VArför tjänar kvinna mindre

Abeed Pekabow i can see u
25 september 2009 · 644 Inlägg

Jag o min brud diskuterade om varför en kvinna tjäna mindre.
mitt svar va fan vet jag. kanske för svaga män få jobba hårdare.
svagare menar jag inte att boxas , ni fatta vad ja menar:P
hennes svar : ngt med mamma ledighet.

har sökt lite på internet får helatiden olika svar. vart e de riktiga förfan ja blir nyfiken.

Germax
25 september 2009 · 12 086 Inlägg

Kvinnor tjänar mindre för att vissa män vill det.

Har alltid varit så och kommer nog va så ett tag till.
Sverige är ju världens mest jämnställda land (alt andra plats nu) I många andra länder står kärringen fortf vid spisen och tar hand om ungarna medans mannen försörjer.

Senast redigerat av JapMax (25 september 2009)

Xaben
25 september 2009 · 213 Inlägg

rent generellt tjänar ju tjejer mindre än killar sen kan det ju bero på jobb också inte lika många tjejer som är chefer osv kanske. fast iofs tjänar alla på min arbetsplats bättre än mej. å alla har samma förutsättningar halvtidsjobb på natten utan Ob osv får ut 6000:- netto

Turbojesus Flickspanare
25 september 2009 · 728 Inlägg

JapMax skrev:
Kvinnor tjänar mindre för att vissa män vill det.

Har alltid varit så och kommer nog va så ett tag till.
Sverige är ju världens mest jämnställda land (alt andra plats nu) I många andra länder står kärringen fortf vid spisen och tar hand om ungarna medans mannen försörjer.

Ja så har det väl varit i utminnes tider och är helt rätt och riktigt enligt min mening.
Kvinnan tar hand om hushållet och mannen drar in kulorna.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Mortalis VW-nörd?
25 september 2009 · 4 332 Inlägg

Märker inte av detta

torpis Forummoderator
25 september 2009 · 10 576 Inlägg

Man brukar ju säga att kvinnor har 70% av männens lön, och det gnäller dem över, jag fattar inte det... dem har ju sin egen lön också!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 september 2009 · 10 576 Inlägg

Mortalis skrev:
Märker inte av detta

Är du man eller kvinna?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jokke_
25 september 2009 · 453 Inlägg

torpis skrev:
Man brukar ju säga att kvinnor har 70% av männens lön, och det gnäller dem över, jag fattar inte det... dem har ju sin egen lön också!

Asgarv lol

turbo5a Avstängd
25 september 2009 · 424 Inlägg

Kvinnor snor männens pengar ju. "älskling jag behöver ny handväska i alligator skinn" visst, ta du 3 papp i byrålådan puss hej!

team Svineri. Volvos under construction.
FireTraXX DFFL
25 september 2009 · 9 020 Inlägg

Kvinnodominerade yrken är ofta sådana som inte kräver ett skit av dem.
Varför de i chefsposition gör det vet jag inte, kanske för att de är kassa?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
dahboy
25 september 2009 · 1 002 Inlägg

Mortalis skrev:
Märker inte av detta

Inte jag heller..

...
MilleN
25 september 2009 · 9 108 Inlägg

På dom jobben jag haft har det var exakt samma löner, fastän tjejerna ofta inte kunde utföra samma jobb (bilindustri, enklare stationer bemannades ofta av tjejer så det blev värre för oss...)

Min teori angående chefsjobb/löner är att det inte finns lika många högutbildade kvinnliga ~60-talister som det finns män, därav fler män på högre positioner. All heder åt duktiga kvinnor men jag tycker det är konstigt att kvinnor inkvoteras på höga poster trots att dom kanske är mindre sökande till antalet och även saknar samma erfarenhet som män som söker samma tjänst.

Abeed Pekabow i can see u
25 september 2009 · 644 Inlägg

turbo5a skrev:
Kvinnor snor männens pengar ju. "älskling jag behöver ny handväska i alligator skinn" visst, ta du 3 papp i byrålådan puss hej!

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

MilleN
25 september 2009 · 9 108 Inlägg

Abeed skrev:

turbo5a skrev:
Kvinnor snor männens pengar ju. "älskling jag behöver ny handväska i alligator skinn" visst, ta du 3 papp i byrålådan puss hej!

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

Niklas1987 NO
25 september 2009 · 2 182 Inlägg

MilleN skrev:

Abeed skrev:

turbo5a skrev:
Kvinnor snor männens pengar ju. "älskling jag behöver ny handväska i alligator skinn" visst, ta du 3 papp i byrålådan puss hej!

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

700:- spänn för en tröja yikes Då måste den va gjord i guld, eller altenativt va jätteskön å ha på sig

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
FireTraXX DFFL
25 september 2009 · 9 020 Inlägg

Niklas1987 skrev:

MilleN skrev:

Abeed skrev:

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

700:- spänn för en tröja yikes Då måste den va gjord i guld, eller altenativt va jätteskön å ha på sig

Har du någonsin köpt en tröja?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Abeed Pekabow i can see u
25 september 2009 · 644 Inlägg

Niklas1987 skrev:

MilleN skrev:

Abeed skrev:

HAHAHAH fan va sant,  sen har vi killar dyrare kläder tänkte ja på nyss

Nja inte i det stora hela tror jag. För varje 700-kronors tröja män köper så köper nog tjejer i snitt tio toppar på rea för "bara 99 kronor" wink

700:- spänn för en tröja yikes Då måste den va gjord i guld, eller altenativt va jätteskön å ha på sig

vadå guld. fan dem ligger runt 599 o 899 annars får du hämta en från HM för 499 kanske som försvinner i tvättmaskinen.

M103
25 september 2009 · 1 570 Inlägg

För exakt samma jobb man utför ska det ju vara samma stålar man får ut.

Annars beror det kanske på att kvinnor oftare har låglönejobb inom offentlig sektor, typ inom vård, omsorg för att män tycker det är "kärringjobb".  Jag tycker att en person som vårdar mina gamla sjuka föräldrar eller passar mina snoriga ungar ska ha bra betalt. Men det måste väl till påtrycknar på kommuner och sånt. Det är en prioriteringsfråga för hela samhället. Lite svårare att plocka ut löner som man gör inom privata företag.

Germax
25 september 2009 · 12 086 Inlägg

De värsta är ju när tjejer ska promt ge sig in i arbeten situationer som dom fysiskt inte klarar.
Har en polare i lumpen nu, de har några tjejer där och de är helt jävla kassa. Gnäller hela tiden och slöar ner dom andra. Förra veckan fick han bära en av tjejernas packning för att hon hade mensverk. WTF?

Jag är för jämnställda löner, därimot är jag emot helt ogenomtänkta könsfördelningar.

M103
25 september 2009 · 1 570 Inlägg

JapMax skrev:
De värsta är ju när tjejer ska promt ge sig in i arbeten situationer som dom fysiskt inte klarar.
Har en polare i lumpen nu, de har några tjejer där och de är helt jävla kassa. Gnäller hela tiden och slöar ner dom andra. Förra veckan fick han bära en av tjejernas packning för att hon hade mensverk. WTF?

Jag är för jämnställda löner, därimot är jag emot helt ogenomtänkta könsfördelningar.

Nej jag håller med där. Vissa yrken där det krävs mkt styrka och uthållighet för att kunna utföra ett riskabelt uppdrag på ett säkert sätt borde man ju bara rekrytera efter förmåga, inte könskvotera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang