_-.

Gronlund
8 oktober 2009 · 48 Inlägg

öäplo

Senast redigerat av KobraXx (27 maj 2011)

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
8 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

så vitt jag vet så får man väl köpa bilar åt andra, och att dom står som ägare... sen får ju ägaren låna ut bilen hur mycket dom vill till vem dom vill

Team Insane Racing
N_W V8 de bästa som finns!
8 oktober 2009 · 1 092 Inlägg

Är det ett billån som är låst till bilen så bör de inte gå för då ska den skrivas på dej men är de ett vanligt fritidslån/medlemslån så får du ju göra vad du vill med pengarna.  Nu har jag aldrig tagit en lån men om jag förstått det rätt är de så de funkar smile

Senast redigerat av Niklasw (8 oktober 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
peegee Forummoderator
8 oktober 2009 · 2 924 Inlägg

Rent teoretiskt så beror det bl.a på vilket typ av banklån du väljer...
S.k "Billån" eller "medlemsbillån" går inte...inte heller avbetalnings-finans via någon bilfirma... det är Blanc-lån som gäller...
Men bor du inte på samma adress som din morsa så blir det olagligt ändå.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
NordiC
8 oktober 2009 · 39 Inlägg

Niklasw skrev:
Är det ett billån som är låst till bilen så bör de inte gå för då sak den skrivas på dej men är de ett vanligt fritidslån/medlemslån så får du ju göra vad du vill med pengarna.

Precis! Du får inte låna med bilen som säkerhet. För sedan när du ska försäkra bilen så måste den vara försäkrad på den som har ekonomiskt intresse av bilen.

Thiger_84
8 oktober 2009 · 509 Inlägg

Hondan jag hade förr stod inte på mig men jag hade billån på den.

Rensvinf
8 oktober 2009 · 528 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Hondan jag hade förr stod inte på mig men jag hade billån på den.

Frågan är om att det är värt att riskera ev problem om man faktiskt råkar ut för en olycka och försäkringsbolaget börjar nysta i det? Bor ni på samma adress är det enklare att lura dem, men samtidigt är känns det ändå som ett allt för osäkert kort.  Jag som försäkringsbolag hade ju tyckt det varit något lurt med det om personen som äger lånet för en bil inte äger bilen. Det kanske "går"  men hur många av dem som har denna uppdelning har varit med om en faktisk olycka och förhandlat med försäkringsbolag om ersättning för den bilen?  Tänk på det!   Världen är inte alltid så enkel och välmenande som man kan tro,  det kan vara så att bolagen antingen saknar formella rutiner för att direkt upptäcka sådana bedrägerier, eller helt enkelt inte bryr sig i inväntan på dagen du krockar bilen.
  Köp en bil du har råd med istället för att lura bolagen och i sista ändan alla andra?
(inte riktat mot thigher utan ägaren till tråden)

Senast redigerat av Rensvinf (8 oktober 2009)

Rensvinf
8 oktober 2009 · 528 Inlägg

Någon med faktisk erfarenhet får också gärna säga ifall det ens är möjligt att försäkra en bil man inte står som ägare för?  Står lånet på dig (billån och inte sådant där blanco-lån) så följer ju ägarskap automatiskt med lånet så du kan ju inte skriva bilen på henne utan att hon även blir ägare för lånet. Det finns något som heter försäkrat intresse tydligen och det lilla jag han läsa var att det ska förhindra att man försäkrar något man inte äger.

Sarge
8 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

Rensvinf skrev:
Någon med faktisk erfarenhet får också gärna säga ifall det ens är möjligt att försäkra en bil man inte står som ägare för?  Står lånet på dig (billån och inte sådant där blanco-lån) så följer ju ägarskap automatiskt med lånet så du kan ju inte skriva bilen på henne utan att hon även blir ägare för lånet. Det finns något som heter försäkrat intresse tydligen och det lilla jag han läsa var att det ska förhindra att man försäkrar något man inte äger.

Man kan ha billån på en bil man inte äger, så är fallet för mig. Jag tog lån på min förra bil med farsan som medköpare (iom att jag inte hade någon taxerad inkomst), men har nu bytt bil med honom och skrivit över den belånade bilen utan att lösa lånet. Detta var möjligt pga att Toyota Finans har en regel som säger att ägarbyte kan registreras till medköpare utan att lånet löses. Mer eller mindre specialfall kanske, men jag vill peka på att det går att ha billån på en bil man inte längre äger.

gamlingen
9 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Sarge skrev:

Rensvinf skrev:
Någon med faktisk erfarenhet får också gärna säga ifall det ens är möjligt att försäkra en bil man inte står som ägare för?  Står lånet på dig (billån och inte sådant där blanco-lån) så följer ju ägarskap automatiskt med lånet så du kan ju inte skriva bilen på henne utan att hon även blir ägare för lånet. Det finns något som heter försäkrat intresse tydligen och det lilla jag han läsa var att det ska förhindra att man försäkrar något man inte äger.

Man kan ha billån på en bil man inte äger, så är fallet för mig. Jag tog lån på min förra bil med farsan som medköpare (iom att jag inte hade någon taxerad inkomst), men har nu bytt bil med honom och skrivit över den belånade bilen utan att lösa lånet. Detta var möjligt pga att Toyota Finans har en regel som säger att ägarbyte kan registreras till medköpare utan att lånet löses. Mer eller mindre specialfall kanske, men jag vill peka på att det går att ha billån på en bil man inte längre äger.

http://www.toyota.se/Images/finance_ove … 198683.pdf

Rensvinf
9 oktober 2009 · 528 Inlägg

med andra ord så är det bättre du köper en bil du har råd att försäkra och det verkar även som att det inte går att försäkra en bil man inte står som ägare på (vilket väl är rätt rimligt, för vem om inte ägaren ska ha ut ersättning vid en händelse? Annars kan jag ju försäkra grannens dyrgrip och sedan se till att ngt händer den.)  och eftersom lånet kommer följa med ägaren så får du gott försäkra din egna bil; men det är lugnt, för vi andra betalar surt våra egna räkningar och det tycker jag gott du ska göra med.  Alternativt ta ett blanco-lån och fuska.   Jag kommer bara ogilla att du fuskar,  inte sätta dit dig. smile

MrTobias
9 oktober 2009 · 1 297 Inlägg

Malm3n skrev:
så vitt jag vet så får man väl köpa bilar åt andra, och att dom står som ägare... sen får ju ägaren låna ut bilen hur mycket dom vill till vem dom vill

Då är det inte mycket du vet.

TRYIT Teddan
9 oktober 2009 · 2 495 Inlägg

Istället för att "skenförsäkra" kan man lika gärna ha trafikförsäkring.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
NordiC
9 oktober 2009 · 39 Inlägg

Fredge skrev:
Bara en liten fråga.

Kan försäkringsbolag ens kolla upp vad en personer har för lån/skulder och sånt?
Eller kanske så här, hur mycket får ett försäkringsbolag "luska" i ens persons ekonomi. Får dom kolla kontoutrag osv?

Ja om det är relevant med utredningen. Om du slår ett reg nr i vägtrafikregistret så står det ju direkt om bilen är belånad(bilen som säkerhet) Jag säger som r-ted har du ej råd så ska du trafikförsäkra eller köpa biligare bil smile

mvh

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
9 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

MrTobias skrev:

Malm3n skrev:
så vitt jag vet så får man väl köpa bilar åt andra, och att dom står som ägare... sen får ju ägaren låna ut bilen hur mycket dom vill till vem dom vill

Då är det inte mycket du vet.

nu är det såhär att min mor och far har köpt en bil, och dom lånar ut den till mig hur mycket dom vill. detta är även uppkollat med försäkringsbolaget.

men om du anser att jag inte kan något.. skriv då det exakt ligger till med alla försäkringsbolag osv!

Team Insane Racing
Decibel
9 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Fredge skrev:
Bara en liten fråga.

Kan försäkringsbolag ens kolla upp vad en personer har för lån/skulder och sånt?
Eller kanske så här, hur mycket får ett försäkringsbolag "luska" i ens persons ekonomi. Får dom kolla kontoutrag osv?

Ingen kan kolla vad du gör med banken förutom skatteverket och polisen.
Dom kan inte heller se om du har lån, annat än om fordonet är kreditmarkerat.

Däremot kan de kräva kontoutdrag samt låneförteckning etc. för att reglera en skada t.ex, de får däremot aldrig ut något från banken utan att du tar fram det.

Decibel
9 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

KobraXx skrev:
Tja tänkte höra om någon vet om jag kan stå för lånet/finansieringen på bilen och morsan stå på själva bilen med tanke på hög försäkringom jag själv ska stå för den

tacksam för svar  mvh emil

Om lånet är ett kontantlån eller s.k. medlemslån utan säkerhet så går det.

Men om bilen är säkerheten blir det värre, vägverket/transportstyrelsen säger nog ja, men det är försäkringsbolaget och kreditgivaren som blir kinkiga.

Transportstyrelsens register över fordon är _inget_ ägarregister utan ett brukanderegister (i lagens mening) så rent tekniskt är det inte problem, men regler ställer till det.

Malabar
9 oktober 2009 · 164 Inlägg

Fanns det inte en liknande tråd för ett tag sedan?

I korthet gäller...

Ägare = Försäkringstagare = Huvudsaklig brukare av fordonet.

När det gäller lån till bilen finns det flera olika modeller. I vissa fall kan A ta ett lån, skänka pengarna till B som köper en bil. Om däremot A tar ett lån och köper bilen (står som ägare på köpekontraktet) kan inte bilen försäkras på någon annan än A.

Senast redigerat av Malabar (9 oktober 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Hool
10 oktober 2009 · 1 067 Inlägg

Du kan nog göra så.. MEN vad än försäkringsnasaren säger så kommer de inte betala ut en nickel om det skiter sig.

Lånar du pengar till en bil så kommer försäkringsbolaget att luska fram det om det smäller och du är utan ersättning.   

Kan du inte ha bilen stående på dig så har du ej råd med bilen och du bör köpa dig en billigare bil alternativt jaga runt på ett vettigare bolag alternativt överväga en halförsäkring eller dylikt..


Om du betalar månadskostnaden för bilen med den står på mamma så har mamma inget ekonomiskt intresse i bilen och kan sådeles inte försäkra den..   

Det här är vida diskuterat på olika forum. Sök och du skola finna..   Men du tar en STOR risk att göra på detta viset.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Sarge
10 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

gamlingen skrev:

Sarge skrev:

Rensvinf skrev:
Någon med faktisk erfarenhet får också gärna säga ifall det ens är möjligt att försäkra en bil man inte står som ägare för?  Står lånet på dig (billån och inte sådant där blanco-lån) så följer ju ägarskap automatiskt med lånet så du kan ju inte skriva bilen på henne utan att hon även blir ägare för lånet. Det finns något som heter försäkrat intresse tydligen och det lilla jag han läsa var att det ska förhindra att man försäkrar något man inte äger.

Man kan ha billån på en bil man inte äger, så är fallet för mig. Jag tog lån på min förra bil med farsan som medköpare (iom att jag inte hade någon taxerad inkomst), men har nu bytt bil med honom och skrivit över den belånade bilen utan att lösa lånet. Detta var möjligt pga att Toyota Finans har en regel som säger att ägarbyte kan registreras till medköpare utan att lånet löses. Mer eller mindre specialfall kanske, men jag vill peka på att det går att ha billån på en bil man inte längre äger.

http://www.toyota.se/Images/finance_ove … 198683.pdf

Jag är fullt medveten om den blanketten, men iom att jag sparar pengar på att stå kvar på lånet så ser jag inga problem med det. Nya ägaren betalar fakturan, jag får dra av på skatten varje år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang