Får ej extraljusen att funka !

Solstickan
4 oktober 2009 · 9 Inlägg

Tja !

Har köpt 3 stycken bosch big knicks och har lite problem med att koppla in dem.   Kan knappt någonting när det gäller EL/ström/jord/volt/watt/amp.. så behöver lite hjälp.

Kör 3 extraljus på ett dubbelrelä.

Har dragit allt kablage men får som sagt inte allt att funka som det ska göra.

Tror själv att problemet ligger vid 1:an som är utritad på ritningen.


extralysena fortsätter å lysa när jag slår av helljus  och den vänstra Halv/helljus lampan bara glöder svagt.    Vad är fel ??


http://img28.imageshack.us/img28/3549/rel.png

Decibel
4 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Skippa detdär dubbelreläet

Skaffa tre fristående istället, reläet har ju en begränsning vilket gör att du får sämre ljus vid maxlast.

Precis detta som sker när du har två sammankopplade på en "kanal" och andra fristående.

100-150 spänn för tre reläer, utan tvekan bästa lösningen.

Nico-the-kid
4 oktober 2009 · 509 Inlägg

Har du verkligen kopplat in dig på hel-ljuset?
Du har kanske råkat koppla in dig på minus sidan
Vad är det för bil?

M1Get
4 oktober 2009 · 360 Inlägg

Du kan i princip köra på ett vanligt 30A extra ljus relä till alla lyserna. Varför krångla till det med 3 relä'er när ett klarar all belastning?

Räknar vi på att du har 3 extra lysen med 100w lampor i varje: 3 * 100 / 12 (ohm's lag) så kommer dina lampor förbruka: 25A då har du 5A tillgodo.

Vad nu felet är kan vara svårt att sätta fingret på. Kollat så du har jord ordentligt? Fram med multimetern och mät alla kablar smile

Solstickan
4 oktober 2009 · 9 Inlägg

Löste det ! big_smile

Var en jordpunkt som var taskig. Var bara att plocka fram stålborsten och borsta lite.

Volvo 740 gl -89

Tack för svaren !

M1Get
4 oktober 2009 · 360 Inlägg

Solstickan skrev:
Löste det ! big_smile

Var en jordpunkt som var taskig. Var bara att plocka fram stålborsten och borsta lite.

Volvo 740 gl -89

Tack för svaren !

Jo jordfel kan ställa till många konstiga problem smile Skönt att det löste sig!

Velox
4 oktober 2009 · 73 Inlägg

M1Get skrev:
Du kan i princip köra på ett vanligt 30A extra ljus relä till alla lyserna. Varför krångla till det med 3 relä'er när ett klarar all belastning?

Räknar vi på att du har 3 extra lysen med 100w lampor i varje: 3 * 100 / 12 (ohm's lag) så kommer dina lampor förbruka: 25A då har du 5A tillgodo.

Vad nu felet är kan vara svårt att sätta fingret på. Kollat så du har jord ordentligt? Fram med multimetern och mät alla kablar smile

Om man bara kör med 1 relä så brukar de bränna fast i på-läge så man inte får av extraljusen.. Brukar kunna irritera folk. Det är extra vanligt på billiga märken men händer ibland på kvalitetsgrejjer med.

Mr Pipen
6 oktober 2009 · 123 Inlägg

Ursäkta om jag lånar denna tråd.

Men nr 86 ska man ju dra till sladden som går till ljusen för att få bryt funktionen. Hur gör man om man har en knapp som ska bryta ljuset vid sidan av.

Drar man en + kabel från batteriet till strömbrytaren och en sladd från brytaren till relät. Ska nämligen ha så man kan stänga av extraljusen utan att man stänger av orginal.

Har en kabel som går från:
relä - +
relä - -
relä - extraljus
relä - brytare (denna som man ska dra en extra + till brytaren?)

Volvo v40 "2.0T" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
6 oktober 2009 · 735 Inlägg

Mr Pipen skrev:
Ursäkta om jag lånar denna tråd.

Men nr 86 ska man ju dra till sladden som går till ljusen för att få bryt funktionen. Hur gör man om man har en knapp som ska bryta ljuset vid sidan av.

Drar man en + kabel från batteriet till strömbrytaren och en sladd från brytaren till relät. Ska nämligen ha så man kan stänga av extraljusen utan att man stänger av orginal.

Har en kabel som går från:
relä - +
relä - -
relä - extraljus
relä - brytare (denna som man ska dra en extra + till brytaren?)

Sätt strömbrytaren på reläts -kabel.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
patrikke
6 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

MrH skrev:

Mr Pipen skrev:
Ursäkta om jag lånar denna tråd.

Men nr 86 ska man ju dra till sladden som går till ljusen för att få bryt funktionen. Hur gör man om man har en knapp som ska bryta ljuset vid sidan av.

Drar man en + kabel från batteriet till strömbrytaren och en sladd från brytaren till relät. Ska nämligen ha så man kan stänga av extraljusen utan att man stänger av orginal.

Har en kabel som går från:
relä - +
relä - -
relä - extraljus
relä - brytare (denna som man ska dra en extra + till brytaren?)

Sätt strömbrytaren på reläts -kabel.

Till 86, enligt bilden som trådstartaren lagt in.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Mr Pipen
6 oktober 2009 · 123 Inlägg

MrH skrev:

Mr Pipen skrev:
Ursäkta om jag lånar denna tråd.

Men nr 86 ska man ju dra till sladden som går till ljusen för att få bryt funktionen. Hur gör man om man har en knapp som ska bryta ljuset vid sidan av.

Drar man en + kabel från batteriet till strömbrytaren och en sladd från brytaren till relät. Ska nämligen ha så man kan stänga av extraljusen utan att man stänger av orginal.

Har en kabel som går från:
relä - +
relä - -
relä - extraljus
relä - brytare (denna som man ska dra en extra + till brytaren?)

Sätt strömbrytaren på reläts -kabel.

vart ska man då göra med 86? Tänkte om man drog en separat + kabel till brytaren som sitter i kupen. kabel från relä plats 86 går redan till brytaren men måste ju ha nån mer kabel ditt? Då + va?

Hela elen ska skötas separat från bilens elsystem.

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Drönirettab
6 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Det enklaste brukar vara att koppla in strömbrytaren på styrkabeln som går från helljuset, då kan du själv välja ifall extraljusen ska vara tända eller släckta när helljuset är igång. Istället för att styrkabeln går direkt till stift 86 på relät så kopplar du alltså via strömbrytaren och sedan till stift 86. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2009)

Mr Pipen
6 oktober 2009 · 123 Inlägg

du menar att jag tar 87 som går från extraljusen och sätter den på brytaren och från den till 86.

Plats 87 bli då tom om jag fattade dig rätt.

Men det går inte göra som så att jag drar den blåkabeln för att få det att funka med brytaren?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/4560/778483_val9qo.jpg

Senast redigerat av Mr Pipen (6 oktober 2009)

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Drönirettab
7 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Läs gärna om mitt inlägg en gång till, jag pratar inte om stift 87. smile

Kabeln som kommer från helljuset drar du först till strömbrytaren, sedan från strömbrytaren drar du kabel till stift 86. Då kan du stänga av extraljusen fastän helljuset är påslaget. Om du kopplar som på bilden ovanför så kan du iof slå på extraljusen när som helst, men då är du ju också tvungen att slå på dem manuellt varenda gång som du vill att de ska lysa.

Det innebär även att extraljusen kan vara tända när enbart halvljuset är på och det är inte lagligt att använda dem tillsammans med halvljus. smile.

Mr Pipen
7 oktober 2009 · 123 Inlägg

tack för svaret=) men om man har helljus på så kvittar det väl att halvljus bara lyser efter som ingen är framför mig när extraljusen är tända.cool

Volvo v40 "2.0T" (2000)
koberg
13 oktober 2009 · 1 Inlägg

Nukommer en smart fråga till där det står 85 på relät, vad sätter man fö funktion på den????

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
13 oktober 2009 · 228 Inlägg

jord sätter du på 85

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
240bns
14 oktober 2009 · 1 008 Inlägg

Man kan oxå styra relät på minus-sidan,  alltså koppla 86 direkt till helljuset och dra in 85 till knappen och jorda på valfri punkt.
Kan oxå nämnas att det spelar ingen roll vilken av 85 eller 86 man väljer som plus och minus, blir samma funktion endå på manöverspolen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang