Laddproblem ?

Grandios Onelegcharlie
9 maj 2006 · 64 Inlägg

Efter att läst många inlägg om just batteri/generatorproblem här i garaget, har jag fått många bra tips.
Skulle vilja ha ett uttalande om detta som skett i min Chrysler Grand Voager aut -96.
Det uppstod en konstig lukt om bilen,som jag först trodde var något oljeläckage.
Men efter att en morgon kommit ut i garaget kände jag vad doften var eller snarare sagt odören, batterigas var stanken.Så det batt hade väl kokat,för cellerna var helt torra.Men inte någon synlig vätska på batt.Kom bara en blå rök när locken lossades.Till saken hör att bilen är utrustad med elmanövrerad hiss/säte/baklucka bla.Hissen som måste köras först och sen kan jag starta bilen.Så därför är alltid laddaren på,men nu var det dött.
Laddaren är en SEPAB 6A,laddningsspänning 14,4V underhållsspänning 13,8V.
Två batterier ett optima (Nödbatteri) och sen det nya som nu är på plats (Tudor Techstart 75Ah),
det finns en batteriseparering också.Det skall väl vara kopplat enligt konstens alla regler.

Men nu då till frågan, generatorn ger bara 12.5V på tomgång.Ökar minimalt när man ökar till 2000RPM.
Är det för lite ?
Generatorn är en DENSO 75113
4721220 - TN121000-3521  12V Family 90NS .
Family 90NS står det för att det är en 90AMP generator ?

Kanske någon duktig kille kan räta ut detta, bör jag skaffa en ny generator eller räcker ett kolbyte eller ?

Jätte tacksam för lite hjälp

Be carefull out there !
Are you to wild,you allways are on wheels !
Don´t mess with me, i know !
dormen
9 maj 2006 · 14 Inlägg

din underhållsladdare lämnar troligen för hög spänning, därför har batteriet kokat torrt. mät spänningen med ansluten laddare över ett fulladdat batteri, ska ej överstiga 14,4 Volt. din generator lämnar för låg spänning förutsett att batteriet är fulladdat. ska ge 14,2-14,4 Volt

Grandios Onelegcharlie
9 maj 2006 · 64 Inlägg

Ok,tack så jättemycket .

Jag skall kolla detta .

MVH

Be carefull out there !
Are you to wild,you allways are on wheels !
Don´t mess with me, i know !
Drönirettab
9 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Det verkar vara 90A generator till din bil. Kollade på yourex.se som säljer generatorer och det fanns bla 90A till Grand Voyager. De lite nyare modellerna har 160A generator till och med.

Jag vet inte hur din generator är konstruerad men på de flesta generatorer så sitter laddningsregulatorn monterat på utsidan av bakstycket och då är det ganska enkelt att byta den. Du borde inte behöva byta hela generatorn utan det ska vanligtvis räcka med laddningsregulatorn eftersom det är på den som kolen brukar sitta. Man kan ju byta enbart kolen också men då får man löda och greja lite så jag tycker att det är lika bra att byta hela regulatorn, den ska inte kosta mer än någon eller några hundralappar.

Det är kan vara som dormen säger, batteriladdaren kan kanske ladda med för hög spänning så att det är därför som batteriet torrkokade.
Men det beror lite på vilket sorts batteri du hade innan också. De lite enklare batterierna, med upphöjda korkar på cellerna, är inte lika täta som modernare batterier och de har ofta en viss sorts legeringar på cellplattorna som gör att batteriet förlorar mer vätska vid laddning jämfört med moderna batterier. Det innebär att om man ofta har batteriet på laddning med en batteriladdare så bör man kolla och eventuellt efterfylla batterivatten i cellerna med jämna mellanrum trots att laddaren går ner till underhållsladdning.

Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2006)

Grandios Onelegcharlie
10 maj 2006 · 64 Inlägg

Nu har jag mätt upp både med laddaren ikopplad och utan .
Det ger samma utslag, utan underhållsladdaren 13.5V med 13.5V.
Ökar ytterst lite,13.7V om jag ökar till 2000RPM .Kanske det är så att underhållsladdaren inte träder i kraft nu när batteriet är nytt o fräscht.Det sitter ju ett laddrelä mellan laddare o batteri,och en batteriseparerare.


Bör jag åtgärda generatorn tror ni ?

Kanske kan jag få ut den sista volten om en ny laddningsregulator monteras,som Drönirettab säger ?
Men jag tror det är en 120 AMP,har kollat på reservdelsbasen och på de generatorer som de har till 96:orna verkar ha 3521 i slutet av TN-numret.De som har 90AMP 3520.
Min är ju en TN121000-3521 .

Be carefull out there !
Are you to wild,you allways are on wheels !
Don´t mess with me, i know !
dormen
10 maj 2006 · 14 Inlägg

vad ger den vid 3000 rpm?

Drönirettab
10 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Heter laddaren PSC-126 och sitter den monterad i motorutrymmet?

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde pluskabeln från generatorn gå i princip direkt till batteriet och då ska det vara ungefär samma spänning på batteripolerna som på generatorns B+.
Om laddspänningen från generatorn är 13,5V med endast halvljuset på, motorn på mer än 1000 varv och ett fulladdat batteri så tycker jag att det är lite för låg laddspänning. Det kan nog vara lite missvisande att mäta på vanlig tomgång med en automatväxlad bil antar jag, tomgången är väl ganska låg på en sådan bil, men vid ca 2000 varv så brukar ofta generatorn kunna ge maximal spänning.
Mät gärna direkt på generatorns B+ också för att se om det finns spänningsfall på väg till batteriet. Jag tycker att laddspänningen borde vara åtminstone 14 V men helst mer på en fräsch och någorlunda modern generator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang