Köra på omslipade kammar utan turbo?

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
23 september 2009 · 764 Inlägg

Att man inte kan få mer effekt med omslipade kammar. Du slipar om kammen för att (oftast) flytta upp vridmomentet i varvregistret vilket resulterar i högre effekt!

NoCooL
23 september 2009 · 215 Inlägg

axelj skrev:
Att man inte kan få mer effekt med omslipade kammar. Du slipar om kammen för att (oftast) flytta upp vridmomentet i varvregistret vilket resulterar i högre effekt!

Låter ju nästa samma sak ett ställbart kamdrev gör eller ?

Ghibli
23 september 2009 · 57 Inlägg

axelj skrev:
Att man inte kan få mer effekt med omslipade kammar. Du slipar om kammen för att (oftast) flytta upp vridmomentet i varvregistret vilket resulterar i högre effekt!

jaha varför citerar du mitt inlägg då?

XeptiQ Whatever :)
24 september 2009 · 1 652 Inlägg

hmm okej så de bästa är då att jag väntar med när allt är klart och sen kollar om de nu behövs att slipa om dem då...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
mats757
25 september 2009 · 915 Inlägg

Är lyftet på ventilen ca 30% av ventiltallrikens diameter, så har man ganska hyffsat flöde redan från början. I Vissa extremt dåliga förbränningsrum kan det löna sig att lyfta mer.

Man ska alltid sträva efter att ha så snälla kammar som möjligt. Mer duration ger ALLTID sämre bottendrag. Är man hull av hormoner kanske man tycker att det är fränt med effektkick vi 5000rpm. Men när man vill att det ska gå fort så vet man att bra "vrid" (Ska uttalas bottendrag) är viktigt för prestandan.
Med en bra portning får man bra flöde även på höga varv även med snälla kammar.

SJÄLVKLART. Det finns gränser när inte en snäll kam inte räcker till. Men då ska man vara medveten om att det kostar att varva en motor till 10k rpm. Kolvar, vevstakar, ventilsystem osv. OCH man förlorar botten.

Det är en svår balansgång att hitta en tillräckligt snäll kam men som ger den effekt man vill ha. Det är väldigt lätt att bli sifferkåt!
Kom ihåg att det är skillnad på duration och Lobcenter. Med justerbara drev kan man bara justera Lobcenter. Durationen slipar man om.

SÅ kan en snäll kam vara så att den öppnar väldigt mycket pga att den öppnar väldigt fort och stänger fort. Gör man en graf och mäter ytan under grafen kan det visa sig att den totala öppningen på en 240 graders kam är större än på en 260 graders kam, pga att 260 graders kammen öppnar väldigt långsamt.

Mats

backmarkracing Avstängd
25 september 2009 · 101 Inlägg

Med en rätt byggd och inställd orginal Volvo 16v och 1bar ladd har du ca 400HK.
lägg pengarna på nya däck i stället.. för dom kommer att slitas ner...

XeptiQ Whatever :)
25 september 2009 · 1 652 Inlägg

Hmm, okej, hänger med rätt så bra, men detta med ställbara kamdrev då? De harj ag också funderat på, och hört att det dels ska vara lite lättare att få remmen rätt inställd. men detta med Lobcenter, lust att förklara lite mer om detta ? har gogglat lite men får ingen rätsida på de.

mats757 skrev:
Är lyftet på ventilen ca 30% av ventiltallrikens diameter, så har man ganska hyffsat flöde redan från början. I Vissa extremt dåliga förbränningsrum kan det löna sig att lyfta mer.

Man ska alltid sträva efter att ha så snälla kammar som möjligt. Mer duration ger ALLTID sämre bottendrag. Är man hull av hormoner kanske man tycker att det är fränt med effektkick vi 5000rpm. Men när man vill att det ska gå fort så vet man att bra "vrid" (Ska uttalas bottendrag) är viktigt för prestandan.
Med en bra portning får man bra flöde även på höga varv även med snälla kammar.

SJÄLVKLART. Det finns gränser när inte en snäll kam inte räcker till. Men då ska man vara medveten om att det kostar att varva en motor till 10k rpm. Kolvar, vevstakar, ventilsystem osv. OCH man förlorar botten.

Det är en svår balansgång att hitta en tillräckligt snäll kam men som ger den effekt man vill ha. Det är väldigt lätt att bli sifferkåt!
Kom ihåg att det är skillnad på duration och Lobcenter. Med justerbara drev kan man bara justera Lobcenter. Durationen slipar man om.

SÅ kan en snäll kam vara så att den öppnar väldigt mycket pga att den öppnar väldigt fort och stänger fort. Gör man en graf och mäter ytan under grafen kan det visa sig att den totala öppningen på en 240 graders kam är större än på en 260 graders kam, pga att 260 graders kammen öppnar väldigt långsamt.

Mats

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
25 september 2009 · 1 652 Inlägg

mjo, de sliter bra nu med. Men jah har redan kostat på den nya h stakar med mahle kolvar och portat toppen.. så varför inte fråga om man kan göra mer ? i rimlig trimmning, men inte allt för mycket. Plus att jag hade tänkt att ha kvar mitt org sprut så länge jag kan...
och som jag läste i annan komentar att man kan bli sifferkåt, jo de vet jag men ett bra väl känt sprut kostar en del, så jag vill helst inte få mer än vad mitt org sprut klarar av. just nu iaf. kanske kommer senare med tiden.

backmarkracing skrev:
Med en rätt byggd och inställd orginal Volvo 16v och 1bar ladd har du ca 400HK.
lägg pengarna på nya däck i stället.. för dom kommer att slitas ner...

Senast redigerat av XeptiQ (25 september 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
mats757
29 september 2009 · 915 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hmm, okej, hänger med rätt så bra, men detta med ställbara kamdrev då? De harj ag också funderat på, och hört att det dels ska vara lite lättare att få remmen rätt inställd. men detta med Lobcenter, lust att förklara lite mer om detta ? har gogglat lite men får ingen rätsida på de.

mats757 skrev:
Är lyftet på ventilen ca 30% av ventiltallrikens diameter, så har man ganska hyffsat flöde redan från början. I Vissa extremt dåliga förbränningsrum kan det löna sig att lyfta mer.

Kom ihåg att det är skillnad på duration och Lobcenter. Med justerbara drev kan man bara justera Lobcenter. Durationen slipar man om.

Mats

Oavsett duration, så finns det en mittpunkt på ventilöppningen. Alltså om ventilen är öppen 270 grader(Duration). så efter 135 grader så har man nått mitten på ventilöppningen.
I vanliga fall är ventilen som mest öppen då, men inte säkert, då slipningen på nocken kan vara osymetrisk, för att ventilen inte ska krocka med kolven exempelvis.
Den mittpunkten kallas för lobcenter.

Man brukar justera lobcenter så att den ligger ca 105 grader från TDC (kolven i topp) Justerar man värdet till 102 grader så varvar motorn lite till, med bibehållen effekt. Justar man mot 110 grader så börjar motorn dra bättre från lägre varv.
Det är alltså ingen stora justeringar man gör, och det är väldigt individuellt från motor till motor vilket värde man ska ha. Det bästa är att följa rekomendationer från kamtillverkaren.

Eftersom att motorn jobbar med pulser/tryckvågor i insug och avgasrör, så är det viktigt att man Timar in pulsen i insuget att stämma med kolvens rörelse i cylindern. Man vill få en samverkan.

102 grader ger mer överlapp, då ventilerna är öppna sammtidigt i TDC.
110 grader ger följdakligen mindere överlapp.

Har man separata kammar så är det förståss lättare att justera lobcenter själv, med hjälp av kamdreven. Har man bara en kam så är det inte så mycket att göra än att justera den efter markeringarna. Vill man ha annat LC måste man slipa om kammen.

Värderna är bara exempel och är inte lika för alla motorer.

Mats

Senast redigerat av mats757 (29 september 2009)

XeptiQ Whatever :)
29 september 2009 · 1 652 Inlägg

Okej. detta var överkurs för mig men får läsa de ett par ggr till så kankse jag fårstår lite mer smile
men igentligen är de ju bättre då att köra med orginal kammarna till man känner att karaktären inte är bra. Men sen då, hur vet man att man har fått dem rätt inslipade ? för visst man kan slipa kammarna om och om igen men de är ju allt mer gods som försvinner för varje gång man slipar ju.


mats757 skrev:

XeptiQ skrev:
Hmm, okej, hänger med rätt så bra, men detta med ställbara kamdrev då? De harj ag också funderat på, och hört att det dels ska vara lite lättare att få remmen rätt inställd. men detta med Lobcenter, lust att förklara lite mer om detta ? har gogglat lite men får ingen rätsida på de.

mats757 skrev:
Är lyftet på ventilen ca 30% av ventiltallrikens diameter, så har man ganska hyffsat flöde redan från början. I Vissa extremt dåliga förbränningsrum kan det löna sig att lyfta mer.

Kom ihåg att det är skillnad på duration och Lobcenter. Med justerbara drev kan man bara justera Lobcenter. Durationen slipar man om.

Mats

Oavsett duration, så finns det en mittpunkt på ventilöppningen. Alltså om ventilen är öppen 270 grader(Duration). så efter 135 grader så har man nått mitten på ventilöppningen.
I vanliga fall är ventilen som mest öppen då, men inte säkert, då slipningen på nocken kan vara osymetrisk, för att ventilen inte ska krocka med kolven exempelvis.
Den mittpunkten kallas för lobcenter.

Man brukar justera lobcenter så att den ligger ca 105 grader från TDC (kolven i topp) Justerar man värdet till 102 grader så varvar motorn lite till, med bibehållen effekt. Justar man mot 110 grader så börjar motorn dra bättre från lägre varv.
Det är alltså ingen stora justeringar man gör, och det är väldigt individuellt från motor till motor vilket värde man ska ha. Det bästa är att följa rekomendationer från kamtillverkaren.

Eftersom att motorn jobbar med pulser/tryckvågor i insug och avgasrör, så är det viktigt att man Timar in pulsen i insuget att stämma med kolvens rörelse i cylindern. Man vill få en samverkan.

102 grader ger mer överlapp, då ventilerna är öppna sammtidigt i TDC.
110 grader ger följdakligen mindere överlapp.

Har man separata kammar så är det förståss lättare att justera lobcenter själv, med hjälp av kamdreven. Har man bara en kam så är det inte så mycket att göra än att justera den efter markeringarna. Vill man ha annat LC måste man slipa om kammen.

Värderna är bara exempel och är inte lika för alla motorer.

Mats

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mats757
29 september 2009 · 915 Inlägg

Det är inte ens säkert att det går att slipa kammen en gång överhuvud taget. Att slipa flera gånger ser jag i princip som omöjligt. Till Volvo, som man nästan kan köpa Kammaxlar på konsum, ser jag ingen anledning till att slipa om överhuvudtaget.
Det går förvisso att svetsa på material och slipa om... kostar mycket och blir inte garanterat bra jämt.

Försökte rita en bild och lägga in, men jag lyckades inte.
EN kam med låt säga 250 graders duration och ett lyft på 12mm kan vara väldigt olik en kam som också är på 250 grader och har ett lyft på 12 mm.
Alltså till synes helt lika.
MEN... det kan vara så att när lyftet är över 10 mm är 30 grader längre på den ena kammen. Rampen som lyfter upp ventilen kan ha en helt annan lutning. Detta frestar på ventilfjädrarna och ventilsäten. Men ger väldigt mycket mer flås i toppen. Kan vara så att den "Flåsar" bättre än en kam som har en duration på 280 grader.
Man ska inte lura sig på siffror.

Mats

Senast redigerat av mats757 (29 september 2009)

torpis Forummoderator
29 september 2009 · 10 576 Inlägg

Mycket är ju underförstått och hemligt för gemene man.  Man köper en kam som har lite ballare siffror än original och i konceptet ingår då en vettig profil.

Men som ursprungsfrågan var... att slipa om en kamaxal för att fungera på 3-400hk behövs absolut inte när original kamaxlar fungerar ända upp till 600hk, och som sugmotor redan ger okej med pulver.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
XeptiQ Whatever :)
29 september 2009 · 1 652 Inlägg

Mmm, men de var de jag ville veta om de dels är bra att slipa om dem eller inte, och sen om de är då okej att köra på omslipade utna turbo.

torpis skrev:
Mycket är ju underförstått och hemligt för gemene man.  Man köper en kam som har lite ballare siffror än original och i konceptet ingår då en vettig profil.

Men som ursprungsfrågan var... att slipa om en kamaxal för att fungera på 3-400hk behövs absolut inte när original kamaxlar fungerar ända upp till 600hk, och som sugmotor redan ger okej med pulver.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang