Köpråd: Bra/Rolig vinterbil för runt 20-30k

Nocturnal
6 oktober 2009 · 500 Inlägg

Rquired skrev:

Nocturnal skrev:
Ta inte någon BMW E36. Grymt instabila när det är halt (hade en förra vintern)

Då var din bil inte ok, E36 är neutral och mycket stabil vintertid. Antingen det eller så förväxlar du den med E30 (som är lite lätt i aktern).

Nä den är defintivt inte ok som vinterbil. Baken slänger utan kontroll.
Sålänge greppet finns ligger den bra på vägen men såfort det blir halt är det kört.
Och nej jag förväxlar den inte med E30. Men E36 med sexa är grymmt lätt i baken den med.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
IceEyes Varningar: För många..
6 oktober 2009 · 2 552 Inlägg

Mercedes 190 2,6

Hållbara och roliga bilar. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
6 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Nocturnal skrev:

Rquired skrev:

Nocturnal skrev:
Ta inte någon BMW E36. Grymt instabila när det är halt (hade en förra vintern)

Då var din bil inte ok, E36 är neutral och mycket stabil vintertid. Antingen det eller så förväxlar du den med E30 (som är lite lätt i aktern).

Nä den är defintivt inte ok som vinterbil. Baken slänger utan kontroll.
Sålänge greppet finns ligger den bra på vägen men såfort det blir halt är det kört.
Och nej jag förväxlar den inte med E30. Men E36 med sexa är grymmt lätt i baken den med.

E36 har helt neutral 50/50 (eller så gott som, beror lite på motor) viktfördelning. Det har inte E30, därför är den mycket sladdgladare och lättare i baken. Tycker du E36 är en otrevlig bil i halka får du väl tycka det, men jag tror inte det är många som håller med...

På grund av viktfördelningen är det riktigt bra framkomlighet för att vara en 2wd personbil, och den är väldigt lugn och neutral. Den bryter varken ut i rejäl över eller understyrning om man inte pressar den ordentligt heller...

Och eftersom du skriver "baken slänger utan kontroll" kan du antingen inte köra eller så överdriver du, annars skulle det innebära att varenda E36 du möter sladdar vilt. Jag är väldigt säker på att Bmw inte sålt många ex av E36an (som för övrigt är en av Bmws mest sålda modeller) om den varit så nervös...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang