Eftersnack: Katrineholms-träffen 19/9

girl-of-speed
23 september 2009 · 58 Inlägg

Så krångligt ska det väl inte kunna vara att fixa en utställning där det är klart och tydligt för alla vad som krävs för att delta.

Välkommen med hela familjen till en trevlig träff. Punkt. Den där gratis eller inte gratis-frågan måste ju kunna tydliggöras med att skriva: X:- för utställare, resten gratis

"Gratis för alla" var ju himla onödigt att skriva så som det var nu.

På informationsbladet ska det kunna gå att läsa utförligt om de olika klasserna och vad som bedöms för att ta pris.

Normalt för inträden på sådana här event är ju att det är ett område där betalande parkerar och därmed ställs ut för bedömning. Gillar inte alls idén om att "alla som vill visa upp sin bil" ska ställa sig i en hög. Antingen är det utställning med priser och då ska man göra sitt yttersta för att undvika missförstånd bland både besökare och jurymedlemmar/funktionärer. Därför bör det inte vara en salig blandning; välkommen att ställa sig hur du vill, vart du vill på området. Som gjort för att man till slut inte vet varken ut eller in och så som det var sagt innan, regler och riktlinjer förändras under dagens lopp.

Nä - utställningsområde och vanlig besöksparkering. Höger, vänster. Betala eller inte betala. Klart slut.

DLS
23 september 2009 · 258 Inlägg

Backlundaren skrev:
Okej, eftersom nu inte hasse som var träffansvarig inte längre svarar på inläggen och frågorna så känns det ganska meningslöst att diskutera fel ang träffen då ni inte kommer få några svar eller så.

Mycket fanns det att förbättra och ändra är ju solklart.
Men nu har väl träffansvarig hört de flesta klagomålen och så kanske han kan ta åt sig av dom och förbättra till nästa år.

Men mitt i alla klagomål så måste jag fråga alla som var där, trotts tabbar och så så hade ni väl en trevlig dag? Det hade iallafall jag!

Peace out!

Håller helt med dig smile

ps
aldrig varit med om en längre eftersnacks tråd där det gnälls o kastas så himla mycke skit fram o tillbaka.
vi har ju redan konstaterat en massa vad som var fel o kunde göras bättre.
kan vi inte bara glömma allt nu o se fram emot ett bättre 2010 där allt klaffar big_smile
Nu får jag väl på nöten för det här men skit samma cool
ds.

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Dymek
23 september 2009 · 393 Inlägg

DLS skrev:

Backlundaren skrev:
Okej, eftersom nu inte hasse som var träffansvarig inte längre svarar på inläggen och frågorna så känns det ganska meningslöst att diskutera fel ang träffen då ni inte kommer få några svar eller så.

Mycket fanns det att förbättra och ändra är ju solklart.
Men nu har väl träffansvarig hört de flesta klagomålen och så kanske han kan ta åt sig av dom och förbättra till nästa år.

Men mitt i alla klagomål så måste jag fråga alla som var där, trotts tabbar och så så hade ni väl en trevlig dag? Det hade iallafall jag!

Peace out!

Håller helt med dig smile

ps
aldrig varit med om en längre eftersnacks tråd där det gnälls o kastas så himla mycke skit fram o tillbaka.
vi har ju redan konstaterat en massa vad som var fel o kunde göras bättre.
kan vi inte bara glömma allt nu o se fram emot ett bättre 2010 där allt klaffar big_smile
Nu får jag väl på nöten för det här men skit samma cool
ds.

Håller med er allt kan bara bli bättre!!

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
Chippen Bilplåtslagare/Bilbyggare
23 september 2009 · 201 Inlägg

Dymek skrev:

evilaudio skrev:

Dymek skrev:
Som ja skrev tidigare i dena tråd så var det jag som bedömde Tjejklassen och jag kan inte bevisa vilka bilar som är tjej byggda och därför tog jag bra dom bilar som hade den gråa lappen och ett tjej namn på den rosa lappen + att jag försökte få tag på Tejerna som hade bilarna och fråga dom vad dom hade gjort åt sina bilar och dom som jag fick tag på var väldigt duktiga på att svara och breätta vad de hade gjort och vad dom fått hjälp med och därför tycker ja att Tjejklassen ska finas kvar om de är nån kille som är avundsjuk på att den klassen fins så kan dom vell operera om sej då så dom kan få va med i den ja tycker bara att det är roligt att de fins tjejer som är intresserad av bilar och vill va med och ställa ut..

Och beträffande dom anndra klasserna så kan ja tuvär inte uttryka mej hur dom är bedömda och varför inte vissa bilar kom med på 10i topp sen tycker ja att alla domare som ställer upp på såna här träffar gör ett bra arbete för de fins alltid nån som blir missnöjd så de blir alltid kritik på nått man gör eller säjer alla är vi nybörjare nån gång..

MVH Dymek

klart som fan att tjejer ska få va me å ställa ut men varför ska dom "särbehadlas" genom att ha en egen klass??

Så här tror jag att det ligger till för så va de inte så mycket tjejer som byggde bilar och vågade vara med på träffarna därför så kom den klassen för att loka fler tjejer till att bygga och ställa ut men de är va jag tror att de är!

Men inte i nån klass behövs bilen byggas av ägaren utan det är helt valfritt om du lämnar in till en firma som bygger din utställningsbil, eller bygger själv så i Lady klassen behöver ju inte tjejerna heller bygga bilen själv så därför blir klassen ganska onödig...

vet flera tjejer som tycker klassen Lady är ett hån mot tjejer/kvinnor.

Cbc
Mazda RX 7 FC "Re aiyma Drift attack" (1987)
Rock-Star
23 september 2009 · 2 982 Inlägg

jag drar tillbaka mitt inlägg då jag gjort lite efterforskningar och hört både ett och annat från folk jag litar på.
FYSKÄMS för detta event !

Senast redigerat av Residence (23 september 2009)

VallaBuse VallaBUSE
23 september 2009 · 3 Inlägg

Alla som har klagomål på träffen tycker jag kan skicka pm till hasse lr någon annan av dom inblandade. Då vet vi vad vi ska förbättra tills nästa år.

Sideway is the right way
MrLego Volvonörd
23 september 2009 · 1 187 Inlägg

Nu har jag träffat hasse "hej då" ett par gånger och han e astrevlig och står nog med fötterna på jorden men hur kan du vara domare och dömma bilar när inte tagit reda på allt om bilen innan du stäplar ut betyg på den, folk hade faktiskt BETALAT för att den skulle dömmas korrekt likvärdigt som alla andra bilar. Handlar det om bristande intresse eller  slarv? Hade ni satt en tidpunkt på när bilarna i de olika klasserna skulle dömmas? det är ju oseriöst som fan. sen vräker ur dig fjantiga kommentarer som : "om ni vill tävla i lady klassen så får ni operera om er".. Hur omogen är du igentligen? 

Sen när det kommer till eventet så betvivlar jag inte hasses intellekt.. Men en fråga till er andra: vill ni jobba gratis eller? so wat om hasse tjänade en hacka? I grund och botten hade ni trevligt! Att anordna event är inte lätt och allt kan inte alltid klicka men man försöker göra det bästa utav situationen!

Ni som anser att lady klasses inte bör finnas kan ju alltid göra en polisanmälan med grund:könsdiskrimering ,för att få reda på om det är ok att ha en tävling endast för tjejer. Sen att tävlingen inte gick rätt till med att folk tävlar med samma bil borde domarna ha märkt. Jag tycker att lady klassen ska finnas pga att få med fler tjejer i denna hobby då den är rik på grabbar. Dock ÄR det diskriminerande mot grabbar och ett hån mot alla dessa tjejer som faktiskt piskar många grabbar!

Nu är det så att man som domare har en tid som man ska bedöma bilarna inom, det ska även stå med i anmälan eller talas om för ägaren av bilen som ska bedömas att inom denna tidsram kommer dem att bedöma bilen. När domaren kommer har han/hon som äger bilen en viss tid på sig att berätta det som är speciellt med bilen eller gör den unik på vissa punkter, vad som är gjort o vad som inte är gjort. Är inte ägaren där så åker betyget ner på den punkten, samtidigt som om dörrarna är stängda så man inte kan kolla in i bilen på passform m.m. så åker betyg ner där. Det är så mkt som spelar in i en bedömning av en bil. Samt att har man x antal bilar som ska bli bedömda på x antal minuter så är INTE det domarnas fel utan arrangörens som inte avsätter mer tid till en mer rättvis bedömning med mer tid! Hur ska domarna kunna veta allt om bilen om dem inte har fått nån förhands information om bilarna som ska bedömas.

Om nu inte deras bedömningar gillas så kan väl nån stackare med mkt fritid utveckla ett bättre regelverk än det som finns idag. För det tar tid att lära sig allt och framför allt arbeta fram ett så rättvist regelverk som man kan använda på olika event. Och som sagt ALLA gör vi misstag INGEN är perfekt vi är alla människor med rätt att fela!

OBS! Jag var inte där så jag vet inte hur allt har fungerat men efter o ha följt tråden och har gått med o dömt olika bilar på events så vet jag vilket slit det är att ta reda på info om en bil. Så jag svarar bara på hur det är GENERELLT att vara domare på ett event! Detta är INTE specifikt för detta event!! OBS!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
mickefixare when ever - were ever
23 september 2009 · 513 Inlägg

Det va en lång tråd....
Håller med om att det va en suverän avslutning som Hasse o alla som hjälpt honom fixat.
Vädret va ju dessutom suveränt.

Jag kommer tillbaka nästa år. Garanterat! smile

TACK!

Rock-Star
23 september 2009 · 2 982 Inlägg

MrLego skrev:

Nu har jag träffat hasse "hej då" ett par gånger och han e astrevlig och står nog med fötterna på jorden men hur kan du vara domare och dömma bilar när inte tagit reda på allt om bilen innan du stäplar ut betyg på den, folk hade faktiskt BETALAT för att den skulle dömmas korrekt likvärdigt som alla andra bilar. Handlar det om bristande intresse eller  slarv? Hade ni satt en tidpunkt på när bilarna i de olika klasserna skulle dömmas? det är ju oseriöst som fan. sen vräker ur dig fjantiga kommentarer som : "om ni vill tävla i lady klassen så får ni operera om er".. Hur omogen är du igentligen? 

Sen när det kommer till eventet så betvivlar jag inte hasses intellekt.. Men en fråga till er andra: vill ni jobba gratis eller? so wat om hasse tjänade en hacka? I grund och botten hade ni trevligt! Att anordna event är inte lätt och allt kan inte alltid klicka men man försöker göra det bästa utav situationen!

Ni som anser att lady klasses inte bör finnas kan ju alltid göra en polisanmälan med grund:könsdiskrimering ,för att få reda på om det är ok att ha en tävling endast för tjejer. Sen att tävlingen inte gick rätt till med att folk tävlar med samma bil borde domarna ha märkt. Jag tycker att lady klassen ska finnas pga att få med fler tjejer i denna hobby då den är rik på grabbar. Dock ÄR det diskriminerande mot grabbar och ett hån mot alla dessa tjejer som faktiskt piskar många grabbar!

Nu är det så att man som domare har en tid som man ska bedöma bilarna inom, det ska även stå med i anmälan eller talas om för ägaren av bilen som ska bedömas att inom denna tidsram kommer dem att bedöma bilen. När domaren kommer har han/hon som äger bilen en viss tid på sig att berätta det som är speciellt med bilen eller gör den unik på vissa punkter, vad som är gjort o vad som inte är gjort. Är inte ägaren där så åker betyget ner på den punkten, samtidigt som om dörrarna är stängda så man inte kan kolla in i bilen på passform m.m. så åker betyg ner där. Det är så mkt som spelar in i en bedömning av en bil. Samt att har man x antal bilar som ska bli bedömda på x antal minuter så är INTE det domarnas fel utan arrangörens som inte avsätter mer tid till en mer rättvis bedömning med mer tid! Hur ska domarna kunna veta allt om bilen om dem inte har fått nån förhands information om bilarna som ska bedömas.

Om nu inte deras bedömningar gillas så kan väl nån stackare med mkt fritid utveckla ett bättre regelverk än det som finns idag. För det tar tid att lära sig allt och framför allt arbeta fram ett så rättvist regelverk som man kan använda på olika event. Och som sagt ALLA gör vi misstag INGEN är perfekt vi är alla människor med rätt att fela!

OBS! Jag var inte där så jag vet inte hur allt har fungerat men efter o ha följt tråden och har gått med o dömt olika bilar på events så vet jag vilket slit det är att ta reda på info om en bil. Så jag svarar bara på hur det är GENERELLT att vara domare på ett event! Detta är INTE specifikt för detta event!! OBS!

ville bara säga dig att jag drar tillbaka mitt inlägg som du kommenterat, har gjort efterforskningar och fått höra den enda berättelsen efter den andra från folk jag litar på.
har bara en sak att säga: fyskäms för detta event.

FreddeK
24 september 2009 ·

Livets svåra gåta: hur man fixar en bilutställning=)

kevlar_soul
24 september 2009 ·

Något i den stilen? Själva genomförandet var bra enligt mig, men sen när man hör om allting runt om så får man ju sig en tankeställare..

Cupra_
24 september 2009 ·

På det stora hela verkar ju de flesta ha tyckt att det var trevligt iaf om man bortser från det alla tidigare har nämnt om parkering, skyltning, info, priser, lotter, domarbedömningar, m.m. tongue Vad finns då kvar? Kringaktiviteterna och att träffa trevliga människor, och se på bilar. Jag kommer ge träffen en chans till om det blir en nästa år igen. Det är klart att allt kanske inte blev som arrangören/erna hade tänkt men det var ju ändå första "försöket" så att säga.. Men å andra sidan lär ännu fler reagera om det inte blir någon förbättring till nästa år. Jag tyckte de flesta var trevliga och funktionärerna gjorde säkert sitt bästa.

Kringaktiviterna är ju alltid ett kul inslag på ett event men tyvärr var de just dessa som fungerade bäst på hela träffen..

TLO
24 september 2009 · 1 062 Inlägg

Varför krångla till alla träffar/utställningar/events så mycket? Ta bort trams som "Tjejklass" o liknande o låt finaste bil vinna.....

Problemet är väl att hitta sk "kunniga domare" som kan vara objektiva, och se detaljer osv, och inte premiera sina polare, eller "bilkändisar", utan helt prestigelöst och objektivt utse 1, 2, 3 plats ?

Träffar/shower skall man ha trevligt på! Proffs som amatör!

Senast redigerat av TLO (24 september 2009)

"You Go, we go!"
Rock-Star
24 september 2009 · 2 982 Inlägg

ber om ursäkt till dymek för påhoppet men tycker däremot att du borde betett dig proffsigt och berätta hur det låg till på ritkigt! förstått att ni domare inte hade någon arbetsbeskrivning etc.
Jag jobbar med 100 anställda under mig och vet hur det blir om arrangören inte gjort sin del.

har arrangören gjort fel gentemot dig så betyder det givetvis inte att du ska ta kritiken.
men att vräka ur sig ngt som "om ni vill tävla i lady klassen så får ni operera om er"  är ju inte rätt och väldigt oproffsigt.
vad tycker du?

Senast redigerat av Residence (24 september 2009)

Dymek
24 september 2009 · 393 Inlägg

Residence skrev:
ber om ursäkt till dymek för påhoppet men tycker däremot att du borde betett dig proffsigt och berätta hur det låg till på ritkigt! förstått att ni domare inte hade någon arbetsbeskrivning etc.
Jag jobbar med 100 anställda under mig och vet hur det blir om arrangören inte gjort sin del.

har arrangören gjort fel gentemot dig så betyder det givetvis inte att du ska ta kritiken.
men att vräka ur sig ngt som "om ni vill tävla i lady klassen så får ni operera om er"  är ju inte rätt och väldigt oproffsigt.
vad tycker du?

Ska inte vara sämre mäniska jag heller, ber om ursäkt för mitt uttryck ang operation, det va lite sandlåde nivå på det ( sorry ) va inte min mening att såra någon men man lär så länge man lever TACK för kritiken.


MVH Dymek

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
Rock-Star
24 september 2009 · 2 982 Inlägg

Dymek skrev:

Residence skrev:
ber om ursäkt till dymek för påhoppet men tycker däremot att du borde betett dig proffsigt och berätta hur det låg till på ritkigt! förstått att ni domare inte hade någon arbetsbeskrivning etc.
Jag jobbar med 100 anställda under mig och vet hur det blir om arrangören inte gjort sin del.

har arrangören gjort fel gentemot dig så betyder det givetvis inte att du ska ta kritiken.
men att vräka ur sig ngt som "om ni vill tävla i lady klassen så får ni operera om er"  är ju inte rätt och väldigt oproffsigt.
vad tycker du?

Ska inte vara sämre mäniska jag heller, ber om ursäkt för mitt uttryck ang operation, det va lite sandlåde nivå på det ( sorry ) va inte min mening att såra någon men man lär så länge man lever TACK för kritiken.


MVH Dymek

slutet gott allting gott smile

_Dalle_ skrev:
ojdå vad det har blivit negativt här då. tycker det är tråkigt att det ska bli sånna här tråkiga diskutioner.
Tycker det är bra gjort att arrangera någe som drog så mkt folk och om man läste första sidan så såg man ju att det skulle kosta 80 kr tydligt. var ingen mindre direkt. sen kanske jag kan hålla med om att "gratis för alla" var lite fel skrivet. Men men alla gör sina misstag.

Tycker att man kan betala iaf en 100ing för att få köra in sin bil på området och få den bedömd dock såg jag aldrig någon dommare vid min bil men men tycker viktigaste är väl att alla vi med samma intressen kan ses ha trevligt och kunna kolla in folks lösningar och hjälpa varandra.

Bryr mig själv inte om man får ett pris eller inte visst är det roligt om man skulle få ett pris men detta ser jag bara som en bonus.

Vad ska man göra??
Ha ett event utan priser?? då behöver ju ingen bli avis eller??

Dommarna gör sinna bedömningar efter sin smak och intresse och det måste man acceptera.

Det viktigaste är väl att man själv är nöjd med sin bil.

Tack Hasse och alla runt om kring för en trevlig dag!!

om jag står och dömmer barca vs real och älskar barca.. bör jag dömma till barcas fördel?
om admin WeDo inte tål bmw och det uppstår tjafs om bmw vs audi.. bör då WeDo välja sida och dela ut varningar till bmw tjafsaren för att han råkar gilla det andra bilmärket?

knas!

Senast redigerat av Residence (24 september 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
25 september 2009 · 2 486 Inlägg

Residence skrev:
om jag står och dömmer barca vs real och älskar barca.. bör jag dömma till barcas fördel?
om admin WeDo inte tål bmw och det uppstår tjafs om bmw vs audi.. bör då WeDo välja sida och dela ut varningar till bmw tjafsaren för att han råkar gilla det andra bilmärket?

knas!

Du har så rätt så.
Domare ska vara opartiska. Och om en domare  riskerar att bli partisk (t.ex. en kompis bil) bör andra domare tillkallas då de kan göra en opartisk bedömning.
Klarar man inte att vara opartisk när det kommer till vissa saker så ska man givetvis inte ha denna klass med på sitt protokoll. Att personerna som blir utsedda till domare sen bör ha god kunskap om fordon sedan många år är för mig en självklarhet. Att sätta kompisens flickvän (som varit bilintresserad 2månader och de varit tillsammans i 1.5) som domare är då galenskap, då blir det kompisröster.
Att sedan ha yrkesmän med är en fördel, för de flesta av oss klarar inte att bedöma kvalitén på ett lackeringsarbete lika bra som en person som arbetar som lackerare. Samma sak men olika biltyper - ska man döma USA-bilar bör man veta en del om dem. Man bör veta olika tidstypiska drag, se stora modifikationer tydligt och inse arbetet i detaljer som ägare berättar om.
Sen får vi inte glömma att det är bilen som bedöms efter skick och utseende, inte föraren, inte bilmodellen utan den specifika bilen som står framför domaren. En Corolla ha samma chans som en Supra, RX7a eller Impreza då det ska handla om just den unika bilen. Avdrag ska då göras på samma sätt på samma sätt på alla bilar. Rost? Minus. Lacksläpp? Minus. Stenskott? Minus. Saker som strider mot bilens tema? Minus.

Det finns protokoll att följa vid en bedömning av en bil, vilket gör att de kan ha rättvisa bedömningar på t.ex. "Power Meet". Där fick en kille minus för han hade använt en modern kabelsko när han renoverat bilen, just för att domarna nyttjade sina listor.
Domarna ska ner och titta under bilarna, de ska granska allt de kan. Givetvis under en rimlig tid, men det får man avgöra med träffens längd och antal bilar per klass. En domare bör som minst göra samma typ av koll som någon som ska köpa bilen, utom det som gäller drivlinan.

Eller tycker folk att jag har fel?

TLO
25 september 2009 · 1 062 Inlägg

Personligen tycker jag man borde bedömma bilar som är fina men även används, positivt. Ex Antennfixarens S40. Trailerqueens används ju inte, klart de då har prickfri klarlack på dem bilarna.....  måste väl vara mer värt att ha en fräsch bil som ändå används?

"You Go, we go!"
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
25 september 2009 · 311 Inlägg

TLO skrev:
Personligen tycker jag man borde bedömma bilar som är fina men även används, positivt. Ex Antennfixarens S40. Trailerqueens används ju inte, klart de då har prickfri klarlack på dem bilarna.....  måste väl vara mer värt att ha en fräsch bil som ändå används?

Helt rätt !
Trailerqueens skulle förbjudas enl mig eller ha en egen klass.

Minus för rost (skrev nån) ? Hur skulle då dom som stylar sina bilar med rost bedömmas ?

Allt "biltyper" ska ha sina egna klasser med "kompetenta" domare
allternativt BARA ha en peoples choise klass (demokratin skulle få avgöra vilken bil som tilltalar den stora massan).

80:- är en struntsumma,
men sagt är sagt och det ska arrangören stå för (och inte skylla på funktionärerna)!

SpeedArt
25 september 2009 · 63 Inlägg

Var en lyckad träff... Fick mig en kamera tack vare att köra några varv med en go-cart, helt otippat.

Ta till er kretiken och försök gör det bättre nästa år.

Car´s are art!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang