Bilbedrägeri på Blocket i Bromölla

alicjaizabella
23 september 2009 · 2 Inlägg

och egentligen, börde men kunna se på transportstyrelsens sidor att den och den person dragit obetald skuld på bilen. Om det är så att skulden följer bilen och inte kredittagaren. Enkelt anmärkning KREDIT kan tolkas att bilen blev köpt på kredit, men nu är den betald och säjes vidare. För många är texten vilseledande och många, som är spårradiska köpare kan åka fast på den. Bra att det finns människor som uppmärksamar hela systemet och får dem mindre vettiga att tänka efter. Tack.

Berglund_89
23 september 2009 · 1 481 Inlägg

Råkade ut för detta jag med nästintill, fast det handlade om skatt istället. Jag bytte min gamla 740 mot denna saaben jag har nu, då fick jag reda på senare att det liggr en skuld på den som är på 1861 kr.. inte så rockigt för en nybliven student:/ fyfan för falska människor!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
race Race For Fun!
23 september 2009 · 379 Inlägg

Hoppas den j*vlen åker fast!!!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
fish Allfixare
23 september 2009 · 1 475 Inlägg

tom1979 skrev:
Krediten är tecknad hos en bilfirma i Bollnäs och handhas av Nordea Finans

Volken firma då?? Jag lovar att jag vet exakt vilken firma det är, och dom gör bara affärer med skumrask folk, tar åt sig krockskador åt försäkringsbolag och lämnar iväg dom till en kille som lackar svart!

tom1979
24 september 2009 · 40 Inlägg

alicjaizabella skrev:
"Men jag tycker att den DU eller ngt annan KÖPARE är ansvar att kolla upp om bilen har skuldern, om den syns inte reg nr så be få reg nr, om han inte vill ge, så köp inte.

jag skulle inte bara köpa direkt utan kolla upp allt innan köpa"


mhmmm... tycker du inte att SÄLJAREN börde upplyssa om skulder på bilen??? (!) (och åtmistone inte försöka dölja dom) Dem flesta vill nog leva i samhället där man behöver inte vara paranoid misstänksam,  rätta mig om jag har fel. Själv säger jag NEJ till alla som försöker lägga sina skulder på andra!

Helt riktigt ska säljaren upplysa om kreditskuld på bilen.
Det är däremot upp till köparen att kontrollera detta.

Eftersom vi skrev i kontraktet åtaganden för säljare (se nedan) går det att upphäva köpet.
Resterande köpeskilling som jag inte har fått kommer att drivas in med civilrättsligt mål.

"Säljarens åtaganden:
Säljaren ansvarar för att bilen och utrustningen är hans egendom, att de är tillfullo betalda
och inte föremål för någon tvångs eller säkerhetsåtgärd
, samt att bilen inte är belagd med
körförbud. Vidare svarar säljaren för att bilen och utrustningen vid försäljningstillfället
motsvarar vad som angivits i detta kontrakt och därtill fogade handlingar. Säljaren åtar sig
att, på fackmässigt sätt och på egen bekostnad, åtgärda de brister som framgår i rutan nedan.
I övrigt kan köparen inte rikta anspråk mot säljaren avseende iakttagna brister.
"Bilen säljes med körförbud som gör det själv-bil"

Då det vid försäljningstillfället fanns en kreditskuld på bilen hos Nordea Finans som uppgår
till nästan 55.000:- upphävde vi affären eftersom säljarens åtaganden inte är uppfyllda
"

It ain't over 'till the fat lady sings
tom1979
24 september 2009 · 40 Inlägg

fish skrev:

tom1979 skrev:
Krediten är tecknad hos en bilfirma i Bollnäs och handhas av Nordea Finans

Volken firma då?? Jag lovar att jag vet exakt vilken firma det är, och dom gör bara affärer med skumrask folk, tar åt sig krockskador åt försäkringsbolag och lämnar iväg dom till en kille som lackar svart!

Firman i Bollnäs har inget med skumrask att göra, det är e stor seriös kedja.
Skumrasket är ägaren och fifflaren till denna bil.

It ain't over 'till the fat lady sings
tom1979
24 september 2009 · 40 Inlägg

Detta är källan till vart han köper sina bilar som han sedan säljer vidare.
Telefonnumret står på hans arbetsgivare.

http://www.blocket.se/kristianstad/Vill … _8&w=0

It ain't over 'till the fat lady sings
Decibel
24 september 2009 · 2 911 Inlägg

Sen det med kronofogden och bilar är i dagens lagar väldigt konstigt.

Kronofogden får inte information när en person äger bilar, utan de måste själva göra en förfrågan mot bilregistret OM det finns fordon på personen ifråga.
Dessa frågor får inte göras utan att det ligger en aktiv konkurs eller utmätning.

95% av alla utmätningar av fordon sker av KFM efter tips, övriga 5% sker på ren tur, att de precis vid förfrågan ser att värde ägs av en person.
Om det gör det kan de besluta om beslaget, även om bilen hinner byta ägare så kan KFM hämta bilen hos nya ägaren i s.k. återvinning.

Men, det är ytterst sällan KFM lyckas med sina manuella kontroller. På tok för sällan.

Detta fick jag förklarat för mig av KFM, när jag fick undantag för min kärra.

Deutsch-style
24 september 2009 · 379 Inlägg

fan va äckligt me sånt folk...usch ja fårr rysningar

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
henrik_6
25 september 2009 · 1 Inlägg

Tittade på annonsen som hänvisades till tidigt i inlägget:
http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … _8&w=1

Tänkte att jag måste kolla var adressen pekar på kartan...
Till min förvåning såg jag att punkten markerar adressen till ett dagis ???????

Visst det bor folk runtomkring där, men där den pekar ut platsen tillhör dagis tomt..

Senast redigerat av henrik_6 (25 september 2009)

fredriq Olika
25 september 2009 · 907 Inlägg

henrik_6 skrev:
Tittade på annonsen som hänvisades till tidigt i inlägget:
http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … _8&w=1

Tänkte att jag måste kolla var adressen pekar på kartan...
Till min förvåning såg jag att punkten markerar adressen till ett dagis ???????

Visst det bor folk runtomkring där, men där den pekar ut platsen tillhör dagis tomt..

Det pekar ut postnumrets mittpunkt, inte annonsörens adress, eftersom man inte anger den när man lägger in annonsen...

Mvh
Fredrik
alain www.bimmerpower.org
25 september 2009 · 3 995 Inlägg

Det har alltid funnit bedragare och tyvärr det kommer alltid att finnas, de vet exakt hur de ska göra och kommer att lura folk lång tid fram över, även om han får semester i fängelse, han kommer att forsätta efter! varför? jo! att lura folk är förmodligen den enda jobb han kan göra.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Daavvee
25 september 2009 · 49 Inlägg

Väldigt tråkigt att man inte kan lita på folk längre.

Volvo S40 "T4" (1998)
gamlingen
25 september 2009 · 5 198 Inlägg

Daavvee skrev:
Väldigt tråkigt att man inte kan lita på folk längre.

verkligen... förr räckte det verkligen med ett handslag..

DasAuto
25 september 2009 · 2 751 Inlägg

Tror nästan jag har sett den bilen. Bor bara några km från Bromölla

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Losgard
21 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Vad jag inte riktigt förstått, hur kan man sälja en bil som man precis köpt, när man inte fått något nytt regisreringsbevis?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
kallabaz
22 oktober 2009 · 362 Inlägg

Visst ska man vara uppmärksam med en bil med kredit, även om det ibland kan fungera bra i alla fall.

Min svärfar köpte nyss en bil med kredit. Säljaren var helt öppen med det, och vid betalningen gick de tillsammans in på banken och med pengarna han köpte bilen för betalades skulden, båda två fick kvitto på detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang