Hjälp mig bygga en volvomotor med 16v topp och turbo till 740

SteKa
28 september 2009 · 22 Inlägg

Hejsan vänner.
Jag är lite nybörjare. Jag ska bygga en volvo motor med 16 v topp. vill ha lite hjälp med delar så att säga.
Jag tänkte använda mig av en b234 topp 16V, blocket ifrån en b230ft/fk 94- pga de oljekylda kolvarna (om jag fattat de rätt), kamremmen ifrån opel combo diesel (147 kugg och 24 mm bred). och spännaren ifrån en golf 1,2 diesel?.

a de är väl startgrunden vad jag har förstått för att få de "bra"

Men de jag behöver hjälp med, för att få ihop motorn och få den startklar. är följandes:

*Spridare (vilken cc och om de ska vara hög ohm eller låg ohm)

*turbo aggregat (storlek, modell)

*sprut (eller går det att använda sig av härva från en 240GL från 88- och spridarmotstånd och 940 turboboxar, eller ska man använda sig av något annat??

*waestgate?

*soppa pump?

*BTR?

Sen åsikter och hjälp om bygget är mycket mycket välkommna då all hjälp behöves.
även tips och förslag om vad som behövs göras är välkommna.

Senast redigerat av SteKa (28 september 2009)

kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

Finns många sådana här trådar men tips 1 ifrån mig är att man inte ska ge sig på detta som nybörjare.

Läs t.ex här så får du lite tips:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=132373

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SteKa
28 september 2009 · 22 Inlägg

kolvas skrev:
Finns många sådana här trådar men tips 1 ifrån mig är att man inte ska ge sig på detta som nybörjare.

Läs t.ex här så får du lite tips:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=132373

jag vill naturligtvis ha hjälp och de är lättare att komma med frågor i egen tråd.

kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

Men då får vi börja från början.

1. Har du byggt någon motor förut?
2. Hur mycket kunskaper har du? Det krävs en hel del och tyvärr så ser jag en del luckor i ditt första inlägg.
3. Vad är din budget?
4. Varför ska du ha en 16V topp?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SteKa
28 september 2009 · 22 Inlägg

kolvas skrev:
Men då får vi börja från början.

1. Har du byggt någon motor förut?
2. Hur mycket kunskaper har du? Det krävs en hel del och tyvärr så ser jag en del luckor i ditt första inlägg.
3. Vad är din budget?
4. Varför ska du ha en 16V topp?

okay. jo jag har byggt motor innan. skruvat rätt så mycket. men inte tagit isär motorer så mycket. men jag är rätt händig om man får säga så. bara man får hjälp med vissa saker och förklaringar så att säga.

min budget är inte skit bra. men jag tänkte ha det som ett vinterprojekt. och köpa in saker då och då så att säga. de är sådant som brukar lösa sig.

och varför jag ska ha en 16v topp. jo för jag har en 740 med 16v motor som gått 49000 mil. den jag har som bild. och vad jag har förstått så är inte heller b234f motorn så bra att bygga på. utan en bra uppsättning är väl de jag skrev i början vad jag har förstått utav de jag har läst..

och jag gillar rätt ordentligt med krut. eller nja jag vill i alla fall ha så det går att drifta på 3:ans växel utan större problem (effektmässigt)

kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

SteKa skrev:

kolvas skrev:
Men då får vi börja från början.

1. Har du byggt någon motor förut?
2. Hur mycket kunskaper har du? Det krävs en hel del och tyvärr så ser jag en del luckor i ditt första inlägg.
3. Vad är din budget?
4. Varför ska du ha en 16V topp?

okay. jo jag har byggt motor innan. skruvat rätt så mycket. men inte tagit isär motorer så mycket. men jag är rätt händig om man får säga så. bara man får hjälp med vissa saker och förklaringar så att säga.

min budget är inte skit bra. men jag tänkte ha det som ett vinterprojekt. och köpa in saker då och då så att säga. de är sådant som brukar lösa sig.

och varför jag ska ha en 16v topp. jo för jag har en 740 med 16v motor som gått 49000 mil. den jag har som bild. och vad jag har förstått så är inte heller b234f motorn så bra att bygga på. utan en bra uppsättning är väl de jag skrev i början vad jag har förstått utav de jag har läst..

och jag gillar rätt ordentligt med krut. eller nja jag vill i alla fall ha så det går att drifta på 3:ans växel utan större problem (effektmässigt)

Jag hade byggt på B234 motorn helt och hållet om jag nu skulle bygga en sådan.
Lättare med kamdrivning och du har rätt oljepump osv.
Den effekt du är ute efter är inga problem att plocka ur en 8v motor.

Tänk också på att du kommer att behöva uppgradera hela drivlinan och det kostar mycket

Läs i den tråden jag länkad till och sök på andra sådana trådar där Sharky har skrivit så förstår du en del till och lär dig en del

Senast redigerat av kolvas (28 september 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SteKa
28 september 2009 · 22 Inlägg

kolvas skrev:

SteKa skrev:

kolvas skrev:
Men då får vi börja från början.

1. Har du byggt någon motor förut?
2. Hur mycket kunskaper har du? Det krävs en hel del och tyvärr så ser jag en del luckor i ditt första inlägg.
3. Vad är din budget?
4. Varför ska du ha en 16V topp?

okay. jo jag har byggt motor innan. skruvat rätt så mycket. men inte tagit isär motorer så mycket. men jag är rätt händig om man får säga så. bara man får hjälp med vissa saker och förklaringar så att säga.

min budget är inte skit bra. men jag tänkte ha det som ett vinterprojekt. och köpa in saker då och då så att säga. de är sådant som brukar lösa sig.

och varför jag ska ha en 16v topp. jo för jag har en 740 med 16v motor som gått 49000 mil. den jag har som bild. och vad jag har förstått så är inte heller b234f motorn så bra att bygga på. utan en bra uppsättning är väl de jag skrev i början vad jag har förstått utav de jag har läst..

och jag gillar rätt ordentligt med krut. eller nja jag vill i alla fall ha så det går att drifta på 3:ans växel utan större problem (effektmässigt)

Jag hade byggt på B234 motorn helt och hållet om jag nu skulle bygga en sådan.
Lättare med kamdrivning och du har rätt oljepump osv.
Den effekt du är ute efter är inga problem att plocka ur en 8v motor.

Tänk också på att du kommer att behöva uppgradera hela drivlinan och det kostar mycket

Läs i den tråden jag länkad till och sök på andra sådana trådar där Sharky har skrivit så förstår du en del till och lär dig en del

uppgradera drivlinan. med och till vad, alltså vad ska man uppgradera till???

och om man söker på den motorn jag har så är den kass tydligen. trycker ur sig olja över allt.

och jag vill juh naturligtvis använda mig av 16v:n då de är en sådan jag har.

men jag vill juh byta lager och skit i motorn och kolvringar och så..

men uppsättningnen jag har överst då. skulle inte den funka och fungera bra. tänkte man kanske kan flytta över oljepumpen, eller???

har juh skrivit där uppe vad jag vill ha hjälp med för olika saker också.

kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

Det går inte att svara på dom frågorna förrän man vet vilken effekt du är ute efter, det är stor skillnad på vilka grejor man ska om man ska ha 300hk eller 500hk.

Gå in och kolla på t.ex Sharkys bil, http://www.garaget.org/?car=3735

Ang. drivlinan så behöver du en riktig koppling & en annan låda, t.ex en förstärkt M90 och en diff i bakaxeln sen tillkommer nya hårdare bussningar överallt osv.

B234 när inte kass att bygga på om man nu ska renovera allt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SteKa
28 september 2009 · 22 Inlägg

kolvas skrev:
Det går inte att svara på dom frågorna förrän man vet vilken effekt du är ute efter, det är stor skillnad på vilka grejor man ska om man ska ha 300hk eller 500hk.

Gå in och kolla på t.ex Sharkys bil, http://www.garaget.org/?car=3735

Ang. drivlinan så behöver du en riktig koppling & en annan låda, t.ex en förstärkt M90 och en diff i bakaxeln sen tillkommer nya hårdare bussningar överallt osv.

B234 när inte kass att bygga på om man nu ska renovera allt.

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

allenalle snickare
28 september 2009 · 612 Inlägg

H-profils atakar,håller bra för trim. updatera drivlinan tex förstärkt m90 låda. de finns mycke trådar om allting o om du vill ha svar så e de bara o sitta o läsa igenom,man lär sig mer då än o sitta o fråga om specifika grejer.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 september 2009 · 6 017 Inlägg

Du är fullt medveten om att du inte kan få en bil nyare än 1975 godkänd med den motorn du tänker bygga?

Jonas
D_Carlsson Bonntrimmare
28 september 2009 · 620 Inlägg

SteKa skrev:

kolvas skrev:
Det går inte att svara på dom frågorna förrän man vet vilken effekt du är ute efter, det är stor skillnad på vilka grejor man ska om man ska ha 300hk eller 500hk.

Gå in och kolla på t.ex Sharkys bil, http://www.garaget.org/?car=3735

Ang. drivlinan så behöver du en riktig koppling & en annan låda, t.ex en förstärkt M90 och en diff i bakaxeln sen tillkommer nya hårdare bussningar överallt osv.

B234 när inte kass att bygga på om man nu ska renovera allt.

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

b234f finns med samma stakar som ft motorn har! annars kan du bara ta och flytta över dom till 16v motorn hur svårt kan det va??? 16v finns också med oljekylning under kolvarna förstår inte vad du har fått ifrån att dom inte gör det. olje pumpen på 16v motorn passar inte på 8v motorn du förstår när du har tittat under huven på din bil.
är det pga den filmen på tuben med 740 in med 16v turbo som sladdar på en rastplats alla tror att man åste köra på "ett gammalt röd block" ???

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
240boy
28 september 2009 · 471 Inlägg

D_Carlsson skrev:

SteKa skrev:

kolvas skrev:
Det går inte att svara på dom frågorna förrän man vet vilken effekt du är ute efter, det är stor skillnad på vilka grejor man ska om man ska ha 300hk eller 500hk.

Gå in och kolla på t.ex Sharkys bil, http://www.garaget.org/?car=3735

Ang. drivlinan så behöver du en riktig koppling & en annan låda, t.ex en förstärkt M90 och en diff i bakaxeln sen tillkommer nya hårdare bussningar överallt osv.

B234 när inte kass att bygga på om man nu ska renovera allt.

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

b234f finns med samma stakar som ft motorn har! annars kan du bara ta och flytta över dom till 16v motorn hur svårt kan det va??? 16v finns också med oljekylning under kolvarna förstår inte vad du har fått ifrån att dom inte gör det. olje pumpen på 16v motorn passar inte på 8v motorn du förstår när du har tittat under huven på din bil.
är det pga den filmen på tuben med 740 in med 16v turbo som sladdar på en rastplats alla tror att man åste köra på "ett gammalt röd block" ???

MVH Daniel

typ och de roliga är ju att den bilen rasade ju typ efter inspelningen xD

Skiiit du nedde ! ;)
kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

SteKa skrev:

kolvas skrev:
Det går inte att svara på dom frågorna förrän man vet vilken effekt du är ute efter, det är stor skillnad på vilka grejor man ska om man ska ha 300hk eller 500hk.

Gå in och kolla på t.ex Sharkys bil, http://www.garaget.org/?car=3735

Ang. drivlinan så behöver du en riktig koppling & en annan låda, t.ex en förstärkt M90 och en diff i bakaxeln sen tillkommer nya hårdare bussningar överallt osv.

B234 när inte kass att bygga på om man nu ska renovera allt.

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

Ska du upp i 400hk så skulle jag iaf. rekommendera h-profil-stakar och då kan du lika gärna fortsätta med B234-blocket och oljekylda kolvar är inte så viktigt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SteKa
29 september 2009 · 22 Inlägg

allenalle skrev:
H-profils atakar,håller bra för trim. updatera drivlinan tex förstärkt m90 låda. de finns mycke trådar om allting o om du vill ha svar så e de bara o sitta o läsa igenom,man lär sig mer då än o sitta o fråga om specifika grejer.

Okay. h-profilsstakar. vart kan jag få tag i sådana? nå tips?

SteKa
29 september 2009 · 22 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Du är fullt medveten om att du inte kan få en bil nyare än 1975 godkänd med den motorn du tänker bygga?

jo då de vet jag mycket väl...

SteKa
29 september 2009 · 22 Inlägg

240boy skrev:

D_Carlsson skrev:

SteKa skrev:

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

b234f finns med samma stakar som ft motorn har! annars kan du bara ta och flytta över dom till 16v motorn hur svårt kan det va??? 16v finns också med oljekylning under kolvarna förstår inte vad du har fått ifrån att dom inte gör det. olje pumpen på 16v motorn passar inte på 8v motorn du förstår när du har tittat under huven på din bil.
är det pga den filmen på tuben med 740 in med 16v turbo som sladdar på en rastplats alla tror att man åste köra på "ett gammalt röd block" ???

MVH Daniel

typ och de roliga är ju att den bilen rasade ju typ efter inspelningen xD

då säger jag såhär. nej de är inte pågrund av den filmen,visst har jag sett den men jag är bara så fruktansvärt turbokåt och drifting kåt så att säga. vill oxå ha en bil som hänger på och som låter lika bra som den går så att säga. vill inte att det ska vråla osså händer de inget- nja ni förstår min point liksom.-

Och har lite funderingar också över blocket på min 16 v då om man ska bygga på den... hur ska man börja då. jo om man byter ut till h-profil stakar (passar dom direkt ner i 16v:N utan modd?) och byter ut lagerna så gott som över allt. och kanske kraftigare kolvar (behövs de???) och kolvringar,oljeringar. passar de bra i cylinderloppen så att säga. nöts inte "cylinderloppen" till lite ovalformat om man kikar uppifrån så att säga när motorn gått nästan 50,000 mil. tänkte med glapp osv. hoppas ni förstår hur jag menar då jag förklarar. för att jag som individ ska förstå mig på hur de funkar så måste jag få ställa frågot och få svar på dem utan att läsa massa trådar. då får jag inte svar på specefikt just mina frågor imellanåt. visst läser jag andra trådar också. men lättast att starta egen.

och hur förstärker man en m90låda?? vilken är m90 lådan. är det den med OD eller e det den med 5pet så att säga?

skulle man även kunna få sig en liten lista över vad man skulle behöva om man skall helrenovera min motor inför turbo konvertering.?

tack på förhand:smile

discokapten Kapten på disco!
29 september 2009 · 1 729 Inlägg

köp en haynessbok, slå upp motorrenovering så har du en steg för steg guide, följ den. hör av dig när du är klar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
SteKa
29 september 2009 · 22 Inlägg

discokapten skrev:
köp en haynessbok, slå upp motorrenovering så har du en steg för steg guide, följ den. hör av dig när du är klar.

ja men jag skall juh byta ut de delar jag behöver på en och samma gång. hälp mig istället..

turbo5a Avstängd
29 september 2009 · 424 Inlägg

240boy skrev:

D_Carlsson skrev:

SteKa skrev:

okay.
ca 400 hk är jag ute efter. utgå i från de då. vill gärna ha hjälp att välja ut prylar så att säga.
och vad behöver man då om man ska renovera hela 16v motorn och turbokonvertera den då?? tänkte på kolvar osv.

sen... gick de att flytta över oljepumpen till en b230ft/fk om man skulle bygga i den. den motorn skulle väl ha starkare stakar och oljekylda kolvar än de andra om jag inte missuppfattat de jag läst.??

b234f finns med samma stakar som ft motorn har! annars kan du bara ta och flytta över dom till 16v motorn hur svårt kan det va??? 16v finns också med oljekylning under kolvarna förstår inte vad du har fått ifrån att dom inte gör det. olje pumpen på 16v motorn passar inte på 8v motorn du förstår när du har tittat under huven på din bil.
är det pga den filmen på tuben med 740 in med 16v turbo som sladdar på en rastplats alla tror att man åste köra på "ett gammalt röd block" ???

MVH Daniel

typ och de roliga är ju att den bilen rasade ju typ efter inspelningen xD

Typ det roliga är att den inte gjorde det.

team Svineri. Volvos under construction.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang