bilstereo tar mycket ström med fronten borttagen men inte när fronten "sitter på plats" (ny grej på tapeten 2009-11-18)

brrr
13 oktober 2009 · 63 Inlägg

Låter som jord fel. byt ut jord kabel mellan karrossen och batteriet. Jag kan ha fel fast den kostar inte så mycket heller.

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Jiimpa skrev:

kalle_kalle skrev:

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
volt antal mellan polerna är, ca, 8v urladdat,

Hade du multimeterns minusmätsladd kopplad till "mA" vid båda mätningarna?

Då blir inte mätningarna rätt, minusmätsladden ska alltid sitta i "COM" oavsett vilken sorts mätning man gör. Det är bara plusmätsladden som ska flyttas till olika uttag beroende på vad man ska mäta. smile


Som sagt, ifall du hade minusmätsladden ansluten till "mA" så blir inte mätningen rätt. Gör om mätningarna och sätt minussladden i "COM". smile

kollade nu, batteriet låg på 12.7 och mellan direktplus och gula sladden låg spänningen på 11.22
vad berättar de??

Att du har ett stort spänningsfall till stereon yikes

nä jag har inte dålig jord till stereon, det var inte det jag mätte wink jag mätte mellan direktplus och gula på stereon, i serie alltså, dvs direktplus från batteriet -> multimeter -> gula kabeln till stereon

kalle_kalle
13 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
kollade nu, batteriet låg på 12.7 och mellan direktplus och gula sladden låg spänningen på 11.22

12,7 Vsåg ju betydligt bättre ut, helt klart. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med det andra.

Mätte du spänningen först på direktplus och sedan på den gula?

jag vet snart inte ens vad jag gör xD jag har tänkt mäta hur mycket ström stereon tar, kort förklarat, om det är den som stäl ström från batteriet

detdär med 8V var när jag mätte när strömen var slut. 

Drönirettab skrev:
Ohm är motstånd, men det gäller likströmsmotstånd. Med en multimeter kan man bara mäta likströmsmotstånd (resistans), inte växelströmsmotstånd (impedans). smile

mA är "milliampere", dvs det uttaget används bara när man ska mäta små strömmar (inte flera ampere alltså). När man vill mäta större strömmar, tex 5 A eller liknande, så brukar det finnas ett speciellt mätuttag som ofta tål 10/20 A beroende på mätare. Din mätare verkar inte ha något sånt uttag vad jag kan se iaf.

okej okej big_smile ja man lär sig nåt nytt varje dag wink

jocke_gronberg
13 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

mA kan du använda i bilen med men då måste allt vara avstängt,

Ta bort pluskabelen koppla mätaren i serie med pluskabelen och då ska tändningslåset samt allt annat vara avstängt. Sedan så ser du vad som drar ström genom att rycka säkringar

Chansen är liten att ifall allt är avstängt att du ska komma upp i så höga förbrukningar så som A

Senast redigerat av jocke_gronberg (13 oktober 2009)

Drönirettab
13 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
jag vet snart inte ens vad jag gör xD jag har tänkt mäta hur mycket ström stereon tar, kort förklarat, om det är den som stäl ström från batteriet

Aha, på så sätt. smile

Vart satte du plusmätsladden i multimetern när du mättet det där, satte du den i "mA"?

jocke_gronberg
13 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Du måste ha mätaren i serie för att kunna mäta mA. Alltså strömmen måste gå igenom multimetern

daniz
14 oktober 2009 · 51 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
mA kan du använda i bilen med men då måste allt vara avstängt,

Ta bort pluskabelen koppla mätaren i serie med pluskabelen och då ska tändningslåset samt allt annat vara avstängt. Sedan så ser du vad som drar ström genom att rycka säkringar

Chansen är liten att ifall allt är avstängt att du ska komma upp i så höga förbrukningar så som A

Tycker det där lät som ett bra sätt att felsöka. Då borde de vara ganska lätt att hitta vad som drar när bilen är avstängd.

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
jag vet snart inte ens vad jag gör xD jag har tänkt mäta hur mycket ström stereon tar, kort förklarat, om det är den som stäl ström från batteriet

Aha, på så sätt. smile

Vart satte du plusmätsladden i multimetern när du mättet det där, satte du den i "mA"?

nä mätte i 12V och hade den nog i batt,
slet isär direktplus och gul. kopplade så strömmen gick genom multimetern.
har ringt ljudshopen, dom skulle kolla upp vad fan i morgon, kommer med vad det kan vara i morgon.

jocke_gronberg
14 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

daniz skrev:

jocke_gronberg skrev:
mA kan du använda i bilen med men då måste allt vara avstängt,

Ta bort pluskabelen koppla mätaren i serie med pluskabelen och då ska tändningslåset samt allt annat vara avstängt. Sedan så ser du vad som drar ström genom att rycka säkringar

Chansen är liten att ifall allt är avstängt att du ska komma upp i så höga förbrukningar så som A

Tycker det där lät som ett bra sätt att felsöka. Då borde de vara ganska lätt att hitta vad som drar när bilen är avstängd.

Det är det bästa sättet

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

vad borde stereon ta i Ampere när stereon är avslagen??

jocke_gronberg
14 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

då det bara är en diod som lyser så är det mycket lite. Har varit med om på några bilar att bagage belysningen lös hela tiden och därav så gick inte bilen att starta dagen efter

Senast redigerat av jocke_gronberg (14 oktober 2009)

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

nu har jag varit ut och mätt IGEN.

har jag haft multimetern rätt nu då? tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/782840_jpulvm.jpg
har jag haft multimetern rätt för att mäta hur mycket ström en stereo tar avslagen?

för att vara på säkra sidan.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/782841_pg9ez5.jpg
bara för att vara på säkra sidan.

direktplus -> multimeterns röda sladd -> gula kabeln till stereon,

mätresultat.
023 med stereofronten på.
023 med stereofronten av och när lampan pulserar (som den ska göra) 055

om det då är 0.023 eller 0.23 eller 02.3A vet jag inte.

när jag nu satt ihop allt så tänkte jag testa batteriet, spelade i 2 min på hög volym 20 av 35.  bilen avslagen. slutsteg och allt igång, obs, bara ett orginalbatteri. (mätade aldrig över batteripolerna).

stereo = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456986 (Kenwood KDC-BT8044UY) är det som det ska??

jocke_gronberg
14 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

1000mA = 1A

Alltså 0,023A så att radion skulle vara boven till att batteriet blir dött kan du hoppa över

Mät nu genom pluskabelen till batteriet istället och kolla värdet där

Senast redigerat av jocke_gronberg (14 oktober 2009)

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
1000mA = 1A

Alltså 0,023A så att radion skulle vara boven till att batteriet blir dött kan du hoppa över

Mät nu genom pluskabelen till batteriet istället och kolla värdet där

okej okej. ja det håller jag med om. då kan det inte vara stereon.

har mätt vad hela bilen tar
(12.88V låg vilospänningen på... det kan väl inte vara det då som gör att jag är utan ström vissa dagar?? wink)
0.064A tar hela bilen, det kan väl inte vara så farligt??

Senast redigerat av kalle_kalle (15 oktober 2009)

Drönirettab
14 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Håller med, 23 mA drar inte ur batteriet på så kort tid. Nu drar ju stereon visserligen 55 mA när du plockar bort fronten, men det skulle ändå teoretiskt behövas 1000 timmar innan ett 55 Ah batteri blir urdraget (ner till 10,5 V) och det är ju lite längre tid än dina 10-12 timmar. wink

Även när vi räknar med att batteriet bara har kvar hälften av sin ursprungliga kapacitet så tar det ändå 500 timmar för att ladda ur batteriet, så den möjligheten sprack också.

Gör som jocke_gronberg föreslår, mät på batterikabeln, då får du med all strömförbrukning i hela bilen. Men kom ihåg att stänga av alla saker med tanke på att din multimeter inte verkar kunna mäta så stora strömmar.

Visar det sig att det inte drar så mycket ström när du mäter på batterikabeln, då kan du prova att lämna bilen i tex 10-12 timmar med stereofronten bortplockad och göra kontrollmätning av batterispänningen varannan timme.

När det har gått 10-12 timmar så mäter du batterispänningen först, sedan startar du motorn och ser vad som händer. Samtidigt som du startar motorn så mäter du batterispänningen för att se hur mycket spänningen sjunker på själva polerna. Kan vara bra att ha en medhjälpare vid den mätningen. smile

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Håller med, 23 mA drar inte ur batteriet på så kort tid. Nu drar ju stereon visserligen 55 mA när du plockar bort fronten, men det skulle ändå teoretiskt behövas 1000 timmar innan ett 55 Ah batteri blir urdraget (ner till 10,5 V) och det är ju lite längre tid än dina 10-12 timmar. wink

Även när vi räknar med att batteriet bara har kvar hälften av sin ursprungliga kapacitet så tar det ändå 500 timmar för att ladda ur batteriet, så den möjligheten sprack också.

Gör som jocke_gronberg föreslår, mät på batterikabeln, då får du med all strömförbrukning i hela bilen. Men kom ihåg att stänga av alla saker med tanke på att din multimeter inte verkar kunna mäta så stora strömmar.

Visar det sig att det inte drar så mycket ström när du mäter på batterikabeln, då kan du prova att lämna bilen i tex 10-12 timmar med stereofronten bortplockad och göra kontrollmätning av batterispänningen varannan timme.

När det har gått 10-12 timmar så mäter du batterispänningen först, sedan startar du motorn och ser vad som händer. Samtidigt som du startar motorn så mäter du batterispänningen för att se hur mycket spänningen sjunker på själva polerna. Kan vara bra att ha en medhjälpare vid den mätningen. smile

mm... förstår precis vad du menar. MEN (obs, MEN) det är ju bara ibland den tar ström. inte jämt. kan ju vara så att jag mäter vid ett tillfälle att den INTE tar ström.
men ska ta och mäta få se.

Drönirettab
14 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
MEN (obs, MEN) det är ju bara ibland den tar ström. inte jämt.

Jo, sånt är jobbigt. Bättre att felet alltid finns där. hmm

kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
MEN (obs, MEN) det är ju bara ibland den tar ström. inte jämt.

Jo, sånt är jobbigt. Bättre att felet alltid finns där. hmm

mm. lättare att kolla upp då,
ska kolla i morgon på morgon vad det står på, dock laddar jag nu, ska jag ta bort laddaren?

Drönirettab
14 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, du kan plocka bort laddaren nu så hinner batteriet förhoppningsvis ner till sin vilospänning i morgon när du mäter. smile

dbjanoz
14 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
MEN (obs, MEN) det är ju bara ibland den tar ström. inte jämt.

Jo, sånt är jobbigt. Bättre att felet alltid finns där. hmm

mm. lättare att kolla upp då,
ska kolla i morgon på morgon vad det står på, dock laddar jag nu, ska jag ta bort laddaren?

Gör mätningen ström mätningen mellan generator och batteri på + sidan istället för stereon. Jag skulle tro att diod bryggan i generatorn är defekt. Har du en enda diod som är kortsluten i diodplattan så ligger generatorns lindningar inkopplade hela tiden och drar ur ett vanligt batteri några timmar.

Du bör ha endast mA även där. Börja mät med hela A ifall du har en defekt diod brygga.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang