Kritik på baslåde placering/bygge..

striper
14 oktober 2009 · 392 Inlägg

Hej!

Har kommit fram till att jag inte vill göra hål i hatthyllan så bandpass är inte aktuellt, likaså ut genom skidluckan då det inte finns ngn.


Så funderar på följande.

Rikta basen uppåt mot hyllan och ta ur orginalhögtalarna så att 2 hål finns där ljudet kan komma upp från basen. Använder nån bräda eller avskärmning så att ljudet från konen skall riktas mot hyllan och upp genom hålen.

Vill inte ha bandpass effekt..
Ha basen så nära hyllan som möjligt för att slippa bandpass, men om man har den så nära, kanske 10cm, kmr ljudet att kunna riktas upp i orginalhålen?

Va tycker ni?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65720/783146_r2d3ws.jpg

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

antar att det är en sedan när du snackar om hatthylla, kanske till och med s40? wink
bygg en portad låda, som du placerar ungefär som på bilden, (allt som är streckat är ju basreflex) syns hur du ska ha de på ritningen, inte tänkt på mott eller nåt men du förstår nog hur jag menar,




https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/783153_87ohvs.jpg

Senast redigerat av kalle_kalle (14 oktober 2009)

striper
15 oktober 2009 · 392 Inlägg

kalle_kalle skrev:
antar att det är en sedan när du snackar om hatthylla, kanske till och med s40? wink
bygg en portad låda, som du placerar ungefär som på bilden, (allt som är streckat är ju basreflex) syns hur du ska ha de på ritningen, inte tänkt på mott eller nåt men du förstår nog hur jag menar,




http://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/783153_87ohvs.jpg

Du tycker att jag enbart ska ha portarna mot hatthyllan? Blir det inte bara flåsljud då?

Min tanke var att skärma av så att allt ljud går uppåt, mot hålen.
Förstår jag din bild rätt om  du menar att ja ska rikta portarna uppåt och sedan skärma av, men rikta basen bakåt mot skuffen?

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
kalle_kalle
15 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

striper skrev:

kalle_kalle skrev:
antar att det är en sedan när du snackar om hatthylla, kanske till och med s40? wink
bygg en portad låda, som du placerar ungefär som på bilden, (allt som är streckat är ju basreflex) syns hur du ska ha de på ritningen, inte tänkt på mott eller nåt men du förstår nog hur jag menar,




http://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/783153_87ohvs.jpg

Du tycker att jag enbart ska ha portarna mot hatthyllan? Blir det inte bara flåsljud då?

Min tanke var att skärma av så att allt ljud går uppåt, mot hålen.
Förstår jag din bild rätt om  du menar att ja ska rikta portarna uppåt och sedan skärma av, men rikta basen bakåt mot skuffen?

du förstod precis rätt wink
om du bygger en låda så kan du ju labba lite och se vad som låter bäst, du kanske vill ha basarna mot ryggstödet och då är det bara bygga så (jag har byggt så dock med sluten låda)
och om du har aeroportar (trattar i ändarna på basreflexrören) så kommer inte bara flåsljud,

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Men om du ändå ska ta bort originalhögtalarna, varför kan du inte då köra upp portarna från en bandpasslåda där?? Om du inte gör en bandpass så röstar jag nog på förslaget som du själv gjorde, eller så kör du portarna upp genom hatthyllan och basarna mot baksätet (med mellanrum).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
micke7406
15 oktober 2009 · 1 400 Inlägg

ChriStoffer skrev:
Men om du ändå ska ta bort originalhögtalarna, varför kan du inte då köra upp portarna från en bandpasslåda där?? Om du inte gör en bandpass så röstar jag nog på förslaget som du själv gjorde, eller så kör du portarna upp genom hatthyllan och basarna mot baksätet (med mellanrum).

Om han bygger efter sitt förslag så får han samma effekt som en bandpass låda. Dvs 2 kammare.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Visserligen, men gör han den yttre "kammaren" så liten som möjligt så blir inte bandpasseffekten alltför stor. Men det bästa är ju helt klart att bygga en bandpasslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
15 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Visserligen, men gör han den yttre "kammaren" så liten som möjligt så blir inte bandpasseffekten alltför stor. Men det bästa är ju helt klart att bygga en bandpasslåda.

Jag håller med dig. Det finns ju 2 st 5,25" hål. Jag tror att det bästa är att bygga en bandpass och dra upp rören där. Så hade jag gjort i alla fall.

Och flåsljud ska det inte bli om lådan är bra uträknad.

Booyakasha!
striper
15 oktober 2009 · 392 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men om du ändå ska ta bort originalhögtalarna, varför kan du inte då köra upp portarna från en bandpasslåda där?? Om du inte gör en bandpass så röstar jag nog på förslaget som du själv gjorde, eller så kör du portarna upp genom hatthyllan och basarna mot baksätet (med mellanrum).

Funderat på det jag med, men det är väldigt brett mellan högtalarna, kanske 1m?, och fått uträknat att volymen för den yttre lådan i en bandpass skall vara 30 liter och så bred låda går inte göras på 30 liter?
Samt att enligt drönirettab behöver jag 3 portar, men jag har bara 2 hål?

Basen sitter nu i en sluten låda, vilket låter bra, men går miste om lite av ljudet då det är ganska bra isolerat i s40. Går det använda den på ngt sätt?


Om man väger mitt alternativ här mot att bara placera basen(sluten) mot ryggstödet riktad mot skuffen?

(Ska kanske tillägga att jag tänkt att ha en stoor skiva utanför baslådan som nån sorts baffel. Från ena hjulhuset till det andra så att det blir som en vägg. Och eftersom basen e riktad mot skuffen så blir det svårare att få in ljudet då det måste ta sig igenom mer material för att nå in till coupen.)


Har ni förlag på hur man kan göra? Brainstorma lite..

Det är en bas jag har en Kicker L5

Senast redigerat av striper (15 oktober 2009)

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Varför skulle du inte kunna göra en 30L låda som är 1m bred för? Du kan ju göra så att den slutna kammaren är under den portade, då borde du få ihop det. Och om det nu blir för mycket på bredden så kan du väl fylla igen en del av den portade kammaren med nåt. Vad har han räknat med för portarea när du ska ha tre portar? Borde gå att få ner till två portar om man går upp i storlek på dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
striper
15 oktober 2009 · 392 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Varför skulle du inte kunna göra en 30L låda som är 1m bred för? Du kan ju göra så att den slutna kammaren är under den portade, då borde du få ihop det. Och om det nu blir för mycket på bredden så kan du väl fylla igen en del av den portade kammaren med nåt. Vad har han räknat med för portarea när du ska ha tre portar? Borde gå att få ner till två portar om man går upp i storlek på dom.

Portarna är räknade på 4". Va ska man ta för storlek för att motsvara tre 4" portar?
Ja det borde gå.

Kan man bygga på på min redan befintliga slutna baslåda till en bandpass, dvs baslådan + 30 liter? Eller behöver man bygga om hela lådan för att få ut yttrekammarens volym baserad på den slutna?

Senast redigerat av striper (16 oktober 2009)

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Aha okej, då blev det svårare. Hoppades på att han hade räknat på 3" portar. Men går det att fila upp högtalarhålen i hatthyllan lite? Isåfall så kan du få upp 6" portar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang