Ta reda på om bilen är chippad?

Bi0HaZZarD Speed FMK
9 oktober 2009 · 849 Inlägg

Hejsan!

Köpte min bil nydligen i tro om att inget var rört med den i maskineriet. Eftersom den är sänkt, och jag nydligen märkte att det satt ett sportluftfilter i den börjar jag fundera på om den även är chippad. Finns det något sätt att ta reda på detta? Bilen är en volvo S60 T5 -01.

Mvh Ludde

bear_volvo
9 oktober 2009 · 283 Inlägg

enda sättet är ju att öppna styrboxen och kolla om det står nått speciellt på chippet:)

Bi0HaZZarD Speed FMK
9 oktober 2009 · 849 Inlägg

Chippas verkligen nya bilar som denna på samma sätt då? smile Vet att man kunde göra så på 740/940 men är det inte omprogrammering som görs i dessa bilarna?

azid Det som inte dödar gör ont
9 oktober 2009 · 2 668 Inlägg

kolla vad det är för laddtryck. det kan skvallra om den är chippad... dock vet jag inte var volvon laddar orginal men det kan nog nån annan fylla på med

2slow
JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

Kan va ganska svårt å upptäcka faktiskt. Ibland kan man se det när man läser ut felkoder att man har en felkod som heter mjukvara manipulerad men det e inte alltid.

Dessa bilar "chippas" oftatst genom mjukvarunedladdning via OBD uttaget men det finns fortfarande några som lödar i nytt chip i boxarna dom e dock lätträknade.

Det absolut lättatset sättet att kolla detta borde faktiskt vara att höra med Autotech eller någon annan serös chippare typ BSR. Dom borde kunna klara av att läsa ut å känna igen om det ligger original mjukvara i boxen eller ikke.

Annars kan du åka till Volvo å be dom ladda ner en omladdning på din ECM styrenhet så e du säker på att den inte e chippad längre om den nu va det innan. Detta kostar ett par kronor men du borde klara dig med under tusenlappen iaf.


Offtopic ta å släng sprtluftfiltret åt he-vete dom e inte bra för LMM speciellt inte om dom e n liiiiiten gnutta överoljade.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bi0HaZZarD Speed FMK
9 oktober 2009 · 849 Inlägg

Okej, får låna mig en laddtrycksmätare och testa med någon gång. Någon som vet vad en t5 laddar orginal?

Är den chippad får den förbli det, bara trevligt i sådana fall då jag ändå tänkt göra det själv. BSR finns i min närhet så får väl åka in till dem någon dag och fråga snällt om de kan kolla på det.

OT: Sportfiltret upptäcktes vid en service och togs då också ur av serviceteknikern. Funderade på att sätta tillbaka det eller ett nytt, men efter att ha läst om LMM problemen på dessa bilarna med sportfiltret så tror jag att jag gör bäst i att låta det ligga i sin kartong. haha smile

dulken
9 oktober 2009 · 63 Inlägg

Min s60 t5 är chippad och har ett toppladd på 1,2 bar, vet inte vad den hade original men det borde ju vara mindre än så kan man tycka smile

Bi0HaZZarD Speed FMK
9 oktober 2009 · 849 Inlägg

dulken skrev:
Min s60 t5 är chippad och har ett toppladd på 1,2 bar, vet inte vad den hade original men det borde ju vara mindre än så kan man tycka smile

Tackar tackar! smile Då har jag en liten referens att gå efter.

R-line_chrille Distributionselektriker
9 oktober 2009 · 222 Inlägg

tror de laddar typ 0,7 bar

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang