Mac vs. Pc/Windows

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Siqqe skrev:
Jag säger så här. Det är två helt olika operativsystem och SKA inte jämföras. Valet beror på vilka aktiviteter som ska utföras på datorn och om man inte har ett speciellt krav så spelar det ingen roll om man kör PC eller Mac.

Jag själv förespråkar Mac (främst pga. bild- och filmredigering samt schysst os).

Fint med någon som har förstått det. Spelar in all musik, redigerar all film, fixar alla mina bilder, hemsidor o.s.v. i OSX. Spelar gör jag i Windows, för allt annat går åt helvete där.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

henrikh skrev:
PC är lättmeckat, bäst och priseffektivast. Man får en väldigt fet dator för småpengar idagsläget om man kan montera ihop det själv. Man kan också byta varenda del, stor valfrihet. Min åsikt. Sen finns det väl inget annat alternativ för gamers? Har aldrig hört talas om någon som lirat LAN på en Mac? Det är väl folk som sitter på kafé och dricker latte och har näsan i vädret som kör Mac. smile

+1

1. Jag lirade LAN på Mac för några dagar sedan.
2. Jag går aldrig på Café och jag skulle aldrig få för mig att dricka en latte.
3. Microsoft har så pass stor andel av marknaden, och det är väl därför man inte kan byta delar riktigt hur som helst. Apple har tagit stora steg ikapp dom på den fronten, även om dom inte är ifatt än. Skärper sig inte MS så lär det väl bli ändring på det snart, dock.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Rspeter skrev:

Brandis skrev:

Rspeter skrev:

Va? vad e leopard för något? Har du inget konkret svar på min fråga?

ja, det kallas allmänbildning, och snow leopard och leopard och tiger är namnet på apples operativ system, likt vi som är allmän bilade lärt oss att windows döper sina namn random som windows xp och windows 7.

"Vi som är allmän bilade"?!? (menade du allmänbildade?) Jag har aldrig suttit vid en Mac. Jag kan inget om Mac. Därav frågan.
Eftersom vissa kör windows på sin Mac så tolkar jag det som att windows är bättre än Apples OS.

Tror det är mycket en fråga om filsystem o.s.v.

T.ex körde jag Windows lite på min förra Mac av just den anledningen. Jag kunde inte använda materialet på min externa disk (utan att formatera) av den enkla anledningen att Mac inte klarar NTFS-formaterade diskar, samtidigt som att Windows inte pallar OSX-formaterade diskar.

Vad som sedan är "bäst" låter jag vara osagt. Men formateringssystemet i Mac OSX måste i vilket fall som helst få en guldstjärna i kanten. Jag minns när man fick sitta i Windows och vänta en halv dag på att diskjäveln skulle bli formaterad i rätt format och på att allt skulle rensas. Jag tog tid på formateringen av min smockfulla 1TB (1000 GB för den okunnige) i Mac OSX... och det tog nästan 20 sekunder. Fy fasen alltså! big_smile

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Rspeter skrev:

Brandis skrev:

Rspeter skrev:

"Vi som är allmän bilade"?!? (menade du allmänbildade?) Jag har aldrig suttit vid en Mac. Jag kan inget om Mac. Därav frågan.
Eftersom vissa kör windows på sin Mac så tolkar jag det som att windows är bättre än Apples OS.

jaja, fan det känns lite dåligt att du försöker äga mig genom att klaga på min särskrivning... men jag ser det ändå som seger eftersom du inte kontrat med några nya diskussion underlag.

nej, du borde se det som att apple äger pc världen genom att man kan köra windows med mac, men inte leopard i pc.

nej, men hur kommer sig det då att du lägger dig i en diskussion du är dömd att inte förstå? jag har suttit vid båda, jag är riktigt duktigt i båda operativ systemen, men jag tycker slutligen att apple har lyckats bättre med deras shit, än vad microsoft har gjort med deras, detta beror nog garanterat på att apple os bara säljs med en typ av datorer och inte funkar med andra, så dom behöver inte bry sig en skit om att exempelvis intel utvecklar ett ny processor som inte är kompatibel med det nuvarande os'et eftersom dom har monopol på deras skit... detta har microfosft fuckat upp själva genom att till låta vissa företag utveckla produkter till windows, men sen när det blivit för stor deal, så har windows blivit stämda... detta håller apple hårt i, att inte släppa deras operativ system till vilken dator som helst...då slipper dom skit med monopol och sånt bajs

och allt jag kan göra i windows idag, kan jag göra i mac, men eftersom mina kompisar saknar valuta att köpa en dator med ett äpple som symbol så har jag installerat windows xp så min dator kan kommunicera med windows när jag ska lana... annars så finns det ingen som helst användning för windows i en mac om jag får yttra mig om stånd punkt... dock så har flera av mina kompisar mac, och dom har inte windows, och dom kan min dator "prata" med utan windows, eller problem som dom skulle säga

Jag skiter i vem som äger vem. Jag surfar lite på min PC och spelar ett par FPS spel, därutöver är jag nollställd med datorer och speciellt Mac. Hade du gett mig detta svaret direkt så hade jag sluppit fråga flera gånger. Tack Brandis, nu är äntligen lite allmänbildad...

Det är väl just därför någon som du inte har någon talan i en sån här tråd. Det krävs väl lite mer belägg för att försvara ett OS än att säga "man kan spela/surfa på det". Typ.

kolvas
26 juni 2010 · 4 001 Inlägg

http://graphjam.files.wordpress.com/2010/01/129071796070370598.png
http://graphjam.files.wordpress.com/2010/05/129183050765797500.png

Senast redigerat av kolvas (26 juni 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 juni 2010 · 2 203 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Det är väl just därför någon som du inte har någon talan i en sån här tråd. Det krävs väl lite mer belägg för att försvara ett OS än att säga "man kan spela/surfa på det". Typ.

Varken du eller jag äger detta forumet, vi är bara gäster här. Så att jag inte har någon talan i en forumtråd vetifan vad du menar med?.

Jag frågade varför folk kör med Windows i sina Macdatorer, jag försvarade inte något OS. Jag var bara nyfiken på varför och då förlorar jag min "talan"? jisses Hexen "wannabe moderator" hammer...

FordRSC Los geht's, Schumacher
26 juni 2010 · 1 510 Inlägg

Så underbart skönt att slippa extra brandväggar, virusprogram som scannar hela tiden. Köra adware och andra program varje dag som bara slöade ner datorn!

Sen är det så djäkla lustigt att Win 7 är nästan en kopia av Snow Leo! Förstår ej varför Gaten hat 4-5 versioner av Win, från Win 7 beginner till Win 7 super extra pro, istället för att bara släppa en version!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
kolvas
26 juni 2010 · 4 001 Inlägg

FordRSC skrev:
Så underbart skönt att slippa extra brandväggar, virusprogram som scannar hela tiden. Köra adware och andra program varje dag som bara slöade ner datorn!

Sen är det så djäkla lustigt att Win 7 är nästan en kopia av Snow Leo! Förstår ej varför Gaten hat 4-5 versioner av Win, från Win 7 beginner till Win 7 super extra pro, istället för att bara släppa en version!

man kan klara sig precis lika bra med en PC om man ger fan i Windows, alla Mac-fan verkar tro att det bara finns Windows till PC, vill man klara sig billigare undan än en Mac och med en stabilare dator än PC med Windows, köp en PC och lägg in UBUNTU, du klarar dig då ifrån virus och 99% av alla program man behöver finns som Open Source till Ubuntu

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pnorberg
26 juni 2010 ·

FordRSC skrev:
Så underbart skönt att slippa extra brandväggar, virusprogram som scannar hela tiden. Köra adware och andra program varje dag som bara slöade ner datorn!

Sen är det så djäkla lustigt att Win 7 är nästan en kopia av Snow Leo! Förstår ej varför Gaten hat 4-5 versioner av Win, från Win 7 beginner till Win 7 super extra pro, istället för att bara släppa en version!

Du tror du är säker med en Mac? mhm... Den typiska falska säkerheten som folk får för sig av någon konstig anledning.
Är så otroligt trött på denna diskussion, "Mac vs PC" (Fast Mac är en PC (Personal Computer)). Vilket operativsystem som sitter i en PC och vad man föredrar är helt personligt, den diskussionen går inte och ha, det är totalt omöjligt.
Att komma och säga att man måste ha en massa adaware och antivirus program i en dator bevisar bara okunnighet. För virus samt trojaner kommer inte in en dator "bara sådär".
En liten grundkurs i hur virus och trojaner kommer in i datorn:

1. Vi har en person som inte är så kunnig med datorer, sitter i Windows XP, kan ordbehandlingsprogram och surfa på bloggar, facebook och andra sociala nätverk.
Denne person har hört att den nya expansionspacken 54 till Sims 3 har kommit och vill ha det, men har ingen lust och betala för det. Av vänner har denne person lärt sig hur man laddar ner torrents från thepiratebay. Härifrån hittar vi en torrent vid namn "The.Sims.3.expansion.54.bla.bla.bla.Aw3S0m3-Cr3W.torrent". Spelet laddas ner och installeras. Vad denne person inte tänker på att cracken har med stor sannolikhet en trojan i sig och när väl exe filen öppnas så har även porten till Troja. Varsågod, du har en trojan i din dator.
(denna historia kan även vändas till den coola gamern som aldrig öppnat sidan på datorn men säger att denne är så kunnig med datorer och vill ha nya Call of duty 23 som nyligen släppts för nedladdning, iaf enligt thepiratebays sökmotor...)

2. Än en gång har vi en okunnig som tycker om och rasta ormen då och då. Tyvärr vill inte denne person köpa/hyra snuskiga filmer eller har en speciell fetisch så söker på google efter lite vuxet material.
På denna sida så står det "Du behöver bla bla bla för att kunna se materialet", eftersom ormen är hungrig så klickar personen på bla bla bla, installerar det på datorn och ta daaa. Än en gång, trojan eller virus har hittat sig in i datorn och börja spara kontouppgifter och skickar dem vidare sedan.

3. En tredje gång träder en ny okunnig person fram och har fått en roligt mail från sin vän, det står så iaf... Det inte denna person vet om är att vännen har virus i datorn och skickar ut en massa spam mail.
I mailet finns det en bifogad fil vid namn "Haha_titta_på_den_här_roliga_bilden.jpg". Dock så har inte denne person klickat av "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" i egenskaper för mappalternativ. Så egentligen heter filen "Haha_titta_på_den_här_roliga_bilden.jpg.exe" Så när den falska bilden öppnas så öppnas bilden, men även här än en gång porten till troja.

4. Cockies som folk tror är så farliga är bara rent av en text fil, däremot om ett virus har hittat in i datorn så kan den använda sig av så kallade tracking cockies för att skicka ut information på vad du surfar och därefter sprida skräppost.

5. Meddelandet från vännen på MSN som säger "Haha, look at this shit wwww.blablablabla.com/funny_shit", även fast det står på engelska så kan det väl inte vara virus? Är väl trots allt min vän som skickat den...

Dem här 5 exempel är bara några av dem hundratals sätt du kan göra för att INSTALLERA ett virus i datorn.
Men jag kan faktiskt komma ihåg när jag senast hade virus och det var i Windows XP före SP1 med blaster viruset som lyckades genom ett hål ta sig in i våra datorer UTAN att ens behöva installeras. Detta var ett av det mest lyckade virus spridningarna någonsin och skapade kaos.

Vad man väljer för dator och operativsystem är upp till en men jag tål inte att folk kommer och säger att dem får bara virus i Windows XP för det säger bara mer om dem själva än operativsystemet.
Jag lever för dem här datorerna och har varit tvungen och hjälpa så många med deras problem och det är alltid dem okunniga som bara klickar på allt dem ser som lyckas få virus och trojaner.
Att sen skylla på Windows är bara löjligt, vad ska Microsoft göra? En iPhone av det hela? "Dem gnäller för mycket att det är vårat problem för att dem får virus i sina datorer, vi måste låsa dem och bara ge dem valmöjligheten och installera dem program VI godkänner". Ja det är en trevlig utveckling av ett operativsystem.
Sen så en enkel fråga som garanterat svarar av sig själv:
Till vilket operativsystem skulle ni skapa virus till? Windows som har 88,3% av marknaden, Linux som har 4,5% av marknaden, OSX som har 6,7% av marknaden eller det resterande OS som har 0.5% av marknaden? 

Sen innan någon börjar förespråka att OSX är säkrare än Windows så ber jag er bara söka efter det här:
"Hackers windows 7 osx" så får ni svar på vad dem riktigt kunniga säger angående säkerheten i dessa två operativsystem.
Så ni som verkligen älskar Apple produkter, sluta lyssna på Steve Jobs för den mannen är maktgallen och inte en trevlig karaktär och bilda eran egen uppfattning.

Senast redigerat av pnorberg (26 juni 2010)

M103
27 juni 2010 · 1 570 Inlägg

Problem med PC hade jag bara när jag körde Win 95/98 för typ 100 år sedan. Jag har aldrig haft en redig systemkrash eller några farliga virus. Folk i allmänhet verkar dock vara lite oförsiktiga och dåliga på att ha antivirus och rensa diskarna från sk-t. Datorn måste servas regelbundet precis som bilarna. smile

kolvas
27 juni 2010 · 4 001 Inlägg

pnorberg skrev:
"Dem gnäller för mycket att det är vårat problem för att dem får virus i sina datorer, vi måste låsa dem och bara ge dem valmöjligheten och installera dem program VI godkänner"

HAHAHAHA så rätt, när jag började intressera mig för datorer så var just den anledningen som du skrev den största till att folk INTE ville ha Microsoft program, för att dom enbart godkände sina egna programvaror.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pnorberg
27 juni 2010 ·

kolvas skrev:

pnorberg skrev:
"Dem gnäller för mycket att det är vårat problem för att dem får virus i sina datorer, vi måste låsa dem och bara ge dem valmöjligheten och installera dem program VI godkänner"

HAHAHAHA så rätt, när jag började intressera mig för datorer så var just den anledningen som du skrev den största till att folk INTE ville ha Microsoft program, för att dom enbart godkände sina egna programvaror.

Godkände och godkände, du har alltid kunnat installera vilket som helst program i en Windows burk, iaf från 3.11 tills Windows 7. Däremot har Microsoft kämpat för att få en standard med deras programvara och filändelser, precis som även Apple vill. 
Men början av 2000-talet ryktades om att i Microsoft Longhorn (nu mer känd som Vista) så skulle det vara kontroll av mjukvaran som installeras, vilket skulle leda till t.ex. dem som tillverkar egna små program hemma skulle bli tvungna och skicka in sina program för godkännande, annars skulle programmet raderas efter x antal timmar om det installerades. Detta skrotades tur nog...

Men Microsoft har väl aldrig haft något avdelning som godkänner program, utan du får installera vad du vill i din dator men det är av egen risk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang