Problem med växellådan? Abs lampa lyser?

mr_persiano *GULAN*
9 oktober 2009 · 647 Inlägg

Hej:

Är intresserad av en Audi A3 1,8t som gått 16000 och jag var och kollade på den idag.

Problemet med den var att det var rätt hårt när man skulle växla med den.

Det var inga problem att få i växlarna och dem hoppar inte ut men själva växellådan kändes konstig.

När man körde med den gick den jättefint men det var lite motstånd med att få i växlarna bara.

Efter att jag provkörde den och kom tillbaka och luktade vid vänster fram hjul så luktade det lite bränt kopplingslukt.

Det luktade inte jättemycket men lite grann.

Själva kopplingen verkade det inte vara problem med för den tog inte för långt upp och den var rätt mjuk och fin.

En annan grej var att Abs lampan lyste och han hade precis varit på besiktningen och fått den godkänd fast än Abs lampan lyste. Kollar dem inte det på besiktningen? Vad kan problemet vara med Abs lampan för bromsarna tog rätt bra?

Jag undrar om nån här vet vad som kan vara problemet med dem grejerna.

kajc
11 oktober 2009 · 311 Inlägg

Köp en annan bil, om den inte är billig! Inte värt att köpa en bil med problem. Kan vara vadsomhelst... Eller be att han fixar felen först wink

mr_persiano *GULAN*
11 oktober 2009 · 647 Inlägg

Köpte bilen igår....Abs lampan har slocknat nu av sig själv...

men jag har fortfarande inte kommit på vad som är felet med växellådan..

jocke_gronberg
11 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

kopplingsbyte låter väldigt troligt. Rätt bra av en Orginalkoppling att hålla så länge

testa under körning att koppla ur vid körning på 3ans växel sedan lägg varvräknaren på 4000-5500 varv och toksläpp kopplingen bilen ska då ej slira det minsta utan greppa direkt

Senast redigerat av jocke_gronberg (11 oktober 2009)

mr_persiano *GULAN*
15 oktober 2009 · 647 Inlägg

Jag testa och släppa kopplingen i 4000-5000 varv och det var inga problem där den tog rätt bra. Sen efteråt luktade ddet inte så gott.

Kan det ha o göra med oljan i växellådan eller liknande?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang