Koppla mina dimljus så dom kan lysa samtidigt som halvlyserna. 940 -91

NissanMotorsport
18 oktober 2009 ·

Är inte alls inne i elektronik.. men man måste ju ställa ratten i mittersta läget, då tänds dimljusen och halvlyserna släcks.. så hur gör man? smile gärna i ord så min farmor skulle kunna göra det yikes smile

mvh

evilaudio
18 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
snapshot
18 oktober 2009 · 908 Inlägg

du tar väl + ifrån varselljusen och sätter på dimljusens +.. ?

snapshot
18 oktober 2009 · 908 Inlägg

evilaudio skrev:
bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

Jo, på dagen.. men inte på kvällen, för då blir det 1200:- i böter tongue

NissanMotorsport
18 oktober 2009 ·

evilaudio skrev:
bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

På dagen får man väl ha, tillsammans me varsellyserna.. dock inte halv å dimljus.. och på kvällen får man inte ha dimljus alls, så är medveten om detta..

Jimpiz
18 oktober 2009 · 845 Inlägg

MIG1408 skrev:
Är inte alls inne i elektronik.. men man måste ju ställa ratten i mittersta läget, då tänds dimljusen och halvlyserna släcks.. så hur gör man? smile gärna i ord så min farmor skulle kunna göra det yikes smile

mvh

På alla 70 940/944/945 ja kört så har jag vridit på halvljusen manuellt, dvs ej på 0 läge utan halvljus/helljus läge å sen tänt dimljusen. Då fungerar det att köra på både halv och dimljus. Lättare än så blir det inte wink

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
18 oktober 2009 · 845 Inlägg

MIG1408 skrev:

evilaudio skrev:
bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

På dagen får man väl ha, tillsammans me varsellyserna.. dock inte halv å dimljus.. och på kvällen får man inte ha dimljus alls, så är medveten om detta..

Du får inte ha det tillsammans med varselljusen heller.

På dagen får du ha Varselljus eller dimljus.

Saab 9-3SS (2008)
NissanMotorsport
18 oktober 2009 ·

Jimpiz skrev:

MIG1408 skrev:
Är inte alls inne i elektronik.. men man måste ju ställa ratten i mittersta läget, då tänds dimljusen och halvlyserna släcks.. så hur gör man? smile gärna i ord så min farmor skulle kunna göra det yikes smile

mvh

På alla 70 940/944/945 ja kört så har jag vridit på halvljusen manuellt, dvs ej på 0 läge utan halvljus/helljus läge å sen tänt dimljusen. Då fungerar det att köra på både halv och dimljus. Lättare än så blir det inte wink

på 740in min vare så ja, även min brors 940 också.. men är det bara min 940 som det inte funkar att göra så på då? tongue funkar endast me läget i mitten..

Turbo_oll3
18 oktober 2009 · 75 Inlägg

Jimpiz skrev:

MIG1408 skrev:

evilaudio skrev:
bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

På dagen får man väl ha, tillsammans me varsellyserna.. dock inte halv å dimljus.. och på kvällen får man inte ha dimljus alls, så är medveten om detta..

Du får inte ha det tillsammans med varselljusen heller.

På dagen får du ha Varselljus eller dimljus.

FEL! blev stoppad med varsel + dimljus.. 1200 i böter för att vi körde med det på kvällen.. och sen efter utdelade böter frågade jag om man fick ha varsel och dimljus på dagen, då sa dom ja.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 oktober 2009 · 946 Inlägg

MIG1408 skrev:
på 740in min vare så ja, även min brors 940 också.. men är det bara min 940 som det inte funkar att göra så på då? tongue funkar endast me läget i mitten..

Sätt ljusomkopplaren på "halvljus", tryck in knappen för dimljus fram, tänds då inte dimljuset kan du tända helljuset. Då tänds nämligen dimljuset, växla sen tillbaka från helljus - nu borde dim- och halvljus lysa samtidigt. Om inte, upprepa proceduren. har nämligen detta fenomen på min 944 -91 ibland. smile[/qoute]

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 oktober 2009 · 946 Inlägg

Beckstroem skrev:

evilaudio skrev:
bara så att du vet så får du inte ha dimljus å halvljus på samtidigt.

Jo, på dagen.. men inte på kvällen, för då blir det 1200:- i böter tongue

Ojoj! Bäst att bringa lite ordning här... Halvljus + dimljus får aldrig kombineras, ej heller varselljus + dimljus. Endast p-ljus + dimljus får kombineras. Endast dimljus är också såklart tillåtet.

¤ Halvljus och dimljus kombinerat ger alltid 500 kr i böter oavsett ljust/mörkt ute.
¤ Enbart dimljus (och p-ljus) i mörker (då ej dimma eller kraftigt regn råder) ger 1200 el. 1500 kr (kommer inte ihåg exakta beloppet)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
NissanMotorsport
18 oktober 2009 ·

Dave_C70 skrev:

MIG1408 skrev:
på 740in min vare så ja, även min brors 940 också.. men är det bara min 940 som det inte funkar att göra så på då? tongue funkar endast me läget i mitten..

Sätt ljusomkopplaren på "halvljus", tryck in knappen för dimljus fram, tänds då inte dimljuset kan du tända helljuset. Då tänds nämligen dimljuset, växla sen tillbaka från helljus - nu borde dim- och halvljus lysa samtidigt. Om inte, upprepa proceduren. har nämligen detta fenomen på min 944 -91 ibland. smile[/qoute]

MVH

jaså tongue men hur kan det komma sig då? är så rastlös nu, så går ut på engång och testar smile annars får ja koppla lite el imorn..

och Ang dim + p-ljus så är det nog rätt ja.. de är så ja kört me på 740in när ja tänker efter smile

NissanMotorsport
18 oktober 2009 ·

Nejdu, verka inte vara så enkelt för min del.. dock så lyser dimljusen me hellyserna som de ska iaf smile

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 oktober 2009 · 946 Inlägg

MIG1408 skrev:
Nejdu, verka inte vara så enkelt för min del.. dock så lyser dimljusen me hellyserna som de ska iaf smile

Aha... OK, då funkade det inte på din bil då. smile Dock står det nog i instruktionsboken att dimljusen endast lyser tillsammans med helljuset.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Seth
19 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Ojoj! Bäst att bringa lite ordning här... Halvljus + dimljus får aldrig kombineras, ej heller varselljus + dimljus. Endast p-ljus + dimljus får kombineras. Endast dimljus är också såklart tillåtet.

Nja varsel + dim får lysa samtidigt "OM" De har skilda glödlampor alternativt flertrådslampor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus och som har helt eller delvis gemensam ljusyta = Flerfunktionsanordningar
men vilka bilar har sånt upplägg tongue


http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872813

49 §   Dimstrålkastare

1.       får grupperas med annan strålkastare eller lykta,

2.       får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

3.       får bilda flerfunktion med strålkastare för helljus, främre positionslykta, parkeringslykta och särskild varsellykta.

Senast redigerat av Seth (19 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Xoff Volvo tönt... =)
19 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Men nu har ju inte 940 varsel så det blir ju lite jobbigt att kombinera dem wink

om du nu inte får dessa att lysa tillsamans med park så är det inte dimljus du har på bilen utan kurvljus... wink

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 oktober 2009 · 946 Inlägg

Seth skrev:
Nja varsel + dim får lysa samtidigt "OM" De har skilda glödlampor alternativt flertrådslampor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus och som har helt eller delvis gemensam ljusyta = Flerfunktionsanordningar
men vilka bilar har sånt upplägg tongue


http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872813

49 §   Dimstrålkastare

1.       får grupperas med annan strålkastare eller lykta,

2.       får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

3.       får bilda flerfunktion med strålkastare för helljus, främre positionslykta, parkeringslykta och särskild varsellykta.

Nej du, nu får vi allt tolka om lagtexten! Det står att dimljuset får bilda flerfunktion med strålkastare för helljus, främre positionslykta, parkeringslykta och särskild varsellykta. Det berör själva den "byggnadstekniska" biten, att dessa ljus får finnas i samma lamphus. Vilka ljus som får vara tända i kombination med varandra behandlas inte här överhuvudtaget.

Återigen:
¤ Dimljus får endast kombineras med p-ljus och helljus.
¤ Dimljus och p-ljus får användas under dagtid istället för halv- eller varselljus.
¤ Dimljus och p-ljus får även användas i mörker men endast då samtidigt dimma eller kraftig nederbörd råder.

Är nu alla frågetecken utraderade?

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Seth
19 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

ok. vart lite trött när jag läste länken. my bad

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Skansen
21 oktober 2009 · 25 Inlägg

Borde det inte gå att ta ström från halvjuset och dra till en knapp inne i kupén och sen dra vidare till dimljusen eller till ett relä som styr dem. Då bör man kunna välja om man ska ha dem på med halvljuset eller inte.

NissanMotorsport
21 oktober 2009 ·

Dave_C70 skrev:

MIG1408 skrev:
Nejdu, verka inte vara så enkelt för min del.. dock så lyser dimljusen me hellyserna som de ska iaf smile

Aha... OK, då funkade det inte på din bil då. smile Dock står det nog i instruktionsboken att dimljusen endast lyser tillsammans med helljuset.

MVH

Faktiskt, de fungerade smile va ute idag och körde..koppla om till halvljus och märkte att dimljusen var på, smile så tack för den infon smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang