Jävla golfhink!

Veiron
6 maj 2006 · 21 Inlägg

Jag gillar verkligen min bil när den FUNKAR! Men det gör den inte, efter ca 20 min stadskörning
Jag har en gammal golf gti 16v 88, har skrivit om det här på garaget förut, sedan dess så har jag bytt, tändkablar, tändspole och hela fördelaren på bilen, sen funkade den bra ett tag. Men idag var det dags igen för de så kallade hackningarna i motorn.

Detta händer bara när jag har kört runt inne i stan ett tag ca 20 min
Den kokar inte eller något sånt, tempen ligger lite över mitten, normalt antar jag?
Händer vid gaspådrag, oftast när man gasar på lite...
Det ska tilläggas att man ofta hör ett vinande ljud inne i cupén när hackningarna börjar...

Bilen starta alltid igen efter den har stått ett tag...
Funkar alltid så länge den får bra med kylluft, typ motorväg/landsväg...
Funkar även när man vrider ur den som en disktrasa så länge den får kylluft...

Så snälla och kunniga garaget människor, vad kan det möjligen vara?

Får jag inte ordning på den snart så spränger jag skiten!!!! sad

The Man The Myth The Concept
Nknn
6 maj 2006 ·

hahaha "Får jag inte ordning på den snart så spränger jag skiten!!!!"

Hmm, kan tyvärr inte hjälpa dig smile

mick3_golf
6 maj 2006 · 1 Inlägg

Veiron skrev:
Jag gillar verkligen min bil när den FUNKAR! Men det gör den inte, efter ca 20 min stadskörning
Jag har en gammal golf gti 16v 88, har skrivit om det här på garaget förut, sedan dess så har jag bytt, tändkablar, tändspole och hela fördelaren på bilen, sen funkade den bra ett tag. Men idag var det dags igen för de så kallade hackningarna i motorn.

Detta händer bara när jag har kört runt inne i stan ett tag ca 20 min
Den kokar inte eller något sånt, tempen ligger lite över mitten, normalt antar jag?
Händer vid gaspådrag, oftast när man gasar på lite...
Det ska tilläggas att man ofta hör ett vinande ljud inne i cupén när hackningarna börjar...

Bilen starta alltid igen efter den har stått ett tag...
Funkar alltid så länge den får bra med kylluft, typ motorväg/landsväg...
Funkar även när man vrider ur den som en disktrasa så länge den får kylluft...

Så snälla och kunniga garaget människor, vad kan det möjligen vara?

Får jag inte ordning på den snart så spränger jag skiten!!!! sad

ja hade samma fel på min gammla gti 16v o de slutade me att ja va ute o lekte me den så hamnade den i diket smile lika bra eftersom ingen fattade va de va gör fel på den :S men men hoppas du får den o funka !

FugitivE BMW Power
6 maj 2006 · 2 362 Inlägg

Haha grabbar, där hjälpte ni han mycket big_smile haha tongue.
Men jadu hmm du har bytt alla tändkablar och skit, och detta händer bara under stadskörning? hmm alltså på låga farter. Har du kollat över tändningen och co-halten? kommer ihåg att jag också hade något liknande fel. Fast det var jämt då, inte under stadskörning endast. någon annan som vet? hmm

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
Goffen Administratör
6 maj 2006 · 2 974 Inlägg

En tempgivare kanske, är det kat på den så testa dra ur sladden till lambdan o kör utan o se om det blir nån skillnad.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Malmoe SSS -12
6 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Lambdan har ju en förmåga att spöka i det mesta numera... Har hört 5 fall under 2 månader nu!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Veiron
6 maj 2006 · 21 Inlägg

Goffen skrev:
En tempgivare kanske, är det kat på den så testa dra ur sladden till lambdan o kör utan o se om det blir nån skillnad.

Min bil är reggad utan kat...så jag vet faktiskt inte om den har en lambdasond, men varför skulle den påverka motorn så mycket så att den börjar hacka? Kan inte så jätte mycket om bilar det är därför jag frågar smile

Tack för ditt svar!

The Man The Myth The Concept
Veiron
6 maj 2006 · 21 Inlägg

FugitivE skrev:
Haha grabbar, där hjälpte ni han mycket big_smile haha tongue.
Men jadu hmm du har bytt alla tändkablar och skit, och detta händer bara under stadskörning? hmm alltså på låga farter. Har du kollat över tändningen och co-halten? kommer ihåg att jag också hade något liknande fel. Fast det var jämt då, inte under stadskörning endast. någon annan som vet? hmm

Mvh Kevin

Mmm ellerhur vilken hjälp man fick! haha smile nä men tack för allas svar, även de lite mindre allvarliga svaren...

Tändningen ställdes in av en mek när jag hade bytt fördelare, tändkablar och spole så den borde ju vara i ordning..

Hur kollar man co halten då och vilka värden ska man ha då?

Hur löste du problemet på din, såg att du hade en likadan av samma årsmodell...

Tack tack för visat stöd!

Senast redigerat av Veiron (6 maj 2006)

The Man The Myth The Concept
Veiron
6 maj 2006 · 21 Inlägg

mick3_golf skrev:

Veiron skrev:
Jag gillar verkligen min bil när den FUNKAR! Men det gör den inte, efter ca 20 min stadskörning
Jag har en gammal golf gti 16v 88, har skrivit om det här på garaget förut, sedan dess så har jag bytt, tändkablar, tändspole och hela fördelaren på bilen, sen funkade den bra ett tag. Men idag var det dags igen för de så kallade hackningarna i motorn.

Detta händer bara när jag har kört runt inne i stan ett tag ca 20 min
Den kokar inte eller något sånt, tempen ligger lite över mitten, normalt antar jag?
Händer vid gaspådrag, oftast när man gasar på lite...
Det ska tilläggas att man ofta hör ett vinande ljud inne i cupén när hackningarna börjar...

Bilen starta alltid igen efter den har stått ett tag...
Funkar alltid så länge den får bra med kylluft, typ motorväg/landsväg...
Funkar även när man vrider ur den som en disktrasa så länge den får kylluft...

Så snälla och kunniga garaget människor, vad kan det möjligen vara?

Får jag inte ordning på den snart så spränger jag skiten!!!! sad

ja hade samma fel på min gammla gti 16v o de slutade me att ja va ute o lekte me den så hamnade den i diket smile lika bra eftersom ingen fattade va de va gör fel på den :S men men hoppas du får den o funka !

Väldigt oroväckande att andra har haft samma typ av fel, plus att ingen verkar fatta vad som är felet!

Det börjar luta åt att jag spränger skiten, ska bara helförsäkra först haha wink

The Man The Myth The Concept
Madhouse
6 maj 2006 · 1 079 Inlägg

Hade en golf 1989 förut som sög tjuvluft vid insuget, testa trycka och vicka vid insuget, går varvet upp och ner när du vickar så drar den in tjuvluft. Sen har jag varit ute för en kabel som går till insuget som var avskavd och glappade, då svajade tomgångsvarvet från 800 till 100 upp och ner men bilen gick bra på höga varv, tänk bara på att skarva med en ny sladd så du inte skalar av den andra som jag gjorde så det lossnade när man gasade så motor vred sig lite. Vet inte vad kabeln går till kommer inte ihåg det var 10år sedan jag höll på med det där minns knappt hur det ser ut under huven på en golf.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Palicuse
6 maj 2006 · 1 129 Inlägg

Har du kollat soppatrycket?. Kan hända att bränslepumpen i tanken börjar att ge sig. Har 1  liknande problem med min golf 2 gti 16v som börjar hackar o tom stannar då den står stilla på tomgång i ett tag o när det ä ca 1/3 -  1/4 del kvar i tanken så suger den tjuvluft från tanken troligen. Det vinande ljudet är nog troligen yttre bränslepumpen som får jobba xtra hårt.

Bysmeden Audi A4 till vardags...
6 maj 2006 · 6 Inlägg

Är beredd att hålla med ruhler och Palicuse. Jag tycker det hela låter ganska skumt. Och att fler haft samma problem, men misslyckats hitta orsaken, det är oroväckande.. Du har helt rätt bytt de mest uppenbara delarna som brukar orsaka problem, utan att det hjälpt. I ditt läge skulle jag sikta in mig på två saker nu.
Det första är insprutningssystemet. Kablar och kontakter till t.ex temperaturgivare, kolla att de är funkis, hela och rena. Själva temp-givaren-hur står det till med den?
Sedan är det det här med bränslesystemet. Är det ok? Är pumpen OK (föregående inlägg låter mycket troligt annars)? Är filtret OK (för det borde det ju finnas ett) Är insug och allt tätt, alla vaacumslangar, kolla så det inte läcker, de spricker när de blir gamla.
Att det just är Golf II modellen, nu snart 20 år gammal, och Gti-motorn som bråkar torde indikera att felet går att söka just i de komponenter som är specifika för GTi-modellen jämfört med andra modeller av samma årsmodell.
Förresten... fukt i tanken kan orsaka skumma fel, men det brukar visa sig vid kallstart, och inte vid varm motor, kan ändå vara värt att kolla, slå i K-sprit.....

Lycka till, sådana här fel är aldrig kul.....

Att mecka är att leva, allt går att ta isär bara man använder tillräckligt stora verktyg, och det som inte går att sätta ihop igen, det är helt enkelt bara trasigt, så de så!!=D
Drönirettab
6 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Tändmodulen kanske?

Veiron
7 maj 2006 · 21 Inlägg

ruhler skrev:
Hade en golf 1989 förut som sög tjuvluft vid insuget, testa trycka och vicka vid insuget, går varvet upp och ner när du vickar så drar den in tjuvluft. Sen har jag varit ute för en kabel som går till insuget som var avskavd och glappade, då svajade tomgångsvarvet från 800 till 100 upp och ner men bilen gick bra på höga varv, tänk bara på att skarva med en ny sladd så du inte skalar av den andra som jag gjorde så det lossnade när man gasade så motor vred sig lite. Vet inte vad kabeln går till kommer inte ihåg det var 10år sedan jag höll på med det där minns knappt hur det ser ut under huven på en golf.

Tack för tipset trots ringrostigheten! Ska kolla det imorn!

The Man The Myth The Concept
MeloveGolf Vw trimmare
7 maj 2006 · 2 995 Inlägg

ruhler skrev:
Hade en golf 1989 förut som sög tjuvluft vid insuget, testa trycka och vicka vid insuget, går varvet upp och ner när du vickar så drar den in tjuvluft. Sen har jag varit ute för en kabel som går till insuget som var avskavd och glappade, då svajade tomgångsvarvet från 800 till 100 upp och ner men bilen gick bra på höga varv, tänk bara på att skarva med en ny sladd så du inte skalar av den andra som jag gjorde så det lossnade när man gasade så motor vred sig lite. Vet inte vad kabeln går till kommer inte ihåg det var 10år sedan jag höll på med det där minns knappt hur det ser ut under huven på en golf.

Hehe de är nånsorts "Tomgångs kännare" av nått slag finns samma på Förgasare modellen 1.6/1.8CL
Går den av vilket den gjorde på min stendör bilen, glappar den börjar den pendla på tomgågnen den går dock klockrent på alla varv över 1500rpm så det är nog inte felet. Tjuvluft påverkar bilen på låga varv med hackningar men ska fortfarande gå bra på höga.


Du säger att den går bra på landsväg? Kollat luftfilter? Kollat tempgivare?
Bränslepumpen borde heller inte påverka om den funkar bra på landsväg.

Senast redigerat av MeloveGolf (7 maj 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Veiron
7 maj 2006 · 21 Inlägg

Bysmeden skrev:
Är beredd att hålla med ruhler och Palicuse. Jag tycker det hela låter ganska skumt. Och att fler haft samma problem, men misslyckats hitta orsaken, det är oroväckande.. Du har helt rätt bytt de mest uppenbara delarna som brukar orsaka problem, utan att det hjälpt. I ditt läge skulle jag sikta in mig på två saker nu.
Det första är insprutningssystemet. Kablar och kontakter till t.ex temperaturgivare, kolla att de är funkis, hela och rena. Själva temp-givaren-hur står det till med den?
Sedan är det det här med bränslesystemet. Är det ok? Är pumpen OK (föregående inlägg låter mycket troligt annars)? Är filtret OK (för det borde det ju finnas ett) Är insug och allt tätt, alla vaacumslangar, kolla så det inte läcker, de spricker när de blir gamla.
Att det just är Golf II modellen, nu snart 20 år gammal, och Gti-motorn som bråkar torde indikera att felet går att söka just i de komponenter som är specifika för GTi-modellen jämfört med andra modeller av samma årsmodell.
Förresten... fukt i tanken kan orsaka skumma fel, men det brukar visa sig vid kallstart, och inte vid varm motor, kan ändå vara värt att kolla, slå i K-sprit.....

Lycka till, sådana här fel är aldrig kul.....

Jo deras svar låter "bra", just att det kan vara bränslepumpen, låter ganska troligt. För jag mins att igår när det hände så hade jag kanske bara tio liter i tanken...så det blir nog det jag ska kolla upp först, ska gå igenom alla kablar och kontakter med, sen efter det så ska jag be en bön till den stora motorguden att min bil kommer att funka!

Tack för era svar grabbar, ni är min fyr i mörkret! smile

The Man The Myth The Concept
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang