bilstereo tar mycket ström med fronten borttagen men inte när fronten "sitter på plats" (ny grej på tapeten 2009-11-18)

Frissan
13 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Okej okej, tackar för svaret  smile

Booyakasha!
kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

nu klämmer jag in mig lite här men det är jag som är TS så jag har rätten att klämma in mig mellan wink

var ut och skulle glida till en affär nyss, tomt i batteriet (stereofronten på). då tog jag tillfället i akt och kollade jag upp och försökte minnas några grejjer som ni fråga,
lamporna som lyser när man ska vrida igång och har nyckeln i läge 2 glöder, sen just för nån liten liten stund så lyser dom starkt just när jag ska vrida över till startläget, sen när jag kommer över och startmotorn ska börja snurra så glöder dom lite mindre än när man har nyckeln konstant i läge 2, obs klickar inifrån instrumentbrädan,

volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,




https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/782275_sf544o.jpg
när jag hade laddat upp bilen, mellan den gula stereokabeln och den som är konstant plus, (multimetern står på 12v batt,)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/782276_55ziks.jpg
såhär hade jag multimetern, är ingen elektriker, vet inte om jag hade den rätt,

vid båda mät tillfällen så hade jag slitit isär mellan direkt plus och gula stereokabeln,

mätresultatet när batteriet var urladdat var 694 med stereofront på och 688 med stereofront av, och som sagt 8v på batteripolerna,
och vid laddat läge så stod den på 11.01 kanske,

daniz
13 oktober 2009 · 51 Inlägg

Låter som att det varit en slump om du haft fronten på eller inte. Antingen ligger nånting och drar ström eller så är batteriet slut? Börjar ju bli kallt ute nu och det gillar inte batterier så vitt jag vet. Är det påväg att ge upp så kanske kylan var det som tog sista kraften ur det?

Är batteriet gammalt?

Ett klassiskt fel måste ju vara när strömbrytaren til lampan i handsfacket slutar funka. Då lyser lampan därinne trots att man stängt det och laddar ur batteriet. smile

Men de finns ju en miljon andra grejjer som kan ligga och dra när bilen är avstängd.

Senast redigerat av daniz (13 oktober 2009)

gamlingen
13 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

prova ett annat batteri helt enkelt..

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

daniz skrev:
Låter som att det varit en slump om du haft fronten på eller inte. Antingen ligger nånting och drar ström eller så är batteriet slut? Börjar ju bli kallt ute nu och det gillar inte batterier så vitt jag vet. Är det påväg att ge upp så kanske kylan var det som tog sista kraften ur det?

Är batteriet gammalt?

nä, 2 år kanske. jag har då skött om de, det är frächt, jag har spelat 6h med bilen avslagen (givetvis underhålladdat det under tiden med den minsta ctek laddaren och alla steg och allt avslaget på kanske 95% volym när det låter bra), batteriet är frächt

gamlingen
13 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Ett batteri kan gå sönder. jag hade ett batteri,, 1 år gammalt,, normal användning.. MEN det vart kortis i celler, så ibland fungera ddet kanon och ibland inte alls,,, så jag provade ett annat.. fungera kanon.

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

gamlingen skrev:
Ett batteri kan gå sönder. jag hade ett batteri,, 1 år gammalt,, normal användning.. MEN det vart kortis i celler, så ibland fungera ddet kanon och ibland inte alls,,, så jag provade ett annat.. fungera kanon.

jag kan GARANTERA att det är inget fel på batteriet smile

jimmyostrom
13 oktober 2009 · 560 Inlägg

Har kanske missat om du skrivet detta, men har du stereon kopplad på tändningen? Annars testa detta.


kalle_kalle skrev:

gamlingen skrev:
Ett batteri kan gå sönder. jag hade ett batteri,, 1 år gammalt,, normal användning.. MEN det vart kortis i celler, så ibland fungera ddet kanon och ibland inte alls,,, så jag provade ett annat.. fungera kanon.

jag kan GARANTERA att det är inget fel på batteriet smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Har kanske missat om du skrivet detta, men har du stereon kopplad på tändningen? Annars testa detta.


kalle_kalle skrev:

gamlingen skrev:
Ett batteri kan gå sönder. jag hade ett batteri,, 1 år gammalt,, normal användning.. MEN det vart kortis i celler, så ibland fungera ddet kanon och ibland inte alls,,, så jag provade ett annat.. fungera kanon.

jag kan GARANTERA att det är inget fel på batteriet smile

aa jag har kopplat så stereon stänger av sig när man vrider av tändningen, och den gula en kabel direkt till stereon (2.5mm2 ren koppar)

jimmyostrom
13 oktober 2009 · 560 Inlägg

Okej då är jag med, då är det inte det som var felet.

kalle_kalle skrev:

jimmyostrom skrev:
Har kanske missat om du skrivet detta, men har du stereon kopplad på tändningen? Annars testa detta.


kalle_kalle skrev:

jag kan GARANTERA att det är inget fel på batteriet smile

aa jag har kopplat så stereon stänger av sig när man vrider av tändningen, och den gula en kabel direkt till stereon (2.5mm2 ren koppar)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
daniz
13 oktober 2009 · 51 Inlägg

Ett full-laddat batteri bör väll lämna mer än 11.01 volt? De bör väll ligga över 12 volt? Kanske 12.7 eller något?

Hur kan du garantera att det inte är något fel på batteriet? Även om du har skött det så finns det ju måndagsexemplar. Har du kollat vätske-nivån i batteriet? Eller är det ett slutet batteri?

Du kan ju läsa lite om blybatterier här t.ex.

http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Testa att låta batteriet stå och ladda riktigt länge typ minst 24h. Då brukar man ju kunna sparka liv batterier som mår dåligt smile

Senast redigerat av daniz (13 oktober 2009)

gamlingen
13 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

kalle_kalle skrev:

gamlingen skrev:
Ett batteri kan gå sönder. jag hade ett batteri,, 1 år gammalt,, normal användning.. MEN det vart kortis i celler, så ibland fungera ddet kanon och ibland inte alls,,, så jag provade ett annat.. fungera kanon.

jag kan GARANTERA att det är inget fel på batteriet smile

Trodde jag oxå.. de till och med testade batteriet på  verkstan och sa att batt, va sjysst

Drönirettab
13 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,

Hade du multimeterns minusmätsladd kopplad till "mA" vid båda mätningarna?

Då blir inte mätningarna rätt, minusmätsladden ska alltid sitta i "COM" oavsett vilken sorts mätning man gör. Det är bara plusmätsladden som ska flyttas till olika uttag beroende på vad man ska mäta. smile

kalle_kalle skrev:
mätresultatet när batteriet var urladdat var 694 med stereofront på och 688 med stereofront av, och som sagt 8v på batteripolerna,
och vid laddat läge så stod den på 11.01 kanske,

Som sagt, ifall du hade minusmätsladden ansluten till "mA" så blir inte mätningen rätt. Gör om mätningarna och sätt minussladden i "COM". smile

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,

Hade du multimeterns minusmätsladd kopplad till "mA" vid båda mätningarna?

Då blir inte mätningarna rätt, minusmätsladden ska alltid sitta i "COM" oavsett vilken sorts mätning man gör. Det är bara plusmätsladden som ska flyttas till olika uttag beroende på vad man ska mäta. smile

kalle_kalle skrev:
mätresultatet när batteriet var urladdat var 694 med stereofront på och 688 med stereofront av, och som sagt 8v på batteripolerna,
och vid laddat läge så stod den på 11.01 kanske,

Som sagt, ifall du hade minusmätsladden ansluten till "mA" så blir inte mätningen rätt. Gör om mätningarna och sätt minussladden i "COM". smile

hahahaha okej tongue får väl gå ut igen tongue
dvs jag hade dom i mA och inte COM

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

daniz skrev:
Ett full-laddat batteri bör väll lämna mer än 11.01 volt? De bör väll ligga över 12 volt? Kanske 12.7 eller något?

Hur kan du garantera att det inte är något fel på batteriet? Även om du har skött det så finns det ju måndagsexemplar. Har du kollat vätske-nivån i batteriet? Eller är det ett slutet batteri?

Du kan ju läsa lite om blybatterier här t.ex.

http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Testa att låta batteriet stå och ladda riktigt länge typ minst 24h. Då brukar man ju kunna sparka liv batterier som mår dåligt smile

jag har mätt upp vilospänningen för någon vecka sen, minns inte vad de var exakt (stod kanske 35h eller nåt sånt), var kanske 13.0 eller liknande, blev då inte missnöjd iaf för de hade jag kommit ihåg.

Drönirettab
13 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
dvs jag hade dom i mA och inte COM

Okej, lite trist att behöva mäta om igen förstås. smile

På en multimeter, eller annan mätare med "COM", så innebär det uttaget att man alltid ska sätta minusmätsladden. COM står för "common" och betyder i detta fall ungefär "jord" (minus) kan man säga. I de andra uttagen, dvs "mA" och "V/Ohm", ska alltid plussladden sättas. smile

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,

Hade du multimeterns minusmätsladd kopplad till "mA" vid båda mätningarna?

Då blir inte mätningarna rätt, minusmätsladden ska alltid sitta i "COM" oavsett vilken sorts mätning man gör. Det är bara plusmätsladden som ska flyttas till olika uttag beroende på vad man ska mäta. smile

kalle_kalle skrev:
mätresultatet när batteriet var urladdat var 694 med stereofront på och 688 med stereofront av, och som sagt 8v på batteripolerna,
och vid laddat läge så stod den på 11.01 kanske,

Som sagt, ifall du hade minusmätsladden ansluten till "mA" så blir inte mätningen rätt. Gör om mätningarna och sätt minussladden i "COM". smile

kollade nu, batteriet låg på 12.7 och mellan direktplus och gula sladden låg spänningen på 11.22
vad berättar de??

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
dvs jag hade dom i mA och inte COM

Okej, lite trist att behöva mäta om igen förstås. smile

På en multimeter, eller annan mätare med "COM", så innebär det uttaget att man alltid ska sätta minusmätsladden. COM står för "common" och betyder i detta fall ungefär "jord" (minus) kan man säga. I de andra uttagen, dvs "mA" och "V/Ohm", ska alltid plussladden sättas. smile

okej smile vad betyder mA och V/Ohm??
V/Ohm gissar jag på Volt / motstånd i växelström, rätt eller fel? smile

Drönirettab
13 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
kollade nu, batteriet låg på 12.7 och mellan direktplus och gula sladden låg spänningen på 11.22

12,7 Vsåg ju betydligt bättre ut, helt klart. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med det andra.

Mätte du spänningen först på direktplus och sedan på den gula?

kalle_kalle skrev:
okej smile vad betyder mA och V/Ohm??
V/Ohm gissar jag på Volt / motstånd i växelström, rätt eller fel? smile

Ohm är motstånd, men det gäller likströmsmotstånd. Med en multimeter kan man bara mäta likströmsmotstånd (resistans), inte växelströmsmotstånd (impedans). smile

mA är "milliampere", dvs det uttaget används bara när man ska mäta små strömmar (inte flera ampere alltså). När man vill mäta större strömmar, tex 5 A eller liknande, så brukar det finnas ett speciellt mätuttag som ofta tål 10/20 A beroende på mätare. Din mätare verkar inte ha något sånt uttag vad jag kan se iaf.

Jiimpa
13 oktober 2009 · 767 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,

Hade du multimeterns minusmätsladd kopplad till "mA" vid båda mätningarna?

Då blir inte mätningarna rätt, minusmätsladden ska alltid sitta i "COM" oavsett vilken sorts mätning man gör. Det är bara plusmätsladden som ska flyttas till olika uttag beroende på vad man ska mäta. smile

kalle_kalle skrev:
mätresultatet när batteriet var urladdat var 694 med stereofront på och 688 med stereofront av, och som sagt 8v på batteripolerna,
och vid laddat läge så stod den på 11.01 kanske,

Som sagt, ifall du hade minusmätsladden ansluten till "mA" så blir inte mätningen rätt. Gör om mätningarna och sätt minussladden i "COM". smile

kollade nu, batteriet låg på 12.7 och mellan direktplus och gula sladden låg spänningen på 11.22
vad berättar de??

Att du har ett stort spänningsfall till stereon yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang