Intensiv körkortsutbildning

Simon_84
11 oktober 2009 · 142 Inlägg

Är det lönt att ta Intensiv körkortsutbildning?

Får man körkortet fortare?

Hur mycket kan det kosta på ett ungefär?

Syyhn Calibra Is The Shit!
11 oktober 2009 · 662 Inlägg

Klart får du körkortet snabbare. Det förutsätter givetviss att du klarar allt på en gång. Så som skrivning o körning. Dock vet jag inte hur mkt de kan kosta. Omkring 10000 skulle jag tippa på. Något under kanske,

/// SyyHn
loow Jävel
11 oktober 2009 · 2 018 Inlägg

lätt värt de smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Sarge
11 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

Simon10 skrev:
Är det lönt att ta Intensiv körkortsutbildning?

Ja, helt klart.

Får man körkortet fortare?

Fortare än om du tar en lektion i veckan i X antal veckor, ja. Jag tog mitt på två veckor.

Hur mycket kan det kosta på ett ungefär?

Min intensivutbildning gick på 21000. Det var en dyr körskola och jag bodde där i drygt två veckor, därav priset. Men runt 10000 om du tar en intensivutbildning på hemorten och inte är rikskass på att framföra ett fordon låter rimligt.

GIR
11 oktober 2009 · 18 Inlägg

Om du har möjlighet att också övningsköra privat så tycker jag nog inte att det är värt det.
Såvida du inte har väldigt bråttom att skaffa körkort så tror jag det är bättre att t.ex. ta 1-2 lektioner i veckan och sen nöta ordentligt med farsan mellan dessa lektioner.
Du får alla bra och "riktiga" tips från körskolan, och körvana från privatkörningen.

Sen tror jag också det kan vara dumt att t.ex. bo i stockholm och sen sticka iväg till någon liten håla och ta körkortet där.. När du väl ska köra hemma sen blir det nog inte särskilt skoj!

Simon_84
11 oktober 2009 · 142 Inlägg

Ja jag ska köra privat.

Har tänkt privatköra minst en månad innan jag går till körskola.

Sanizz
12 oktober 2009 ·

Tycker inte det är värt det. Varför? Kostar mer samt att du kan boka uppkörning o teo samma dag nu. Gör halkbanan i förväg. Övningkör mycket sen är det ju bara att boka så tight det går vid din 18års dag.

Brandis Diktator
12 oktober 2009 · 968 Inlägg

dom jag känner som tagit intesiv körning har alla kuggat på uppkörningen.

men för 10 000 borde du fan klara av att köra vanligt på, det har 40 av mina polare gjort som gick fordon när jag gick där, och deras budget för oss är 10 000 kr.  se bara till att ta lektioner från körskolan, dom livnära sig på att du kommer tillbaka, och låt dom aldrig bestämma lektioner fast du inte vill, det är svinigt av dom som fan, men det är du som är kund och har köpt en tjänst som du kan neka till

Mortalis VW-nörd?
12 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

De där e ju individuellt, för min del tog jag normal körskola och körde privat vid sidan av, mest för att jag fungerar på så vis att man kör, sen bearbetar man hur körningen gick (omedvetet) och sen nästa gång man åker ut har man lärt sig lite från föregående tur osv.
Svårt att förklara, men iaf att jag fungera så att jag lär mig genom att låta de sjunka in emellanåt, så du måste ju se till vad du är för sorts typ.
Klarar du att lära dig saker snabbt, och komma ihåg dom (vilket är ganska viktigt tongue) så kan ju intensivutbildning vara nåt för dig.

Jag tog körkortet på totalt 2 månader utan intensivutbildning och kom betydligt billigare undan än 10 000 t.ex. mest för att man tar det i de tempo som passar ens personlighet. Ville bara påpeka att bara för Kalle Anka säger att han klara intensivutbildningen galant, så betyder de inte att Janne Långben klarar det, trots samma förutsättningar

Simon_84
12 oktober 2009 · 142 Inlägg

Var idag på Länsstyrelsen och hämtade lite papper,och såg att jag måste gå en introduktionsutbildning med den jag ska privatköra med,lästa någonstans att man kan göra det med Transportstyrelsen,stämmer det?

sen måste jag bifoga bilagor,synen vet jag,något mer?jag har inget större handikapp.

Kanske dumma frågor,men jag vill ju skicka med alla papper på en gång.

Rock-Star
12 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

du måste först få körkortstillståndet i handen innan du kan få gå introutb med den du ska privatköra med.

Bjork OEM <3
12 oktober 2009 · 6 957 Inlägg

Jag sj. gick den vanliga vägen, funka finfint smile

Men flickvännen min gick intensivutbildningen, hon tyckte det var skitkul..träffa nya vänner, bra
gemenskap med lärarna. Allt som allt tog hennes körkort drygt 1 månad från det att hon starta intensivkursen (fick ju vänta på skrivningen och uppkörningen)

Tror det gick på 12-13000kr, verkar vara lite lite dyrare på dessa ställen, men det kanske det är värt?

OEM <3
Simon_84
12 oktober 2009 · 142 Inlägg

Man blir lite sugen på intensivutbildningen,är det något alla trafikskolor har?

Någon från Kalmar kanske vet om dom har det där?
tyvärr så kanske man förlorar sin lön om man gör det.

MilleN
13 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Man behöver inte ha körkortstillstånd för att gå handledarutbildningen men visst är det en fördel att ha det klart tidigt. Dock måste man ju även vänta på tillstånd för handledaren också.

Angående intensivutbildning så brukar eleverna helt enkelt bli mer osäkra i trafiken när dom kommer till större städer etc när dom väl har körkort, det är mycket som bara läggs på minnet till uppkörningen och sedan skiter man i det.

Dom flesta trafikskolor kan fixa en intensivutbildning (exkl boende) om man är ute i god tid men jag skulle rekommendera att istället ta 2 lektioner i veckan en period framåt.

Det kanske blir billigare men man blir inte lika säker som om man kör ut det på lite längre tid även om man tar samma antal lektioner. Kan ju även tillägga att man inte får körkortet i handen på 2 veckor som många tror för teoriprov och uppkörning kan man inte boka innan man ens skrivit in eleven på skolan och det brukar som ni vet vara köer. Ingen körskola vill ju riskera att få sämre statistik genom att boka in elever till uppkörning som inte kan köra. Körskolor som koncentrerar sig på intensivutbildningar brukar ha rejält mycket sämre statistik på lyckade uppkörningar.

ToBe www.maniacracing.se
13 oktober 2009 · 494 Inlägg

Simon10 skrev:
Är det lönt att ta Intensiv körkortsutbildning?

Får man körkortet fortare?

Hur mycket kan det kosta på ett ungefär?

jag tog en intensiv kurs och det kosta mig 12000kr och det va fan det sämsta jag har gjort i hela mitt liv kunde har eldat upp pengarna i stället....
Dom lovade körkort på inom två veckor och det va ju bara skit snack från dom.. Så om du ska göra det så LÄS alla "avtal" noga som fan för dom kan inte lova dig körkort på en viss tid....
Och ne jag fick inte något körkort fortare för det utan blev bara ett ex antal tusen fattigare.

Så tänk om lite innan du går en sådan kurs

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang