Basslåde bygge Volvo 740

Addidas
25 september 2009 · 59 Inlägg

Tja

Ska bygga mig min första basslåda och behöver lite tips och ider hur jag ska göra.
Det som ska in är 2 st MDS Classic 10" med MDS CI150 monoblock slutsteg.

Ska ha dom bakom baksättet under hatthyllan, ska man ha bassarna riktade in i kupen eller utåt vilket ger bäst ljud ?

Ska man bygga två enkellåder (en för varje bass)  eller ska man bygga en enda stor och ha en avdelning i mitten av lådan ?

Vad ska man bygga för sorts låda ?

Vad tycker ni ge mig tips och ider om hur jag ska bygga basslådan !

Tack på förhand smile

Drönirettab
25 september 2009 · 21 761 Inlägg

Är det alltså Fanatic Titanium Classic som du har?

Addidas
25 september 2009 · 59 Inlägg

Jo visst det är MDS Fanatic Titanium Classic 10"  som jag har 2 st 10 or.

Senast redigerat av Addidas (25 september 2009)

pwilhelm Hewi
25 september 2009 · 571 Inlägg

Har du skidlucka i bilen?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Addidas
26 september 2009 · 59 Inlägg

pwilhelm skrev:
Har du skidlucka i bilen?

ja

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Gör lådan på 75 liter totalt med 1 st 4" rör som är 13 cm långt, sätt dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar. Avstämningen är beräknad till runt 40 Hz. Lådan är för båda basarna tillsammans, basar och rör är redan inräknade i lådvolymen. smile

Jag har inte testat basarna själv, det är ett teoretiskt förslag.

Addidas
26 september 2009 · 59 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör lådan på 75 liter totalt med 1 st 4" rör som är 13 cm långt, sätt dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar. Avstämningen är beräknad till runt 40 Hz. Lådan är för båda basarna tillsammans, basar och rör är redan inräknade i lådvolymen. smile

Jag har inte testat basarna själv, det är ett teoretiskt förslag.

Ok, ska jag ha bassarna inåt eller utåt ?

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Magneten ska sitta i lådan är det tänkt.

Min tanke är att du vänder lådan så att basarna spelar mot ryggstödet och gör en ram runt hela baffeln som tätar mot ryggstödet, sedan får porten spela ut genom skidluckan. Om du inte vill ha skidluckan nerfälld så kan du dra upp porten genom hatthyllan istället. smile

Ricke W
26 september 2009 · 374 Inlägg

Min låda som jag hade förut hade både basarna och porten mot ryggstödet. Ingen vägg imellan basarna.
Om du bygger en låda som inte är lutad utan med raka sidor så är det enkelt att testa åt vilket håll som den låter bäst.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
PWalliN
27 oktober 2009 · 238 Inlägg

såg tråden och tänkte fråga en sak om basarna, funkar de att driva två sådana i 4 Ohm, med ett MDS GP-800 steg ? tongue

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Drönirettab
27 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Det bör fungera tycker jag, men jag har inte testat basarna eller steget själv. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang