850 Startar inte. Behöver kunniga nu!

deegee
17 september 2009 · 46 Inlägg

mouritsen skrev:
Jag har haft detta problem på både äldre o nyare 850s, på alla mina hjälpte det om man drog av kontakterna till spridarna och körde på starten ett tag, sätt sen tilllbaka kontakterna och kör på starten igen, efter ett litet tag startar den förhoppningsvis mina gjorde det iaf. Fick tipset från en riktigt duktig gammal volvomeck.

Fan det var något nytt, kan prova det dåbig_smile

deegee
17 september 2009 · 46 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Exakt detta hände tjejens bil, Då hade den stått ett tag och när hon starta den så gick den typ i 20sek sen stannade den, vi körde runt på starten men inget hände, precis som inte det var något komp i motorn, vi läste av felkoder men fick inte upp någon, så vi prövade att dra igång den, inte ett liv i den, sen malde vi på med startmotorn ett bra tag, (med uppehåll så inte den brände så klart) till slut så började den tända till och till slut så gick den, då var det ändå nya stift, filter, rotor och fördelare på denna.
Så pröva att mala på med starten, som någon tidigare skrev så kan lyftarna hänga sig och antagligen var de det som hade hänt med denna bilen.

Ja verkar ju helt skumt..
Jag fick iaf fel kod Insugs tryck givare, enligt min 850bok jag har:Phaha

JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 september 2009 · 2 307 Inlägg

OM det låter som du inte har kopm å kamremmen sitter rätt e det garanterat lyftarna som har punkterat. Bosse bildotorn hade ett trix för just detta fel som jag vet funkar. Han tog ur tändstiften å hällde ner lite olja i varje cylinder för att skapa ett högre cylinder tryck å då small den igång.

Vet dock inte rikitgt hur mkt olja du skall ha tar du för mkt så kan du kröka en stake eller liknande prova med ett par cl det borde gå bra.

Kan också var smart att byta motorolja

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
mitchi_86
17 september 2009 · 197 Inlägg

deegee skrev:

mitchi_86 skrev:
tänder den nåt alls då när du drar den på startmotorn? riv av kamremskåpan och kolla så alla märkningar stämmer

Nope den tänder inget alls..
Ja jag ska nog ta och göra det, kolla markeringarna, kanske hoppat en kugg eller nåt?tongue

ja kolla det. annars prova nöta som fan på starten och håll full gas så kan den börja tända sakta men säkert:) varit med om ett tiotal 850is på jobbet som blivit så. låter helt komplöst.

BadBoys_Club
volvo855g
18 september 2009 · 29 Inlägg

det är väl bara att kolla om oljan är dålig.... Jag tror på att ventilerna har hängt sig samma problem en gång på min 850 20v fanns inget komp alls men testa att dra igång bilen lite lätt då släppte dom direkt och den gick igång... om inte det funkar testa att öppna påfyllningslocket(oljan) och kolla så lyftarna går runt...

Volvo c70 "the beast" (1999)
Chrille855 drifter
19 september 2009 · 95 Inlägg

Bagarn skrev:
Det stämmer att 850 har problem ibland när de är dålig olja i maskinen.. har varit med om de några gånger!

10 000 mil med samma olja på min gamla 850 vinterbil inga fel där inte:)

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Bagarn
19 september 2009 · 689 Inlägg

Chrille855 skrev:

Bagarn skrev:
Det stämmer att 850 har problem ibland när de är dålig olja i maskinen.. har varit med om de några gånger!

10 000 mil med samma olja på min gamla 850 vinterbil inga fel där inte:)

Vad bra att du tar hand om bilarna och att den inte dricker olja så du slipper fylla på..

Brådhis * Voff voff *
19 september 2009 · 10 291 Inlägg

Förutsatt att du kollat så rotor att fördelarlock är okej så gäller följande:

Full gas och nöt på starten tills bilen startar (tar allt mellan 30 sekunder och 3-4 minuter beroende på hur eländigt sur den är)!

Inget ovanligt fel alls på dessa...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
deegee
21 september 2009 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:
Förutsatt att du kollat så rotor att fördelarlock är okej så gäller följande:

Full gas och nöt på starten tills bilen startar (tar allt mellan 30 sekunder och 3-4 minuter beroende på hur eländigt sur den är)!

Inget ovanligt fel alls på dessa...

//Brådhis

Har nötit som fan kan jag säga:S inget händer...

Tror nästan jag måste lämna in dne på felsökning, för har provat hällt ne rlite olja när jag tagit bort tändstiften, inget hände då heller osv osv sad

volvolars
21 september 2009 · 24 Inlägg

jag vet att du kanske kommer tycka det här låter konstigt men när dom har surat ner sig så låter det som om det inte finns nå komp eller att motorn går lätt.. men pröva dra igång den så kommer den nog starta. för jag var nämligen också med om det när jag var och tankade.. smile

fardig
22 september 2009 · 16 Inlägg

Testa att komptesta den tar inte många minuter.

Alla bilar Rostar men Opel har Rekord
volvo-racer
22 september 2009 · 724 Inlägg

deegee skrev:
Ja precis..

Läst om att 850 stänger av liksom så fort de är något fel som en "safe grej. Så jag tror inte jag skjutit motorn.
Den hade olja och allt. Den bara la av som att jag vred ur nyckeln.


Läste felkod idag. Det jag fick var
Insugs trycks givare? Sitter som en liten givare med två slangar och en kontakt.
Kan det har något som styr lyftarna att göra? eftersom de är den felkoden jag har.

Efter du läst av felkoderna så skall du nolla systemet..har du gjort det???

köp ny tryck givare.

Senast redigerat av volvo-racer (22 september 2009)

deegee
22 september 2009 · 46 Inlägg

volvo-racer skrev:

deegee skrev:
Ja precis..

Läst om att 850 stänger av liksom så fort de är något fel som en "safe grej. Så jag tror inte jag skjutit motorn.
Den hade olja och allt. Den bara la av som att jag vred ur nyckeln.


Läste felkod idag. Det jag fick var
Insugs trycks givare? Sitter som en liten givare med två slangar och en kontakt.
Kan det har något som styr lyftarna att göra? eftersom de är den felkoden jag har.

Efter du läst av felkoderna så skall du nolla systemet..har du gjort det???

köp ny tryck givare.

Har köpt ny tryckgivare, den startar inte ändåsad

Nollställa felkoderna gör man genom att hålla ner den där kanppen mer än 5sek va? isåfall ha rjag gjort de med:)

volvo-racer
22 september 2009 · 724 Inlägg

Har du gjort så här???

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och låt tändningen vara på.
Tryck ner testknappen i ca 5-8 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5-8 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.


Kolla även sladdarna till relät som går till givaren....om en av dom går av så dör bilen.

Senast redigerat av volvo-racer (22 september 2009)

deegee
9 oktober 2009 · 46 Inlägg

NU har jag Nollstält. Funkar inte.
Bytte insugs tryckgivare funkare inte.
Bytt Kam axel givarn, funka inte.
Bytt olja och filter. Funka inte.
LÅter fortfarande komlöst men motorn går runt.

Märkte en annan grej nu som jag totalt missat, drivremmet som driver servo, ac, generator satt inte på plats, så på något sätt så har rem hjulet som spänner pajjat, såg att den va gjord av plast?
Så remen har suttit löst så inget har drivit liksom.
Kan de ha något me att bilen inte startar? Driver remet något mer än de jag skrev? som kan ha me motorn att gör avarför den inte startar?

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
9 oktober 2009 · 181 Inlägg

Har du kompprovat alla cylindrar ?

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Torstiga-T5R_en-
11 oktober 2009 · 34 Inlägg

Hade samma problem med min 850 t5r 95a.   Det va bränslepumpsrelät som va kall lödd. riktigt amatör lödd... köpte en ny från mekonomen för 365kr. Relät sitter bakom säkringsdosan på högersida i motorrummet med 4 st torx skruvar.  103 står på den o brukar vara röd.

Torstiga-T5R_en-
15 oktober 2009 · 34 Inlägg

deegee skrev:
NU har jag Nollstält. Funkar inte.
Bytte insugs tryckgivare funkare inte.
Bytt Kam axel givarn, funka inte.
Bytt olja och filter. Funka inte.
LÅter fortfarande komlöst men motorn går runt.

Märkte en annan grej nu som jag totalt missat, drivremmet som driver servo, ac, generator satt inte på plats, så på något sätt så har rem hjulet som spänner pajjat, såg att den va gjord av plast?
Så remen har suttit löst så inget har drivit liksom.
Kan de ha något me att bilen inte startar? Driver remet något mer än de jag skrev? som kan ha me motorn att gör avarför den inte startar?

Har du fått liv i kärran än?

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
15 oktober 2009 · 136 Inlägg

Beangt skrev:
Har varit med om exakt samma sak byt olja,oljefilter samt stift så ska det funka big_smile Något skumt med 850 som gör att dom inte startar när oljan blir dålig:P låter skumt men sant:D

jag fick inte upp något oljetryck i min beemer. så jag bytta filter och då gick det.. så det va ju filtret som hade satt sej. Så med tanke på det me 850 så tänkte jag om det va nått givare som sa till att det inte fanns oljetryck och därför ej ville starta... ??

BMW 740d "Individual" (2010)
OttoM
9 november 2009 · 322 Inlägg

Tack för tråden, jag följde råden:D
Astran 98 med ecotechmotor, betedde sig likadant i morse. Startade som vanligt lätt, gick ca 10sek och dog. Omöjligt att få liv i den igen,(trodde jag), lät som en symaskin, komp.lös. Som en pekpinne lyser "tid för service".
Provade kirra med startmotorn, (nog längre än tilllåtet), luktar bensin, plöstligt hostar den till och 5-6 hostningar senare vill den hålla igång. Den går inte riktigt jämnt men den går. När jag stoppar motorn och startar igen låter det som vanligt, den har komp igen.
Service med oljebyte var gjord för 1200 mil sedan, (syntetolja). Varför vill han bli servad nu igen?
Håller inte syntetoljan längre?
Har aldrig råkat ut för sånt här tidigare med mineralolja i bilarna.
Byta olja nu måste jag, men tror ni det är bättre att byta till mineralolja också då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang