilen även att du rollat den? eller blir den helt matt och tråkig?

Magglot
14 september 2009 · 197 Inlägg

Hur fungerar det med spruta? Jag har ju en kompressor ståeende hemma? kan man använda biltemas sprutor och om man köper färg hos färghandlaren? ska man ancvända samma färg till det?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
14 september 2009 · 999 Inlägg

Hellre spruta än rolla helt klart. Köp en toppmatat om du inte har en bamsekompressor, lär behöva mindre luft. Har själv köpt en sådan från Biltema, men har inte testat den en tyvärr.

Magglot
14 september 2009 · 197 Inlägg

nej har ingen monsterkompressor... har en vanlig liten till garaget ... hur går man tillväga med spruta? slipar man ner allt sen bara sprutar man? Ska man slipa mellan varje lager man lägger på osv.? Ni som kan detta hör gärna av er!

jocke_gronberg
16 september 2009 · 4 586 Inlägg

inte lätt att lacka med spruta heller. gränsen mellan att få lacken täckande till att det blir riningar är rätt så nära

Senast redigerat av jorre83 (16 september 2009)

Magglot
16 september 2009 · 197 Inlägg

jorre83 skrev:
inte lätt att lacka med spruta heller. gränsen mellan att få lacken täckande till att det blir riningar är rätt så nära

Okey tack för svaR!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang