Hjälp en nybörjare med ljud till Peugeot 205

92an
18 september 2009 · 83 Inlägg

Tjena! hade tänkt att ersätta kasset-radion och de 2 spräckta små högtalarna som sitter i min bil och behöver lite hjälp. Det är nämligen så att jag knappt vet någonting om vad jag ska tänka på när jag köper ljud. Behövs slutsteg? Hur stora högtalare går in i dörren ( har prövat mäta lite men blir inte riktigt klok). Skulle vilja komma undan väldigt billigt då jag inte lyssnar så jättemycket på musik och jag är student. smile

Honda_Danne SilverDevil
19 september 2009 · 57 Inlägg

de är mycket svårt att sä vad för högtalare som passar. men kan du bara ha högtalare i dörrarna är inte slutsteg nödvändigt. ska du ha en bas där bak kan du behöva slutsteg till basen så vida du inte köper en aktiv bas. men byter du högtalare och inte har pengar till slutsteg så går de givietvis koppla in efteråt med lite extra kabeldragning som till kommer. tipset är att ta av dörrsidan och mäta på en ungefär hur stor orginalhögtalaren är och köpa en likvärdig, men även om du köper nya högtalare som är lika stora så är de inte säkert de passar ändå i hålen som är gjorda i bilen. Sen fick jag de problemet att högtalerna hade en större magnet än orginalhögtalen och då tog min nya i rutan när jag hissa ner den. då får man bygga ut med en baffel.
Fråga gärna om du har problem. jag har gjort ett par ljudbyggen

Honda Accord S "SilverDevil" (1996)
92an
19 september 2009 · 83 Inlägg

Honda_Danne skrev:
de är mycket svårt att sä vad för högtalare som passar. men kan du bara ha högtalare i dörrarna är inte slutsteg nödvändigt. ska du ha en bas där bak kan du behöva slutsteg till basen så vida du inte köper en aktiv bas. men byter du högtalare och inte har pengar till slutsteg så går de givietvis koppla in efteråt med lite extra kabeldragning som till kommer. tipset är att ta av dörrsidan och mäta på en ungefär hur stor orginalhögtalaren är och köpa en likvärdig, men även om du köper nya högtalare som är lika stora så är de inte säkert de passar ändå i hålen som är gjorda i bilen. Sen fick jag de problemet att högtalerna hade en större magnet än orginalhögtalen och då tog min nya i rutan när jag hissa ner den. då får man bygga ut med en baffel.
Fråga gärna om du har problem. jag har gjort ett par ljudbyggen

Vad gör ett slutsteg? Om man ska montera ett slutsteg så måste jag väl dra sladdar bak och sånt och hur gör man det på ett snyggt sätt?

Oxygen
21 september 2009 · 629 Inlägg

Vad har du för budget?

Köp en bra CD/MP3-spelare och ett par bra 5,25" koaxer som passar i dörrarna.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 september 2009 · 8 744 Inlägg

Ett slutsteg till högtalarna är inte fel heller, ger ett rejält lyft i ljudet! Sen så bör du även satsa några kronor på att dämpa och täta dörrarna då det gör en hel del för ljudtrycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
92an
21 september 2009 · 83 Inlägg

eftersom jag är student så vill jag komma billigt undan. Ska vara ett prisvärt paket för så bra pris som möjligt. inte över 2500!

BJonsson
21 september 2009 · 4 074 Inlägg

92an skrev:
eftersom jag är student så vill jag komma billigt undan. Ska vara ett prisvärt paket för så bra pris som möjligt. inte över 2500!

Lättere att rekomendera nåt där du bor om man vet var du bor!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
michieff ljudfantast
21 september 2009 · 1 372 Inlägg

det är väldigt svårt att reka något för så lite pengar. Ska man ha ljud så kostar det, tyvärr. Men ett par högtalare och en OK spelare borde du få för 2500. Men inget steg då.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 september 2009 · 8 744 Inlägg

Vad finns det plats till för högtalare i din bil då? Så man vet lite iaf vad man kan rekommendera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stahre
21 september 2009 ·

Nu vet jag inte vad det är för storlekar på högtalarna i din bil men om du går in på www.brl.se och söker på Art.nr. 510BILPKT25 eller går in på fliken bilstereopaket finns en hel del där. Rockford gör bra grejer, så du blir nog nöjd. Ännu mer nöjd med ett steg till det:D

92an
21 september 2009 · 83 Inlägg

Jag bor i Stockholm (söder om) och jag har plats för högtalare i framdörrarna. Verkar som jag får in en 5.25" högtalare i vardera dörr (2 dörrars). Alla tips uppskattas! smile

bumb
21 september 2009 · 121 Inlägg

DET ABSOLUT billigaste och gör mest men även jobbigast är att isolera högtalarna så att ljudet inte slipper undan, det gör GALET mycket jag lovar

BMW 850 Ci (1992)
stahre
21 september 2009 ·

men gild in på brl.se och kolla på dom färdiga paketen där. Tror inte det spelar så stor roll vad du köper för paket då det blir bättre än original. Du kan ju spara pengar så du kan köpa ett 4-kanaligt slutsteg senare eller nåt

92an
21 september 2009 · 83 Inlägg

Okej, tongue Är det något märke som jag ska akta mig för att köpa eller bör "undvika" ? Vilka märken är bra finns det någon bra butik nära Stockholm? Har sett att mediamarkt har en massa billjud och där kan man även pröva alla högtalare, är dom bra?

stahre
21 september 2009 ·

dem flesta fabrikaten fungerar ju men som med allt annat är det lite dyrare ofta lite vassare, dock märker du nog inte jätte stor skillnad på en lite billigare högtalare och en dyrare utan ett slutsteg och att det är bra monterat mm. Men såg att Mediamarkt hade många bra välkända märken där ibland JL Audio, JBL, Infinity, JVC, Kenwood, Pioneer, Boston Acoustics. Man kan ju dock inte kolla vad för grejer dom har exakt på hemsidan. Åk o lyssna o välj efter det, det är ju du som ska sitta o lyssna sen=)

92an
21 september 2009 · 83 Inlägg

Tack för alla tips!

evilaudio
21 september 2009 · 16 195 Inlägg

åk in på BRL i kungens kurva så kan dom hjälpa dig big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Kind_alex
19 januari 2010 · 12 Inlägg

Jag har fint ljud i min 205:a, Men kapa ut i hatthyllan och sätt i 6*9or och bygg som en liten låda! Ger helt okej ljud, Annars finns det sjukt billigt på blocket! Annars har jag en 8"bas och steg du kan köpa wink

*The One And Only*
Saab 93 Aero Coupé "BlueAEROMoon" (2001)
stahre
19 januari 2010 ·

Litet lyft där smile

92an
19 januari 2010 · 83 Inlägg

Kind_alex skrev:
Jag har fint ljud i min 205:a, Men kapa ut i hatthyllan och sätt i 6*9or och bygg som en liten låda! Ger helt okej ljud, Annars finns det sjukt billigt på blocket! Annars har jag en 8"bas och steg du kan köpa wink

problemet är att jag inte har någon hatthylla xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang