245 GL -88 dör ibland, oregelbundet ??

770_EVOLVE GREASEMONKEY
1 oktober 2009 · 822 Inlägg

Det är så att jag har en 245 GL -88 som dör efter en stunds körning, det jag visste var fel innan jag börja köra med den var bränslepumps relät, så jag böt ut det och sen dröjde det inte länge förens det börja krångla, jag vågar inte fastställa att det är relät igen, men om det skulle vara det, kan det vara nån kortis nånstans som gör så relät krånglar ??
Det är så att när bilen nydligen dött så startar den på startgas i ca 5-10sec sen dör den igen, så det verkar som det är bränsle relaterat ialf, en kompis gissa på tändmodulen, men då borde den inte starta på startgasen tycker jag ..

Fel som jag gissar på:
bränslepump
bränslepumps relät
Dålig bensin

Att tillägga är att bilen varit avställd sen 2006.

Gissningar ??

Senast redigerat av 770_EVOLVE (1 oktober 2009)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
2 oktober 2009 · 822 Inlägg

Ingen som skulle gissa på vad det kan vara ?

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
turboforssen Telge Drifting Team
2 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

går soppa pumpen då? kan lika gärna va hallgivare \ svänghjulsgivare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
2 oktober 2009 · 822 Inlägg

turboforssen skrev:
går soppa pumpen då? kan lika gärna va hallgivare \ svänghjulsgivare

Ok, hur mäter jag på hallgivarn, Ohm eller ?? det om soppa pumpen går eller inte, ska jag testa idag.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
turboforssen Telge Drifting Team
2 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

mm det ska gå att mäta den men kommer inte på hur:(

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Frrla
2 oktober 2009 · 320 Inlägg

om bilen stått länge är det garanterat ärjat på kontakter mm. smörj upp allt du hittar och lite till när du ändå är igång. har fått igång många bilar själv på grund av dålig kontakt lite här och var. givare som ärjat på insidan mm.

Bmw Ownz
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
2 oktober 2009 · 822 Inlägg

Okej efter lite tester nu så vissar det sig att bilen går bra när den är kall, sen när den når arbetstempratur så börjar den krångla (dör/svårstartad som fan).. ?? vad kan det bero på ??

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
vullen Mr White
2 oktober 2009 · 1 072 Inlägg

Kolla upp soppa filtret..Så där höll min på oxå..Efter bytet av filtret så har den gått felfritt.Samt kolla upp alla kablar mm så de inte har ärjat..Kolla flat säkringen oxå som sitter på vänstersidan på insidan av skärmen om de kan ha ärjat där oxå..De styr pumparna om du har 2,4lh

Senast redigerat av Robban 245 (2 oktober 2009)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
kyngas Varvstopparn
2 oktober 2009 · 460 Inlägg

du mäter på kablarna till svänghjulgivarn ...kommer inte ihåg vilka 2 men finns bara 3 så får prova dig fram..ska va ca ca 170-180 ohm kall bil

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
robert___j
2 oktober 2009 · 449 Inlägg

tändmodulen e värme känslig de e därför den sitter monterad med kyl pasta på en aluminium bit  men ja tror de e hallgivarn som börjar ge upp ,,, om den krånglar stängs gnista och bränsle av mvh robert

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 oktober 2009 · 822 Inlägg

Okej, jag ska mäta lite på hallgivaren sen då, sen kollar jag den där säkringen samtidigt.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 oktober 2009 · 822 Inlägg

robert___j skrev:
tändmodulen e värme känslig de e därför den sitter monterad med kyl pasta på en aluminium bit  men ja tror de e hallgivarn som börjar ge upp ,,, om den krånglar stängs gnista och bränsle av mvh robert

Men om hallgivaren dödar gnista och bränsle samtidigt, hur kommer det sig att den tänder på startgas ?

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
racing245
3 oktober 2009 · 144 Inlägg

kolla temp givaren till boxen eller kontakten till den, för funkar den inte får bilen soppa som om det vore 40 minus typ, ja bytte topp nyss och då glömde ja kontakten till den så den vart sur och krångla vid start, tänkte om det kunde vara nån anledning. ? den sitter under insuget med en 2 polig kontakt, närmast torpeden.

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 oktober 2009 · 822 Inlägg

Robban 245 skrev:
Kolla upp soppa filtret..Så där höll min på oxå..Efter bytet av filtret så har den gått felfritt.Samt kolla upp alla kablar mm så de inte har ärjat..Kolla flat säkringen oxå som sitter på vänstersidan på insidan av skärmen om de kan ha ärjat där oxå..De styr pumparna om du har 2,4lh

Dom var det inte, dom var jätte fina.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 oktober 2009 · 822 Inlägg

racing245 skrev:
kolla temp givaren till boxen eller kontakten till den, för funkar den inte får bilen soppa som om det vore 40 minus typ, ja bytte topp nyss och då glömde ja kontakten till den så den vart sur och krångla vid start, tänkte om det kunde vara nån anledning. ? den sitter under insuget med en 2 polig kontakt, närmast torpeden.

Verkar mer som om den inte får bränsle alls.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 oktober 2009 · 822 Inlägg

Jag hittar inte hallgivaren .. vart sitter den placerad, jag gissa på åvansidan av språngkåpan men där verkar det inte sitta något ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
4 oktober 2009 · 822 Inlägg

Alltså jag trodde jag hade LH 2.4, jag e riktigt osäker nu, hittar varken nån hallgivare eller testutaget med blink dioden ..

suck

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
F_Albers
4 oktober 2009 · 44 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Alltså jag trodde jag hade LH 2.4, jag e riktigt osäker nu, hittar varken nån hallgivare eller testutaget med blink dioden ..

suck

Vet inte riktigt hur de är på 240. Men står de inte på boxen som sitter nere vid fötterna på högersidan?

Jimmy_W Volvo 200 Entusiast
4 oktober 2009 · 51 Inlägg

man gick över till 2.4 i slutet på 88 av skatteskäl, har väl med att krav på katalysator kom 89. men om det sitter en box på spolarvätskebehållaren som har en vakumslang till sig så är det 2.2. för med 2.4 sitter det två boxar i bilen istället för en

Volvo V90 (1998)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
4 oktober 2009 · 822 Inlägg

Då har jag en LH 2.2 men har jag då nån hallgivare på det systemet ?? för det sitter ingen bakom toppen på sprängkåpan .. många säger att det är den det är fel på .. men hittar ingen tongue

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang