Motorproblem Saab 9000 2.3T

Germax
5 maj 2006 · 12 086 Inlägg

Nu har min polare köpt en Saab.

Nu till problemet, det är alltså en 2.3T spis i och det sitter luftmassemätare på den så antar att de är någon äldre variant. Turbon är bytt till en TB25/28 från Speedparts och det sitter 3" från turbon. Bilen är EJ chippad. Tyvärr går inte bilen helt bra och börjar bludra vid ca 4-5 tusen varv. Turbon laddar förövrigt 0.5 bar vilket låter lite även för orginaltryck? Laddtrycksstyrningen ska inte va mixtrad något och jag såg inga lustigheter när jag såg på grejorna.

vad kan felet vara? Visst kan det va en god ide att köpa ett chip med tanke på nya turbon mm? han fick med en sån här boostcontroll som man ska koppla på tryckslangen men vad jag förstår ska man inte hålla på o mixtra med laddtryck utan att chippa? Dessutom är ju Saabs laddtryck styrt med magnetventil och de kanske slår slint i styrboxen? Vad vet jag, hoppas att någon Saabkunnig vet! smile

Malmoe SSS -12
5 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Prova som du säger att chipa den!

Har ni övriga frågor kring just den motorn så hör på www.stcs.nu eller vad det heter... Eller alternativt den källa som jag kallar intelligent i ämnet 9000 2,3t (Optimus_Prime)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Saabare Avstängd
5 maj 2006 · 1 106 Inlägg

JapMax skrev:
Nu har min polare köpt en Saab.

Nu till problemet, det är alltså en 2.3T spis i och det sitter luftmassemätare på den så antar att de är någon äldre variant. Turbon är bytt till en TB25/28 från Speedparts och det sitter 3" från turbon. Bilen är EJ chippad. Tyvärr går inte bilen helt bra och börjar bludra vid ca 4-5 tusen varv. Turbon laddar förövrigt 0.5 bar vilket låter lite även för orginaltryck? Laddtrycksstyrningen ska inte va mixtrad något och jag såg inga lustigheter när jag såg på grejorna.

vad kan felet vara? Visst kan det va en god ide att köpa ett chip med tanke på nya turbon mm? han fick med en sån här boostcontroll som man ska koppla på tryckslangen men vad jag förstår ska man inte hålla på o mixtra med laddtryck utan att chippa? Dessutom är ju Saabs laddtryck styrt med magnetventil och de kanske slår slint i styrboxen? Vad vet jag, hoppas att någon Saabkunnig vet! smile

Skumt fel. JonTe kan du skicka mail till. Han är jätteduktig på Saab.

Livet startar vid 220 km/h
Germax
5 maj 2006 · 12 086 Inlägg

Fuckface skrev:
Prova som du säger att chipa den!

Har ni övriga frågor kring just den motorn så hör på www.stcs.nu eller vad det heter... Eller alternativt den källa som jag kallar intelligent i ämnet 9000 2,3t (Optimus_Prime)

De jobba är att chip kostar 5K ca och är inget man går ner till ICA o köper.
Min vän har bara en sak i huvet, att trimma=) Men jag tycker de ka va vettigt att kolla upp felet först.

Ingen som känner igen sig?
Kan magnetventilen kärva ihop lr nått dumt?

jonTe
5 maj 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
Nu har min polare köpt en Saab.

Nu till problemet, det är alltså en 2.3T spis i och det sitter luftmassemätare på den så antar att de är någon äldre variant.

Då är den iaf äldre än -93 men nyare än -89. smile

JapMax skrev:
Tyvärr går inte bilen helt bra och börjar bludra vid ca 4-5 tusen varv.

Kan ju vara lite olika fel med det jag skulle börja med är att provbyta DI-kasett.
Nya stift av rätt sort är heller aldrig fel.

JapMax skrev:
Turbon laddar förövrigt 0.5 bar vilket låter lite även för orginaltryck?

Japp, original laddtryck är maximalt 1.0 bar och sjunkande med vartalet.
0.5 luktar "grundtryck" och kan oxo bero på ett antal saker men ni bör prioritera den orena gången först då felen kan hänga ihop.

JapMax skrev:
Visst kan det va en god ide att köpa ett chip med tanke på nya turbon mm?

Absolut! men dett skall inte göras innan ni löst de övriga problemen då det bara "ställer till det" och bidrar till ännu en felkälla.

JapMax skrev:
han fick med en sån här boostcontroll som man ska koppla på tryckslangen men vad jag förstår ska man inte hålla på o mixtra med laddtryck utan att chippa?

Man skall inte mixtra med laddtryck alls.....när man chippar är det en av parametrarna man ändrar (efter den hårdvara man har) men bibehåller styrsystemets 3 "livsnören".
Bilen ifråga har 2 chipp som båda skall bytas när det är dax för mjukvaruuppdatering, det ena styr turbotrycket (APC) och det andra styr tändning/bränsle (LH).

MVH Jonas
..............
jonTe
5 maj 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
De jobba är att chip kostar 5K ca och är inget man går ner till ICA o köper.

Chippen till den bilen kostar inga 5k.....en frasig tusing styck för chippen brukar det kosta.

JapMax skrev:
Min vän har bara en sak i huvet, att trimma=)

Då har han köpt fel bil om det skall trimmas mycket utan för mycket krångel wink.....finns vissa "hinder" med de gamla 2.3 bilarna.
"Steg 3" brukar funka riktigt bra men sen kommer käpparna i hjulet....

JapMax skrev:
Men jag tycker de ka va vettigt att kolla upp felet först.

Låter som rätt väg att gå!

JapMax skrev:
Kan magnetventilen kärva ihop lr nått dumt?

Visst kan den det och det kan vara den som strular till laddtrycket.....meeeen som sagt, lös bluddret först.

MVH Jonas
..............
Germax
5 maj 2006 · 12 086 Inlägg

Tack för svaren! =F Di kassetten vad är det?

Alltså bludra o bludra, den går rent tills vid ett visst läge då den lixom inte går rent längre, kan lika gärna va strejkande laddtryck vetifan fkt.. men ska kolla lite, farsan har liknande problem med sin 9000? Fast den laddar som en jävla galning, mätaren står rakt ut åt höger vid fullbelastning

sveddan
5 maj 2006 · 1 453 Inlägg

JapMax skrev:
Tack för svaren! =F Di kassetten vad är det?

Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

jonTe
5 maj 2006 · 5 710 Inlägg

sveddan skrev:

JapMax skrev:
Tack för svaren! =F Di kassetten vad är det?

Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

...och som är röd till färgen och sitter "mitt på motorn".
Kollar du på min bil (motorbilerna) är den istället svart smile

MVH Jonas
..............
Germax
6 maj 2006 · 12 086 Inlägg

jonTe skrev:

sveddan skrev:

JapMax skrev:
Tack för svaren! =F Di kassetten vad är det?

Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

...och som är röd till färgen och sitter "mitt på motorn".
Kollar du på min bil (motorbilerna) är den istället svart smile

Ah ok, som jag trodde alltså.. grejen är den att den som sitter på denna saab är oxå röd.. och vad jag förstår ska är de endast de med tronic 5 (lr vad fan de heter?) som har röd kasset och de med LMM ska ha svart? Kan de strula då man har DI kassett från en med Trionic? jaja=P

Saabare Avstängd
6 maj 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:

sveddan skrev:

JapMax skrev:
Tack för svaren! =F Di kassetten vad är det?

Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

...och som är röd till färgen och sitter "mitt på motorn".
Kollar du på min bil (motorbilerna) är den istället svart smile

Har du lagt på en grej på DI-kasseten att den är nu svart? Då var det proffs gjort

Livet startar vid 220 km/h
Germax
7 maj 2006 · 12 086 Inlägg

Saabare skrev:

jonTe skrev:

sveddan skrev:

Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

...och som är röd till färgen och sitter "mitt på motorn".
Kollar du på min bil (motorbilerna) är den istället svart smile

Har du lagt på en grej på DI-kasseten att den är nu svart? Då var det proffs gjort

Min gissning är att han lackat den?

jonTe
8 maj 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:

jonTe skrev:

sveddan skrev:
Istället för att använda tändkablar, fördelardosa och liknande så har SAAB kommit på idén med att använda en kassett utan rörliga delar, en sk Direct Ignition-kassett. Denna utgör hela tändsystemet och består av fyra "tändare" som skickar elektroniska impulser till stiften när kolvarna närmar sig toppen.

...och som är röd till färgen och sitter "mitt på motorn".
Kollar du på min bil (motorbilerna) är den istället svart smile

Ah ok, som jag trodde alltså.. grejen är den att den som sitter på denna saab är oxå röd.. och vad jag förstår ska är de endast de med tronic 5 (lr vad fan de heter?) som har röd kasset och de med LMM ska ha svart? Kan de strula då man har DI kassett från en med Trionic? jaja=P

Du har fattat rätt förutom att de äldre LMM-bilarna oxo skall ha röd= det sitter rätt på "din" bil.

Inte helt ovanligt att de går sönder eller blir dåliga med massor av konstigt som symtom.
Att felsöka befintlig är i princip omöjligt så därför provbyter man med en som vet fungerar.
Bytet är plättlätt (en kontakt o fyra skruv) tänk bara på att inte vända kasetten uppochned.

O JA min svarta är lackad wink

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang