Montera 16v topp på 8v botten VOLVO

SteKa
25 september 2009 · 22 Inlägg

hej.
hur funkar det om man sätter en 16v topp på en 8v botten.
tänkte turbokonvertera min 16 motor nämligen...??
Några tips och ideer.
måste tilllägga att de är 740 glt 16 v motor jag pratar om

Senast redigerat av SteKa (25 september 2009)

blacklin3 Ugglan-racing
25 september 2009 · 362 Inlägg

finns massor med trådar om det här!!!!

How does dust taste sucker??
ander3on
25 september 2009 · 255 Inlägg

Om man ska turbokonvertera en 16v motor måste man väl kompsänka?
Annars om du ska slänga på en 16v topp på en 8v bottendel så behövs andra kolvar med ventilurtag,
Man kan använda 16V kolvar och svara ner dom ca 1,8 mm rätt över ytan vad jag har hört.
Kamrem tar du ifrån Passat diesel (kommer inte ihåg vilken bara)
och sedan spännare från golf 3 diesel.

//Marcus

SteKa
25 september 2009 · 22 Inlägg

ander3on skrev:
Om man ska turbokonvertera en 16v motor måste man väl kompsänka?
Annars om du ska slänga på en 16v topp på en 8v bottendel så behövs andra kolvar med ventilurtag,
Man kan använda 16V kolvar och svara ner dom ca 1,8 mm rätt över ytan vad jag har hört.
Kamrem tar du ifrån Passat diesel (kommer inte ihåg vilken bara)
och sedan spännare från golf 3 diesel.

//Marcus

okay... skulle vara bra att veta vilken passat disel och så där. jag e inte så himla inne på detta.. men varför kan man inte använda orginal kamrem??

OphanWitehall
25 september 2009 · 1 335 Inlägg

Du kan använda 8v kolvrna och fräsa ut spår i dom för ventilerna eller så stoppar du bara i kolvar från en 16v. Har en 16v-topp liggandes fall du inte redan har en wink
du kan inte använda 8v kamremmen för det är en helt annan dragning på 16v och remmen är längre på en 16v

Senast redigerat av OphanWitehall (25 september 2009)

karlsson_6 Volvo Fantast
25 september 2009 · 194 Inlägg

Remmen ska du använda från Opel combo diesel 147 kugg 24mm bred, spännare från golf 1,2 diesel.
Och bygg på en b230 från årsmodell 90 och uppåt. B234 anser jag är bara att slänga. Kolvar tar du från FT/FK, Antingen fräser du ventil urtag eller breddar gropen i kolven.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
SteKa
26 september 2009 · 22 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Remmen ska du använda från Opel combo diesel 147 kugg 24mm bred, spännare från golf 1,2 diesel.
Och bygg på en b230 från årsmodell 90 och uppåt. B234 anser jag är bara att slänga. Kolvar tar du från FT/FK, Antingen fräser du ventil urtag eller breddar gropen i kolven.

årsmodellen på combo?
okay. jag har alltsa en b234 och en b230(kan ej bokstaven här) 2 kompletta motorer. och jag skulle vilja använda mig av mottendelen från en 8 v då min 16v motor gått 49000 mil.. så passar inte remmen ifrån 16v:n då om man bygger den toppen på 8v botten? lika spännaren., för de är nybytt på 16v:n
en till anledning att jag bill bygga så är för min 16v ryker så fruktansvärt när man ger på och de kommer juh ut olja överallt....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang