Spridare

Tonkpils blyfot
5 maj 2006 · 117 Inlägg

nån som vet hur man kollar om spridarna har pajjat ?


Volvo 740-88 b230f

Mvh Robban

Tonkpils blyfot
6 maj 2006 · 117 Inlägg

ingen som vet ?sad

900 Power
6 maj 2006 · 214 Inlägg

Ta upp de och kolla om de sprutar nått, gör de inte de så får de antingen inga pulser eller så är de trasiga, väldigt ovanligt att de går sönder dock.

Drönirettab
6 maj 2006 · 21 761 Inlägg

När du har motorn på tomgång så kan du ta bort elkontakten på en spridare och höra om motorn börjar att gå sämre, då vet du att den spridaren fungerar. Gör sedan samma sak med de övriga.

Eller lägga en lång skruvmejsel mot spridaren och lägga örat mot handtaget på mejseln och lyssna om det tickar/surrar.

Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2006)

940_Sebbe Bilmekaniker
7 maj 2006 · 84 Inlägg

Mäta resistansen i spolen. Du mäter mellan dess olika skift. Sen beror det på om du har hög eller lågohmiga spridare. Men det är bara att mäta alla så får du se om någon avviker från dom andra.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
volvo_240_tic ingen aning
8 maj 2006 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
När du har motorn på tomgång så kan du ta bort elkontakten på en spridare och höra om motorn börjar att gå sämre, då vet du att den spridaren fungerar. Gör sedan samma sak med de övriga.

Eller lägga en lång skruvmejsel mot spridaren och lägga örat mot handtaget på mejseln och lyssna om det tickar/surrar.

tänk om han har mekaniska då???
nog för att jag tror att han har elekrtoniskt pga "f" på slutet i motorbetekningen
män ändå om han skulle ha mekanisk hur kållar men det då förutom att ta bort spridarna??

även zebran har sina fläckar
Drönirettab
8 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Enligt rephandboken som jag har så står det att man ska ta bort gummibälgen från mängdmätaren och sedan slår på tändningen, sedan lyfter man upp mätskivan i mängdmätaren. När man släpper ner mätskivan igen så ska det börja surra från spridarna, de ska tystna när mätskivan är i sitt viloläge.
Har aldrig testat mina spridare på det sättet men det står så i boken när det gäller K-jetronic iaf.

Senast redigerat av Drönirettab (8 maj 2006)

Xoff Volvo tönt... =)
8 maj 2006 · 2 344 Inlägg

hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Ullberg
8 maj 2006 · 154 Inlägg

Xoff skrev:
hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...

inte alla f-motorer iaf....jag hade en utan testpryl...å det var en 87 iaf!!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
940_Sebbe Bilmekaniker
8 maj 2006 · 84 Inlägg

Xoff skrev:
hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...

Om du skall testa spridarna på din volvo "utgår ifrån att du har en blinklampa" så trycker du 3 snabba och 3 korta och sen tre snabba igen. Då skall det gå igenom spridare, spjällägesgivare, tomgångsmotor bl a. En bra grej det där

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
900 Power
8 maj 2006 · 214 Inlägg

940_Sebbe skrev:
Mäta resistansen i spolen. Du mäter mellan dess olika skift. Sen beror det på om du har hög eller lågohmiga spridare. Men det är bara att mäta alla så får du se om någon avviker från dom andra.

Det är högohmiga spridare i dne volvo.

Resistansen ska ligga mellan 12-16ohm vid 25 grader.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang