Mac vs. Pc/Windows

xXchamXx94 Studerande
14 oktober 2009 · 727 Inlägg

Hejsan,
Vi snackade idag i skolan om mellan mac och windows. Sj så har jag en pc/windows och jag tkr om det eftersom att det finns väldigt mkt spel, många windows användare och sånt.

Men vad tycker ni om mellan Mac och Pc/windows?
För- och nackdel, och sånt.

// =xXchamXx94= cool

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
Mortalis VW-nörd?
14 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Jag är för PC, kanske Windows inte är det bästa operativet för servrar osv, men fortfarande för arbetsstationer, och det är väl de vi pratar om, för gemene man helt enkelt.

Mac ogillar jag därför att det är så oerhört stängt i jämfört med en PC, du kan inte mixtra runt i operativet lika mkt, Apple vet bäst.
Sen är det ju att du kan inte hålla på att bygga en egen Macintosh- dator med delar du har över, utan de e Apple som vet bäst.
Samtidigt ska detta bidra till ökad stabilitet, eftersom det bara finns x antal konfigurationer att skriva drivrutiner för osv, men det är ju Apple som bestämt vad som är bäst, eftersom Apple vet bäst.
Apple tar hutlöst betalt för sina tillbehör, som kostar hälften till PC, men Apple vet bäst.
Prestandan i PC datorer är ofta mil före Apple mot vad du betalar för, men Apples coola design (inga linjer och allt är vitt, tydligen skithäftigt) betalar du gott för, samt att det är ett äpple på datorn.
Programutbudet är större till PC än Apple generellt, dock finns ju Apple Store, program som Apple tycker är bäst....

Ja du ser nog va ja föredrar

Brandis Diktator
14 oktober 2009 · 968 Inlägg

Mortalis är du insatt i mac världen va?

först och främst så är mac minst lika enkelt att hålla på med att modifiera och mixtra med som vilken PC som helst.. jag sitter just nu med min macbook i windows xp och skriver detta, värkar inte vara så allt för svårt? har även ubuntu på denna dator... ska du hålla på med media och kraftfulla program så är apple att föredra eftersom platformen inte öppnar onödiga program som ligger och väntar i väntläge som i windows, som drar massa power i onödan.

visst så kostar datorn en jävla massa i inköps pris, men du har ju garantier som fan hos Apple, det är lättare för dom och för dig att hitta felet eftersom dom tillvärkar bara viss antal datorer.

och ja, man kan ha snowleopard/leopard på vanliga datorer också, dock krävs det lite pillande i källarn. även program finns överallt till mac som inte apple lägger ut på sin apple store, det dom gör där är ju enbart att visa och erbjuda program så folk slipper leta som en galning, plus är dom kontrollerade så dom funkar med din hårdvara.

vad jag vet finns det 1 virus att vara rädd för inom mac världen, detta är dock tilltäppt sedan några månader tillbaka... jag kan tyvärr inte skriva hur många virus till windows det finns, för det gör nog ingen.

spel då? ja, ska jag lira spel så använder jag "bootcamp" som följer med på leopard skivan, som gör att jag kan starta om datorn med min windows partition, även apple har utvecklat allt som behövs för att få datorn funka i windows perfekt.


så vad kan jag göra med min macbook som inte en pc användare kan göra.. låt mig se... jag kan köra alla operativ system som en vanlig pc kan, och apples egna... ouch

Mortalis VW-nörd?
14 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Tog ju bara 20 år för mac att tillåta andra operativ än deras egna...toppen

apple's garantier ger jag inte ett skit för, får du en repa på din ipod t.ex. och lämnar in den för någon rep så hävdar apple att du inte skött apparaten (p.g.a. repan) och vägrar garantirep.
inte alls ovanligt att de går runt lagen för att slippa reparera sina skador. Trodde inte att företag kunde vara drygare och girigare än Microsoft, men Apple har vunnit gång på gång iom sina datorer, mobiltelefoner och mp3- spelare

Senast redigerat av Mortalis (14 oktober 2009)

Brandis Diktator
14 oktober 2009 · 968 Inlägg

Mortalis skrev:
Tog ju bara 20 år för mac att tillåta andra operativ än deras egna...toppen

apple's garantier ger jag inte ett skit för, får du en repa på din ipod t.ex. och lämnar in den för någon rep så hävdar apple att du inte skött apparaten (p.g.a. repan) och vägrar garantirep.
inte alls ovanligt att de går runt lagen för att slippa reparera sina skador. Trodde inte att företag kunde vara drygare och girigare än Microsoft, men Apple har vunnit gång på gång iom sina datorer, mobiltelefoner och mp3- spelare

nej, det tog dom 34 år innan dom bytte till en processor som windows klarar av, det har alltid funnits program till mac, emulatorer som gjort att man kunnat köra windows program på mac.

apple är långt ifrån ensamma om att använda den stilen när det gäller produkter, dock står det också lagen att du ska kunna motbevisa detta och bevisa din egna rätt, så gör du inte det då får du ju skylla dig själv.

först och främst så kanske det ska klargöras att både apple och windows ligger närmare varandra än dom flesta tror, den ena skulle inte funnits utan den andra... bill gates snodde på 80 talet massa utvecklings grejer från apple under en kort samarbetes period, som sen banade väg för windows, sen som alla vet så försvann nästan apple från marknaden, men tackvare ett litet bidrag från microsoft så började apple kunna utveckla nya produkter och tagit ifrån microsoft stora delar från marknaden.

blacken
14 oktober 2009 ·

Jag undrar varför en del är så rackarns negativa till Mac. Tror inte man har mött en som tycker om den. Kör själv PC mestadels på grund av priset på grunkorna. Men jag tycket att PC suger mer än en Polsk dragkula som en inavlad grönbabian har haft analsex på..

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
14 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

och jag jobbar på Apple:D

Team Insane Racing
maccswe
15 oktober 2009 · 200 Inlägg

Mortalis skrev:
Jag är för PC, kanske Windows inte är det bästa operativet för servrar osv, men fortfarande för arbetsstationer, och det är väl de vi pratar om, för gemene man helt enkelt.

Mac ogillar jag därför att det är så oerhört stängt i jämfört med en PC, du kan inte mixtra runt i operativet lika mkt, Apple vet bäst.
Sen är det ju att du kan inte hålla på att bygga en egen Macintosh- dator med delar du har över, utan de e Apple som vet bäst.
Samtidigt ska detta bidra till ökad stabilitet, eftersom det bara finns x antal konfigurationer att skriva drivrutiner för osv, men det är ju Apple som bestämt vad som är bäst, eftersom Apple vet bäst.
Apple tar hutlöst betalt för sina tillbehör, som kostar hälften till PC, men Apple vet bäst.
Prestandan i PC datorer är ofta mil före Apple mot vad du betalar för, men Apples coola design (inga linjer och allt är vitt, tydligen skithäftigt) betalar du gott för, samt att det är ett äpple på datorn.
Programutbudet är större till PC än Apple generellt, dock finns ju Apple Store, program som Apple tycker är bäst....

Ja du ser nog va ja föredrar

Har du ens rört en Mac? Det låter verkligen inte som det, har varit PC användare hela mitt liv men fick för en tid sen en powerbook g4. Och ändrade min uppfattning (dock inte direkt) men efter lite pillande, när man lärt sig lite snabbkommandon m.m så nu har det blivit min dator nummer ett att tex redigera bild/video med!

M103
15 oktober 2009 · 1 570 Inlägg

PC är lättmeckat, bäst och priseffektivast. Man får en väldigt fet dator för småpengar idagsläget om man kan montera ihop det själv. Man kan också byta varenda del, stor valfrihet. Min åsikt. Sen finns det väl inget annat alternativ för gamers? Har aldrig hört talas om någon som lirat LAN på en Mac? Det är väl folk som sitter på kafé och dricker latte och har näsan i vädret som kör Mac. smile

Senast redigerat av henrikh (15 oktober 2009)

Patarei
15 oktober 2009 · 129 Inlägg

Är själv uppvuxen med Mac/Apple. Har mina första minnen Apple-minnen ifrån sent 80-tal. Men så skaffade vi Pc i slutet av 90-talet. Trivdes dock aldrig riktigt bra i PC-världen, så jag skaffade mig en ny Mac för några år sedan. En Macbook av första versionen som förvisso strulade en hel del. Men allt fick jag åtgärdat utan några problem.
Nu sitter jag vid en av IMacs värstingmodeller och stortrivs. I mina ögon är Macarna vackrare, mer lättarbetade och roligare.
Nackdelen är väl om något krånglar så kan det bli riktigt dyrt, eftersom dom är så kompakta och inte alltid så lätta att skruva med själv om man ser till IMac, Macmini m.fl.

Falcy
15 oktober 2009 · 193 Inlägg

Brandis skrev:
så vad kan jag göra med min macbook som inte en pc användare kan göra.. låt mig se... jag kan köra alla operativ system som en vanlig pc kan, och apples egna... ouch

Du "glömde" nämna att för att kunna spela fräscha(nya) spel med bra grafik/upplösning så kostar en Mac 3-5 gånger mer än en likvärdig välutrustad PC...och ändå kommer du inte upp i samma nivå med en Mac.
Man köper inte en Mac för spela.

Jag tycker inte man kan eller ska jämföra PC och Mac.

"Nya" Windows 7 som finns i butikerna om cirka en vecka är riktigt trevligt! Microsoft har den här gången lyckats riktigt bra. Det enda OS från MS som jag faktiskt tänker köpa, redan förbokat från Amazon UK, kommer kosta mig ~900:- inkl. frakt och svensk moms. (Win7 Home Premium)

Men Mac gör snygga saker, allt de gör utgår från design. Allt från iPod/iPhone till deras datorer. Kolla bara på Mac Airbook...hehe vilket mästerverk.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 oktober 2009 · 1 874 Inlägg

Kör Mac med bootcamp, vilket innebär både Mac OSX och Windows XP. Så jävla bra. Behöver inget annat. Den dagen då Microsoft gör ett nytt operativsystem som inte bara är grafiskt uppdaterat utan även funktionellt uppdaterat (inte bara smådetaljer som hittills med Vista och Windows 7) och som är anpassat att flyta på bra med de processorer som används - Då kan man börja acceptera Windows för vad det är.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 oktober 2009 · 1 874 Inlägg

Falcy skrev:
Du "glömde" nämna att för att kunna spela fräscha(nya) spel med bra grafik/upplösning så kostar en Mac 3-5 gånger mer än en likvärdig välutrustad PC...och ändå kommer du inte upp i samma nivå med en Mac.
Man köper inte en Mac för spela.

Jag tycker inte man kan eller ska jämföra PC och Mac.

"Nya" Windows 7 som finns i butikerna om cirka en vecka är riktigt trevligt! Microsoft har den här gången lyckats riktigt bra. Det enda OS från MS som jag faktiskt tänker köpa, redan förbokat från Amazon UK, kommer kosta mig ~900:- inkl. frakt och svensk moms. (Win7 Home Premium)

Men Mac gör snygga saker, allt de gör utgår från design. Allt från iPod/iPhone till deras datorer. Kolla bara på Mac Airbook...hehe vilket mästerverk.

Fel, fel och fel. Mac är dyrare, men när man köper en Mac så får man vad man betalar för. Köpte min iMac 20" för 15.000 kr för lite mer än nåt år sedan. Och den ska enligt specifikationerna inte vara hälften så bra som min stationära HP-burk (som vi köpte för 15.000 kr också) som jag har här på jobbet. Och trots detta så skulle nog fan HP:n inte utklassa macen om den hade dubbelt så vettiga specifikationer som den faktiskt har just nu. Visst, grafikkorten som sitter som standard i Mac är inte mycket att hänga i granen. Men köp en Mac pro och byt ut kortet så jävlar. Man kan visst köpa Mac för att spela.

Windows 7 må vara snabbare än Vista. Men det är samma grej igen. När Apple släpper ett nytt OS så är det för att det är nytt. Windows kör samma jävla motor under allt med en ny look, som bara har ett fåtal nya funktioner. Jag tycker fortfarande att både Vista och Windows 7 ligger kvar på samma jävla nivå som XP förutom att det ser mer modernt ut. Dessutom är det slöare och mindre funktionellt i längden, för företag o.s.v. Hur jävla smart är det att fixa ett nytt OS som inte ens kan köra Windows drivers (som det var i början)... snacka om puckon!

Mac Airbook? Menar du Macbook Air? Det måste vara det sämsta som har gjort från Apple, om jag får säga det själv. Vem fan köper en dator utan CD-läsare för 16.000 kr (den "billiga" varianten)?

Falcy
15 oktober 2009 · 193 Inlägg

hehe, såna här trådar spårar alltid ur. Oavsett var någonstans tråden skapas.

En Mac Besserwisser möter PC-nörden.

Vad jag tycker är grymt med Macbook Air är dess tjocklek.
Vilket pucko använder CD-läsare idag?

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Mortalis VW-nörd?
15 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Kör Mac med bootcamp, vilket innebär både Mac OSX och Windows XP. Så jävla bra. Behöver inget annat. Den dagen då Microsoft gör ett nytt operativsystem som inte bara är grafiskt uppdaterat utan även funktionellt uppdaterat (inte bara smådetaljer som hittills med Vista och Windows 7) och som är anpassat att flyta på bra med de processorer som används - Då kan man börja acceptera Windows för vad det är.

Skillnaden på Apple och PC är inte samma sak som Apple's OS mot Microsofts OS, jag jämför framförallt själva plattformarna mot varandra. Skillnaden på datorerna och inte bara operativen, för de finns ju Linux tongue

Falcy
15 oktober 2009 · 193 Inlägg

Mortalis skrev:
Skillnaden på Apple och PC är inte samma sak som Apple's OS mot Microsofts OS, jag jämför framförallt själva plattformarna mot varandra. Skillnaden på datorerna och inte bara operativen, för de finns ju Linux tongue

Det går inte att diskutera med riktiga Mac eller PC-nördar.
Allt är svart eller vitt för dessa personer wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Brandis Diktator
15 oktober 2009 · 968 Inlägg

batteritiden på min macbook överträffar fast min dator numera är över ett(1) år gammal dom flesta nyare datorerna, tror min polare har med sin acpire one har 30 minuter längre än mig, men då är min bärbara dubbelt så kraftfull som hans.

henrikh: ja, det går att lana, jag körde BF 2 över lan i helgen i windows. och har ett litet lan inplanerat att köra lite age of empire med en polare nu i helgen om jag får ork.

något annat jag älskar med min mac är airport express... någon som ni pc användare bara kan drömma om, trådlös ljudöverföring och trådlös skrivare och trådlöst internet i en och samma liten dosa, behöver jag säga att det är den ultimata grejen på fest när man har en bärbar dator?
http://www.eacbda.com/blog/wp-content/uploads/2008/12/airport-express.jpg

sen har dom ju även andra liknande maskiner, airport extrem som kan ha trådlös hårddisk som går att kontakta från hela världen som en server om du har aiporten inkopplad till internet, även skrivare funkar till denna


och ni som väntar på Windows 7, gå till närmaste mac butik, elgiganten eller liknande och kolla in det grafiska uppbyggnaden av operativ system, hur banners och sånt fungerar. sen när ni får windows så kommer ni märka vilken mac ripoff microsoft har gjort i wndows 7.

Brandis Diktator
15 oktober 2009 · 968 Inlägg

Falcy skrev:

Mortalis skrev:
Skillnaden på Apple och PC är inte samma sak som Apple's OS mot Microsofts OS, jag jämför framförallt själva plattformarna mot varandra. Skillnaden på datorerna och inte bara operativen, för de finns ju Linux tongue

Det går inte att diskutera med riktiga Mac eller PC-nördar.
Allt är svart eller vitt för dessa personer wink

jag är mycket van i att arbeta i windows, är uppvuxen framför windows och är väl den enda i min kompiskrets som vet hur man löser problemen som brukar uppstå i windows... det är ju lite smått ironiskt att dom hyllar windows, men kan inte använda det för dess fördelar ändå, dom skulle lika gärna kunna ha en mac framför sig och det skulle flyta på lika bra...

det är inte svart eller vitt, det är vitt för oss mac nördar, och det är grått för pc nördar, för när dom väl fått blodad tand för mac, då blir dom mac nördar direkt.

Murvald Knegare
15 oktober 2009 · 718 Inlägg

Mortalis skrev:
Jag är för PC, kanske Windows inte är det bästa operativet för servrar osv, men fortfarande för arbetsstationer, och det är väl de vi pratar om, för gemene man helt enkelt.

Mac ogillar jag därför att det är så oerhört stängt i jämfört med en PC, du kan inte mixtra runt i operativet lika mkt, Apple vet bäst.
Sen är det ju att du kan inte hålla på att bygga en egen Macintosh- dator med delar du har över, utan de e Apple som vet bäst.
Samtidigt ska detta bidra till ökad stabilitet, eftersom det bara finns x antal konfigurationer att skriva drivrutiner för osv, men det är ju Apple som bestämt vad som är bäst, eftersom Apple vet bäst.
Apple tar hutlöst betalt för sina tillbehör, som kostar hälften till PC, men Apple vet bäst.
Prestandan i PC datorer är ofta mil före Apple mot vad du betalar för, men Apples coola design (inga linjer och allt är vitt, tydligen skithäftigt) betalar du gott för, samt att det är ett äpple på datorn.
Programutbudet är större till PC än Apple generellt, dock finns ju Apple Store, program som Apple tycker är bäst....

Ja du ser nog va ja föredrar

Hade jag inte varit på lunch hade detta tagit tid..

Men..
1. Teoretiskt sett finns det MASSA mer grejer till en Mac än vad det finns till PC, hur kommer det sig?
Jo enkelt, Apple (som du själv säger vet bäst, visste nog bäst) och har därför byggt in funktionen som heter "bootcamp", en smidig app som enkelt gör att du kan installera annat (valfritt) operativsystem.. Smart va?

2. Jag har aldrig varit med om att min Mac crashat, oavsett vad jag har gjort (när jag använt mig av os X), så ja, stabiliteten är riktigt bra!smile

3. Nu ska jag tillbaka tillj obbet.. Hejs

William 2009-02-20
Mortalis VW-nörd?
15 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Kan ju säga de absolute största problemet för mig med Apple, om man nu ska koncentrera sig på deras operativsystem, det är att det inte finns en enda vettig FTP- klient till Mac ännu, som är i likhet med de i Linux eller Windows.
För de flesta är de nog inget säljande argument, men för mig som dagligen använder detta så e de ett stooort minus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang