Skrapar, konstiga ljud när jag bromsar.. Ljudet kommer precis innan ja ska stanna.

NissanMotorsport
16 oktober 2009 ·

Det skrapar och låter ibland som en fjäder går av? djoong..  och detta händer när bilen nästan precis ska stanna.. ca 1m innan..?  hörs ingenting i högre farter.. hörs även ingenting utanför bilen..  men det låter som de kommer från vänster fram.. eller kan de vara något me bromsvajern eller liknande?

kan tillägga att de klonkar när jag ska bromsa, oavsett fart.. att de slår i pedalen.. bilen är volvo 940 -91a

uhlin
16 oktober 2009 · 2 834 Inlägg

Trasig bromsskiva/ bromsbelägg gissar jag på

P.S. Sitter oket fast ordentligt så inte det har lossnat?

Senast redigerat av uhlin (16 oktober 2009)

NissanMotorsport
16 oktober 2009 ·

uhlin skrev:
Trasig bromsskiva/ bromsbelägg gissar jag på

P.S. Sitter oket fast ordentligt så inte det har lossnat?

okok, bromsbelägg och skiva är nyligen bytta också.. nybesiktad.. men jag ska kolla upp det imorgon om oket sitter på plats och broms å skiva är okej smile tackar!

Rspeter Audi A5 quattro driver.
16 oktober 2009 · 2 203 Inlägg

Jag hade liknande problem när min ABS strulade. (om du nu har ABS) Tror det var en givare som gett sig. Fick ett fjäderfjongliknande ljud och små ryckningar i bromspedalen precis innan man stannade med bilen.

uhlin
17 oktober 2009 · 2 834 Inlägg

Rspeter skrev:
Jag hade liknande problem när min ABS strulade. (om du nu har ABS) Tror det var en givare som gett sig. Fick ett fjäderfjongliknande ljud och små ryckningar i bromspedalen precis innan man stannade med bilen.

Då borde väl lampan varna att det är nåt fel på ABS:en?

NissanMotorsport
21 november 2009 ·

Rspeter skrev:
Jag hade liknande problem när min ABS strulade. (om du nu har ABS) Tror det var en givare som gett sig. Fick ett fjäderfjongliknande ljud och små ryckningar i bromspedalen precis innan man stannade med bilen.

Tackar, nu när min ABS lampa började lysa så kom jag å tänka på ditt inlägg, så sa kolla på den där givaren.. låter som det skulle vara det.. vart sitter den? smile

NissanMotorsport
25 november 2009 ·

Någon som vet vart ABSgivaren sitter? börjar skrapa och låta ännu mer konstigt varje dag.. är dålig bromsvärkan också när ljuden uppstår..

ThellaaN
27 november 2009 · 66 Inlägg

MIG1408 skrev:
Någon som vet vart ABSgivaren sitter? börjar skrapa och låta ännu mer konstigt varje dag.. är dålig bromsvärkan också när ljuden uppstår..

Hah, helt underbart att jag äntligen hittade en person med samma problem som mig ! Oftast tittar dom konstigt på mig när jag försöker förklara hur ljudet låter.

Jag höll på att köra rakt in i mitt garage eftersom det är, precis som du säger, dålig bromsverkan när ljudet uppstår.


Jag behöver också svar på var och hur man bytar givaren, och hur man märker vilken vilken av dom som är kass? :S

NissanMotorsport
27 november 2009 ·

ThellaaN skrev:

MIG1408 skrev:
Någon som vet vart ABSgivaren sitter? börjar skrapa och låta ännu mer konstigt varje dag.. är dålig bromsvärkan också när ljuden uppstår..

Hah, helt underbart att jag äntligen hittade en person med samma problem som mig ! Oftast tittar dom konstigt på mig när jag försöker förklara hur ljudet låter.

Jag höll på att köra rakt in i mitt garage eftersom det är, precis som du säger, dålig bromsverkan när ljudet uppstår.


Jag behöver också svar på var och hur man bytar givaren, och hur man märker vilken vilken av dom som är kass? :S

haha, precis... tur vi är två.. inte bara jag som börjar bli knäpp då enligt vissa när man förklarar ljudet big_smile

ställer samma frågor som dig ja smile hur märker man vilken som är trasig?

Peran Bilmekaniker
27 november 2009 · 235 Inlägg

Tror inte det är ngn givare som e dålig! då borde absen sluta fungera helt och inga abs vibrationer när du bromsar! kolla deremot så det inte fins massa mög eller ngn spricka på kransarna som givarna räknar. O kolla så du inte har ngt lagerglapp också.     Men de klonkar väll inte? mer lite brrrrrrrr?

Senast redigerat av Peran (27 november 2009)

NissanMotorsport
27 november 2009 ·

Ljuder uppstår endast när bilen är nära 1m från att stanna.. aldrig i högre hastigheter.

Ljudet kan man väl säga att de först skrapar..sen kommer det ett fjäderliknande ljud (djoong) tongue och hugger lite i pedalen samtidigt som den förlorar bromsvärkan.. ska ut och hissa upp bilen om ett tag och kolla om jag ser något..

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

MIG1408 skrev:
Ljuder uppstår endast när bilen är nära 1m från att stanna.. aldrig i högre hastigheter.

Ljudet kan man väl säga att de först skrapar..sen kommer det ett fjäderliknande ljud (djoong) tongue och hugger lite i pedalen samtidigt som den förlorar bromsvärkan.. ska ut och hissa upp bilen om ett tag och kolla om jag ser något..

Det låter misstänkt som ABS-sensorn, som flera här har varit inne på. Det som förmodligen händer är att sensorn tycker att hjulet har stannat, samtidigt som den får input från de andra sensorerna att bilen fortfarande rullar. Då går abs'en in och modulerar trycket på det hjulet som den tror är låst, vilket medför att du får mycket dålig bromsverkan på det hjulet.

Orsaken kan vara att sensorn har blivit skadad, att sensorn ligger för långt ifrån tandkransen, eller att tandkransen har mycket skit med metaller i groparna. Orsaken till att det bara händer när hjulet snurrar sakta, är att signalstyrkan är proportionell med hur snabbt hjulet snurrar. Snurrar det för sakta, så kommer signalet under tröskelvärdet och abs-datorn tror att det har stannat.

-- K

NissanMotorsport
27 november 2009 ·

Kavli skrev:

MIG1408 skrev:
Ljuder uppstår endast när bilen är nära 1m från att stanna.. aldrig i högre hastigheter.

Ljudet kan man väl säga att de först skrapar..sen kommer det ett fjäderliknande ljud (djoong) tongue och hugger lite i pedalen samtidigt som den förlorar bromsvärkan.. ska ut och hissa upp bilen om ett tag och kolla om jag ser något..

Det låter misstänkt som ABS-sensorn, som flera här har varit inne på. Det som förmodligen händer är att sensorn tycker att hjulet har stannat, samtidigt som den får input från de andra sensorerna att bilen fortfarande rullar. Då går abs'en in och modulerar trycket på det hjulet som den tror är låst, vilket medför att du får mycket dålig bromsverkan på det hjulet.

Orsaken kan vara att sensorn har blivit skadad, att sensorn ligger för långt ifrån tandkransen, eller att tandkransen har mycket skit med metaller i groparna. Orsaken till att det bara händer när hjulet snurrar sakta, är att signalstyrkan är proportionell med hur snabbt hjulet snurrar. Snurrar det för sakta, så kommer signalet under tröskelvärdet och abs-datorn tror att det har stannat.

-- K

Jaså tack smile är det enkelt att byta en sensor? Och om det är mycket skit med metaller i groparna som du sa, går att rengöra bara? tänkte lyfta upp bilen senare och kika lite..

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

uhlin skrev:

Rspeter skrev:
Jag hade liknande problem när min ABS strulade. (om du nu har ABS) Tror det var en givare som gett sig. Fick ett fjäderfjongliknande ljud och små ryckningar i bromspedalen precis innan man stannade med bilen.

Då borde väl lampan varna att det är nåt fel på ABS:en?

Inte nödvändigtvis.

De flesta abs system gör två test mot sensorerna. Det ena vid startup och det är att sensorerna mäter upp med rätt resistans. Det andra testet är när bilen rullar, att pulserna från sensorerna har ungefär lik frekvens i förhållande till varandra. Om en sensor ger ett svagt signal, men fortfarande ligger över tröskelvärdet, kommer detta inte at detekteras.

När du trampar in bromsen, så kommer den aldrig att flagga fel om den tappar pulser från en sensor. Då betyder det att ett hjul har stannat och att den skall modulera bromskraften mot det hjulet.

-- K

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

MIG1408 skrev:

Kavli skrev:

MIG1408 skrev:
Ljuder uppstår endast när bilen är nära 1m från att stanna.. aldrig i högre hastigheter.

Ljudet kan man väl säga att de först skrapar..sen kommer det ett fjäderliknande ljud (djoong) tongue och hugger lite i pedalen samtidigt som den förlorar bromsvärkan.. ska ut och hissa upp bilen om ett tag och kolla om jag ser något..

Det låter misstänkt som ABS-sensorn, som flera här har varit inne på. Det som förmodligen händer är att sensorn tycker att hjulet har stannat, samtidigt som den får input från de andra sensorerna att bilen fortfarande rullar. Då går abs'en in och modulerar trycket på det hjulet som den tror är låst, vilket medför att du får mycket dålig bromsverkan på det hjulet.

Orsaken kan vara att sensorn har blivit skadad, att sensorn ligger för långt ifrån tandkransen, eller att tandkransen har mycket skit med metaller i groparna. Orsaken till att det bara händer när hjulet snurrar sakta, är att signalstyrkan är proportionell med hur snabbt hjulet snurrar. Snurrar det för sakta, så kommer signalet under tröskelvärdet och abs-datorn tror att det har stannat.

-- K

Jaså tack smile är det enkelt att byta en sensor? Och om det är mycket skit med metaller i groparna som du sa, går att rengöra bara? tänkte lyfta upp bilen senare och kika lite..

Blåsa rent med tryckluft och mäta upp resistansen på sensorn och jämföra med dom andra. Kolla att den inte har skador.

-- K

ThellaaN
27 november 2009 · 66 Inlägg

Låter invecklat för en "icke-mekaniker" wink Det lustiga med mina bromsar är att, typ varannan gång jag startar bilen så lyser ABS-lampan och då kan jag inte stänga av anti-spinn, och varannan gång lyser den inte, och då fungerar anti-spinn som den ska.

Och känslan när just detta fenomenet förekommer, är precis som att panikbromsa på halt underlag.. Du känner liksom hur hela pedalen vibrerar och hoppar, och precis då kommer ett ljud som låter precis som MIG1408 säger: djoong, eller kanske lite mer "djoing" wink Låter som alla fjädrar flyger åt h*lvete. smile

NissanMotorsport
27 november 2009 ·

ThellaaN skrev:
Låter invecklat för en "icke-mekaniker" wink Det lustiga med mina bromsar är att, typ varannan gång jag startar bilen så lyser ABS-lampan och då kan jag inte stänga av anti-spinn, och varannan gång lyser den inte, och då fungerar anti-spinn som den ska.

Och känslan när just detta fenomenet förekommer, är precis som att panikbromsa på halt underlag.. Du känner liksom hur hela pedalen vibrerar och hoppar, och precis då kommer ett ljud som låter precis som MIG1408 säger: djoong, eller kanske lite mer "djoing" wink Låter som alla fjädrar flyger åt h*lvete. smile

haha japp smile abs lampan börjar lysa varannan gång för mig också..drygt, stänger av och startar den tills den slocknar tongue haha smile  men ja det låter lite invecklat..har ingen tillgång till tryckluft eller mäta..

får kika lite i min haynesbok om sensorn smile men ja meddelar dig så fort ja fort ordning på det..

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

Den är inte svår att hitta. Sitter precis bakom bromsskivan på navet. Elsnöret till den kommer ner tillsammans med bromsslangen.
Ibland kan dom sätta sig nåt förjävligt. Då är det bara fram med borrmaskinen och borra ut den. Men om du gör det, akta så du inte skadar tandkransen.

Lycka till!

-- K

NissanMotorsport
27 november 2009 ·

Kavli skrev:
Den är inte svår att hitta. Sitter precis bakom bromsskivan på navet. Elsnöret till den kommer ner tillsammans med bromsslangen.
Ibland kan dom sätta sig nåt förjävligt. Då är det bara fram med borrmaskinen och borra ut den. Men om du gör det, akta så du inte skadar tandkransen.

Lycka till!

-- K

Tackar för infon.. som sagt ska ja ut och kolla sen.. vet nog inte hur man ser om dom är dåliga..så kanske kan ladda upp en bild här om något ser misstänktsamt ut.. smile

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

MIG1408 skrev:

Kavli skrev:
Den är inte svår att hitta. Sitter precis bakom bromsskivan på navet. Elsnöret till den kommer ner tillsammans med bromsslangen.
Ibland kan dom sätta sig nåt förjävligt. Då är det bara fram med borrmaskinen och borra ut den. Men om du gör det, akta så du inte skadar tandkransen.

Lycka till!

-- K

Tackar för infon.. som sagt ska ja ut och kolla sen.. vet nog inte hur man ser om dom är dåliga..så kanske kan ladda upp en bild här om något ser misstänktsamt ut.. smile

Det är lite troligt att nåt kommer att synas. Magien är på insidan och där kan du inte fota utan att slå sönder den. Det ända som gäller är att mäta upp den. En multimeter kostar inte många kronorna och lär man sig hur den kan användas, så har du ett mycket bra verktyg till många andra elproblem.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang