Hur mkt ska man kapa röret och är alla aeroportat lika?

stahre
13 september 2009 ·

Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

BJonsson
14 september 2009 · 4 074 Inlägg

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Dra bort 4cm per tratt! 8cm för två trattar..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
evilaudio
14 september 2009 · 16 195 Inlägg

BJonsson skrev:

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Dra bort 4cm per tratt! 8cm för två trattar..

de bror på vilken "skola" man gått... en del säger att man bara ska räkna bort en port, den skolan går ja efter iaf.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
dbjanoz
14 september 2009 · 1 785 Inlägg

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Den generella regeln säger att en aeroport motsvarar 4cm rör det blir alltså 8cm totalt som ska räknas bort. Men om lådan är uträknad med aeroport så får man hur långt röret ska vara direkt utan att tänka på hur mycket som ska räknas bort.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
stahre
15 september 2009 ·

IG i matte måste fråga en sak till... Om det totala längden med trattar o rör ska vara 26 cm och man räknar bort 4 cm per tratt, borde alltså röret vara 18 cm långt + två trattar på 4 cm = 18+4+4=26 cm? tongue

jimmyostrom
15 september 2009 · 560 Inlägg

Jo man ska dra bort 4cm per port.

Men allt hänger på vilket program man räknat fram lådan i.

När jag beräknar lådor till mina kunder så räknar jag alltid ut totala längden, på så viss slipper kunden "tänka" och bara bygga.

stahre skrev:
IG i matte måste fråga en sak till... Om det totala längden med trattar o rör ska vara 26 cm och man räknar bort 4 cm per tratt, borde alltså röret vara 18 cm långt + två trattar på 4 cm = 18+4+4=26 cm? tongue

Senast redigerat av jimmyostrom (15 september 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Drönirettab
15 september 2009 · 21 761 Inlägg

Jag skulle också ange totala längden om jag bara var 100% säker på hur man ska räkna på de olika trattarna. Finns ju några olika rekommendationer, tex DLS har inte alls den där rekommendationen. smile

Vilsen i trattdjungeln. wink

Freddah850 Elektriker
11 november 2009 · 139 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag skulle också ange totala längden om jag bara var 100% säker på hur man ska räkna på de olika trattarna. Finns ju några olika rekommendationer, tex DLS har inte alls den där rekommendationen. smile

Vilsen i trattdjungeln. wink

Då är vi två...
Har då givetvis mina funderingar..
Om jag då har en rekommendation från återförsäljaren(d.v.s Jimmy) att man ska göra en låda på 44L och då använda sig utav en 4" 25cm lång port. (Detta är till en RE SR12D4)
Då ska då aeroporten(2 trattar) vara, 25-(4*2) eller 25-4-4 =17cm.
Rätt?
Från vad till vad då? själva röret, eller räknar vi från trattkant till trattkant? 
Sen hur räknar vi då, om jag då får för mig att köpa en 6" port?
Hur är det då me ett vanligt "bonn-rör" som jag kallar det, ex. ett papprör eller liknande, vad skulle det ha för längd om det skulle va på "25cm"
Är det bara just AERO-portarna, som man ska ta bort 4cm/ tratt? Eller gäller detta för ex. MDS, BLR m.m. också? Och hur mkt ska deras kapas?
Är det skillnad på ljudmässigt/flödesmässigt på en Aeroport o en billig biltema, mds m.fl
Nu vill jag ha lite formler o kunskap o detta.
Kanske låter rätt simpelt, men blev lite fundersam över vad Jimmy skrev:


"När jag beräknar lådor till mina kunder så räknar jag alltid ut totala längden, på så viss slipper kunden "tänka" och bara bygga."


Om vi då tar och säger att vi ska bygga en låda på 44L till denna bas (RE SR12D4) då tar vi (innermått) ex. för enkelhetens skull måtten 44*10*100/1000=44L
Detta var inte det bästa exempelt för att man bygger inte en låda me de måtten, och på vissa basar så står det ex. 56L +bas +port....
och hur räknar jag ut en storlek på en bas, och hur räknar jag ut en storlek på en port, och hur mkt räknas som port??

Sen kommer det mer funderingar, ang. baslådans utformning. hur är den optimala vad jag har hittat fram så ska den va rund och jämn på insidan, för att få bäst flöde. stämmer detta?
Om man då ska bygga en låda, hur ska den se ut, jag menar längdmässigt m.m. för att få den så optimal som möjligt, ska en försöka få så att alla väggar är lika stora, eller hur ska man göra?
Vad är stående vågor? Sne vägg pratar vissa om, skillnad på om väggen mittemot basen är sne, eller om väggen där basen sitter är sne?

Några funderingar, har säkert fler...
HOPPAS PÅ VETIGA SVAR!
mvh Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Drönirettab
11 november 2009 · 21 761 Inlägg

Freddah850 skrev:
och hur räknar jag ut en storlek på en bas, och hur räknar jag ut en storlek på en port, och hur mkt räknas som port??

Jag personligen tycker att det blir tillräckligt noggrann uträkning om man helt enkelt räknar med hela portens längd (utom den lilla del som går genom en lådvägg), vilket innebär att tex en 20 cm lång 4" port (11 cm i ytterdiameter) tar upp ca 1,7 liter ifall väggmaterialet är 22 mm. Andra har kanske en annan uppfattning. smile

När det gäller hur mycket plats en bas tar upp så kan det variera inom samma storlek, det beror bla på magnetens mått och hur kraftigt chassi det är. I vissa specar står det angivet hur stor plats det aktuella elementet tar upp. Om det inte står något så brukar jag oftast utgå ifrån dessa volymer:

8"=1 liter
10"=2 liter
12"=2,5-3 liter
15"=4-5 liter
18"=7-8 liter

Freddah850 skrev:
Sen kommer det mer funderingar, ang. baslådans utformning. hur är den optimala vad jag har hittat fram så ska den va rund och jämn på insidan, för att få bäst flöde. stämmer detta?

För att få ut mesta möjliga ljudtryck ur lådan så ska insidan vara tät, jämn och ha så få skarpa kanter som möjligt. Baslådan för "normaldunkaren" behöver i mitt tycke inte vara gjord på det sättet, man märker troligen ingen speciell skillnad.

Freddah850 skrev:
Vad är stående vågor? Sne vägg pratar vissa om, skillnad på om väggen mittemot basen är sne, eller om väggen där basen sitter är sne?

Stående vågor är när en ljudvåg kan studsa fram o tillbaka mellan två parallella väggar (det måste alltså vara parallella väggar), då förstärks just den frekvensen och upplevs ofta störande i ljudbilden. Baslådor lider i princip aldrig av stående vågor eftersom frekvenserna som baslåda spelar har så långa ljudvågor, det krävs väldigt stora lådor för att stående vågor ska kunna uppstå där.

I lådor där mellanregister och diskant sitter, där kan det däremot uppstå såna fenomen pga att de högre frekvenserna har kortare ljudvågor. Ju högre frekvens, desto kortare ljudvågor.

Exempelvis 100 Hz har ca 3,4 m lång ljudvåg, vilket innebär att avståndet mellan två parallella väggar ska vara ca 1,7 m för att 100 Hz ljudvåg ska kunna studsa fram o tillbaka. Man gör sällan en baslåda som har så stort avstånd mellan två väggar.

1000 Hz har ca 34cm ljudvåg, då kan det börja studsa i en relativt normalstor högtalarlåda (tex mellan botten och locket) där det sitter separat mellanregister. I diskantområdet blir det ännu känsligare eftersom det rör sig om ännu kortare ljudvågor.

Sned vägg kan vara bra för att undvika att två väggar är parallella, dessutom går det förstås att utnyttja ett bagagerum mer effektivt. När man kör en bas ruskigt hårt och låter den göra mycket stora konutslag, då finns det dock risk att konen snedbelastas om avståndet till bakre vägg dessutom är ganska litet.

Fast jag har fått förklarat att detta bara gäller vid extrema fall, tex med SPL-grejor. Andra kan nog ge bättre förklaring. smile

Stejfaan Basknarkare
12 november 2009 · 470 Inlägg

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Alla aeroportar där det står "AEROPORT tm PATENTED på porten är desamma, dom är framtagna av farsans kompis från långt bak i tiden (frode) ursäkta stavning tongue men hursomhelst han har konstruerat dom o har patentet på dom så dom är lika vart du än köper dom smile

Team Carbonize
Freddah850 Elektriker
13 november 2009 · 139 Inlägg

Tack för bra svar Drönirettab. Fakta är bra smile förstod inte riktigt hur du räknade ut basrörets volym.
säg att vi har ett 4" rör 20cm långt, 22mm tjock baffel..
kom gärna me lite formler wink hehe

Tack på förväg/ Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Drönirettab
13 november 2009 · 21 761 Inlägg

Den generella beräkningen av volym över huvud taget är "area x längd". Arean på ett cylindriskt föremål (tex rör) är Pi x Radien x Radien. Längden på röret i exemplet var 20 cm, men eftersom det går bort 2,2 cm för baffeln så blir det ca 18 cm kvar. Diametern på röret var 11 cm, radien blir då 5,5 cm.

För att få svaret direkt i liter så gör man först om alla mått till decimeter, sedan blir formeln:

Pi x 0,55 x 0,55 x 1,8 = ca 1,7 liter smile

Lonefox Bad music kills good sound
13 november 2009 · 7 241 Inlägg

Stejfaan skrev:

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Alla aeroportar där det står "AEROPORT tm PATENTED på porten är desamma, dom är framtagna av farsans kompis från långt bak i tiden (frode) ursäkta stavning tongue men hursomhelst han har konstruerat dom o har patentet på dom så dom är lika vart du än köper dom smile

Nä....inte Frode....
Frodde wink
http://www.frovena.se/
http://www.frovena.se/nyaeroport.html

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Stejfaan Basknarkare
14 november 2009 · 470 Inlägg

Lonefox skrev:

Stejfaan skrev:

stahre skrev:
Tja är i full gång med en ny låda. Ska ha två st 4" rör som ska vara 26 cm långa. Men hur mkt ska jag kapa av röret, eller rättare sagt hur många cm tar tratten? känns som om man bara ska mätamen blir inte 100% rätt då. på blekingebilradio står det att man ska räkna bort 4cm per port på röret, men vet ju inte om dessa ser lika ut som dom jag har från brl. Eller ska ja bara sätta tumstocken och få ca mått. kan ju inte diffa så jävla mkt?

Alla aeroportar där det står "AEROPORT tm PATENTED på porten är desamma, dom är framtagna av farsans kompis från långt bak i tiden (frode) ursäkta stavning tongue men hursomhelst han har konstruerat dom o har patentet på dom så dom är lika vart du än köper dom smile

Nä....inte Frode....
Frodde wink
http://www.frovena.se/
http://www.frovena.se/nyaeroport.html

ja sa ursäkta stavning tongue haha

Team Carbonize
Lonefox Bad music kills good sound
15 november 2009 · 7 241 Inlägg

Stejfaan skrev:

Lonefox skrev:

Stejfaan skrev:

Alla aeroportar där det står "AEROPORT tm PATENTED på porten är desamma, dom är framtagna av farsans kompis från långt bak i tiden (frode) ursäkta stavning tongue men hursomhelst han har konstruerat dom o har patentet på dom så dom är lika vart du än köper dom smile

Nä....inte Frode....
Frodde wink
http://www.frovena.se/
http://www.frovena.se/nyaeroport.html

ja sa ursäkta stavning tongue haha

Har själv gjort tabben att blanda ihop Frode och Frodde..... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Stejfaan Basknarkare
16 november 2009 · 470 Inlägg

Lonefox skrev:

Stejfaan skrev:

Lonefox skrev:

Nä....inte Frode....
Frodde wink
http://www.frovena.se/
http://www.frovena.se/nyaeroport.html

ja sa ursäkta stavning tongue haha

Har själv gjort tabben att blanda ihop Frode och Frodde..... roll

ah frode e ju galna norsken i arvika big_smile

Team Carbonize
Jonathan_lindgren
16 november 2009 · 297 Inlägg

Stejfaan skrev:

Lonefox skrev:

Stejfaan skrev:

ja sa ursäkta stavning tongue haha

Har själv gjort tabben att blanda ihop Frode och Frodde..... roll

ah frode e ju galna norsken i arvika big_smile

vem? XD vet ingen galen norsk som heter frode här sad

Frippe_L Gladen Audio
16 november 2009 · 2 388 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:

Stejfaan skrev:

Lonefox skrev:

Har själv gjort tabben att blanda ihop Frode och Frodde..... roll

ah frode e ju galna norsken i arvika big_smile

vem? XD vet ingen galen norsk som heter frode här sad

Frode Jacobsen på Ljudgaragen i Arvika.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Jonathan_lindgren
16 november 2009 · 297 Inlägg

Frippe_L skrev:

Jonathan_lindgren skrev:

Stejfaan skrev:

ah frode e ju galna norsken i arvika big_smile

vem? XD vet ingen galen norsk som heter frode här sad

Frode Jacobsen på Ljudgaragen i Arvika.....

jaha XD de gick ju upp ett ljus tongue inte lite schyst han yikes vet flera som fått riktigt bra rabatt big_smile jag tänkte på nått sjukt arvika original i stil med porr sven, hajen lr hasse på damen XD

Frippe_L Gladen Audio
16 november 2009 · 2 388 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:

Frippe_L skrev:

Jonathan_lindgren skrev:

vem? XD vet ingen galen norsk som heter frode här sad

Frode Jacobsen på Ljudgaragen i Arvika.....

jaha XD de gick ju upp ett ljus tongue inte lite schyst han yikes vet flera som fått riktigt bra rabatt big_smile jag tänkte på nått sjukt arvika original i stil med porr sven, hajen lr hasse på damen XD

Ok du snackar med en urskåning som allri vatt i arvika, lellen o stoffe blom e nog dem enda ja känner till därifrån.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang