Sänkning av en Audi a4 Avant 1,8TS Quattro -99 (b5)

Pelle89
7 oktober 2009 · 16 Inlägg

Har tänkt att sänka min bil för att jag tycker den ser för hög ut helt enkelt. Vad ska jag köpa? en sänkningssats? Coilovers?

Som jag förstått det så är det bortkastade pengar att bara köpa sänkningsfjädrar för då kommer ändå stötdämparna gå sönder inom en snar framtid. Eller är detta fel?

Kommer bilen gå igenom besiktningen om den är sänkt?

Lite svar på dessa frågor skulle vara snällt smile
Tack på förhand

midas
8 oktober 2009 ·

Har själv precis lagt en order på coilovers, som det kallas, från GE Motorsport till min Audi. Har inte fått dem än så har inget råd att ge hur det blir monterat. Antingen blir det en miss pga billiga prislappen, men GE verkar ha fått ganska ok omdöme ändå från de flesta här.

Tror inte riktigt på endast byta/kapa fjädrar då originaldämparna får nytt område att arbeta på.
Själv ska jag visserligen ändå bara använda bilen för gatbruk, men lade hellre till lite för att få allt bytt.

Ska du åka bilen på vintern så räkna inte med att justeringmuttrarna på coilovers går att rubba efter något år. För att citera GE Motorsport: "Muttern är i el-eloxerad aluminium, och röret är i rostfritt. Så det blir oxid i mellan, med allt vad det innebär...".

Kanske inte var svar på dina frågor, men jag köpte iaf coilovers till min tysk.

Senast redigerat av midas (8 oktober 2009)

Sladdbarnet
9 oktober 2009 · 159 Inlägg

Vet ej vilka fjädrar du kikat på (pris?) men rekommenderar coilovers alla dagar i veckan, finns en mängd fabrikat i alla prisklasser, du finner säkerligen något som passar dina behov odh din plånbok.

Gällande besiktning så är det i stort sett som med allt annat, dvs mycket upp till vilken besiktningsman man får. Genereltt är det dock inget problem så länge bilen inte upför sig som en påse nötter på vägen.

Nissan 200SX S14a "Raidopower Motorsport Drifting" (1998)
racefan
9 oktober 2009 · 1 059 Inlägg

bättre med en bra stötdämpare styp koni,bilstein mm o ett bra sänkfjäder av känt frabrikat än en billig coilover.
har ge på min passat tdi o det funkar på en bruksbil som bara ska se lite låg ut,men inget som ger bättre köregenskaper.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang