Chippa och byta westgate på en 940 ltt

korky
18 oktober 2009 · 12 Inlägg

tänkte köpa mig en 940 full turbo men fick veta att det nästan var exakt samma motor som ltt. så det blir nog att jag köper en sån, för det är ju billigare att äga en sådan smile

nu till min fråga: om jag byter westgaten till en likadan som sitter på ft så borde det väl bli samma effekt som i en ft ?

tänkte även chippa den och såvitt jag vet så räcker det med ett bränslechipp för har hört att tändnings chippet inte ökar effekten något ? det är bara bra till att ställa om tändningen om motorn spikar vid för högt laddtryck. eller har jag fel ?

sen finns det kanske steg 1,2,3 chip och vilket är bäst ?

sen undrar jag över om det är samma elektronik i en ltt som i ft? passar alla chip i alla ?   mvh/Robin

Gasar till det rasar :P
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

stora hela äre samma bil bara att fulltryckaren ska va lite mera utrustad än ltt därför ltt saknar tex original laddmätare och lite andra små fnuttiga detaljer ...

bara laddet som skiljer dem åt effekt messigt ltt 0.2 bar ftt 0.6 bar

sen att en ltt är biligare och ha en ftt är bara skit snack . kollade upp de på den jag nyss sålde förut då va de 940 turbo+ dvs 190 hk modellen den va biligare och äga än en ltt va
så gå efter den bil du hittar i bäst skick vilken motor de är b230FT lr b230FK är skit samma om de ändå ska trimmas

sen tror jag de va steg 2 som va bäst 220 hk bla bla nått aldrig sett fler steg till dessa motorer

Senast redigerat av MrEricsson (18 oktober 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
angr1ff SlaktareN
18 oktober 2009 · 51 Inlägg

På ft och fk motorn är det tryckklockan(wastegaten) som skjiljer dem åt om jag inte minns helt fel.
* Ja det blir samma effekt, men varför lägga jobb och pengar på det när det finns biligare/snabbare metoder!?Pysventil, t-kors eller borra i slangen(men det sista rekomenderar jag  inte direkt).
*Ja det räcker med bränslechipp, men vid högt laddtryck så spikar den som ()&//(%&/¤. Med tändchippet får du bättre bottenvrid och slipper spikningar. Sen vet jag inte riktigt vad menar med "ställa om" tänding, det är ju det du gör med tändchippet.
* Finns bara steg 1 och steg 2 till 940, steg 2 jue!smile
* Ja de ska vara samma, iaf årsmodell 94-98.

Senast redigerat av angr1ff (18 oktober 2009)

angr1ff SlaktareN
18 oktober 2009 · 51 Inlägg

Och om du ska chippa tändningen så måste du ha "guldbox", en guldfärgad tändbox (lokaliserad vid rattsången ungefär). Sitter endast i 940 årsmodell 1996! Har lite sånna prylar om du behöver med för den delen!  ;P

Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2009 · 2 959 Inlägg

En sak som alla fulltryckare jag ägt har haft är slungdiff och det är ju rätt mycket roligare än en vanlig öppen.
Visst det går ju att byta diff men ändå, bara nämner det.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang