Ger magnetventil mer effekt?

-steff-
10 oktober 2009 · 100 Inlägg

Har en saab 9000 cse 2,3t -97a som är original! om man slänger på en magnetventil får jag ut mer effekt då?
Mvh

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Decibel
10 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Svårt att tro att du får ut ett enda dugg utan att optimera mjukvaran samtidigt, då det är den som styr trycket.

Xuri One Man Clan
10 oktober 2009 · 4 287 Inlägg

som decibel skriver...om du optimerar programvaran ihop med en magnetventil skulle jag säga att de är möjligt mer bredare register å mer effekt...sänker du laddtrycket med varvet så lär du få en bättre effektkurva.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
KarlZ
10 oktober 2009 · 20 Inlägg

Koppla in magnetventil och byt till en trionic-box från en fulltryckare, så har du gjort fulltryckare av din bil.

Saab 99 T16 (1975)
Saab 900 T16 Cab "US-spec" (1992)
-steff-
10 oktober 2009 · 100 Inlägg

OKej okej! denna trionic-box vart sätter man den och vart kan man få tag på en??

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Jolle87
10 oktober 2009 · 1 585 Inlägg

Har inte 2.3T magnetventil monterad original? har för mig det bara var 2.0 LTT som inte hade magnetventil. Men kan ha fel.

dahboy
11 oktober 2009 · 1 002 Inlägg

2.3T har magnetventil men 2.3ltt har det inte..
samma visa med två liters spisarna..

Antingen så hittar man en ny box på en annan bil på tex. skroten, eller så köper man en på någon trim firma så som tex. speedparts eller nordic..


Och nej. Bara en magnetventil ger ingen mer effekt!

Senast redigerat av dahboy (11 oktober 2009)

...
Germax
11 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

För att förtydliga, en magnetventil är i princip en pysventil, en elektronisk sådan som måste styras av något.
I vanliga fall av styrboxen. Finns stand-alone system (boost-controler) som har samma funktion + att du kan ställa laddet själv.. med viss reservation för att bilens styrbox inte fattar ett skit när bilen laddar gärnet och då stryper motorn.

Senast redigerat av JapMax (11 oktober 2009)

MrLila
11 oktober 2009 · 355 Inlägg

Hej!

Så här ser den ut.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … iler.shtml

Sitter till höger om på kylet om du står framför bilen med huven öppen.



mvh Jonas

Mvh Jonas
-steff-
11 oktober 2009 · 100 Inlägg

Tack för alla svar : ) vart sitter styrboxen då?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
hangman
11 oktober 2009 · 2 174 Inlägg

Tjena, Styrboxen sitter uppe i högra hörnet i motorutrymmet om du står framifrån bilen sett. Under den svarta plasten uppe vid torkarmotorerna, Räcker med att ta bort 2 st små skruvar med strl 8 på skallan till den svarta plasten, sen sitter den fastklämmd hängangdes mot torpedväggen. Bara ta det försiktigt och dra ut den, En del har en jord som sitter 10 cm från boxen med en 10a.

Du måste köpa en chippad box eller en fulltryckar box. Hur mycket hk är du ute och jagar?

Jag körde en italien inport aero box i min, 225 hk Dock måste man ta alla såna boxar till saab och ta bort startspärren.

Jag kan fixa box och vilket chip steg du vill, Maptun steg 1,2 eller 3, Kan även ordna en magnet ventil till just din bil för 2000 kr med box chippad och klar utan startspärr och en magnetventil.

Bara magnet ventilen kostar 1600 kr annars.


Har inte läst så mycket om din bil men steg 2 verkar rimligt, Om du inte har 3 tum från turbon då kan du köra steg 3, Men med orginal downpipe blir detta för varmt. Hör gärna av dig om du har frågor.

Mvh kim

-steff-
11 oktober 2009 · 100 Inlägg

hangman skrev:
Tjena, Styrboxen sitter uppe i högra hörnet i motorutrymmet om du står framifrån bilen sett. Under den svarta plasten uppe vid torkarmotorerna, Räcker med att ta bort 2 st små skruvar med strl 8 på skallan till den svarta plasten, sen sitter den fastklämmd hängangdes mot torpedväggen. Bara ta det försiktigt och dra ut den, En del har en jord som sitter 10 cm från boxen med en 10a.

Du måste köpa en chippad box eller en fulltryckar box. Hur mycket hk är du ute och jagar?

Jag körde en italien inport aero box i min, 225 hk Dock måste man ta alla såna boxar till saab och ta bort startspärren.

Jag kan fixa box och vilket chip steg du vill, Maptun steg 1,2 eller 3, Kan även ordna en magnet ventil till just din bil för 2000 kr med box chippad och klar utan startspärr och en magnetventil.

Bara magnet ventilen kostar 1600 kr annars.


Har inte läst så mycket om din bil men steg 2 verkar rimligt, Om du inte har 3 tum från turbon då kan du köra steg 3, Men med orginal downpipe blir detta för varmt. Hör gärna av dig om du har frågor.

Mvh kim

Shit det låter ju väldigt bra : ) hur mkt ger steg 1 och 2 då?
Mvh

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang